Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

https://www.telegraph.co.uk/world-news/2025/03/01/eu-needs-1000-more-nuclear-missiles-to-deter-putin/?msockid=3d1d22fc296063dd26252edd28486236

Dr Terhalle said France and Britain’s nuclear arsenal combined consisted of about 450 long-range “strategic” nuclear warheads, meaning weapons that would determine the outcome of a war, and 200 smaller “tactical” warheads. 

Det er bare Frankrike som er i stand til å produsere materiale for fremstilling av nye atomvåpen mens Storbritannia har små kvantiteter til lite annet enn erstatning av eksisterende stridshoder, det er sagt at EU/NATO må ha minst 1,000 flere atomvåpen, spesielt som taktiske våpen. Merz i Tyskland, om han så hadde ønsket, har simpelt ikke det som trenges fordi hele kjernekraftvirksomheten er lagt ned. Og ingen atommakt vil "låne ut" atomvåpen til andre. Britene kan, om de vil det, forstørre sitt atomvåpenarsenalet fordi nybygde fasiliteter for produksjon er nylig åpnet, selv om det er en statshemmelighet hvor de mye de har av plutonium og uranium. 

Skal man ha en atomparaply over Europa, er det ikke nok med flybårne kryssermissiler og strategiske missilubåter, de må også ha ballistiske missiler på land og nye kryssermissilvåpen. De må dessuten også ha taktiske stridshoder i møte med russiske armeer. 

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ei våpenkvile no tene Russland eller Ukraina mest? Er det ikkje akkurat dette Putin har hatt som mål; bruke alle midlar og ta mest mogeleg land, og så få eit pusterom der Russland kan omgruppere og byggje seg opp att før ein slår til på nytt?

Er det realistisk at Ukraina kan vere den parten som kan tene på ei våpenkvile ved å omgruppere, byggje seg opp att og drive russarane på retrett når våpenkvila er over?

Eg er skeptisk til ei våpenkvile no, sidan eg er redd for at det vil vere Russland som tener mest på den.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Eksperter om krisemøte: – Europa kan ikke fylle tomrommet etter USA

https://www.nrk.no/urix/eksperter-om-krisemote_-_-europa-kan-ikke-fylle-tomrom-etter-usa-1.17322637

Trist. Då er vel kanskje ei våpenkvile ei naudløysing der ein håpar på å unngå ukrainsk kollaps når støtta frå USA tørkar inn.

Men det blir vel då også fort Russland som kjem til å diktere vilkåra.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 timer siden):

https://www.nrk.no/urix/eksperter-om-krisemote_-_-europa-kan-ikke-fylle-tomrom-etter-usa-1.17322637

Trist. Då er vel kanskje ei våpenkvile ei naudløysing der ein håpar på å unngå ukrainsk kollaps når støtta frå USA tørkar inn.

Men det blir vel då også fort Russland som kjem til å diktere vilkåra.

– Trump er uinteressert i Europa. Han misliker Nato. Hans behandling av Zelenskyj viser dessuten at amerikanske sikkerhetsgarantier, i den grad de overhodet gir dem, ikke er verdt mer enn tilsvarende garantier fra Trumps forbilde Vladimir Putin,

Diesen har rett i det, og utvilsomt hadde han hver kveld bare satt og stirret ut i ingenting, grublet på hvorfor alt hadde gått galt med det europeiske forsvaret som han hadde en del av ansvaret for, han hadde vært en nikkedukke for uansvarlige politikere med hans sneversynthet omkring verneplikthær vers profesjonelle, spesielt etter å ha innsett at historien fra 1914 fremdeles er reelt; en profesjonell hær kan ikke vinne i en storskalakrig som sett med den britiske hæren som i slutten var nesten helt utradert knapt et halvt år inn i krigen, erstattet av reservister og vernepliktige. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

En våpenhvile uten et annet formål enn våpenhvilen i seg selv er etter min mening ikke en god idé.

Ja, selvsagt er en våpenhvile trolig en kjærkommen pause fra krigshandlingene for alle som er direkte involvert og/eller rammet, men våpenhvilen må brukes til noe for at den skal ha en varig verdi.

Jeg tror en løsning med europeiske styrker utplassert i "passive" posisjoner, dvs. utplassert i områder som ikke er en del av frontlinjene er tingen. Dvs. at man f.eks. har europeiske, fredsbevarende styrker på grensen mot Transnistria og mot Belarus. I tillegg bør en flyforbudssone over i alle fall de vestlige delene av Ukraina vurderes.

Det vil i første omgang frigjøre ukrainske styrker til andre og mer presserende oppgaver, dvs å forsterke og unnsette styrkene på fronten. Minst like viktig er signalet om at som et minimum så skal krigen over land ikke utvides ut over de områdene som er rammet per i dag, for om det forsøkes på aksjoner fra enten Transnistria eller Belarus så vil de møte europeiske styrker og med det vil man de facto ha begått krigshandlinger mot disse styrkene og landet de representerer.

For min del må gjerne norske styrker delta i en slik operasjon, men jeg er usikker på om vi har kapasiteten all den tid vi allerede har styrker i Polen og Litauen. I tillegg er NATOs og Europas nordlige flanke den eneste delen av Europa der Russland har en havgående og langtrekkende luft- og flåtestyrke med tilgang til åpent hav. Dermed må man nødvendigvis ha tilstrekkelige styrker til å hindre eventuelle russiske aksjoner i regionen. Der er Norge, Sverige og Finland trolig de best egnede til å ta hoveddelen av jobben, men da må man samtidig passe på at disse landene ikke har for mange av sine forskjellige kapasiteter utplassert i andre land.

Noen vil kanskje mene at det ikke er rett å gjøre, men jeg er villig til å sette penger på at en eventuell våpenhvile vil gi et scenario der russiske styrker omgrupperer og gjenoppbygger sine offensive kapasiteter på alle frontavsnitt. Dette inkluderer etterforsyning både av mennesker og materiell. I tillegg vil de nok intensivere sine hybride aktiviteter i regionen for splitte folk, skape uro og generelt berede grunnen for det som jeg tror blir et nytt forsøk på et russisk stormangrep mot Ukraina.

• Liker 6
Lenke til kommentar

USA har sin del av skylden for at Europa står uten nok stående styrker. Ja, de har etterlyst at Europa skal ta mer ansvar for sin egen sikkerhet men det landene har blitt pålagt av NATO (=USA) gjennom årene er økt evne til å delta i internasjonal operasjoner. Evne til å delta i USA-ledede og USA-motiverte operasjoner dekkes av en liten (men dyr) profesjonell styrke, mens forsvarsevnen til Europa hadde vært bedre tjent med andre løsninger.

Europa har selvsagt størsteparten av skylden selv. Spesielt for manglende handling de siste 17, 11, 4 årene, da Putin gjorde det klart at han ønsket å utvide Russland med makt.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
20 minutes ago, agvg said:

Jeg tror ikke USA egentlig ville likt ett sterkt Europa,svakhet gir kontroll.

De ville nok gjerne at landene i EU skulle ha kjøpt mer amerikanske våpen, men jeg er enig. Trumps "EU was made to screw the US" er nok dessverre ikke bare en tanke han plukket ut av det blå, et splittet Europa er veldig greit å overstyre for USA.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (30 minutter siden):

De ville nok gjerne at landene i EU skulle ha kjøpt mer amerikanske våpen, men jeg er enig. Trumps "EU was made to screw the US" er nok dessverre ikke bare en tanke han plukket ut av det blå, et splittet Europa er veldig greit å overstyre for USA.

Ja, USA vil nok gjerne at vi kjøper mer våpen fra dem.
Men det de tydeligvis ikke skjønner er at deres bøllete fremferd gjør at det nå er stor sjanse for at Europa ser seg mest tjent med å bygge opp egen forsvarsindustri og bli mer selvforsynte, nettopp for IKKE å bli mer avhengig av USA. USAs bøllete fremferd vil nok heller med stor sannsynlighet bringe Europa mer sammen. Ikke så galt at det er bra for noe...

Dette bør vi bruke for å tvinge Trump til fornuft.
Europeiske forsvarspolitikere bør nå ta noen telefoner til sine amerikanske forsvarsleverandører og fortelle dem om at det er stor fare for at de i fremtiden må skalere ned kjøp fra USA.

Jeg håper press fra en mektig forsvarsindustri i USA kan hjelpe Trump til å komme på litt bedre tanker. Et isolert USA betyr ikke bare at USA kjøper mindre fra Europa, men også at vi kjøper mindre fra dem. VI må få Trump til å innse at dette er dårlig business for amerikanske bedrifter.

Edit:
Dette er selvsagt bare troverdig hvis Europa nå faktisk oppskalerer egen forsvarsindustri, og ikke bare prater om å gjøre det.

Endret av KalleKanin
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, JK22 said:

https://www.telegraph.co.uk/world-news/2025/03/01/eu-needs-1000-more-nuclear-missiles-to-deter-putin/?msockid=3d1d22fc296063dd26252edd28486236

Dr Terhalle said France and Britain’s nuclear arsenal combined consisted of about 450 long-range “strategic” nuclear warheads, meaning weapons that would determine the outcome of a war, and 200 smaller “tactical” warheads. 

Det er bare Frankrike som er i stand til å produsere materiale for fremstilling av nye atomvåpen mens Storbritannia har små kvantiteter til lite annet enn erstatning av eksisterende stridshoder, det er sagt at EU/NATO må ha minst 1,000 flere atomvåpen, spesielt som taktiske våpen. Merz i Tyskland, om han så hadde ønsket, har simpelt ikke det som trenges fordi hele kjernekraftvirksomheten er lagt ned. Og ingen atommakt vil "låne ut" atomvåpen til andre. Britene kan, om de vil det, forstørre sitt atomvåpenarsenalet fordi nybygde fasiliteter for produksjon er nylig åpnet, selv om det er en statshemmelighet hvor de mye de har av plutonium og uranium. 

Skal man ha en atomparaply over Europa, er det ikke nok med flybårne kryssermissiler og strategiske missilubåter, de må også ha ballistiske missiler på land og nye kryssermissilvåpen. De må dessuten også ha taktiske stridshoder i møte med russiske armeer. 

Tja. 

UK har ikke egne missiler, de bruker amerikanske Trident II missiler. Det er uklart hvor mye av stridshodene faktisk er britisk, og hvor mye er amerikansk. Det er kun Frankrike som er helt sin egen herre her. 

Vanskelig å få til bra områder for ICBMer i Europa, som er generelt tett befolket. Frankrike har lagt ned sine siloer i Sør-Frankrike. Et område med siloer vil bli massivt angrepet under en eventuell atomkrig. Derfor legger man disse i øde områder. Så ICBM passer best til land med store øde områder (ie. Russland, USA, Kina). 

Personlig er jeg tvilsom til taktiske våpen, det er en skummel måte å senke terskel for bruk, og så ender man opp med bruk av strategiske til slutt uansett. Verdien av bruk er liten i forhold til farene for eskalering. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (27 minutter siden):

Tja. 

UK har ikke egne missiler, de bruker amerikanske Trident II missiler. Det er uklart hvor mye av stridshodene faktisk er britisk, og hvor mye er amerikansk. Det er kun Frankrike som er helt sin egen herre her. 

Vanskelig å få til bra områder for ICBMer i Europa, som er generelt tett befolket. Frankrike har lagt ned sine siloer i Sør-Frankrike. Et område med siloer vil bli massivt angrepet under en eventuell atomkrig. Derfor legger man disse i øde områder. Så ICBM passer best til land med store øde områder (ie. Russland, USA, Kina). 

Personlig er jeg tvilsom til taktiske våpen, det er en skummel måte å senke terskel for bruk, og så ender man opp med bruk av strategiske til slutt uansett. Verdien av bruk er liten i forhold til farene for eskalering. 

Jeg vet om i minst ett land i Nato med nærhet til Russland og med betydelige områder med lav befolkningstetthet.

<generisk_navn> skrev (3 timer siden):

En våpenhvile uten et annet formål enn våpenhvilen i seg selv er etter min mening ikke en god idé.

Ja, selvsagt er en våpenhvile trolig en kjærkommen pause fra krigshandlingene for alle som er direkte involvert og/eller rammet, men våpenhvilen må brukes til noe for at den skal ha en varig verdi.

Jeg tror en løsning med europeiske styrker utplassert i "passive" posisjoner, dvs. utplassert i områder som ikke er en del av frontlinjene er tingen. Dvs. at man f.eks. har europeiske, fredsbevarende styrker på grensen mot Transnistria og mot Belarus. I tillegg bør en flyforbudssone over i alle fall de vestlige delene av Ukraina vurderes.

Det vil i første omgang frigjøre ukrainske styrker til andre og mer presserende oppgaver, dvs å forsterke og unnsette styrkene på fronten. Minst like viktig er signalet om at som et minimum så skal krigen over land ikke utvides ut over de områdene som er rammet per i dag, for om det forsøkes på aksjoner fra enten Transnistria eller Belarus så vil de møte europeiske styrker og med det vil man de facto ha begått krigshandlinger mot disse styrkene og landet de representerer.

Er enig i at en våpenhvile uten plan er en dårlig idé.

Transnistria bør ryddes for russere, jo før, jo heller. Det kan godt være at Ukraina selv ville hatt interesse av å gjort jobben, da det ville gitt en symbolsk seier og en mindre front å bekymre seg for, men også Moldova selv ville vært tjent med å kaste ut russerne en gang for alle. Transnistria kan i praksis bli et hinder for Moldova for å kunne slutte seg til Nato eller EU om de ønsker. Jeg har hørt en antall på inntil 10 000 russere utplassert der, men vet jo ikke sikkert. De er i praksis "innestengt" hvis man stenger luftrommet over det vestlige Ukraina.

Trip-wire med europeiske soldater er vel noe av det som er diskutert i møtene de siste dagene.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kattevideoer er veldig viktig. Men dette er TikTok. Hvorfor ønsker vi kinesiske serverparker velkommen? Vi har strømkrise, og må prioritere. Du kan beundre katter på Facebook og YouTube.

Er det slik at Kina bygde serverparken for å hindre ammunisjonsfabrikken i å utvide? De er smartere enn vi tror. Og våre myndigheter er dummere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...