Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

New Mine-Detection Dog Training Facility Opens in Ukraine With Norway’s Support
Norway has supported the establishment of a training center for mine-detection dogs in Ukraine, emphasizing the importance of clearing landmines and explosive devices to save lives and secure the future.
https://united24media.com/latest-news/new-mine-detection-dog-training-facility-opens-in-ukraine-with-norways-support-4948

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Krig er tydelivis en god buisness for mange:

https://kyivindependent.com/ukraine-has-received-less-than-half-of-us-assistance-allocated-during-full-scale-war-zelensky-says/

"Ukraine has not received even half of the $177 billion the U.S. allocated to support Kyiv throughout the full-scale war, President Volodymyr Zelensky said in an interview with U.S. podcaster Lex Fridman released on Jan. 5.

Zelensky implied that this development may have been linked to corruption or lobbying on the side of U.S. companies. Ukraine's head of state said this in response to Fridman's question about corruption concerns in Ukraine."

Zelensky er seg selv lik, Ukraina er et av verdens mest korrupte land, så de er jo så klart helt uskyldige i dette. Spar meg

Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (5 timer siden):

Krig er tydelivis en god buisness for mange

Gjett om det er!

Mesteparten av vestlig materiell produseres av kommersielle selskaper som trenger et greit overskudd for å overleve. 

Sjekk f.eks aksjekursen til norske Kongsberg-gruppen siste 3-5 år ... 😉

Det ble tidlig påpekt at mesteparten av pengene vesten donerer, må innom vestlige produsenter, før et våpen eller kjøretøy overleveres fiks ferdig til Ukraina. 

Følgelig kommer ikke alt sammen frem. 

(Jeg aner ikke hvilken avanse som er normalt innenfor våpenindustrien, men det overrasker meg hvis det er lavere enn 100%. Kjøper man et tanks til 100 millioner, går kanskje «kun» 50 mill til selve produksjonen?) 

Hvorvidt dette er et problem, eller ei, er jeg usikker på. Dersom Ukraina får våpnene de er lovet, så er hvertfall det bra! At private selskaper utnytter situasjonen, og prøver å berike seg mest mulig på statens midler, er kjedelig. Men samtidig ikke overraskende. Det er nå en gang slik den vestlige økonomi er skrudd sammen. Og jeg foretrekker det fremfor kommunistisk statsstyrt vanstyre med tilhørende korrupsjonsproblemer!

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

lurer på hva som skjer hvis Ukraina trosser Donald Trump og ikke går med på fred i bytte mot å gi fra seg okkuperte områder?

en konsekvens er muligens at Trump stanser amerikansk våpenhjelp, og vil da Ukraina kunne greie seg med det de får fra europeiske land?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

lurer på hva som skjer hvis Ukraina trosser Donald Trump og ikke går med på fred i bytte mot å gi fra seg okkuperte områder?

en konsekvens er muligens at Trump stanser amerikansk våpenhjelp, og vil da Ukraina kunne greie seg med det de får fra europeiske land?

Ja, det er en mulig konsekvens. Men selv om Trump har flertall i kongressen ønsker samtlige demokrater og fremdeles mange av de ikke-koko republikanere å fortsette å hjelpe Ukraina.

Ukraina og de fleste europeiske land vet at å gi fra seg landområder ikke har noe med "fred" å gjøre, og at det aldri kan bli en reell fred så lenge Russland okkuperer én meter av ukrainsk territorie.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

Han stanser nok det da, så er spørsmålet om Europa klarer å øke så det ikke merkes at USA stanser våpenhjelp. Her har jeg mine tvil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

US Unveils $500 Million Military Package For Ukraine During 25th Ramstein Meeting
“This Presidential Drawdown Authority package, valued at approximately $500 million, includes additional missiles for Ukrainian air defense, more ammunition, and more air-to-ground munitions, as well as other equipment to support Ukraine’s F-16s,” Austin said at the meeting.
https://united24media.com/latest-news/us-unveils-500-million-military-package-for-ukraine-during-25th-ramstein-meeting-4975

• Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, <generisk_navn> said:

Her ser vi et lysende eksempel på at en viss president elect ikke skjønner rekkevidde og konsekvens av egne uttalelser. Dette KAN i verste fall bety at Russland vil tilnærme seg Svalbard og Jan Mayen med grunnlag i samme type resonnement som Donald Trump.

Godt poeng!!
Hvis det er slik at amerikansk tilstedeværelse på Grønland kan gå utover oss nordmenn, så må vi umiddelbart kreve at amerikanerne trekker seg tilbake derfra. Vi må respektere Putins røde linjer når det går utover oss selv og må kreve at andre også gjør det samme så lenge det er nordmenn det kan gå utover!!

Lenke til kommentar
19 hours ago, qualbeen said:

Jeg aner ikke hvilken avanse som er normalt innenfor våpenindustrien, men det overrasker meg hvis det er lavere enn 100%. Kjøper man et tanks til 100 millioner, går kanskje «kun» 50 mill til selve produksjonen?

Jeg kan love deg at en statlig innkjøpsorganisasjon (norsk eller amerikansk) krever fullt innsyn i alle innkjøps- og produksjonskostnader, så 100% avanse kan du bare drømme om.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (1 time siden):

Jeg kan love deg at en statlig innkjøpsorganisasjon (norsk eller amerikansk) krever fullt innsyn i alle innkjøps- og produksjonskostnader, så 100% avanse kan du bare drømme om.

Det er ofte ekstreme utviklingskostnader på militært utstyr og våpen. Produksjonskostnaden på et ferdig utviklet system kan godt være 50% av salgsprisen, men produsenten må jo få dekket utviklingskostnadene også.

Endret av Dragavon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...