Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Mbappe09 skrev (4 minutter siden):

Planlegger britene og franskmennene å sende tropper?

Planlegger er nok ikke rette ordet. De har drøftet det. Det er per nå hverken vedtatt eller planlagt. Vi får bare vente å se hva fremtiden bringer.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Sympatiserte han med Putin/Russland? I så fall så burde han vel regnes som russisk. Forøvrig har vi 28 000 russiske statsborgere i Norge i følge den russiske embassadens uttalelser, sitert tidligere i tråden. Det er altså mye å følge med på angående rikets sikkerhet. Håper vi kan få til en strammere linje så i hvert fall Putin-sympatisører sendes hjem. I den grad deres arbeiskraft er nødvendig så vil jeg anta mye av det kan erstattes med polakker, baltere m.m. som har verdier som er mer i tråd med våre egne. Vi lever i en farlig tid og bør jobbe hardere for våre egne interesser.

Det er dette som er vanskeleg i eit demokrati. Ein kan ikkje utvise folk på bakgrunn av kva dei meiner, om dei så støttar krigen aldri så mykje. Då er det nok enklare å skilje på fargen i passet.

Det som er viktig er at folk flest følgjer med, og at PST held oppsyn med folk som støttar Russland eller andre terrorregime, uavhengig av kva for statsborgarskap dei har- eller ikkje har.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke all verdens sympati med etniske russere som vokser opp i land deres foreldre og besteforeldre har okkupert, og deretter blir veldig overrasket når de ikke blir møtt med endeløs kjærlighet fra lokalbefolkningen når sistnevnte får sin frihet og selvråderett tilbake. For all del, jeg sier ikke at rubbel og bit skulle blitt deportert til et land de aldri har bodd i og kanskje knapt har satt sin fot i, som straff for hva deres forfedre har gjort, men det ville være rimelig å forvente at de gjør en innsats for å integreres i landet de visstnok ønsker å bo i, som å snarest lære seg språket.

Når det gjelder akkurat denne fyren som har bodd og jobbet her så lenge er det forunderlig at han ikke har søkt norsk statsborgerskap. Det kunne han gjort med det spesielle "passet" han har fra Latvia, selv om Latvia ikke aksepterer ham som latvisk statsborger. Ektefellen til en venn var i en tilsvarende situasjon, da med opphav fra en utsatt minoritet i et land Norge ikke sender julekort til, og ble norsk statsborger via sitt "identitetsbevis", uten pass, etter x år botid i Norge og helhjertet integrasjonsinnsats (språkopplæring etc).

Kjip situasjon for alle berørte, spesielt sønnen og det kommende barnet som er fullstendig uskyldige ofre, men denne fyren virker ikke spesielt påkoblet.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

I en sikkerhetspolitisk anstrengt situasjon bør det være et stort rødt flagg dersom noen med sympati for fienden søker statsborgerskap. Så jo, jeg mener at folks holdninger og meninger bør vektes når søknader skal vurderes. Hadde det for eksempel vært en politisk flyktning så hadde saken vært annerledes. Men vi må faktisk prioritere nasjonal sikkerhet over snillisme. Norge er viden kjent for naivitet og bør nok ta hintet om å stramme inn.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

I en sikkerhetspolitisk anstrengt situasjon bør det være et stort rødt flagg dersom noen med sympati for fienden søker statsborgerskap. Så jo, jeg mener at folks holdninger og meninger bør vektes når søknader skal vurderes. Hadde det for eksempel vært en politisk flyktning så hadde saken vært annerledes. Men vi må faktisk prioritere nasjonal sikkerhet over snillisme. Norge er viden kjent for naivitet og bør nok ta hintet om å stramme inn.

Dei som går ope ut og seier at dei støttar Russland veit vi kvar vi har.

Dei som verkeleg utgjer ein fare for rikets sikkerheit vil som regel gå stilt i dørene, og vil også kunne utgje seg som politiske flyktningar. Eit meiningspoliti ville dermed ikkje ha den effekten som du ynskjer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Sitat

Zelenskyj: Minst 200.000 soldater trengs for å overholde eventuell fredsavtale

Publisert klokken15:44 iKrigen i Ukraina

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj anslår at det trengs minimum 200.000 soldater for å overholde en eventuell fredsavtale i Ukraina i fremtiden.

Det trengs en stor internasjonal fredsbevarende innsats dersom en fremtidig fredsavtale mellom Ukraina og Russland skal overholdes, sa Zelenskyj under Verdens økonomiske forum i Davos i Sveits.

– Fra alle europeere? To hundre tusen. Det er minimum. Hvis ikke er det ingenting, sa Zelenskyj og påpekte at Ukrainas hær er langt mindre enn Russlands.

Zelenskyj ber Europa ta selvstendige avgjørelser og etablere seg som en sterk global aktør uavhengig av hva Donald Trump måtte finne på.

– La oss ikke glemme at det ikke finnes noe hav som skiller europeiske land fra Russland. Europeiske ledere må huske at disse kampene der nordkoreanske soldater deltar, nå finner sted på plasser som geografisk er nærmere Davos enn Pyongyang, sa Zelenskyj. (NTB)

Sitat

Tusk: – Hvis Europa skal overleve, må vi bevæpne oss

Publisert klokken15:38 iPolen

Polens statsminister Donald Tusk mener Europa ikke har noen vei utenom enn å øke forsvarsbudsjettene – kraftig.

– Hvis Europa vil overleve, må vi bevæpne oss. Folk må ikke assosiere demokrati med mangel på styrke, sa Tusk i en tale til EU-parlamentet onsdag.

Polen har for tiden formannskapet i EU.

Like etter talen satte han seg på flyet til Oslo for å møte statsminister Jonas Gahr Støre (Ap).

Ifølge Tusk er det nødvendig å bruke opp mot 5 prosent av bruttonasjonalproduktet (BNP) på forsvar. Natos nåværende mål er 2 prosent av BNP til forsvar.

– Dette er en tid da Europa ikke har råd til å spare når det gjelder sikkerhet, mener Tusk.

Polen, som grenser til både Russland, Ukraina og Belarus, er i dag det EU-landet som bruker mest på forsvar, tett opp mot 5 prosent. (NTB)

Sitat

Macron: Europa må beskytta eigen suverenitet i møte med Trump

Publisert klokken14:56 iFrankrike

Frankrikes president, Emmanuel Macron, meiner Europa må beskytta sin eigen suverenitet i møte med USAs president Donald Trump sin andre presidentperiode, melder nyheitsbyrået Reuters.

Beskjeden kom under ein felles pressekonferanse med den tyske rikskanslaren Olaf Scholz i Paris.

– Etter innsettinga av den nye administrasjonen i USA, er det meir nødvendig enn nokon gong for europearar og for våre to land å spela deira rolle i konsolideringa av eit samla, sterkt og suverent Europa, sa Macron.

Han la til at det var særleg viktig å støtta bil- og ståk industrien, stålindustrien og den kjemiske næringssektoren.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

Trump varsler mulige sanksjoner mot Putin
President Donald Trump antyder at han kan trappe opp sanksjonene mot Russland om Vladimir Putin ikke går med på forhandlinger om Ukraina.

- Det kan være sannsynlig, svarte han han på spørsmål fra pressen.

I et uvanlig kritisk utsagn om Putin til ham å være, gjorde Trump det klart at den russiske presidenten bør inngå en avtale.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/687?post=176881

Trump blir jo fornærmet om putin ikkje gjør som han seier. Ein fornærma Trump er verdens verste fiende akkurat no.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mbappe09 skrev (10 minutter siden):

Vet ikke helt hva jeg skal si til dette. "Love the Russian people", hva faen? 

Det renner jo over av GPP og historiekunnskapsløshet. Dessuten har 24-timers lovnaden hans allerede feilet. Ehh. nei, det er ikke akseptabelt å bare gange det med 100 eller bare trekke på skuldrene og skylde på at Russland og Ukraina ikke gjorde Trumps jobb innen fristen han satt for seg selv.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mbappe09 skrev (17 minutter siden):

Man kan aldri forvente fakta fra trump, men hvor kommer 60 millioner fra?

Hele Sovjet, inklusive Ukraina, skal ha mistet mellom 20-27 millioner sivile og militære.

Sovjets innbyggertall i 1939 angis som 189 millioner, 60 millioner er rundt 32%.

Mine tall er fra engelsk wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/World_War_II_casualties

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opplysende tråd på Xitter om feilinformasjonen om Ukrainas bruk av ATACMS som klassekampen skriver og Glenn Diesen uimotsagt får spy ut hos Wolfgang Wee.

Når er Wolfgang Wee normalt sett glad i å sitte å nikke å jatte med skrotinger, og klassekampen er generelt glad i alt som fremstiller USA i et dårlig lys, men dette er ille.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mbappe09 skrev (1 time siden):

er ikke hele den Trump-posten helt grei da? Er jo normalt å "elske befolkningen" (er ikke de som har startet krig) og så legger han smart nok også til noen ord om WW2 (som betyr mye i russisk bevissthet, den dag i dag)

og, så kommer (alvoret): All of that being said [...]

jeg synes det var smart/velskrevet, rettet mot vanlige russere som leser dette.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

er ikke hele den Trump-posten helt grei da? Er jo normalt å "elske befolkningen" (er ikke de som har startet krig) og så legger han smart nok også til noen ord om WW2 (som betyr mye i russisk bevissthet, den dag i dag)

Flesteparten av befolkningen støttet invasjonen, det er i ettertid krigen har blitt upopulær fordi det rammer de også. Har lite til overs for de fleste av dem, dog full respekt til de som faktisk gikk ut og demonstrerte i krigens første dager/uker. 

Men enig; var en del positive ting å hente ut tross alt. 

Endret av Mbappe09
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

Jeg er enig i det du sier det er en smart melding med tanke på det Trump vil prøve å oppnå en deal der en avslutter krigen.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Mbappe09 said:

Det får nesten være måte på TDS.. ?

En kjapp googling; Trump har også sagt ordrett følgende:

I love the Mexican people
I love the Italian people
I love the Greeks
I love the Americans
I love the Canadian people
I love the Muslims
I love the Kurds
I love the Saudis
I love the people of Germany
I love the people of India
I love the people of Japan
I love the people of Italy
I love the people of the UK

I love the pople of [staten han befinner seg i]

Det er vel heller ikke så veldig lenge siden sa Arnold Schwarzenegger sa "I love the Russian people" uten at det var noen som ble alvorlig sjokkert av den grunn..

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Smule8o said:

Opplysende tråd på Xitter om feilinformasjonen om Ukrainas bruk av ATACMS som klassekampen skriver og Glenn Diesen uimotsagt får spy ut hos Wolfgang Wee.

Vet ikke hvem denne Bjørn Johan Berger er, men vet ikke om denne ATACMS "debunkingen" hans er overbevisende og han viser heller ikke spesielt til kilder for å backe de få påstandene han kommer med..

De første ATACMS 140A (Block 1) kortdisansemissilene (165 km) som ble levert til Ukraina er fra den originale serien (produsert i 1996 og 1997 på det jeg har sett av bilder av de i Ukraina/Russland), disse kommer kun med INS (selv om russerne påstår at det også er GPS på disse). GPS ble først lagt til på andregenerasjonsserien (block 1A) som kom i 1998.
Langdistansemissilene (300 km) som er levert kommer både med INS og GPS.

Både det britiske og det amerikanske militæret har sine egne satelitter. Dithen jeg har forstått er det nettopp dette som er grunnen til at de har vært tilbakeholden med å gi langdistansemissiler til Ukraina fordi de gjør at de tar en mer aktiv rolle i krigen.

What makes ATACMS lethal isn’t just their payload and speed, but their GPS targeting. The weapon uses a dedicated system that the United States controls, drawing on a constellation of satellites run by the US military that operate together in real time. The Biden administration has sought to reassure the public that Ukrainians will have to present the United States with a target list. That goes without saying; they can’t fire them without the Americans.

Hvis de er slik at de "by default" benytter det amerikanske militærets satelitter, er denne tjensten blitt deaktivert på langdistansemissilene som er levert til Ukraina slik at de i stedet må benytte seg av kommersielle GPS tjenester?
Hva gjør de for å beskytte mot GPS jamming/spoofing?
Hvordan fungerer det på missiler som selges til andre land, inngår det som en del av leveransen at de på en eller annen måte får benytte data fra amerikanske militærets satelitter, eller må de selv finne andre kommersielle partnere her?

Endret av jallajall
Lenke til kommentar
Mbappe09 skrev (4 timer siden):

Helt ærlig, det er jo verdt et forsøk.

Uansett hva som blir sagt og skrevet — dersom det kan få Putin ut av Ukraina, og dersom det stopper lidelsen for det ukrainske folk, så bryr jeg meg ikke om sannhetsgehalten i utsagnet..!

Selvfølgelig er man ikke enig i enkelt-setningene som stod der. Og såklart var det løgner og unøyaktigheter. Meeeeen: what ever it takes!

Jeg ønsker slutt på krigen. Og det på en slik måte at Ukraina beholder sin suverenitet. 

Hvorvidt jeg tror på at utsagnet er nok, er en helt annen sak.. Det tror jeg nok ikke. Jeg har aldri hatt tillit til Trump sin påstand om at han skaper fred. Men hvis jeg tar feil, så blir jeg egentlig bare lykkelig. Jeg håper Trump klarer å skape fred. Jeg vil bli svært forundret. Men jeg vil like resultatet!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...