Populært innlegg Hugo_Hardnuts Skrevet torsdag kl 17:26 Populært innlegg Del Skrevet torsdag kl 17:26 (endret) fivebigcities skrev (4 timer siden): Du tar feil. Av grunner som jeg har vært inne på tidligere, så mener Moskva at de måtte invadere Ukraina for å stoppe en videre utvidelse av NATO østover. Dette er den offisielle russiske forklaringen ja. Men ser man på de faktiske begivenhetene, er det tydelig at det ikke var noe mulig ukrainsk medlemskap i NATO som var årsaken, men at ukrainerne inngikk vendte seg økonomisk mot EU. Ved det første russiske angrepet på Ukraina i 2014, var det ikke på noe tidspunkt diskusjoner om et ukrainsk NATO-medlemskap. Den ukrainske regjeringen hadde forsøkt å søke om en membership action plan i 2008, men dette ble stoppet av et flertall i det ukrainske parlamentet og ble dermed aldri noe av. Det aktuelle spørsmålet i 2013/2014 var derimot en ukrainsk handelsavtale med EU, som russerne la et massivt press på Ukraina for å avstå fra og som i siste ende ledet til Euro-maidan og Yanukovych' fall. Som respons på den russiske invasjonen i 2014 forsøkte ukrainerne å gi garantier om å avstå fra å søke medlemskap i NATO som ledd i forhandlinger med russerne, uten at dette førte frem. Etter hvert som de russiske angrepene vedvarte, snudde dog tonen blant mange ukrainske politikere (og befolkningen generelt)...forståelig nok spør du meg. Allikevel var det i de 8(!) årene mellom invasjonen i 2014 og 2022 ikke noen aktiv prosess med å få Ukraina inn i NATO, og den militære bistanden til Ukraina fra Vesten var svært begrenset. Endret torsdag kl 17:29 av Hugo_Hardnuts 17 4 Lenke til kommentar
engavif Skrevet torsdag kl 17:27 Del Skrevet torsdag kl 17:27 (endret) Orion666 skrev (2 timer siden): Fordi du sammenligner mennesker med forskjellig hudfarge og/eller kulturbakgrunn som om de er like forskjellige som vidt forskjellige dyreraser. Selvsagt tar jeg det ut på deg. Det er der påpakningen hører hjemme. Skjerp deg! Løk! Har ikke sammenlignet en dritt, har ikke kommet med noe om hudfarge. Prøv å kom til tema nå kanskje. Så avslutter man her. God kveld. Endret torsdag kl 17:29 av engavif Lenke til kommentar
Populært innlegg Ankor Skrevet torsdag kl 19:09 Populært innlegg Del Skrevet torsdag kl 19:09 Noen som så Trygve Slagsvold Vedum "forsvare" den middelmådige støtten vår til Ukraina på Dagsnytt 18? Jeg tror knapt jeg har sett en sånn overdose pissprat fra en politiker i en så alvorlig sak. Selv programlederen kom med en kommentar på slutten som virket sarkastisk. Det er en tragedie for Ukraina at det ble rød-grønn regjering i denne perioden. 7 3 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet torsdag kl 19:44 Del Skrevet torsdag kl 19:44 Dette høres ikke så verst ut. https://borsen.dagbladet.no/nyheter/skal-presses-til-forhandlinger/82527241 "Donald Trumps foretrukne finansminister Scott Bessent advarer Russland under Kongress-høring: Sanksjoner skal presse Putin til forhandlingsbordet." 3 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet torsdag kl 19:52 Del Skrevet torsdag kl 19:52 MOBILISATION Starts In RUSSIA | ELITES TURNING BACKS Ikke dett denne videoen av Sanctioned Ivan enda, ser den nå. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet torsdag kl 20:59 Del Skrevet torsdag kl 20:59 Ankor skrev (1 time siden): Noen som så Trygve Slagsvold Vedum "forsvare" den middelmådige støtten vår til Ukraina på Dagsnytt 18? Jeg tror knapt jeg har sett en sånn overdose pissprat fra en politiker i en så alvorlig sak. Selv programlederen kom med en kommentar på slutten som virket sarkastisk. Det er en tragedie for Ukraina at det ble rød-grønn regjering i denne perioden. Det blir diverre ikkje noko betre dersom det blir Trump-inspirert Frp-leia regjering i neste periode. 3 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet torsdag kl 21:01 Del Skrevet torsdag kl 21:01 engavif skrev (3 timer siden): Løk! Har ikke sammenlignet en dritt, har ikke kommet med noe om hudfarge. Prøv å kom til tema nå kanskje. Så avslutter man her. God kveld. Du får scrolle opp selv og se hva du selv skriver, og så reflektere litt over hvilke signaler du sender ut. 2 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet torsdag kl 21:09 Del Skrevet torsdag kl 21:09 3 hours ago, Hugo_Hardnuts said: Dette er den offisielle russiske forklaringen ja. Men ser man på de faktiske begivenhetene, er det tydelig at det ikke var noe mulig ukrainsk medlemskap i NATO som var årsaken, men at ukrainerne inngikk vendte seg økonomisk mot EU. Ved det første russiske angrepet på Ukraina i 2014, var det ikke på noe tidspunkt diskusjoner om et ukrainsk NATO-medlemskap. Den ukrainske regjeringen hadde forsøkt å søke om en membership action plan i 2008, men dette ble stoppet av et flertall i det ukrainske parlamentet og ble dermed aldri noe av. Det aktuelle spørsmålet i 2013/2014 var derimot en ukrainsk handelsavtale med EU, som russerne la et massivt press på Ukraina for å avstå fra og som i siste ende ledet til Euro-maidan og Yanukovych' fall. Som respons på den russiske invasjonen i 2014 forsøkte ukrainerne å gi garantier om å avstå fra å søke medlemskap i NATO som ledd i forhandlinger med russerne, uten at dette førte frem. Etter hvert som de russiske angrepene vedvarte, snudde dog tonen blant mange ukrainske politikere (og befolkningen generelt)...forståelig nok spør du meg. Allikevel var det i de 8(!) årene mellom invasjonen i 2014 og 2022 ikke noen aktiv prosess med å få Ukraina inn i NATO, og den militære bistanden til Ukraina fra Vesten var svært begrenset. Man kan tenke seg at et Ukraina som samarbeidet med EU økonomisk vile kunne oppnå en god del mer velstand enn det som er gjengs i Russland. Man så hvor ivrige russiske soldater var til å stjele hvitevarer i krigens første fase. Gitt de tette kulturelle båndene mellom landene, så ville en slik utvikling kunne sette Putin & co i et veldig dårlig lys, og på sikt legge til rette for regimets fall. Tilsvarende det som skjedde like før Berlinmurens fall. Østtyskere kunne ikke unngå å legge merke til hvor mye mer velstående vesttyskere var, uansett hvor mye propaganda som ble spredt. Husk at Putin var stasjonert i Øst-Tyskland, og så denne utviklingen med egne øyne. 7 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet torsdag kl 21:23 Del Skrevet torsdag kl 21:23 Kotlyne, Udachne... de to tettstedene har nylig falt til russerne som kuttet av en viktig veg mellom sørvest og Pokrovsk, som nå bare har veger mot vest og nordøst tilbake under ukrainsk kontroll. Russerne hadde konsentrert seg om å ta kullgruveregionen sør og sørvest for Pokrovsk, og nå har de lykte med det. De siste vinningene betyr at russerne vil ikke lenge ta byer ved å kjempe seg inn i disse, men kutte av kommunikasjonene til disse. I Nordøstfronten er det sett at russerne utvide brohodet på vestbredden av Osjelven for å kutte av kommunikasjonen til byen Kupyansk, i Søndre Donbass-fronten er byen Velyka Novosilka nå under evakuering etter russerne nådd den siste vegen ut, den som går rett vestover. Etter VN, vil vegen mot Kostyantynopil og Komar i nord være åpent. Og ved å ta Kotlyne og Udachne har russerne nådd bakrommet. Russerne skaper nå en gigantisk bresje inn i Øst-Ukraina ut av Donbass. De neste målene vil være Pokrovske og Hujajpole i vest/sørvest, Prosyana og Mezhova i nordvest - og når de kutte av E50-vegen vil de kunne fortsette uhindret mot Pavlohrad og Dnipro i vest. Pokrovsk er i ferd med å miste sin verdi som strategisk holdepunkt fordi russerne hadde tatt fordel av mannskapsmangel og elitestyrkenes fravær, ved at disse er i Kurskfronten, hvor de nå er uten av stand til å trekke seg ut, mistet menn og materiell hele tiden. Siden senhøsten 2024 da russerne omsider valgt å angripe rundt "festningsbyene" fremfor mot disse som før, hadde ukrainerne kommet på vikende front, fordi de har ikke nok menn. Det er kommet innrømmelser om at det bare er 880,000 menn tilbake i det ukrainske militæret - og trolig er det nå bare 200,000 til 250,000 kamptrente infanterister fordi halvparten er nøkkelpersonell, assistansepersonell og logistisk personell. Hvis de mistet 300 til 400 per dag, vil de ha et månedlig tap på omtrent 10,000 - da mener det at Ukraina bare kan holde ut i et halvt år. Russerne har hele 1,5 mill. soldater som roteres inn og ut slik at det er 600,000 til enhver tidspunkt - i Donbassfronten kunne det være 5 mot 1, fordi russerne tar fordel av ukrainernes kvalitetssvekkelser for å tynne ut forsvarslinjer og konsentrere store styrker på bare tre til fire aktive frontavsnitt. 400,000 til 600,000 er borte - av dette 100,000 døde - ut av trolig 1,5 mill. ukrainske menn og kvinner i 2022-25. Dette er morderiske tap som bare var mulig fordi motparten har en fatalistisk natur i sin krigføring. På den andre siden er det mellom 700,000 og 800,000 som er gått tapt, opptil 250,000 døde og savnede, om ikke mer - en tredjedel til fjerdedel av alle militære i hele Russland med unntak av luftforsvar/luftvernsforsvarsstyrkene. Nå er det omsider NOK. Det er på tid å ta i bruk moralødeleggende våpen en masse for å brenne ut hele fremspringet sør for Pokrovsk. Fordømt Stoltenberg! Fordømt disse menneskerettighetsbesatte idioter! De kastet oss ut i et stup i våren 2011, og her er vi! Trump er på vei inn, og heldigvis - selv om han er prorussisk i viss grad - er han helt skruppelløst omkring våpenbruk og "humane hensyn" som sett under Slaget om Mosul. Det er massevis av WP ammunisjon som gjenstår. Dessuten må Zelenskyj tvinges til å ta ut elitestyrkene fra Kurskfronten, vi taper krigen fordi de beste styrkene er på feil sted, med dårlige offiserer som skulle ha blitt byttet ut! Pokrovsks fall er garantert. Donbass er tapt for Ukraina, bare Slovjansk-Kramatorsk regionen gjenstår - og den kan bli evakuert ganske snart i de neste tre måneder. Under en halv million ukrainske menn og kvinner har ofret deres liv og lem for Donbass, nå synes det at alt dette er forgjeves fordi Putin hadde kunne ta fordel av det russiske folkets fatalisme. Dette kan ennå reddes, men slik det er, virker det som at ingenting kunne stoppe de suicidale russiske hordene som er i stand til å erstatte sine tapene på en måte som selv amerikanerne fant sjokkerende. Hvis russerne tar Pavlohrad - vil ukrainerne bli desperat. De kunne finne på å foreta prøvetest av atomvåpen eller ta i bruk giftgass for å stanse russerne. 4 3 1 Lenke til kommentar
engavif Skrevet torsdag kl 22:12 Del Skrevet torsdag kl 22:12 (endret) Orion666 skrev (1 time siden): Du får scrolle opp selv og se hva du selv skriver, og så reflektere litt over hvilke signaler du sender ut. Trådens tema nå kanskje! Igjen fått beskjed om at folk blir bedt om å være inne dypt inne i Russland. Endret torsdag kl 22:12 av engavif 3 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet torsdag kl 22:59 Del Skrevet torsdag kl 22:59 engavif skrev (42 minutter siden): Igjen fått beskjed om at folk blir bedt om å være inne dypt inne i Russland. litt på sidelinjen, men nysgjerrig, -hvordan kommer du deg til Russland nå for tiden, så vidt jeg vet går det ikke fly fra/til EU/Norge til Russland. Tyrkia har vel stoppet flyvninger også. Med bil/buss? 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet torsdag kl 23:16 Del Skrevet torsdag kl 23:16 Mr.M skrev (11 minutter siden): litt på sidelinjen, men nysgjerrig, -hvordan kommer du deg til Russland nå for tiden, så vidt jeg vet går det ikke fly fra/til EU/Norge til Russland. Tyrkia har vel stoppet flyvninger også. Med bil/buss? Et kjapt søk på Google, ga meg en drøss med ulike alternativer. Fra Oslo til Moskva er det godt med alternativer. Det holder med ett mellomstopp. (Men det finnes såklart alternativer basert på flere stopp.) Og du får kjøpt gjennomgående billett. 🤯 Billigste billettene jeg så, hadde én mellomlanding (i Tyrkia). Generelt sett må jeg si at prislappen ikke var særlig avskrekkende, heller ... 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet torsdag kl 23:39 Del Skrevet torsdag kl 23:39 qualbeen skrev (19 minutter siden): Et kjapt søk på Google, ga meg en drøss med ulike alternativer. Fra Oslo til Moskva er det godt med alternativer. jeg trodde det var helt stopp pga. sanksjoner. Er det evt. kun russiske flyselskaper som er boikottet da? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet torsdag kl 23:50 Del Skrevet torsdag kl 23:50 jeg husker ikke feil, var mye skriveri om det i 2022 Hele EU stenger luftrommet for russiske fly https://www.vg.no/nyheter/i/8Qom6d/hele-eu-stenger-luftrommet-for-russiske-fly Norge stenger luftrommet for russiske fly https://www.nrk.no/nordland/russisk-fly-floy-over-norsk-luftrom-_-15-eu-land-har-stengt-1.15871807 Russland med mottiltak: Stenger luftrommet for 36 land https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/russland-med-mottiltak-stenger-luftrommet-for-36-land/s/12-95-3424250376 mulig det er jenket på i ettertid da. 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet i går, 00:11 Del Skrevet i går, 00:11 Mr.M skrev (14 minutter siden): jeg husker ikke feil, var mye skriveri om det i 2022 Hele EU stenger luftrommet for russiske fly https://www.vg.no/nyheter/i/8Qom6d/hele-eu-stenger-luftrommet-for-russiske-fly Norge stenger luftrommet for russiske fly https://www.nrk.no/nordland/russisk-fly-floy-over-norsk-luftrom-_-15-eu-land-har-stengt-1.15871807 Russland med mottiltak: Stenger luftrommet for 36 land https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/russland-med-mottiltak-stenger-luftrommet-for-36-land/s/12-95-3424250376 mulig det er jenket på i ettertid da. At Norge stenger luftrommet for russiske fly, betyr jo bare at vi ikke har noen direkterute, samt at russiske fly som ønsker å fly rett over, i stedet må fly rundt landet vårt. En mellomlanding rett utenfor EU, som for eksempel Tyrkia, emiratene, eller i grunn ethvert asiatisk land, vil lett omgå sanksjonene. Som du forstår er det ikke akkurat vanntette skott på våre tiltak. Og langt fra hele verden støtter de. Ikke klarer vi å hindre mulighet for gjennomgående billett engang. Eller at reiseruten dukker opp hos vestligvennlige nettgiganter som Google m.fl. 🫣 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet i går, 03:10 Del Skrevet i går, 03:10 Fekk nedskytinga av det azerbaijdsjanske flyet ingen konsekvensar for lufttrafikken til-/frå Russland? Lenke til kommentar
Sovna Skrevet i går, 04:22 Del Skrevet i går, 04:22 (endret) Mr.M skrev (På 13.1.2025 den 15.17): jeg tror Putin begynner bli temmelig mør (bak fasaden) og ser mer frem mot Trump sitt forventede meglingsforsøk Ja, for det er vel slik at Putin har sett frem til dette? At Trump skal komme inn og rydde opp. Men forventningene var sikkert også at Trump ville kreve en total underkastelse til fordel for Russland. Putin forkastet en fredsplan for en liten stund siden. Der gikk Trump tydeligvis ikke all in på Russland sine vegne. Foreløpig. Mr.M skrev (På 13.1.2025 den 15.17): Ukraina var vel en av de første tingene Trump skulle ta tak i, Hvordan kan Trump klare å vise at hans ord står ved makt, tromme seg på brystet og utrope "I´m the greatest!!" - Jeg holdt hva jeg lovte, jeg fikk en slutt på krigen. Jeg tipper at dette narsissistiske monsteret vil bruke mye energi på å få til det her. Jeg frykter for hvor langt han vil gå. Mulig jeg er på viddene. Vil Trump gå i spissen, kreve av Nato inkl seg selv å gjøre en snuoperasjon til fordel for Russland og som vil gi en ganske lett avslutning på krigen. Gruse Ukraina. Jeg tror Putin og Trump enes om i alle fall én ting. At de begge synes EU er noe jævla arrogant svineri. Øvrige Nato-land kan så langt jeg har skjønt vegre seg for direkte innblanding i offensiv krig på individuell basis. Og slik vil det nok starte. Dette kan jo Trump komme til å klikke av.. når USA over så mange år har betalt, i Trumps verden, en hinsides medlemskontingent til Nato. Skal ikke USA få noe som helst igjen for dette dyre medlemskapet.? Europa presses og står dermed overfor en krig mot Russland sammen med USA. Nato/Europa klarer vel aldri å stå lenge i et slikt press? Litt deling av byttet står for tur når en relativ rask konflikt er over og hvor Skandinavia havner i Russland sine hender. - Alternativt en full skala 3dje verdenskrig med atomvåpen. (Disse alternativene kan vel bli et mulig scenario?) Hvis det på noen måte vil eksistere en historiebok i verden overhode etter en total ødeleggelse, så er jeg spent på hva det vil stå om Trump der.. Endret i går, 04:45 av Sovna Lenke til kommentar
Mbappe09 Skrevet i går, 09:00 Del Skrevet i går, 09:00 (endret) Det er kun russiske fly som har flyforbud over EU sitt luftrom. Det flyr daglige fly fra Beograd til Moskva da Serbia ikke har sanksjonert Russland. Flyene er i regi av Air Serbia og diverse serbiske selskap. Endret i går, 09:01 av Mbappe09 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå