aklla Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar Ikke umulig at det ligger en slags avtale om at det er russiske arbeidere som skal jobbe med utvinning heller, som sørger for at russland får sin andel. Samt at russland da allerede har en stor russisk befolkning i de landområdene de vil ta over.. Er nok på en eller annen måte både trump og putin personlig som får en god del av kaken her. Og musk så klart, jeg vil tippe han står bak ønsket om å få billig/gratis lithium. 4 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar Snikpellik skrev (2 timer siden): Alle de 18 landene som stemte mot: USA Russland Israel Belarus Nord-Korea Ungarn Sudan Mali Eritrea Burkina Faso Burundi Den sentralafrikanske republikk Nicaragua Niger Haiti Marshalløyene Palau Ekvatorial-Guinea Takk for oversikt. Noen overraskelser her. En del mindre land på listen, hvor jeg ikke kjenner så godt til deres anliggende, men desto større geografisk og kulturell avstand fra Ukraina, desto enklere er det kanskje å ikke bry seg nok? Det har vært en rekke kriser og kriger rundt om på kloden, hvor hverken Norges regjering eller nordmenn flest bryr seg. Dessverre. Så jeg orker ikke lage en stor sak av at fjerntliggende land «stemte feil», selv om jeg selvfølgelig ikke er enig. Det som er interessant (for meg) er å se store nasjoner som Kina og India. De stemte IKKE imot! Kanskje avstod de fra å stemme? Men de stemte hvertfall ikke imot. Det bør gjøre (litt) vondt for Putin! Videre er det interessant - og skremmende - at USA stemte imot. Kanskje fordi de har en egen alternativ agenda på gang, hvor de skal få all ære (og et krigsbytte) for å ende krigen? I et slikt narrativ passer det ikke at FN kommer inn på sidelinjen akkurat nå. Kanskje for et års tid siden? Men ikke nå! Eller ... er det fordi Trump er i buksa på Putin? Tja. Kanskje. Slettes ikke umulig. 😓 Skremmende! Så har vi vårt eget sorte får, Ungarn, da. Djizzes... Hva skal vi gjøre med Ungarn? Kaste de ut av EU? Angripe de og avsette regjeringen? Få inn ett skikkelig vestlig demokrati med makt og bram? Neeeei ... det fungerer jo heller ikke. Jeg aner ikke hva vi skal gjøre med det landet. Tilstanden er låst. Situasjonen er helt fucka! 🤯 Israel: nettopp stått i en lang og blodig konflikt mot Hamas — en organisasjon med finansielle røtter mot Kreml og Putin. Hvorfor i all verden har ikke Israel vendt Russland ryggen? Er det noe jeg ikke forstår her? Gjort seg litt for avhengige av oligarker? Eller hjelper de USA, slik at Trump kan få det på sin måte? 1 3 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar qualbeen skrev (6 minutter siden): En del mindre land på listen, hvor jeg ikke kjenner så godt til deres anliggende, men desto større geografisk og kulturell avstand fra Ukraina, desto enklere er det kanskje å ikke bry seg nok? Men å stemme imot at russland skal trekke seg ut er å bry seg, det er å stemme imot fred i Ukraina. Det er en aktiv stemme for at krigen skal fotsette. Bryr man seg ikke så kan man la vær å stemme. 5 2 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar oddeh skrev (3 timer siden): FNs hovedforsamling vedtar Ukraina-resolusjon foreslått av Ukraina og EU FNs hovedforsamling har vedtatt en Ukraina-resolusjon med krav om at Russland umiddelbart trekker sine styrker ut av Ukraina, skriver NTB. Avstemmingen fant sted på dagen tre år etter den russiske fullskala invasjonen av Ukraina. Det betyr at hovedforsamlingen sier nei til USA sin resolusjon. I denne ble ikke ukrainsk suverenitet eller territorielle integritet nevnt spesifikt. Forslaget som nå ble vedtatt, ble fremmet av Ukraina og EU. Både Russland og USA stemte imot. https://www.nrk.no/nyheter/fns-hovedforsamling-vedtar-ukraina-resolusjon-foreslatt-av-ukraina-og-eu-1.17314014 Berre 18 land stemte imot. Dette er flaut for USA. 5 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar torbjornen skrev (10 minutter siden): Berre 18 land stemte imot. Dette er flaut for USA. Trump ville jo vinne tilbake respekten for USA.. Snakk om skivebom. 4 3 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar (endret) Trump er den høgrevridde israelske regjeringa sin viktigaste allierte, og Israel gjer vel dette som tilbakebetaling for at dei har tilnærma frie tøylar både på Vestbreidda og elles, samt at dei ikkje kan risikere å fornærme den store keisaren i Washington D.C. Har Israel gjort noko som helst desse åra for å støtte Ukraina? Endret 24. februar av torbjornen 3 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar (endret) qualbeen skrev (43 minutter siden): Israel: nettopp stått i en lang og blodig konflikt mot Hamas — en organisasjon med finansielle røtter mot Kreml og Putin. Hvorfor i all verden har ikke Israel vendt Russland ryggen? Er det noe jeg ikke forstår her? Gjort seg litt for avhengige av oligarker? Eller hjelper de USA, slik at Trump kan få det på sin måte? Det er litt komplisert. Russland og Israel har tradisjonelt et ganske nært forhold, og det samme har Netanyahu og Putin hatt i en årrekke, i hvert fall frem til nylig. Er ikke så lenge siden Netanyahu kjørte valgkamp med store bannere med bilder av han poserende sammen med sin daværende nære venn Putin. Forholdet har også vært pragmatisk så lenge russerne har hatt tilstedeværelse i Syria. Men historikken er ikke pen. - Israel var blant de få landene som var nøytrale til den russiske invasjonen av Krym. - Israel stemte etter den fullskala invasjonen i 2022 mot Ukraina i FN ved noen anledninger, blant annet mot en resolusjon som fastslo Ukrainas territorielle integritet, som vesten inkludert Biden-administrasjonen da kritiserte Israel sterkt for. De ble også heftig kritisert internasjonalt for ikke å ville støtte Ukraina med våpen. Det rimer jo litt ekstra dårlig for en gigantisk våpenprodusent og land som er så avhengig av akkurat den typen solidaritet fra andre å ikke ville hjelpe ukrainerne. De støttet heller ikke sanksjonene mot Russland, og nektet andre land å gi Ukraina israelsk-produserte våpen og utstyr. Israel har dog fortsatt å selge våpen og teknologi til Russland. Det var først nå helt nylig, etter Assad-regimets fall i Syria, at Israel endelig gjorde en endring og sendte Patriot-missiler til Ukraina via USA. Det skjer etter at Zelensky senest like før jul kritiserte Israel og sa han var skuffet over manglende støtte. Zelensky har også kritisert Israel for brudd på internasjonal lov, og kan ha surnet Netanyahu ekstra da han understreket Ukrainas anerkjennelse av Palestina som selvstendig stat. Endret 24. februar av Snikpellik 2 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 24. februar Populært innlegg Del Skrevet 24. februar jallajall skrev (5 timer siden): Hvis du skulle ha forklart til en ukrainer som ønsker fred hvorfor en fredavtale kan være mer farlig for han enn den pågående krigen, hva ville du sagt for å overbevise han om det? Hvorfor skulle jeg det? Det er jo hovedsaklig Ukrainere som må forklare det for vesten. Vesten har generelt mindre kunnskap om hvordan russland fungerer enn Ukraina. Mange i vesten har forstått det, deriblant Fredriksen. Men som vi ser fra meningsmålinger rundt om kring så er det fortsatt en del som ikke har forstått det. Min oppfordring er: Hvis du ikke forstår hvorfor feil fred er farlig, spør ukrainerne selv. Eller les hva se skriver, hør hva de sier etc. Da mener jeg ikke russiske innvandrere i ukraina, som det er mange av i Donbas og Krim. 8 2 Lenke til kommentar
Penny Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar Rundt 15 % av israelere har russisk eller sovjetisk opphav. Denslags er langt mer merkbart enn feks norskpakistaneres påvirkning på Norges forhold til Pakistan. 1 5 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar torbjornen skrev (32 minutter siden): Trump er den høgrevridde israelske regjeringa sin viktigaste allierte, og Israel gjer vel dette som tilbakebetaling for at dei har tilnærma frie tøylar både på Vestbreidda og elles, samt at dei ikkje kan risikere å fornærme den store keisaren i Washington D.C. Har Israel gjort noko som helst desse åra for å støtte Ukraina? Meget lite. Eneste jeg kan komme på er at de meget motvillig gav 90 Patriot-missiler til Ukraina via USAs initiativ. Desse var uansett ikke i bruk men de fryktet represalier fra russland. https://kyivindependent.com/us-transfers-90-patriot-missiles-from-israel-to-ukraine-axios-reports/ 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar iblazeqt skrev (2 timer siden): Donald Trump sier at Vladimir Putin har snudd og at han nå vil akseptere fredsbevarende europeiske styrker i Ukraina. .. fordi det vil binde opp Europas forsvar. Er det ikke også påfallende at Trump, med kontroll over verdens sterkeste militære, stikker av fra dugnaden? 6 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar USA/Trump fikk igjennom sin "fredsresolusjon" i sikkerhetsrådet akkurat nå. En del Europeiske land foreslo 3 endringer/tillegg, som fikk nok stemmer men ikke vant frem fordi Russland stemte imot. 2 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar Snikpellik skrev (1 time siden): Zelensky har også kritisert Israel for brudd på internasjonal lov, og kan ha surnet Netanyahu ekstra da han understreket Ukrainas anerkjennelse av Palestina som selvstendig stat. Det var nok ikkje så lurt. Zelenskyj og Ukraina viste lenge full støtte til Israel etter terroren 7/10 2023, men fekk aldri betalt for det. At dei seinare også har retta kritikk mot Israel har eg ikkje fått med meg. 2 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar iMarius skrev (2 timer siden): Hva tenker vi ligger i den økonomiske avtalen Trump gjør med Putin? Jeg gjetter at Putin gir Trump tilgang til mineraler fra de okkuperte områdene, mot at Putin får beholde disse. Deretter lover Trump å være med i oppbyggingen av det Putin har vunnet. Sitat Kl. 22.14 | av NTB Putin åpner for at USA kan utvinne sjeldne jordarter i okkuperte deler av Ukraina Russlands president Vladimir Putin sier at han er klar til å jobbe med utenlandske partnere, deriblant USA, når det gjelder utvinningen av sjeldne jordarter. Han viser til utvinning i det han kaller «våre nye områder» – en henvisning til de østlige og sørlige delene av Ukraina som Russland har okkupert. Uttalelsen ble gitt i et intervju med den russiske statskanalen mandag kveld. Her sier han også at Trumps idé om å halvere forsvarsutgiftene er en god idé. – USA kutter 50 prosent, og vi kutter 50 prosent, og så blir Kina med hvis de vil, sier Putin. Trump har krevd mineraler fra Ukraina til en verdi av 500 milliarder dollar som betaling for støtten USA har gitt Ukraina i krigsårene. I et innlegg i sosiale medier mandag kveld skriver Trump at samtalene med Putin går svært bra, og at de blant annet har diskutert «store transaksjoner for økonomisk utvikling». Siden Trump innledet sin andre periode som president, har han satt i gang russisk-amerikanske samtaler på høyt nivå, både om krigen i Ukraina og et økonomisk samarbeid. https://direkte.dn.no/invasjonen-av-ukraina/#161592 2 2 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar (endret) Finst det nokon stad der det er oppgitt kva for 10 land som stemte for resolusjonen i sikkerheitsrådet, og kva for 5 land som avsto frå å stemme? Og gjerne også om prosessen som førte fram til at det som i praksis er ein resolusjon om ukrainsk kapitulasjon vart vedteken? Endret 24. februar av torbjornen 3 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar Som med mye annet er der mer enn nok materiale for white hat hackere å gi oss innsikt i. Gleder meg til vi får hørt opptak av samtalene mellom Putin og hans lap dog Trump. 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar Utanlandsk trening av ukrainske soldatar møter kritikk - Skrekkeksempelet er den 155. brigaden. https://www.nrk.no/urix/noreg-bidrar-med-materiell-og-opptrening-av-soldatar-til-ukrainsk-brigade-1.17312984 1 Lenke til kommentar
kilik Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar (endret) NTB-AFP Publisert: 25. februar 2025 kl. 00:23 På en pressekonferanse mandag kveld sier den franske presidenten at det trengs en våpenhvile før det kan komme en fredsavtale. – En våpenhvile kan være på plass i løpet av noen uker, og så kan vi forhandle om sikkerhet og landområder, sier Macron, som møtte USAs president Donald Trump i Washington. Endret 24. februar av kilik 1 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar torbjornen skrev (48 minutter siden): Finst det nokon stad der det er oppgitt kva for 10 land som stemte for resolusjonen i sikkerheitsrådet, og kva for 5 land som avsto frå å stemme? Og gjerne også om prosessen som førte fram til at det som i praksis er ein resolusjon om ukrainsk kapitulasjon vart vedteken? De fem som avsto var Danmark, Storbritannia, Hellas, Slovenia og Frankrike. Dette var 5 av de 6 land som la fram 3 endringer...disse endringene var ikke nøytrale slik det amerikanske forslaget er, det ble lagt vekt på at Russland angrep en suveren nasjon, bl.a. Russerne brukte selvsagt vetoretten sin mot disse, slik de har gjort med veldig mange forslag. Jeg satt og så på streamen derfra...den ligger sikkert på FN's webside fremdeles. 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå