obygda Skrevet onsdag kl 07:35 Del Skrevet onsdag kl 07:35 (endret) Kahuna skrev (7 minutter siden): Alternativ en regel som pålegger sosiale medier å følge visse regler(inspirert av en video av Anders Puck Nielsen) * Må ha ambisjon om en nøytral algoritme * Transparent moderering * Gode APIer for tilgang til forskere og andre tredjeparter At Europa skal bygge opp sine egne sosiale medier, de ville vært fint om det skjedde men jeg er ikke veldig optimist(mastodon?) Man burde strengt tatt fjerne alle disse sosiale mediene - folk er jo som kveg som lar seg styre. Det er jo akkurat slik folk bli forledet om dagen. I USA har man dessverre gjennom flere år drevet en slags ideologisk kamp der folk på begge sider har misbrukt sin makt - nå er det Sieg Heil Musk,mussolini Trump og Goebbels Vance som styrer skipet mot helvete. Jeg vi oppfordre alle å holde seg langt borte fra USA mhp reise, langt borte fra USA mhp produkter og skulle man møte en amerikansk turist til sommeren så sleng med leppa om nazi Musk og quisling Trump - jeg kommer til å gjøre akkurat det! Endret onsdag kl 07:36 av obygda 4 2 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg sedsberg Skrevet onsdag kl 07:49 Populært innlegg Del Skrevet onsdag kl 07:49 Utrolig at amerikanerne som tidligere var så anti-russiske som det gikk an å bli nå har stemt på en allianse med russland. Folk forandrer seg fort. På 80-tallet hadde man nærmest blitt lynsjet om man holdt med "the commie bastards" i USA. Spoiler 8 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Eddie_Peddie Skrevet onsdag kl 07:52 Populært innlegg Del Skrevet onsdag kl 07:52 Homba skrev (31 minutter siden): Nå lyver du! Her snakker han om europeerne.... Hvis du har en IQ over 70 så forstår du at et klipp på 15 sekunder uten noen presisering av hvem det snakkes om ikke kan brukes som argument. Så er jeg igjen uenig, europeiske ledere forsøkte å stoppe krigen. Men han sier igjen ikke at Zelensky startet krigen. Se pressekonferansen. https://www.youtube.com/live/SquERBdddSU?si=EIdsia7utkd32Lzi Huh? I din egen link er det opplagt at han snakker om Zelensky/Ukraina, selv om han snakker om Europa rett før det angående hvor mye penger som er blitt donert. Han leder inn til Ukraina med å snakke om avtalen han kunne ha gjort hvor de beholdt så og si alt land, men Ukraina ville ikke ta den avtalen. Så jo han snakker om Zelensky og Ukraina. 10 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet onsdag kl 07:52 Populært innlegg Del Skrevet onsdag kl 07:52 Den nye verdensorden: USAs velgere har begått selvskudd og Trump ødelegger nå den sterke og stolte maktnasjonen. USA er i ferd med å gå i oppløsning av polarisering, kriminalitet, uro og fiendskap med resten av verden. USA har begynt skilsmissen med NATO, noe som skaper et farlig maktvakuum i verden som farlige diktatorer kan utnytte. Russland styrkes som følge av Trump og MAGA. Denne skadeskutte terrorstaten truer sine naboland og hele Europa. Dette har blitt en langt farligere situasjon bare de siste ukene. Kina tenker langsiktig og sitter på sidelinjen og spiser popkorn mens resten av verden kriger og svekker hverandre. Kina vil forbli uberørt så lenge de ikke rører Taiwan og dermed relativt sterkere i forhold til resten av verden jo mer vi kriger. Kina er den langsiktige vinneren. Taiwan kan tas på et senere tidspunkt når ryggdekningen fra USA forsvinner. Europa har blitt forrådt av vår største allierte nå som Trump bytter til fiendens side. Europa er på hælene og kan bare vinne ved å gjøre voldsomme grep på kort tid. Snu krigen i Ukraina og erstatte maktvakuumet etter et USA i oppløsning. Vi må regne med voldsomme tiltak i form av støtte til Ukraina, egen militær forsterkning, ny flyktninge- og innvandrings-politikk, en ny flyktninge- og arbeidsinnvandirings-strøm av demokrater som strømmer fra det nye USA. Vi må være på frierferd for nye allierte særlig i Afrika som kan bli vår nye soft-koloni som produserer enkle arbeidskrevende varer i bytte mot velstand. Leveransene av slike varer vil forskyves fra Kina og India til Afrika. Midtøsten skakes av omveltningene og det kan oppstå nye allianser her også. Rest-Asia er en mikset bag. Noen vil bli sterkere knyttet til Europa, andre vil bli underlagt Kinas kontroll. 11 8 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet onsdag kl 07:57 Del Skrevet onsdag kl 07:57 Et annet problem er at Trump er dum som et brød og lett å utnytte. Noe Putin ikke er. Så det er også en sjanse for at Putin dolker USA i ryggen senere. 4 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet onsdag kl 08:02 Del Skrevet onsdag kl 08:02 Homba skrev (56 minutter siden): Når han sier THEY så mener han alle parter inkludert Biden og Europa. Du er ikke en tankeleser, du kan ikke diktere hva trump mener. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet onsdag kl 08:04 Populært innlegg Del Skrevet onsdag kl 08:04 obygda skrev (19 minutter siden): Jeg vi oppfordre alle å holde seg langt borte fra USA mhp reise, langt borte fra USA mhp produkter og skulle man møte en amerikansk turist til sommeren så sleng med leppa om nazi Musk og quisling Trump - jeg kommer til å gjøre akkurat det! Det er på tide med et EU-direktiv som setter opprinnelseland(flertall) på produkter og tjenester og aktive lister over hvilke produkter, selskaper etc som støtter våre fiender (Russland) og deres allierte (USA, NK, Iran). USA har havnet i et merkelig selskap med Russland, NK og Iran. Amerikanske tjenester som ikke overholder EU-krav om transparens med tanke på kildekode, API og algoritmer bør blokkeres. De internasjonale avtalene med den amerikanske medieindustrien har provosert Europa i lang tid, med blant annet immatrielle rettigheter helt opp til 125 år etter artistens død. Dette er hinnsides all fornuft og har vært en melkeku for lenge. Vi har akseptert det så langt for å holde fred og alliansen samlet. Det har vært en kostand vi var villige til å ta for å holde god tone. Denne tonen er nå brutt. Da må vi også reforhandle disse avtalene. 10 år beskyttelse fra verkets publiseringsdato er mer enn nok. Etteretningsdata kan ikke lengre deles med USA nå som de forlater alliansen og allierer seg med vår hovedfiende. 8 4 Lenke til kommentar
obygda Skrevet onsdag kl 08:10 Del Skrevet onsdag kl 08:10 Simen1 skrev (1 minutt siden): Det er på tide med et EU-direktiv som setter opprinnelseland(flertall) på produkter og tjenester og aktive lister over hvilke produkter, selskaper etc som støtter våre fiender (Russland) og deres allierte (USA, NK, Iran). USA har havnet i et merkelig selskap med Russland, NK og Iran. Amerikanske tjenester som ikke overholder EU-krav om transparens med tanke på kildekode, API og algoritmer bør blokkeres. De internasjonale avtalene med den amerikanske medieindustrien har provosert Europa i lang tid, med blant annet immatrielle rettigheter helt opp til 125 år etter artistens død. Dette er hinnsides all fornuft og har vært en melkeku for lenge. Vi har akseptert det så langt for å holde fred og alliansen samlet. Det har vært en kostand vi var villige til å ta for å holde god tone. Denne tonen er nå brutt. Da må vi også reforhandle disse avtalene. 10 år beskyttelse fra verkets publiseringsdato er mer enn nok. Etteretningsdata kan ikke lengre deles med USA nå som de forlater alliansen og allierer seg med vår hovedfiende. Helt enig - vil skrote Google og Microsoft produkter med det første - har brukt linux siden 1996 og vet godt å kunne klare meg uten amerikabaserte selskaper sine produkter. Bilen er fra Tyskland, men det frister i ren protest og bytte den inn i en kina bil fordi det vil svi ennå mer mot Trump. Jeg ser gjerne at man i EU merker med flagg for opprinnelsesland på alle produkter - slik kan vi forbrukere faktisk bruke vår makt. Kjøper gjerne mer produkter fra Ukraina - og vil støtte alle land som støtter dem. 5 Lenke til kommentar
.berZerk Skrevet onsdag kl 08:11 Del Skrevet onsdag kl 08:11 41 minutes ago, Kahuna said: Alternativ en regel som pålegger sosiale medier å følge visse regler(inspirert av en video av Anders Puck Nielsen) * Må ha ambisjon om en nøytral algoritme * Transparent moderering * Gode APIer for tilgang til forskere og andre tredjeparter At Europa skal bygge opp sine egne sosiale medier, de ville vært fint om det skjedde men jeg er ikke veldig optimist(mastodon?) Det er ikke jeg heller, men det er det som må til. Det er en skummel tankegang å ha at vi er overlegne amerikanerne, vi kan bli hjernevasket like mye som de. Det trengs tiltak for å forhindre det, men det er ingen vilje blant befolkningen eller politikerne til å gjøre de tiltakene. Da går det som det går. 4 1 Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet onsdag kl 08:44 Del Skrevet onsdag kl 08:44 42 minutes ago, sedsberg said: Et annet problem er at Trump er dum som et brød og lett å utnytte. Noe Putin ikke er. Så det er også en sjanse for at Putin dolker USA i ryggen senere. Man kan si hva man vil om Lavrov og de russiske diplomatene men de er ikke idioter. Den amerikanske delegasjonen på dette "fredsmøtet" er jeg ikke sikker på om forstår forskjellen på Sovjetunionen og Russland. Generelt ser alle i amerikanske lederposisjoner nå ut som wannabe fettinnsmurte mafiafolk. Jeg har ikke lyst til å ta noen av dem i hånden, men hvis jeg ble tvunget til det ville jeg følt et sterkt behov for å vaske hendene snarest mulig. 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg <generisk_navn> Skrevet onsdag kl 09:05 Populært innlegg Del Skrevet onsdag kl 09:05 Jeg har gått fra å være forsiktig optimistisk innstilt til en Trump jeg håpet skulle bølle Putin til å avslutte eller i det minste begrense krigshandlingene i Ukraina til å bli skikkelig skremt over hvordan amerikanerne nærmest stod i kø for å kaste alle forhandlingspunkter over bord allerede før man hadde planlagt å snakke sammen. Jeg tok skammelig feil da jeg trodde at Trump var opptatt av å få til en fredsløsning, det viser seg jo med all tydelighet at det eneste han ønsker er å skaffe seg en posisjon for å kunne del-kolonialisere Ukraina i samarbeid med Putin. 10 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Svein M Skrevet onsdag kl 09:16 Populært innlegg Del Skrevet onsdag kl 09:16 Trump forhandling med Putin kommer ikke til å lykkes. Nå må Europa hjelpe Ukraina med å vinne krigen og jage Russland ut. 21 1 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Cascada81 Skrevet onsdag kl 10:08 Populært innlegg Del Skrevet onsdag kl 10:08 Svein M skrev (41 minutter siden): Trump forhandling med Putin kommer ikke til å lykkes. Nå må Europa hjelpe Ukraina med å vinne krigen og jage Russland ut. Hvis målet er å sette opp et forslag som ender krigen, er det noe de får til, men utfallet er ikke akseptabelt. Ukraina er avhengig av støtte, og få de tilstrekkelig støtte fra Europa, kan krigen fortsette, men med uklart utfall. Bortfaller støtten fra både USA og Europa, er krigen tapt for Ukrainas del, og både landomåder og verdier gå tapt, trolig for overskuelig framtid. Jeg står fortsatt for at Europa må stille Trump til veggs. Hvis USA ikke ønsker å være allierte, er det jo et valg de har rett til å ta, men da bortfaller mange av fordelene med det. Har i en tidligere post lagt fram hva som da bør skje, men kort sagt bør Europa da tilpasse seg den nye virkeligheten, og det raskest mulig. EU, gjerne i samarbeid med Canada og EØS, trenger ikke 700 milliarder Euro, men 3-4000 milliarder Euro på kort sikt: 1000 milliarder til Eu-hær med alle våpengrener, 1000 milliarder til videre støtte i Ukraina og Moldova, og 1-2000 milliarder til utvikling av eget romprogram, eget program for satelittnavigering (egen "gps"), samt eget program for utvikling av AI. På sikt bør Europa også utvikle og produsere mikroprosessorer til eget bruk, noe som kommer til å koste ytterligere milliarder. 9 2 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg DukeRichelieu Skrevet onsdag kl 10:10 Populært innlegg Del Skrevet onsdag kl 10:10 (endret) Svein M skrev (53 minutter siden): Trump forhandling med Putin kommer ikke til å lykkes. Nå må Europa hjelpe Ukraina med å vinne krigen og jage Russland ut. Det eneste positive i alt dette er at Europa kanskje omsider våkner og innse at det er dumt å være så avhengig av USA som vi har vært til nå. Men jeg skriver kanskje, for jeg er jaggu ikke sikker på om Europeiske ledere skjønner alvoret. Og om de skjønner det, så krever det handling NÅ. Ikke byråkratiske prosesser som varer til neste århundre. Endret onsdag kl 10:10 av DukeRichelieu 9 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg DukeRichelieu Skrevet onsdag kl 10:17 Populært innlegg Del Skrevet onsdag kl 10:17 <generisk_navn> skrev (1 time siden): Jeg har gått fra å være forsiktig optimistisk innstilt til en Trump jeg håpet skulle bølle Putin til å avslutte eller i det minste begrense krigshandlingene i Ukraina til å bli skikkelig skremt over hvordan amerikanerne nærmest stod i kø for å kaste alle forhandlingspunkter over bord allerede før man hadde planlagt å snakke sammen. Jeg tok skammelig feil da jeg trodde at Trump var opptatt av å få til en fredsløsning, det viser seg jo med all tydelighet at det eneste han ønsker er å skaffe seg en posisjon for å kunne del-kolonialisere Ukraina i samarbeid med Putin. Takk for at du innrømmer det. Respekt. Jeg var positiv til Trump i 2016, men spikeren i kisten for min del var Stop the Steal i 2020 og stormingen av Kongressen. Jeg blir direkte uvel og kvalm av pro-russiske norske MAGA som elsker Trump uansett hva han gjør. Disse er virkelig på feil side av historien. Uansett hva Trump gjør er det rett og det er ikke som det står i MSM. Vi har alle sett klippene nå og det er ikke til å ta feil av. Klovnen repeterer russisk propaganda og sier rett ut at Ukraina ikke burde startet krigen. Hallo?!? Det er faktisk mulig å være kritisk til MSM, innvandring, venstresiden, etc., uten å like Trump av den grunn. Men det er mulig dette overgår tilgjengelig hjernekapasitet hos disse. 12 2 Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet onsdag kl 10:38 Del Skrevet onsdag kl 10:38 DukeRichelieu skrev (17 minutter siden): Jeg var positiv til Trump i 2016, men spikeren i kisten for min del var Stop the Steal i 2020 og stormingen av Kongressen. og det FØRSTE Trump gjør etter å bli innsatt er å slippe løs alle 1500 "gislene". SMH 4 2 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet onsdag kl 10:42 Del Skrevet onsdag kl 10:42 Mr. Spaceworld skrev (1 minutt siden): og det FØRSTE Trump gjør etter å bli innsatt er å slippe løs alle 1500 "gislene". SMH Ja. Vi var vel flere som først trodde han snakket om de israelske gislene. Logisk nok. Nei, det er rystende det vi ser utspiller seg nå. Jeg blir ikke sjokkert om vi ser Trump søke politisk asyl i Russland på kort/mellom-kort sikt. Kanskje sitter han ut perioden før det skjer, men jeg håper noe skjer før den tid. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet onsdag kl 10:55 Del Skrevet onsdag kl 10:55 Trump har dummet seg ut. Trolig vil ikke Ukraina godta noe som kommer fra Trumps forhandlinger med Russland etter dette. 8 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet onsdag kl 10:56 Del Skrevet onsdag kl 10:56 13 minutes ago, DukeRichelieu said: Nei, det er rystende det vi ser utspiller seg nå. Jeg blir ikke sjokkert om vi ser Trump søke politisk asyl i Russland på kort/mellom-kort sikt. Kanskje sitter han ut perioden før det skjer, men jeg håper noe skjer før den tid. Han har jo landet med seg så han blir nok sittende. Spørs hvem som overtar når han en gang tar kvelden. 3 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet onsdag kl 10:56 Del Skrevet onsdag kl 10:56 Cascada81 skrev (30 minutter siden): EU, gjerne i samarbeid med Canada og EØS, trenger ikke 700 milliarder Euro, men 3-4000 milliarder Euro på kort sikt: 1000 milliarder til Eu-hær med alle våpengrener tror du overdriver pengesummene, altså 2x oljefondet EU samlet sett er allerede overlegne Russland mht. både antall soldater, fly, og helikopter, missiler, marinefartøy, etc. EU trenger egentlig kun å etablerer en sentral militær kommandostruktur som har alle fullmakter. I forkant av noe slikt, må altså EU (og EØS og andre land/støttespillere) bli helt enige om hvordan avtalen/spillereglene er, slik at hvis noe først skjer, er det ikke tiden for å diskutere, trekke seg, osv. Problemet er ikke penger, men å få alle til å enes. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå