Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs om USA fortsatt er med i NATO om ett års tid. Jeg tviler.

Jeg tror dette ender i en "evig" våpenhvile med dagens de facto grenser noe á la Koreakrigen (som teknisk sett fortsett er en krig mellom de to landene). 

• Liker 4
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (21 minutter siden):

Usikker på om det er NRK sin egen ordbruk, og ikke Trump. Finner ikke utsagnet det vises til her, på truthsocial. 

Motpart er da helt normalt. Zelenskyj er Trumps motpart som president i det andre landet som skal signere denne avtalen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

det blir totalt feil at usa har behov for å signere papirer med ukraina for å få mineraler pga våpen og fly usa har sendt til ukraina pga Russlands aggresjon. 

Når Usa ikke forstår, eller er det kun presidenten i landet som ikke forstår det?, at Russland må fjernes, og USA ikke kan drive handel avtale med Russland uten at det kommer erkjennelse. Det verste av alt, er alle drapene som har skjedd på bekostning av politikk, og mennesker som blir underlagt militæret og skal ofre seg selv for galskapen. 

USA og dagens administrasjon er galskapen selv, og har benyttet forhandlinger til å gjøre seg selv rik, uten forstå  helheten. 

Hvilke forhandlingsteknikk er dette?

• Liker 6
Lenke til kommentar
afterall skrev (5 timer siden):

Dette er jo bare flaut, trist, og skammelig.
Regnestykkemessig støtter altså EU Russland mer enn Ukraina i denne krigen.

Det er trist og flaut. Ja. 

Men vi har ikke valgt å støtte Russland aktivt etter invasjon. Tvert imot. «Vi» handlet olje og gass fra Russland lenge før krigen startet. 

Jeg spurte ChatGPT om omtrentlige tall Europa har lagt igjen i Russland fra 2000 frem til i dag:

IMG_6004.jpeg.be92f8b24666d9e248d5b855b505d13f.jpeg

^ OBS: Tallene er nominelle. Altså ikke indeksregulert. 

Fikk en indeksregulert fil fra ChatGPT også (se vedlagt csv). 

Poenget er at forbruket etter 2022 har falt. Og det har falt drastisk. Forhåpentligvis vil det ei heller ta seg fort opp, selv om krigen skulle ende i morgen. Jeg tror mange europeiske nasjoner vil tenke annerledes i minst to tiår fremover!

(Også ønsker jeg såklart mer og bedre støtte til Ukraina! Nå!)

Indeksjustert__rlig_forbruk_p__russisk_olje_og_gass__2024-dollar_.csv

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Donald Trump sier at Vladimir Putin har snudd og at han nå vil akseptere fredsbevarende europeiske styrker i Ukraina.

Trump: Putin godtar fredsstyrker

På spørsmål om Ukraina skal få sikkerhetsgarantier fra USA mot mineraler, svarte Trump:

– Jeg tror ikke det blir et stort problem. Når vi er ferdige, vil det ikke være noe krig i Ukraina.

Trump sa at Russlands president Vladimir Putin vil «akseptere» europeiske fredsstyrker i Ukraina.

https://www.vg.no/nyheter/i/KMKOyy/trump-zelenskyj-kommer-kanskje-til-det-hvite-hus

Endret av iblazeqt
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
36 minutes ago, sjamanen said:

Motpart er da helt normalt. Zelenskyj er Trumps motpart som president i det andre landet som skal signere denne avtalen.

Hvordan er USA en motpart i denne konflikten. Hvordan er USA i det hele tatt en part i denne konflikten (en forsnakkelse?)?

Såvidt jeg vet (og for alle andre oppegående mennesker på denne planeten så er dette en konflikt mellom Russland og Ukraina. Så med mindre USA (og Trump) da mener de er en del av Russland sin administrasjon så er denne ordbruken mildt sagt mistenkelig (Og imo en klar logisk brist / tilståelse).

Ja de selger våpen til den ene parten. Men A: salget av våpen bidrar i deres økonomi (arbeid, skatt (om de hadde vært glupe nok til å få skatt av overskudd) etc. Trump viser igjen og igjen at hans forståelse av økonomi er mildt sagt skattkjørt. Hans fortolkning av "verdens beste trade agreement" (Trumps egen avtale med Canada og Mexico fra 2019) som betyr at USA får dekket behov for råvarer utvunnet fra ett annet lands territorie nå liksom skal skrives om til å være en amerikansk subsidiering av Canada / Mexico. Vel.... i den virkelige verden kjøper du varer så får du varer. De som solgte deg varen har dekket DITT behov for en vare som DU trenger for DIN produksjonsevne. At du har gravd opp alt av verdi fra ditt eget territorium er ditt problem. Og nei, du kan ikke kjøpe mer territorium samtidig som du sier at du er blakk og sparker hele halve Amerika`s offentlige system (som utgjør kanskje 1 promille av ditt ubalanserte budsjett - samtidig som du også gir skattelette i form av 4trillioner eller hva det nå enn er til de rikeste i landet som bruker disse pengene på alt annet en fornuftige måter). 

Og B: Ukraina har kjøpt en vare på kreditt. Ja, men hva har de signert som rettferdiggjør denne behandlingen?

USA. Solgte våpen med løfter om å få dette tilbakebetalt innen rimelighetens grenser. Det var og er en gamble. Gamblen er at ett Ukraina med sin egen frihet vil være langt mer nytting for alle enn ett Ukraina under Putin`s tvang. Ikke minst landt mer produktivt. Det er allmenn kjent at "Slavearbeid" er ineffektivt arbeid. Ingen gjør alt de er i stand til for at andre skal stå igjen med resultatet. Selv om Amerikanere er imo indirekte slaver allerede gitt at mens allmenn personen i USA sliter med å få regnestykket til å gå opp så går aksje-kurser og aksjonær-utbytte rett til himmels (og blir ikke returnert inn i økonomien til gode for allmenn personen i det hele tatt).

Det vil vise seg om befolkning i både Ukraina og Russland vil kunne veie opp for tapt inntekt fra Europa ellers (til USA).

Hvordan noen som helst kan tro på eller i det hele tatt høre på disse toskene er for meg helt spinnvilt.

Ser frem til å følge med på videre utvikling i USA. Lukter slavearbeid både der og i Ukraina. Gitt at de har flere mennesker i fengsel enn noe annet land i verden kanskje med unntak av Russland... (og har kastet ut arbeiderene som var villig til å gjøre møkkajobbene). Blir vel en ny runde med  "Arbeit macht frei," tenker jeg. Antar desverre at disse nehuene (Putin og Trump) tror at de kommer til å slippe unna med dette, og det vil de kanskje også. Det blir neppe noen konsekvens før de har daua for å si det slik.

Men de som er med på denne utviklingen må forsvare det overfor sine etterkommere.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, DukeNukem3d said:

Jens Stoltenberg ramser opp ❤️

- Russland mister 1000 soldater eller mer daglig, soldater som er døde eller såret. Landet sliter med rekruttering av nye soldater.

- Titusener av kjøretøyer er ødelagt, og Russland har mistet store deler av sin flåte i Svartehavet.

- Prisstigningen er trolig langt høyere enn det offisielle anslaget på 10 prosent. Og sentralbankrenten i Russland er nå 21 prosent.

Passer nok Putin bra med hans "sparekonto"". 

Med en apatisk befolkning og paranoid (med rette) tilnærming og en ikke eksisterende empati (psykopatisk tilnærming til andres lidelser) så er det ganske så skremmende hva enkelte kan få seg til å gjøre. Spesielt når de slipper unna med det.

Både Trump familien og Putins støttespillere vil bli omtalt som noe av det desidert værste i historien.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva tenker vi ligger i den økonomiske avtalen Trump gjør med Putin?

Jeg gjetter at Putin gir Trump tilgang til mineraler fra de okkuperte områdene, mot at Putin får beholde disse. Deretter lover Trump å være med i oppbyggingen av det Putin har vunnet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...