Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
11 hours ago, Jarmo said:

Gjennom hvilke rørledninger? Nord stream er sprengt, alternativene går vel gjennom Ukraina og Polen, ikke akkurat de mest russiskvennlige landene for øyeblikket, eller en omvei til Tyrkia tror jeg. 

Uansett så bør det være en grense for hvor dum det går an å være, men grådigheten har vel ingen grenser...

• Liker 8
Lenke til kommentar

NÅ: Ransaker russisk skip i Tromsø

Det russiske skipet «Silver Dania» er mistenkt for å være involvert i grovt skadeverk på en fiberkabel i Østersjøen.
https://www.vg.no/nyheter/i/zAzEr4/politiet-har-bragt-inn-skip-i-tromsoe

EDIT: Russisk skip, står det i overskriften. Lengre nede står dette:

Skipet er registrert i Norge og seiler under norsk flagg.
De har laget en rettelse.

Sitat

Rettelse

Rettelse: Politiet meldte først at skipet var russisk. «Silver Dania» seiler under norskt flagg og er registrert i Norge. Saken ble rettet 31. januar klokken 10.55.

Bruker de nå våre egne skip for sabotasje, så de ikke taper noe på at vi konfiskerer skipet vårt?

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (18 minutter siden):

Rederier vil vel forhåpentligvis bli mer skeptiske til å gi kontroll på sine skip til russere om de mister noen skip.

Kan ikke si jeg har noen sympati for selskaper som jobber med Russland.

IIRC så har skipet rent russisk mannskap. Det burde gjerne flaggstaten Norge ha lagt restriksjoner på all den tid det er innført sanksjoner mot Russland.

Norge er en maritim stormakt, og vi bør bruke denne makten til å påvirke positivt. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (12 minutter siden):

Ble det ikke foreslått tidligere her i tråden at landet der skipet er hjemmehørene også måtte holdes ansvarlig?

Det kan nok stemme, og det er etter min mening fortsatt rett. Her har flaggstaten Norge sovet i timen, eventuelt så har rederlaget drevet ulovlig. Eller begge deler.

Det siste er gjerne mer sannsynlig...

• Liker 1
Lenke til kommentar

En ting jeg håper (og tror litt) på nå som vi har en ren AP-regjering i kjømda er at Norge girer opp bistanden til Ukraina.

Om jeg har forstått media rett så har finansminister Vedum og SP vært en bremsekloss for Ukraina-hjelpen, men nå bør ikke det være noe problem lenger. Ap vil trolig få et klart flertall i Stortinget for å gire kraftig opp.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Er dette den same kabelen som det bulgarske skipet med maltesisk flagg var mistenkt for å ha skada?

Det er elles skilnad på at skipet er mistenkt for å ha skada kabelen, og at dei faktisk har skada kabelen. Det bulgarske skipet skal ha kasta anker i storm og uvêr, medan det norskeigde skipet i følgje eigaren ikkje har gjort noko gale. Eg vil tru at det bulgarske skipet framleis er hovudmistenkt, men at ein også undersøkjer alternative mogelegheiter. Det er bra.

Eit heilt anna spørsmål er korleis eit norskeigd skip under norsk flagg kan segle med eit reint russisk mannskap mellom St. Petersburg og Murmansk. For eigarane er tydelegvis profitt viktigare enn etikk og moral. Norske styresmakter må komme på bana med ei god forklaring på kvifor slikt ikkje er dekka av sanksjonane mot Russland.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Litt mer om rederiet og rederen selv i denne artikkelen.

Sitat

Fiskeribladet har fått tilgang på en fullstendig liste over alle norske skip som har seilt mellom Murmansk og de to nederlandske havnene Velsen og Eemshaven.

Det er i disse havnene mesteparten av den russiske fisken landes i Europa. Før krigsutbruddet 24. februar 2022 opererte Silver-selskapene til Fossmark sammen med Eimskip og Green Shipping-ruten.

Fra mars 2022 er det kun Fossmark sine skip som har jobbet for Russland. I krigsåret 2022 økte selskapet samtidig sin omsetning med over 300 millioner kroner til 880 millioner kroner. Selskapet doblet også resultatet sitt til 127 millioner kroner.

– Vi frakter fisk som er lovlig vare og ikke er omfattet av sanksjoner. Dersom Norge og EU ønsker å stoppe eksport av russisk fisk, så vil vi selvfølgelig forholde oss til det, sier Fossmark til Fiskeribladet.

Artikkelen er rett nok gammel, men han har gjerne rett i at det ikke er forbudt....enda....

Jeg mener at fremferden allikevel er moralsk forkastelig.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Sitat

NRK brøt god presseskikk i saker om våpenprodusenten Nammo

NRK publiserte feil om våpenselskapet Nammo, blant annet at mindreårige jobber med våpenproduksjon og en feilaktig fremstilling av våpen som har havnet i Israel. Mediehuset ga heller ikke Nammo samtidig imøtegåelse i en av artiklene.

https://www.nrk.no/norge/nrk-brot-god-presseskikk-i-saker-om-vapenprodusenten-nammo-1.17241564

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Hvor tror folk landegrensene vil gå når det til slutt på ettellerannet tidspunkt blir fred?
Hvit er omtrentlig dagens grense.
Gul er tilnærmet grensen etter annektering og før invasjon + Mariupol.
Et sted mellom hvit og lilla er det jeg ser på som mest sannsynlig.
Rødt er det jeg gjetter hvis krigen foregår i 2-3 år til og krigstrettheten slår til for fullt.

Det er fascinerende at det fremdeles eksisterer stillstandskrig i 2025.. Tviler på at det var mange som kunne gjettet det for ti år siden.

Untitled.jpg

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

Hvis noen av russerne på det norske skipet er skyldige så er det et gjennomtenkt forsøk på å enten skape strid mellom Norge og EU om vår unnlatende sanksjonering av norsk/russisk fiskerisamarbeid eller, dersom Norge nå skjerper inn reglene, bruke det som et mulig alibi for fremtidige handlinger rundt f.eks. Svalbard.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (29 minutter siden):

Hvor tror folk landegrensene vil gå når det til slutt på ettellerannet tidspunkt blir fred?
Hvit er omtrentlig dagens grense frontlinje.
Gul er tilnærmet grensen etter annektering og før invasjon + Mariupol.
Et sted mellom hvit og lilla er det jeg ser på som mest sannsynlig.
Rødt er det jeg gjetter hvis krigen foregår i 2-3 år til og krigstrettheten slår til for fullt.

Sånn, fikset det for deg ;) 

Jeg tenker at det er feil å forveksle en frontlinje skapt av en ulovlig angrepskrig med en landegrense, og jeg regner med at også du mener det samme.

Til poenget så mener jeg personlig at det er usannsynlig med ukrainske innrømmelser av den størrelsesordenen du her skisserer. Om det kommer innrømmelser i det hele tatt så må det være i form av mindre deler av Donetsk og Luhansk, og KANSKJE at Krym blir en selvtstyrt, demilitarisert region under ukrainsk styre.

• Liker 3
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/nyheter/ukraina_-nordkoreanske-styrker-har-trukket-seg-ut-av-kursk-1.17245717

Ukraina: Nordkoreanske styrker har trukket seg ut av Kursk
De nordkoreanske styrkene som er sendt for å kjempe sammen med russiske styrker i Kursk-regionen vest i Russland, er trukket ut, hevder Ukrainas militære.
– De siste tre ukene har vi ikke sett eller oppdaget noen aktivitet eller militære sammenstøt med nordkoreanerne. Følgelig tror vi at de har blitt trukket ut på grunn av de tunge tapene de ble påført, sier de ukrainske spesialstyrkenes talsperson Oleksandr Kindratenko til AFP.

New York Times meldte torsdag, basert på informasjon fra amerikanske og ukrainske embetsfolk, at de nordkoreanske styrkene er trukket ut etter å ha tapt mange soldater i strid.

Kreml-talsperson Dmitrij Peskov avviste å kommentere påstanden fredag. (NTB)

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

https://mp1st.com/news/report-eu-plans-to-ban-sales-of-video-game-controllers-in-russia-due-to-military-use

Report: EU Plans to Ban Sales of Video Game Controllers in Russia Due to Military Use
The EU is considering a ban on the sale of video game controllers and consoles to Russia due to concerns over their military use.

---------------

5qrg6bsf0age1.jpeg?auto=webp&s=8674588d602969ef167aeefe4b52a0e4920046b4

-------------

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2025/01/31/7496098/

Kremlin signals efforts to sway Trump towards accepting Putin's demands
Analysts at the Institute for the Study of War (ISW) have said that the Kremlin is signalling efforts to pressure former US President Donald Trump into conceding to Vladimir Putin’s demands while attempting to elevate Putin’s status as Trump’s equal in global affairs.

-------------

https://kyivindependent.com/belarus-weekly-lukashenko-gets-himself-reelected-for-7th-consecutive-term/+

Belarus Weekly: Lukashenko gets himself reelected for 7th consecutive term

Aleksandr Lukashenko has awarded himself a seventh term as president of Belarus, with the West calling the so-called vote a sham and introducing additional sanctions.

Belarusian political observer Artsiom Shraibman told the Kyiv Independent that Lukashenko faces uncertain future after the vote.

Hungary refuses to sign joint EU statement condemning Belarus’s elections, RFE/RL reports.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...