Caputo Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden agvg skrev (1 minutt siden): Så du tror alle disse områdene som blir utnyttet på det groveste til og fø de rike i Moskva og omegn er fornøyde? Sibir har jo en selvstendighetbevegelse, og flere andre områder kan nok tenke seg og fri seg fra åket, hva skjer i Tsjetsjenia når dagens sterke mann gir seg? Jeg tror ikke de er fornøyde, men jeg tror det er ønsketenkning at Putins regime kollapser for egen hånd, iallefall etter hva som har skjedd den siste uken. Det er vel heller sånn at regimet danser på bordet akkurat nå. Men det holder for meg at Russland trekker seg ut av Ukraina, eller blir kastet ut med makt. Her tror jeg Europa må være villige til å ofre mer enn hva vi gjør i dag. Vi må bli mer involverte, vi stopper Putin nå eller så er jeg redd for at mine barnebarn kommer til å ha russisk pensum i skolen. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Noen som er gode på sånt bør tegne en karikatur der Putin holder en pistol til Zelenskys hode. Zelensky sitter på en stol ved et bord i et tortur-avhørsrom. På andre siden av bordet sitter Trump med ryggen til "kamera" og sier "sign here and here". To kontrakter ligger på bordet, ett med et kart av vest-ukraina som det står USA på, og en kontrakt med et kart av øst-ukraina der det står Russland på. Har vi noen karikatur-tegnere her? Eller noen som klarer oppgaven via AI? 4 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Penny skrev (10 minutter siden): Jeg lurer på om den amerikanske avtalen ikke er helt krise å signere, selv om den på papiret gir USA altfor mye til evig tid. Dersom neste amerikanske president er en demokrat, eller bare en tilregnelig republikaner (hvis disse finnes), ser jeg ikke bort fra at vedkommende på eget initiativ gjør endringer eller kansellerer hele avtalen. Om så ikke skulle skje, hva om Ukraina ensidig sier opp avtalen, med henvisning til at avtalen ble inngått "under duress", som det heter på utenlandsk, og følgelig ikke er gyldig? Med det omdømmeproblemet USA selv har skaffet seg gjennom 4 år med Trumpsk vanstyre ser jeg ikke for meg at noen europeiske land av betydning vil stille seg på USAs side i den resulterende økonomiske/politiske/juridiske konflikten, ei heller at USA tyr til militære midler mot et stort land på andre siden av jorden. Det er jo en mulighet men hvorfor skal de signere nå? Vil tro det skjer mye i hemmelighet i Europa for øyeblikket, det kan sies en ting og skje noe annet i virkeligheten. Hvis Russland er så svakt som det kan se ut som er det idiotisk og gi Putin en pustepause. 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Jeg er ikke overbevist om at Putins regime er levedyktig i lengden. Så lenge det har vært krig har Putin blitt urørlig men jeg er skeptisk til at det vil holde særlig lenge. Når han ikke lenger kan bruke krigen som argument for aggressiv undertrykkelse vil uenighet komme til overflaten. Ikke nødvendigvis som en revolusjon men som at de som er mer perifere til makten vil få tilbake innflytelse. 2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden @Penny Det er jo en mulighet men hvorfor skal de signere nå? Vil tro det skjer mye i hemmelighet i Europa for øyeblikket, det kan sies en ting og skje noe annet i virkeligheten. Hvis Russland er så svakt som det kan se ut som er det idiotisk og gi Putin en pustepause. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden agvg skrev (Akkurat nå): Hvis Russland er så svakt som det kan se ut som er det idiotisk og gi Putin en pustepause. Dette! Det virker fullstendig idiotisk til å forære et utslitt russland seieren. Dette er heller tidpunktet for å jekke opp støtten og legge på enda noen sanksjoner. 8 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Håper virkelig det skjer mye i hemmelighet nå og at USA/Russland ikke får rede på hva enn det er. 4 1 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden 4 hours ago, Snikpellik said: Hvis Starlink brukes som et utenrikspolitisk verktøy for å undergrave europeisk sikkerhet, bør dette produktet både utestenges og ulovliggjøres i EU-markedet. Musk Derangement Syndrome much. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Kahuna skrev (Akkurat nå): Dette! Det virker fullstendig idiotisk til å forære et utslitt russland seieren. Dette er heller tidpunktet for å jekke opp støtten og legge på enda noen sanksjoner. Ja, blokker denne skyggeflåten så vil inntektene raskt minske, økonomen i Russland er på felgen så de tåler veldig lite før det blir helt kritisk. 4 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden ForTheImperium skrev (25 minutter siden): Synes vesten bør prøve å styrte Kadyrovs regime sånn at Tsjetsjenia blir uavhengig av Russland og Putin må krige i flere fronter enn kun Ukraina. Kanskje dominoeffekt der hele Kaukas regionen også søker det samme og så strekker vi Russlands krigsmaskin enda mer? Ja, det eneste problemet er jo at man kan gi fritt spillerom til islamister og alt svineriet det medfører. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Hvor mye av har vi i Europa igjen av gammeldagse kortbølge sendere for kringkasting? Det meste er jo fjernet vil jeg tro, nå hadde vi hatt bruk for dem, vi brukte dette intensivt under den kalde krigen til og spre informasjon innover i Russland. Gammeldags men kanskje effektivt. 1 Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Quote Exclusive: US could cut Ukraine's access to Starlink internet services over minerals, say sources Quote Starlink provides crucial internet connectivity to war-torn Ukraine and its military. The issue was raised again on Thursday during meetings between Keith Kellogg, the U.S. special Ukraine envoy, and Zelenskiy, said one of the sources, who was briefed on the talks. During the meeting, Ukraine was told it faced imminent shutoff of the service if it did not reach a deal on critical minerals, said the source, who requested anonymity to discuss closed negotiations. https://www.reuters.com/business/us-could-cut-ukraines-access-starlink-internet-services-over-minerals-say-2025-02-22/ Dette er ille! Hva kan vi europeere gjøre her? Er oneweb et reelt alternativ til Starlink? Finnes det andre alternativer? 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden (endret) Enceladus skrev (10 minutter siden): https://www.reuters.com/business/us-could-cut-ukraines-access-starlink-internet-services-over-minerals-say-2025-02-22/ Dette er ille! Hva kan vi europeere gjøre her? Er oneweb et reelt alternativ til Starlink? Finnes det andre alternativer? Aner ikke men ett annet problem er jo hvem som eier slike tjenester, i vår grenseløse verden har jo slik strategisk tenkning blitt sett på som gammeldags, dog har selvsagt USA og Frankrike alltid tenkt anderledes, vi i Norge har opptrådt som komplette idioter, solgte Ubåt-baser til Russland, sprengte i filler ganske nye forsvarsanlegg osv. Solgte forsvarseiendommer over en lav sko, vi ville avvæpne Garden og legge ned hjemmevernet, helt fantastisk på alle måter. Endret 8 timer siden av agvg 3 Lenke til kommentar
Penny Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden 7 minutes ago, Enceladus said: https://www.reuters.com/business/us-could-cut-ukraines-access-starlink-internet-services-over-minerals-say-2025-02-22/ Dette er ille! Hva kan vi europeere gjøre her? Er oneweb et reelt alternativ til Starlink? Finnes det andre alternativer? OneWeb har både fordeler og ulemper sammenlignet med Starlink. Så vidt jeg husker finnes det terminaler for OneWeb som er enda mindre enn de minste for Starlink, men OneWeb vil aldri klare å levere like lav forsinkelse som Starlink, som kan være et problem for enkelte bruksområder. Det er også annerledes arkitektur for OneWeb, ved at hver eneste satellitt trenger å ha direkte forbindelse til en jordstasjon, mens Starlink kan basere seg på inter-satellite links slik at satellitter som er over "ingenting" kan gå via naboene for å komme til en jordstasjon. På den annen side har OneWeb en mer "profesjonell" løsning på IP-nettverket, men det er kanskje ikke umiddelbart relevant for militær bruk. Ellers finnes Iridium, som dersom man godtar lav datarate har enheter man kan sette omtrent rett på hjelmen og glemme at de er der, så små og lette er de, men da er man igjen under amerikansk kontroll, om enn et litt mer profesjonelt opplegg enn Musks diktatur. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Vi slapp vel inn masse folk da vi fornyet div kommunikasjonsutstyr her i Norge, ingen sikkerhetsklarering, bare billige østeuropeiske kontraktører som fikk fri tilgang, mener og huske en av de som organiserert dette mente det ikke var noe sikkerhetsproblem, det var jo fotoforbud i anleggene.... Billig var eneste kriteriet, og slik er det antakelig enda. Økonomene styrer ett laveste sum. 1 1 Lenke til kommentar
xRun Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden agvg skrev (1 time siden): Hvor mye av har vi i Europa igjen av gammeldagse kortbølge sendere for kringkasting? Det meste er jo fjernet vil jeg tro, nå hadde vi hatt bruk for dem, vi brukte dette intensivt under den kalde krigen til og spre informasjon innover i Russland. Gammeldags men kanskje effektivt. Det finnes trolig endel av sånt. Det fins f.eks. titusener av radioamatører spredt overalt i Europa hvorav en del kanskje har slike radioer vsa. den vanlige kortbølgen deres, og den kan også ofte tune utenfor amatørbåndene og brukes til å sende nyheter. Kanskje ikke helt i tråd med lisensen, men teknisk mulig. 2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden xRun skrev (1 minutt siden): Det finnes trolig endel av sånt. Det fins f.eks. titusener av radioamatører spredt overalt i Europa hvorav en del kanskje har slike radioer vsa. den vanlige kortbølgen deres, og den kan også ofte tune utenfor amatørbåndene og brukes til å sende nyheter. Kanskje ikke helt i tråd med lisensen, men teknisk mulig. Ja, vet ikke om BBC utsatte rivingen av sine anlegg, de skulle vel rives i 2024. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Tok vist feil https://www.bbc.co.uk/programmes/articles/2x9tqt6mc05vB2S37j8MWMJ/global-short-wave-frequencies 1 Lenke til kommentar
ambientos Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Simen1 skrev (2 timer siden): Noen som er gode på sånt bør tegne en karikatur der Putin holder en pistol til Zelenskys hode. Zelensky sitter på en stol ved et bord i et tortur-avhørsrom. På andre siden av bordet sitter Trump med ryggen til "kamera" og sier "sign here and here". To kontrakter ligger på bordet, ett med et kart av vest-ukraina som det står USA på, og en kontrakt med et kart av øst-ukraina der det står Russland på. Har vi noen karikatur-tegnere her? Eller noen som klarer oppgaven via AI? Lenke til kommentar
engavif Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Jeg er selv I Russland nå. Nærmere bestemt i Tatarstan, klokken nærmer seg 18.30 og folk begynner sagte men sikkert å bevege seg ut denne lørdagen. Restauranter fylles opp, barer, puber, syngende mennesker i gatene. Folk ser ut som at dem har det ekstremt bra. Det jeg skal frem til er at det ser ikke ut som det er noe krig i nabolandet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå