Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

TAC-2 skrev (14 timer siden):

Det begynner å bli for sent å gråte over spilt melk nå, hvis Europa ville ha en løsning som var bra for Ukraina og Europa så burde de stilt opp for et par år siden.

Jeg er tildels enig. 

Europa (inkl. meg selv) sitter nå og sutrer over at vi ikke er invitert til bords. USA har inntatt førersetet, og det er de som nå prøver å tvinge frem fred. 

Hvorfor tvang ikke Europa frem fred for mange måneder siden? 

Et land i Europa har blitt invadert og vandalisert av en bøllete stat.

Hvordan responderer vi? Ikke på langt nær nok! 

Vi har gitt bort penger, militært materiell, militær innsikt, og mye annet også. For all del. Jeg ønsker ikke å snakke ned hva vi har gjort. Men jeg mener det ikke var nok. Russland er fortsatt ikke fordrevet vekk. Ergo var det beviselig for lite! Vi skulle ha gjort mer. Vi skulle ha tvunget russerne bort. 

I realiteten burde vi bidratt militært. Typ aktivt! Vi skulle ha benyttet mulighet til å vist at Europa står samlet. Og at ytre fiender til Europe vil bli vasket vekk. Uansett hvilket europeisk nasjon som angripes; det fungerer ikke. Da kommer en samlet militær reaksjon! Sånn skulle ønske vi responderte for noen år siden.

Meeeen ... vi var (og kanskje fremdeles er?) livredde for Putin sine trusler. Han har muligens atomvåpen. Og derfor skal han få lov til å gjøre akkurat hva fa$%n han vil, eller? Hvordan skal dette gå i lengden?

PS: Husker dere vår respons da de annekterte Krimhalvøya tilbake i 2014 da? Det var virkelig flaue greier ...

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, qualbeen said:

Jeg er tildels enig. 

Europa (inkl. meg selv) sitter nå og sutrer over at vi ikke er invitert til bords. USA har inntatt førersetet, og det er de som nå prøver å tvinge frem fred. 

Hvorfor tvang ikke Europa frem fred for mange måneder siden? 

Et land i Europa har blitt invadert og vandalisert av en bøllete stat.

Hvordan responderer vi? Ikke på langt nær nok! 

Vi har gitt bort penger, militært materiell, militær innsikt, og mye annet også. For all del. Jeg ønsker ikke å snakke ned hva vi har gjort. Men jeg mener det ikke var nok. Russland er fortsatt ikke fordrevet vekk. Ergo var det beviselig for lite! Vi skulle ha gjort mer. Vi skulle ha tvunget russerne bort. 

I realiteten burde vi bidratt militært. Typ aktivt! Vi skulle ha benyttet mulighet til å vist at Europa står samlet. Og at ytre fiender til Europe vil bli vasket vekk. Uansett hvilket europeisk nasjon som angripes; det fungerer ikke. Da kommer en samlet militær reaksjon! Sånn skulle ønske vi responderte for noen år siden.

Meeeen ... vi var (og kanskje fremdeles er?) livredde for Putin sine trusler. Han har muligens atomvåpen. Og derfor skal han få lov til å gjøre akkurat hva fa$%n han vil, eller? Hvordan skal dette gå i lengden?

PS: Husker dere vår respons da de annekterte Krimhalvøya tilbake i 2014 da? Det var virkelig flaue greier ...

Hadde det for europa vært eit strategisk betre valg å bidra militært i Ukraina?

Eller hadde det vært eit betre strategisk val å holdt seg langt unn slik dei gjorde med borgerkrigen i Yemen?

Det ser i alle fall ut til at det for europa har vært strategisk uklokt å basere seg på USA sine sikkerheitsgarantier. Regimet som har kome til makta i USA no viser det klart. Det å ha deltatt i USA sine kriger i Irak og Afghanistan hjelper ingenting i dag, det blir vel no betrakta som "betaling" for sikkerheitsgarantiane. Europeisk støtte til Ukraina blir og oversett i USA ser det ut som. For å sitere Trump, "you know the mob always make you pay", og framover må europa betale beskyttelsespenger.  (Trump sitatet er hans kommentar til avtalen om sikkerheitsgarantier mellom USA og Taiwan.) Om ikkje europeiske land får på plass eige forsvar så blir det å betale beskyttelsespenger til USA for at dei skal ha baser her for å ivarta sine interesser. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
jallajall skrev (6 timer siden):

Da Economist har oppdatert sin 2024 demoracy index.

Romania nedgraderes til et "hybrid regime" etter "allegations of Russian interference, illegal social-media tactics and campaign-finance violations prompted the constitutional court to annul the presidential election and call for a new vote".

1. Norway (Full democracy)
26. France (Flawed democracy)
28. USA (Flawed democracy)
54. Hungary (Flawed democracy)
71. Moldova (Flawed democracy)
72. Romania (Hybrid regime)
88. Bosnia and Hercegovina (Hybrid regime)
92. Ukraine (Hybrid regime)
94. Georgia (Hybrid regime)
103. Turkey (Hybrid regime)
150. Russia (Authoritarian)
152. Belarus (Authoritarian)

Med tanke på USA skal det bli interessant å sjå 2025-indeksen når den tid kjem.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Ingenting skjer. Dette er klassisk Lukashenko, der han for syns skyld skal fremstå uavhengig fra Kreml og Putin ved å mene noe annet og gå litt imot ham. Det er alt.

Det har vore forhandlingar i Belarus før. Han håpar kanskje på ein ny Minsk-avtale.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Trump om diktator-utspill: – Sa jeg det?

Publisert klokken19:44 iDonald Trump

USAs president Donald Trump ble torsdag konfrontert med at han betegnet Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj som en diktator tidligere denne uka. – Sa jeg det? svarte han.

I etterkant har Zelenskyj sagt han ikke tok seg nær av omtalen til den amerikanske presidenten.

Trump fikk spørsmål om utsagnet da han tok imot Storbritannias statsminister Keir Starmer i Det hvite hus torsdag.

Det er fort gjort å glemme

Ja det er fort gjort det

Som du kanskje kan fornemme

Er denne mannen litt distre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 timer siden):

Ingenting skjer. Dette er klassisk Lukashenko, der han for syns skyld skal fremstå uavhengig fra Kreml og Putin ved å mene noe annet og gå litt imot ham. Det er alt.

Lukashenko er 100% imot denne krigen, og var imot annekteringen av Krim. Han har ligget litt lav pga. hans avhengighet av Kreml. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Mbappe09 skrev (4 minutter siden):

Nye kansleren forventes å sende Taurus missilene. 

Var det ikke tekniske årsaker også? Mener å huske at taurus-missilene var integrert med det tyske luftforsvaret på en måte som gjør at de ikke uten videre kan eksporteres. Da må de enten 'dummes ned' eller så må ukraina få med styringssystemer også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Mbappe09 said:

Haha, hva er det som skjer (med forbehold om at det stemmer). Overasker meg dog ikke, Lukashenko har aldri støttet dette (var også kritisk til hvordan Krim ble annektert). 

Var i Hviterussland for 3 uker siden, 0 Russiske flag og se eller Z.. Men flere biler hadde Ukrainske flag i bakruta på bilen, var også et par Ukrainske flag og se hengende fra balkonger 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 time siden):

Har ikke fått sett den selv enda, men på FA Børsmorgen anbefalte de å høre på Geir Hågen Karlsens synspunkter i denne podkasten.

Har jeg vært redd for i lange tider, at Ukraina først går tom for soldater. Og hva da?

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, paatur said:

Var i Hviterussland for 3 uker siden, 0 Russiske flag og se eller Z.. Men flere biler hadde Ukrainske flag i bakruta på bilen, var også et par Ukrainske flag og se hengende fra balkonger 

Det forsterker vel forventningene om at Belarus var/er neste på invaderingsønskelisten til den russiske føreren. Er du ikke lenger en betingelsesløs tilhenger av russland skal du integreres. You will be assimilated!

Lenke til kommentar
Sovna skrev (3 minutter siden):

Har jeg vært redd for i lange tider, at Ukraina først går tom for soldater. Og hva da?

Russland pøser på med menn fra Nord-Korea. Kanskje Europa må svare med en brigade eller ti?

Kan ikke vi også bistå aktivt? Da selvfølgelig med godt trente folk, og det beste av tilgjengelig utstyr!

Dessverre vil noen bli såret, og kanskje drept, jeg er redd for det. I krig er død og forferdelse vanskelig å unngå. Men samtidig frykter jeg konsekvensen av å ikke ta kampen nå. Nå som Putins hær er svak. Det er NÅ vi må slå til. Ikke sitte og vente 15-20-30 år, for så å måtte ta en ny, og enda blodigere, krig da!

Endret av qualbeen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (27 minutter siden):

Russland pøser på med menn fra Nord-Korea. Kanskje Europa må svare med en brigade eller ti?

Da må først angsten for 'eskalering' slippe taket. 

Det enkleste er kanskje å stille opp med styrker i bakre rekker som kan frigjøre ukrainske soldater for fronttjeneste. Grensen mot belarus feks kunne greit blitt forsvart av et europeisk korps. De må selvfølgelig ha mandat til å forsvare seg.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...