Mannen med ljåen Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 Den russiske energigiganten Gazprom kunngjorde lørdag at de vil stanse gasseksporten til Moldova fra 1. januar. Landet forbereder seg på omfattende strømbrudd. https://borsen.dagbladet.no/studio/borsenstudio/608?post=175600 6 Lenke til kommentar
engavif Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 Orion666 skrev (19 minutter siden): Enig! Ta ut Metroen i Moskva og St. Petersburg i morgenrushet. La den urbane middelklassen få kjenne på krigen. Metroen i Moskva er fantastisk, og den går så og si hele tiden. Men er ikke mye som skal til før dem blir utålmodig. Husker jeg ventet, ikke akkurat rushen, men den skulle gå ca hvert 4 min. Nesten alle stasjonene har en klokke som teller opp fra den siste avgangen og en klokke som teller ned til neste avgang. Klokken nærmet seg 4 min, den andre klokken som telte ned nærmet seg 0, plutselig ble det nye 2 min nedtelling. Skal si det kom en del ord fra diverse. Poenget er tar man ut metroen i Moskva blir det totalt kaos, dem er så avhengig av den, så ikke ett dumt forslag. 2 2 Lenke til kommentar
paatur Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 4 minutes ago, engavif said: Metroen i Moskva er fantastisk, og den går så og si hele tiden. Men er ikke mye som skal til før dem blir utålmodig. Husker jeg ventet, ikke akkurat rushen, men den skulle gå ca hvert 4 min. Nesten alle stasjonene har en klokke som teller opp fra den siste avgangen og en klokke som teller ned til neste avgang. Klokken nærmet seg 4 min, den andre klokken som telte ned nærmet seg 0, plutselig ble det nye 2 min nedtelling. Skal si det kom en del ord fra diverse. Poenget er tar man ut metroen i Moskva blir det totalt kaos, dem er så avhengig av den, så ikke ett dumt forslag. Selv om det er en ønske tenking så er det ikke så lett, både metroen i Moskva og STP er noen av verdens dypeste. dypeste stasjon i Moskva er vel 96m unner baken.. Begge meteorene ble bygget med tanke på bombe room.. Enig at Metroen i Moskva er fantastisk, akkurat der har Norge ekstremt mye og lære Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 paatur skrev (2 minutter siden): Selv om det er en ønske tenking så er det ikke så lett, både metroen i Moskva og STP er noen av verdens dypeste. dypeste stasjon i Moskva er vel 96m unner baken.. Begge meteorene ble bygget med tanke på bombe room.. Enig at Metroen i Moskva er fantastisk, akkurat der har Norge ekstremt mye og lære Metroen i Oslo er også veldig god. I resten av Norge har vi ikke metro. Men du har rett i at det nok ikke er lett å slå ut Moskva-metroen. Deler av den er bygget for å stå i mot kjernefysiske angrep, og som oppholdsrom for de overlevende. Det er også innført ganske tunge sikkerhetssjekker ved enkelte av de mer trafikkerte stasjonene etter tidligere terroraksjoner. Lenke til kommentar
engavif Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 paatur skrev (7 minutter siden): Selv om det er en ønske tenking så er det ikke så lett, både metroen i Moskva og STP er noen av verdens dypeste. dypeste stasjon i Moskva er vel 96m unner baken.. Begge meteorene ble bygget med tanke på bombe room.. Enig at Metroen i Moskva er fantastisk, akkurat der har Norge ekstremt mye og lære Sant det. Å være avhengig av rullestol der, da sliter man veldig. Ikke mange stasjoner som er tilrettelagt for det. Rulletrappene der er lange, sikkert en grunn for at det står en vakt på hver eneste rulletrapp. Rulletrappene på Stortinget tbanestasjon stopper jo hele tiden. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 Mannen med ljåen skrev (2 timer siden): https://www.dagbladet.no/nyheter/etter-flystyrten-beklager/82442834 Tror Putin på dette selv? Hvor er snille menn med hvite frakker når man trenger dem? Russlands president Vladimir Putin har bedt Aserbajdsjan om unnskyldning for en "tragisk hendelse", med henvisning til Azerbaijan Airlines-krasjen som drepte 38 mennesker 25. desember sier nyhetsbyrået AP. Kreml sa i en offisiell uttalelse lørdag at luftvernsystemer skjøt nær Groznyj onsdag som svar på et ukrainsk droneangrep, men sa ikke at en av dem traff flyet. 3 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 paatur skrev (21 minutter siden): Selv om det er en ønske tenking så er det ikke så lett, både metroen i Moskva og STP er noen av verdens dypeste. dypeste stasjon i Moskva er vel 96m unner baken.. Begge meteorene ble bygget med tanke på bombe room.. Enig at Metroen i Moskva er fantastisk, akkurat der har Norge ekstremt mye og lære Vi ødelegger ikke metroen, vi hacker styringssystemene. Litt som om russerne skulle finne på å ta ut den norske jernbanens GSM-R-system. 3 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 (endret) Hva om spesialister fra BaneNor infiltrerer metroens brannmur? Funket bra første juledag. Endret 28. desember 2024 av Mannen med ljåen 4 2 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 Mannen med ljåen skrev (3 timer siden): https://www.dagbladet.no/nyheter/etter-flystyrten-beklager/82442834 Tror Putin på dette selv? Hvor er snille menn med hvite frakker når man trenger dem? Akkurat dette har han vel rett i? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 (endret) Han innrømmet ikke direkte at det var en russisk missil som skjøt ned flyet, og skylder på at Ukraina fikk ham til å gjøre det. En hul beklagelse, akkuratt som når en toppsjef ikke er kjent med å ha gjort noe galt, men beklager hvis noen føler seg støtt. Hvor er erstatningen? Hvorfor fikk de ikke nødlande på nærmeste flyplass? Endret 28. desember 2024 av Mannen med ljåen 6 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 Mannen med ljåen skrev (1 time siden): Den russiske energigiganten Gazprom kunngjorde lørdag at de vil stanse gasseksporten til Moldova fra 1. januar. Landet forbereder seg på omfattende strømbrudd. https://borsen.dagbladet.no/studio/borsenstudio/608?post=175600 En må jo spørre seg hvorfor. Hva tror Russland at de tjener på dette? Svaret er enkelt, de tror de kan presse Ukraina til å fornye avtalen om gasstransitt. Dette er helt i tråd med normal mafia-logikk. Utpressing. Men jeg tror det atter en gang slår feil for Russland. De vil bli ansett som en svært uforutsigbar forretningspartner og Moldova vil måtte reformere landets energibruk på rekordtid. De vil neppe snu seg tilbake og komme krypende på sine knær til Putin og be om tilgivelse. Putin skyter seg altså i foten både på kort og lang sikt. Russisk gass blir bare ennå mer no-go og gassinntektene stuper. Det er bare å vente på de neste kvartalsresultatene fra Gazprom og følge med på rubel-kursen og styringsrenta. 5 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 (endret) Moldova må jo ha sett dette komme på mils avstand, og fremforhandlet nye handelsavtaler med andre land? Endret 28. desember 2024 av Mannen med ljåen 3 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 (endret) Mannen med ljåen skrev (9 minutter siden): Han innrømmet ikke direkte at det var en russisk missil som skjøt ned flyet, og skylder på at Ukraina fikk ham til å gjøre det. En hul beklagelse, akkuratt som når en toppsjef ikke er kjent med å ha gjort noe galt, men beklager hvis noen føler seg støtt. Hvor er erstatningen? Hvorfor fikk de ikke nødlande på nærmeste flyplass? I følgje Denys Davydov var det faktisk skodde i Groznyj. Dessutan er det mykje fjell i området. I byen som eg i farten ikkje hugsar namnet på i Kazhakhstan var det mykje betre flyvêr, og området var flatt, utan bebyggelse og dermed betre eigna for naudlanding. Sidan hydraulikken var slått ut og flyet berre kunne manøvrerast ved å auke eller redusere motorkraft var det ei svært vanskeleg oppgåve å greie å lande på flyplassen. Pilotane kan ha valt Kazhakhstan rett og slett fordi dette var det beste alternativet dersom ein skulle ha ein sjanse til å berge så mange som mogeleg. Pilotane og kabinsjefen får skryt for jobben dei gjorde under svært vanskelege omstende. Eg er elles heilt einig i at Russland må ta ansvaret for at ikkje luftrommet over Groznyj vart stengd for sivil flytrafikk under droneangrepet. Endret 28. desember 2024 av torbjornen 3 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 28. desember 2024 Populært innlegg Del Skrevet 28. desember 2024 Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden): Hvorfor fikk de ikke nødlande på nærmeste flyplass? Dimitri Peskov sa i går at de hadde fått tilbud om å lande på andre russiske flyplasser i nærheten. Derfor er det veldig viktig at lydopptaket fra cockpit kommer ut. En hel verden vil høre om det stemmer. Aserbajdsjan har nok vært ganske delt i spørsmålet om russisk vennlighet i lang tid. Både annekteringen av Krim og fullskalakrigen mot Ukraina har neppe bidratt i russisk favør. Så kommer nedskytingen av et Aserbajdjansk sivilt passasjerfly på toppen av det. Jeg tipper Russland er i ferd med å miste mange av sine allierte personer i Aserbajdsjan. Georiga er svært splittet med store folkeopprør mot den russiskvennlige oligarken og valgfuskpresidenten. Selv tidligere veldig russiskvennlige Armenia har følt seg dolket i ryggen av russerne nylig og ikke minst i Tsjetsjenia er folk svært delte, selv om disse stemmene brutalt undertrykkes av det russiske regimet som styrer der nå. Abkhasia utsettes for trusler om russisk annektering. Både Ingushetia og Dagestan er annektert og anerkjent som russisk, men folket er fortsatt splittet. På andre siden av det Kaspiske hav så "spøkte" Zakhar Prilepin med invasjon av Usbekistan for nøyaktig et år siden, noe som gjorde landet kokforbannet. Presidenten, utenriksministeren og flere myndighetspersoner krevde umiddelbar avkreftelse fra Putin. Putin svarte aldri selv, men lot propagandaminister Margarita Simonyan flåse det bort på TV. Usbekerne ville fjerne Russisk TV fra sitt bakkenett pga propaganda og erstatte det kyrilliske alfabetet med det latinske i kjølvannet av truslene. Kort sagt, Kaukasus koker av sinne mot Russland. Det er bare et spørsmål om anledning før mange eks-Sovjetrepublikker tar mer avstand fra det undertrykkende, ustabile og forræderske Russland. 10 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 Mannen med ljåen skrev (28 minutter siden): Moldova må jo ha sett dette komme på mils avstand, og fremforhandlet nye handelsavtaler med andre land? Kanskje ikke. For maksimal effekt annonserte Russerne denne nedstengningen bare 4 dager i forveien. Helt normal mafia-logikk. Maksimere truslene og skadene mot sivile. 3 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 Simen1 skrev (8 minutter siden): Kanskje ikke. For maksimal effekt annonserte Russerne denne nedstengningen bare 4 dager i forveien. Helt normal mafia-logikk. Maksimere truslene og skadene mot sivile. De har nok vurdert dette som ett av mange scenarioer. Hvorvidt de klarer å erstatte gassen vet jeg ikke. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 Simen1 skrev (17 minutter siden): Kanskje ikke. For maksimal effekt annonserte Russerne denne nedstengningen bare 4 dager i forveien. Helt normal mafia-logikk. Maksimere truslene og skadene mot sivile. Ville ikkje denne transporten ha stansa uansett, sidan Ukraina nektar å forlenge avtalen om transitt av russisk gass? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 Helt ærlig skjønner jeg ikke helt hvilke gasslinjer Gazprom skal stenge. Så vidt jeg kan lese ut fra dette kartet (PDF, ganske detaljert, 2015) og dette nyere så grenser Moldova bare til to land: Romania og Ukraina. Moldova har ingen gasslinjer direkte fra Russland. 4 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 sjamanen skrev (6 timer siden): Dette synes jeg ikke er et spesielt gjennomtenkt svar og egentlig litt skremmende. Du mener at Høyre er svaret? Det du tar til orde for er bare mer av det samme: At vi skal fortsette å sette vår lit til en i realiteten korrupt broilerpolitiker-kultur som vi nå må kunne vi har avslørt som ganske inkompetente og impotente i viktige spørsmål. Solberg er så slimete at jeg ikke vet forskjellen lenger på henne og en brunsnegle - altså: Hva skal til for å miste tillitten da? Er det ikke nok at ektemannen hennes sitter og trader aksjer i senga sammen med den norske statsministeren? Hallo? Er det lys hjemme? Det vi trenger er noe helt nytt. Det du skriver om flere næringer og flere ben å stå på derimot, er selvfølgelig helt riktig. Men hvis du tenker at totalt frislipp i næringer som laks er riktig vei å gå så tar du feil. Jeg vil da også minne om at denne typen subsidiering av næringer skaper en unaturlig etterspørsel etter arbeidskraft, noe som fortrenger arbeidskraftsbehovet i de næringene du tenker vi trenger flere av. På samme måte som oljen i stor grad har skadet norsk økonomi gjennom å legge beslag på arbeidskraft. Høyre har ikke de riktige svarene. Høyre som parti er fortsatt fullstendig fastkjørt i nyliberalistisk gjørmekamp om å tekkes velgere med populistiske budskap. Det jeg er enig i, er at innad i partiet finnes det masse dyktige mennesker som i en annen politisk kultur kunne gjort mye bra. Men dette ble en avsporing. Finst det noko parti som har dei "rette" svara? 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 Fra artikkelen: Sitat Stansen er et forvarsel om det som ser ut til å bli en fullstendig nedstengning av russisk gasseksport via Ukraina og til Europa, hvor gassen strømmer videre til Slovakia, Østerrike, Ungarn og Italia. Den nåværende transittavtalen mellom Russland og Ukraina utløper 31. desember. Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har avvist å fornye den. 5 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå