Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (7 minutter siden):

han har jo "ikke noe med" å sette seg til doms over f.eks. Zelensky's utsagn/visjon.

det avslører heller at det (fremdeles) er viktigere for Norge og EU å ri kjepphester (Russland ut av alle områder, inkl. Krim halvøya) og godta Ukrainsk Nato-medlemskap, enn å aktivt forsøke megle og få en fredsløsning.

Vi er jo der at både Putin og Zelensky innerst inne skjønner at nåværende situasjon ikke er en farbar vei, men de kommer ikke ut av nettet. Dette er en gylden mulighet for tredjepart å komme utenfra for å megle og foreslå løsninger. Men det initiativet virker å være helt fraværende, vi hører ikke noe om delegasjoner som reiser til Moskva og Kiev for å megle. Alt handler bare om våpenstøtte.

Man er på en måte "all in" på våpenstøtte, noe jeg mener har vært riktig. Det er bare at forhandlingene kommer for sent.

Hvis man ser tilbake på de tre årene som snart har gått så har vestlige eksperter og dermed norske medier tatt feil hele veien.

1. Russland kommer ikke til å invadere Ukraina.
2. Russland kommer til å okkupere Ukraina på noen få dager.
3. Ukraina kan vinne krigen og ta tilbake alt av territorier inkludert Krim.
4. Russlands økonomi kommer til å kollapse og Putin vil bli avsatt når russiske bestemødre har fått nok.
4. Ukraina vinner hvis de får HIMARS, hvis de får F16, hvis de får ATACMS og storm shadow med tillatelse til å skyte langt inn på russisk territorium osv osv.

(For øvrig samme felle som Hitler gikk i da han satset på et mirakelvåpen i form av missiler, et program som endte opp med å bli ICBM programmet til USA.)

Jeg synes Ukrainerne har forsvart seg på en formidabel måte i en slags David mot Goliat kamp. 
Men vi har kommet til et punkt hvor mange innser at ingen kommer til å vinne krigen, noe som er vanskelig å akseptere, og det eneste man har igjen er håp og mer penger og våpen.

Mange blir overrasket når jeg nevner at Russland er et G20 land, og målt i kjøpekraft den fjerde største økonomien i verden bak Kina, USA og India. 
Når du i tillegg snakker om et diktatur som ikke trenger å forholde seg til folkeopinion så sier det selv at en utmattelseskrig vil bli ekstremt vanskelig å vinne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mbappe09 skrev (På 16.12.2024 den 8:34 PM):

Prakteksempel på hva slags løgnere disse russerne er. Løgn satt i system.

Anbefaler veldig sterkt å se denne. Denne youtuberen er ganske stor og har vært nøytral til Russland tidligere. 

FAFO sier jeg bare. Hvis han klarer å være nøytral til Russland etter alt som har skjedd, så er det noe galt med hodet hans.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (5 timer siden):

det var vel mer uttrekning av styrker i kombinasjon med at de ikke så nok nytteverdi i å fortsatt bli.

Ukraina er nok noe helt annet, sett med russiske øyne.

Man kan tenke at de ikke har noe i Ukraina å gjøre. Du vet…..demokrati og internasjonalt anerkjente grenser og slikt. Formaliteter selvsagt, men ukrainerne virker besatt av det. Resten av verden også, når jeg tenker over det. Uansett, Ukraina er europas nest største land med en formidabel forsvarsindustri, og et forsvar som har trent med NATO i ti år. Slike ting som afghanerne ikke var i nærheten av. Likevel vant afghanerne.

Uansett: Jeg har rett, du tar feil. Lev med det.

Endret av Orion666
  • Liker 9
Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/nyheter/dyster-melding-vi-klarer-ikke/82412591

Nå kommer den naturlige erkjennelsen fra Zelensky. Alle vet det, men at han selv innrømmer at de ikke har militær styrke til å gjenerobre landeområdene er viktig slik at fredsprosessen kan begynne.

Det er første steg i å fryse konflikten. Det betyr at fredssamtaler er nære eller allerede i gang. 

Endret av Homba
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

@Mr.M Hvordan ser du for deg framtiden for omgivelsene hvis Russland klarer å både bli større og få flere innbyggere?

Hvordan ser du for deg levestandarden i Ukraina vil bli dersom Russland lykkes i å annektere deler av landet?

det kommer nok til å gå veldig bra. Vi bør gi Ukraina EU-medlemskap, det er det mannen i gata ønsker seg. Og en fredsløsning må også inneholde en garanti om at Russland ikke ekspanderer.

Zelensky sjøl er jo ikke fremmed for å gi seg vedr. Krim-halvøya og Donbas. Det er haukene i EU og Støre & Co. som er totalt uforsonlige ved den tanken, og er villig til å kjempe til siste ukrainske liv, i trygg avstand fra fronten..

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 minutt siden):

Det er haukene i EU og Støre & Co. som er totalt uforsonlige ved den tanken, og er villig til å kjempe til siste ukrainske liv, i trygg avstand fra fronten..

Nei? Har ikke 'haukene' som du kallere det hele tiden understreket at dette er det Ukraina som bestemmer? Vår støtte skal gi bare gi dem muligheten til å ha noe å bestemme over.

Det er uansett ikke der problemet ligger. Det er Putin som må godta fred, det holder ikke at en part godtar det.

• Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Det er uansett ikke der problemet ligger. Det er Putin som må godta fred, det holder ikke at en part godtar det.

da må man nærme seg Putin på rette måten da! Har noen prøvd?

Er/blir et paradoks hvis det ender med at Donald Trump evt. er den om evt. lykkes med å få partene til å bli enige? Men det virker sånn, jeg har i alle fall ikke fått med meg at noen andre forsøker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...