Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (3 timer siden):

Apropos sjakk så burde uoffisielle vestlige kilder foreslå å bytte Svalbard mot Kolahalvøya. Skjer det hybride eller fullskala angrep mot Svalbard så vil et sånt forslag legge til rette for gjengjeldelse mot Kolahalvøya. Kola er større, men Svalbard har mer strategisk plassering, så det burde jo være et ganske likt bytte. Folk har ingen verdi for Putin så det har ingen hensikt å sammenligne folketall.

Tja...det er vel et nokså dårlig sjakktrekk av Russland å bytte vekk de eneste isfrie havnene Nordflåten har med en øygruppe som gir en forverret logistikk, eller...?

• Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (På 8.1.2025 den 21.36):

Gjett om det er!

Mesteparten av vestlig materiell produseres av kommersielle selskaper som trenger et greit overskudd for å overleve. 

Sjekk f.eks aksjekursen til norske Kongsberg-gruppen siste 3-5 år ... 😉

Det ble tidlig påpekt at mesteparten av pengene vesten donerer, må innom vestlige produsenter, før et våpen eller kjøretøy overleveres fiks ferdig til Ukraina. 

Følgelig kommer ikke alt sammen frem. 

(Jeg aner ikke hvilken avanse som er normalt innenfor våpenindustrien, men det overrasker meg hvis det er lavere enn 100%. Kjøper man et tanks til 100 millioner, går kanskje «kun» 50 mill til selve produksjonen?) 

Hvorvidt dette er et problem, eller ei, er jeg usikker på. Dersom Ukraina får våpnene de er lovet, så er hvertfall det bra! At private selskaper utnytter situasjonen, og prøver å berike seg mest mulig på statens midler, er kjedelig. Men samtidig ikke overraskende. Det er nå en gang slik den vestlige økonomi er skrudd sammen. Og jeg foretrekker det fremfor kommunistisk statsstyrt vanstyre med tilhørende korrupsjonsproblemer!

Du utviser dessverre her nøyaktig en svært utbredt tankegang i Norge som for meg dessverre bidrar til korrupte politikere hvor ingenting blir noe bedre. Denne "lesser of two evils" tankegangen er noe jeg merker meg ved de aller fleste "vanlige" nordmenn jeg kjenner, det vil si velgermassen til Høyre/AP, middelklassen, som helst ikke ønsker å forholde seg til noe dypt her i livet og hvertfall ikke store politiske skifter som vi opplever nå. Nei, da er det tryggest å holde seg til de etablerte, de kjenner vi hvertfall, og de kan jo umulig være verre enn alternativet?

Nei, det er ikke "kjedelig" med selskaper som tjener altfor mye penger, det er et stort problem og systematisk undergraving av både demokrati og kapitalisme, vi snakker om her. Er det noe vi ikke trenger mer av i Norge så er det inkompetente Høyrepolitikere med vaffeljakke, silkeskjerf og August-vibes (for de som har lest Hamsun) !! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

I tilfelle noen ikke har fått med seg dagens tall andre steder ennå. Er det egentlig ok å poste dette daglig i tråden? Er det noen som bruker denne tråden for å følge med på dette eller er det helt overflødig?

1736573760-873.thumb.jpg.cb6a87b055951fd9c8e3946ee7ce4de0.jpg

Mi meining er at desse daglege oppdateringane er interessante å følgje, og at dette absolutt høyrer heime her i denne tråden.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...