torbjornen Skrevet i går, 06:20 Del Skrevet i går, 06:20 Sitat Republikanske lovgivere har lansert et initiativ for å trekke USA ut av FN. Senator Mike Lee fra Utah har introdusert et lovforslag kalt "Disengaging Entirely From the United Nations Debacle Act of 2025", som vil avslutte USAs medlemskap i FN og tilknyttede organer, skriver Fox News. Sitat USA er den største bidragsyteren til FN og donerte over 18 milliarder dollar i 2022, noe som utgjør omtrent en tredjedel av FNs samlede budsjett. https://www.vg.no/nyheter/i/731Oy9/republikanske-politikere-vil-trekke-usa-ut-av-fn Men USA vil vel framleis behalde både medlemsskap og veto-rett i sikkerheitsrådet? 2 3 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet i går, 06:27 Del Skrevet i går, 06:27 (endret) Det kan bli mineralavtale likevel: Sitat Ifølge Axios har USA gitt Ukraina et "forbedret" utkast til en mineralavtale mellom landene. Dette skjer etter at president Donald Trump reagerte kraftig på Zelenskyjs avvisning av det opprinnelige forslaget. – Det var betydelig forbedring i det nye utkastet, og det er i samsvar med ukrainsk lov, sier en kilde med kjennskap til saken til Axios. Sitat Flere av Zelenskyjs rådgivere skal nå oppfordre ham til å signere den oppdaterte avtalen for å unngå ytterligere konflikt med Trump, ifølge Axios' kilder. Sitat – Vi foreslo å samarbeide med Ukraina om investeringer i landets økonomi og naturressurser og bli en partner i Ukrainas fremtid. Dette er den beste sikkerhetsgarantien de kan håpe på, sa USAs nasjonale sikkerhetsrådgiver Mike Waltz til Fox News torsdag. Mike Waltz seier mykje rart, men her har han kanskje eit lite poeng. Om USA har tilstrekkeleg med interesser i Ukraina vil dei kanskje vere villige til å forsvare desse. https://www.vg.no/nyheter/i/25wxgG/usa-og-ukraina-naermer-seg-mineralavtale-etter-trump-raseri Endret i går, 06:31 av torbjornen 6 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet i går, 07:15 Del Skrevet i går, 07:15 (endret) Partene som må bli enige for å få slutt på krigen er ukraina og russland. En avtale som er god for USA og akseptabel for Ukraina, må også være god for Putin. Er alle de betingelsene kompatibel med hverandre? Endret i går, 07:16 av bo1e 5 Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet i går, 07:19 Del Skrevet i går, 07:19 (endret) torbjornen skrev (59 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/i/731Oy9/republikanske-politikere-vil-trekke-usa-ut-av-fn Men USA vil vel framleis behalde både medlemsskap og veto-rett i sikkerheitsrådet? Jeg slutter aldri å la meg forundre over hvor mange amerikanske kongressrepresentanter, og da som oftest republikanere som har en nokså kraftig tilbakedannet frontallapp: Sitat Etymologi av latin frons, 'panne' Også kjent som frontallappen, lobus frontalis Pannelappen er hovedsetet for planlegging og initiering av viljestyrte handlinger og bevegelser, for vår personlighet, impulskontroll, og vår evne til å bedømme. Kilde: https://sml.snl.no/pannelappen Om USA skulle finne på å trekke seg ut av FN (jeg holder det for lite sannsynlig) så vil de miste sin legitimt baserte maktposisjon i geopolitikken med sin faste plass i FNs Sikkerhetsråd. Den plassen inkluderer jo en veto-rett som USA flere ganger har brukt, bl.a. for å sikre at Israel kan ture frem som de vil. Jeg er sterkt tvilende til at Israel-lobbyen vil tillate dette. USA vil da også ha en adskillig mindre betydningsfull posisjon internasjonalt enn Kina og Russland. Nei, dette kommer neppe til å skje. Endret i går, 07:20 av <generisk_navn> 8 Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet i går, 07:21 Del Skrevet i går, 07:21 bo1e skrev (4 minutter siden): Partene som må bli enige for å få slutt på krigen er ukraina og russland. En avtale som er god for USA og akseptabel for Ukraina, må også være god for Putin. Er alle de betingelsene kompatibel med hverandre? Jeg tror mye av problemet ligger i at det ikke nødvendigvis er samsvar mellom USAs behov og Trumps behov, og med Trump bak rattet er det Trumps behov som er styrende for denne prosessen. 6 Lenke til kommentar
obygda Skrevet i går, 07:22 Del Skrevet i går, 07:22 <generisk_navn> skrev (1 minutt siden): Jeg slutter aldri å la meg forundre over hvor mange amerikanske kongressrepresentanter, og da som oftest republikanere som har en nokså kraftig tilbakedannet frontallapp: Kilde: https://sml.snl.no/pannelappen Om USA skulle finne på å trekke seg ut av FN (jeg holder det for lite sannsynlig) så vil de miste sin legitimt baserte maktposisjon i geopolitikken med sin faste plass i FNs Sikkerhetsråd. Den plassen inkluderer jo en veto-rett som USA flere ganger har brukt, bl.a. for å sikre at Israel kan ture frem som de vil. Jeg er sterkt tvilende til at Israel-lobbyen vil tillate dette. USA vil da også ha en adskillig mindre betydningsfull posisjon internasjonalt enn Kina og Russland. Nei, dette kommer neppe til å skje. Om Donald Trump får bestemme så vil de trekke seg ut og kaste FN ut av USA og bygge leiligheter der FN i dag holder til..Donald Trump er tilbakestående - han er ikke smart - bare en gal mann. 5 3 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet i går, 07:24 Del Skrevet i går, 07:24 torbjornen skrev (55 minutter siden): Det kan bli mineralavtale likevel: Mike Waltz seier mykje rart, men her har han kanskje eit lite poeng. Om USA har tilstrekkeleg med interesser i Ukraina vil dei kanskje vere villige til å forsvare desse. https://www.vg.no/nyheter/i/25wxgG/usa-og-ukraina-naermer-seg-mineralavtale-etter-trump-raseri Avtalen må inneholde klare sikkerhetsgarantier. Ikke bare at USA skal få mineraler og passe på disse. Om det er hele avtalen er den null verdt 3 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg obygda Skrevet i går, 07:31 Populært innlegg Del Skrevet i går, 07:31 Drogin skrev (5 minutter siden): Avtalen må inneholde klare sikkerhetsgarantier. Ikke bare at USA skal få mineraler og passe på disse. Om det er hele avtalen er den null verdt USA fremstår som en sleip,kvalm,eiendomsutvikler............. 7 4 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet i går, 07:46 Del Skrevet i går, 07:46 Sitat Professor Paal Hilde advarer om at Russland kan teste Nato ved å utfordre Norges eierskap på Svalbard. Bruk av hybride virkemidler og politisk usikkerhet fra USA kan gi Russland selvtillit til å presse på i Europa. https://www.vg.no/nyheter/i/pPOv0E/forsker-om-situasjonen-i-europa-slik-kan-svalbard-havne-i-spill 1 4 Lenke til kommentar
obygda Skrevet i går, 07:50 Del Skrevet i går, 07:50 Dragavon skrev (1 minutt siden): https://www.vg.no/nyheter/i/pPOv0E/forsker-om-situasjonen-i-europa-slik-kan-svalbard-havne-i-spill Er mer bekymret for Grønland og Trump. Dersom Trump forsyner seg av Grønland vil det i praksis være siste spikeren i kisten for Nato. Så før Svalbard står for fall - må vi se hva som skjer med Grønland...kommer Trump og tar Grønland så vil det både være en invitasjon til Russland for å ta Svalbard - samt et farvel til Nato 1 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet i går, 07:58 Del Skrevet i går, 07:58 obygda skrev (2 minutter siden): Er mer bekymret for Grønland og Trump. Dersom Trump forsyner seg av Grønland vil det i praksis være siste spikeren i kisten for Nato. Så før Svalbard står for fall - må vi se hva som skjer med Grønland...kommer Trump og tar Grønland så vil det både være en invitasjon til Russland for å ta Svalbard - samt et farvel til Nato Jeg *tror* at støyen rundt Grønland, men også rundt toll mot Mexico, Canada, EU, dessuten fred i ukraina..er uttrykk for hvordan Trump er. Han er en sleip og bøllete eiendomsutvikler fra New York, ikke politiker eller diplomat. Han har nok en mening på forhånd om hva han vil akseptere men han går høyt ut, er storkjeftet og ufyselig mens han krever 10 til 100 ganger mer enn det han egentlig vil være fornøyd med. Så roer det seg og han får en slags avtale, kanskje i nærheten av utgangspunktet han aldri fortalte noen om.. For øvrig mener jeg russland må ødelegges. 3 2 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet i går, 08:39 Del Skrevet i går, 08:39 Russerne ligger ikke på latsiden, tydeligvis. https://www.vg.no/nyheter/i/W0yMdG/nytt-kabelbrudd-oppdaget-utenfor-gotland 2 2 Lenke til kommentar
Mbappe09 Skrevet i går, 08:43 Del Skrevet i går, 08:43 Keith Kellogg fremstår egentlig ikke som en MAGA-klovn, og virker å tilhøre den gamle republikanske gjengen? 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet i går, 08:50 Del Skrevet i går, 08:50 5 minutes ago, Mbappe09 said: Keith Kellogg fremstår egentlig ikke som en MAGA-klovn, og virker å tilhøre den gamle republikanske gjengen? Da er det stor sansynlighet at han får fyken av Mr. Trump. 3 Lenke til kommentar
ForTheImperium Skrevet i går, 09:39 Del Skrevet i går, 09:39 Jeg føler at kun Putin vil at krigen fortsetter. Kremlin eliten vil nok avslutte den og forsette med korrupsjonen som før. Håpet er noe av eliten klarer å ta han av dage uten å blitt tatt selv. 1 Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet i går, 10:09 Del Skrevet i går, 10:09 (endret) En avtale om at USA skal få mineralrettighetene uten sikkerhetsgarantier vil gi Europa og Ukraina alle kostnader fremover mens USA skummer fløten uten risiko. Jeg er stygt redd for at Europa bukker og takker for tilbudet. Dette er ren mafiavirksomhet, vi får håpe at ikke bare EU men alle vennligstilte land danner en samlet front mot dette. Endret i går, 10:11 av TAC-2 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet i går, 10:10 Del Skrevet i går, 10:10 sedsberg skrev (1 time siden): Russerne ligger ikke på latsiden, tydeligvis. https://www.vg.no/nyheter/i/W0yMdG/nytt-kabelbrudd-oppdaget-utenfor-gotland hvorfor skal de? Disse får jo null konsekvenser og skjer stadig hyppigere. Ny artikkel i VG også går livet videre. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet i går, 10:18 Del Skrevet i går, 10:18 Når det gjelder en avtale mellom Russland og USA så får vi bare vente å se om det kommer en avtale og om det er noe Ukraina godtar. I mellomtiden så er det om å gjøre å sende så mye hjelp og våpen som mulig til Ukraina. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå