Populært innlegg qualbeen Skrevet 30. november Populært innlegg Del Skrevet 30. november (endret) Cervinus skrev (55 minutter siden): Det er bare tull. Russerne er tomme for tanks og nå snart artilleri og panser (med tomme så mener jeg at lagrene er tomme for materiell som er enkelt å sette i stand.) Russland synger på siste vers og når det er stopp vil det gå fort. Økonomien svekker seg også. "Meningsmålinger" i russland tyder også på at noe er i ferd med å skje nå. Russerne har vært tomme for tanks og utstyr i over et år nå. Hvertfall i følge innlegg i denne tråden. Krigen skulle vært over utallige ganger, dersom folk flest i denne tråden hadde rett. Dessverre har vi ikke rett. Vi er svært optimistiske (på Ukrainas vegne), og nekter å innse realitetene. Fakta er at krigen på ingen måte kommer til å blåse over i morgen. Eller neste år. Uten større endringer, vil den vare og vare og vare ... 🥺😓 --- Støtten Ukraina får fra resten av verden er ikke på nær nok til å tippe vektskålen såpass mye at de kan ende krigen. Støtten Putin får fra sine samarbeidspartnere er nok til at krigen kan vare i mange, mange år. --- Dersom vesten nekter å bidra mer, nekter å trappe opp, og nekter å være en de facto direkte årsak til at krigen ender, så ser jeg ingen annen realistisk utgang på krigen, enn at en SVÆRT krigstrøtt befolkning til slutt gir opp. Gir opp sin suverenitet og tar nederlaget. Dette vil nok ikke skje i morgen, men kanskje om 2-3 år? Putin har (dessverre!) mulighet til å vente på at krigstrøttheten vinner over viljen til å seire. Hvorfor forstår ikke vestlige politikere dette? Hvorfor bidrar vi ikke mer? Hvorfor sender vi ikke styrker og KASTER UT russer-jævlene??!? 🤬😤 Det er noe slikt vi må gjøre! Endret 30. november av qualbeen 12 1 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 30. november Populært innlegg Del Skrevet 30. november qualbeen skrev (17 minutter siden): Russerne har vært tomme for tanks og utstyr i over et år nå. Hvertfall i følge innlegg i denne tråden. Kilde? Det ble sagt at russland har stadig færre tanks og lavere kvalitet på de gjenværende. Det stemmer. De har det og kvaliteten og kvantiteten skal videre nedover. qualbeen skrev (17 minutter siden): Fakta er at krigen på ingen måte kommer til å blåse over i morgen. Eller neste år. Uten større endringer, vil den vare og vare og vare ... 🥺😓 Jeg er enig angående i morgen, men hva som skjer neste år er mer åpent. Putin har jo holdt pokerfjes om den russiske kassa med utenlandsk valuta som drev med støttekjøp av rubler, helt fram til denne uka. Var det mandag katta ramla ut av sekken? Den russiske sentralbanken har ikke mer utenlandsk valuta. Putin holdt pokerfjes til siste dollar var svidd av. Hvilke flere pokerfjes har han? Hakket i plata repeterer "Snart atomkrig", men hvor mange fungerende atomvåpen har de egentlig, og hvor mange fungerende icbm til å frakte de? Russiske offisielle kilder sier 7000+. Hvor mange av disse er bare pokerfjes? Hvor mange pokerfjes finnes om siutasjonen for russiske og NK soldater ved fronten? Utstyrsmangelen, smørkrisa, varmesentral-krisa, osv osv. qualbeen skrev (19 minutter siden): Støtten Ukraina får fra resten av verden er ikke på nær nok til å tippe vektskålen såpass mye at de kan ende krigen. Støtten Putin får fra sine samarbeidspartnere er nok til at krigen kan vare i mange mange år. Hadde Ukraina ikke fått noe støtte fra vesten så ville Putin hatt innflytting i den nye Kyiv-dacha-palasset sitt for over 2 år siden. Støtten har allerede påvirket krigen voldsomt. Putin får ikke all verden med støtte fra sine samarbeidspartnere. For å ta de viktigste: NK sendte 11 800 soldater i slutten av oktober. Russland har tapt over 45 450 casualties bare i november og over 318 000 hittil i år. NK soldatene er bare småtteri i den store sammenhengen. Støtten fra Kina har krympet kraftig. De har i stor grad stoppet handel med russland pga sanksjoner, men bidro sannsynligvis med en hybrid sabotasjeaksjon i Østersjøen i forrige uke. fra Russisk side så er det en fattig trøst siden det ikke hjelper dem i selve krigen. Iran har nok med seg selv nå. Handelen med Shahed-droner har stoppet helt opp mellom de to. Alle Shahed produseres nå i Russland. Russland mottar i det store og hele veldig lite støtte og kan ikke holde ut i mange år hverken økonomisk, logistisk eller politisk. qualbeen skrev (19 minutter siden): Dersom vesten nekter å bidra mer, nekter å trappe opp, og nekter å være en de facto direkte årsak til at krigen ender, så ser jeg ingen annen realistisk utgang på krigen, enn at en SVÆRT krigstrøtt befolkning til slutt gir opp, gir opp sin suverenitet og tar nederlaget. Dette vil nok ikke skje i morgen, men kanskje om 2-3 år? Putin har (dessverre!) mulighet til å vente på at krigstrøttheten vinner over viljen til å seire. Hvorfor forstår ikke vestlige politikere dette? Hvorfor bidrar vi ikke mer? Hvorfor sender vi ikke styrker og KASTER UT russer-jævlene??!? 🤬😤 Det er noe slikt vi må gjøre! Ukraina kjemper for sin overlevelse og vil neppe gi opp. Da blir de heller flyktninger i Europa alle sammen. Jeg tror ikke soldater er det beste vi kan bidra med. Jeg tror fortsatt mer våpen og penger er det vi kan og vil gi mest av og som fungerer best. Personlig venter jeg bare på at neste dominobrikke, eller pokerfjes, faller. 6 4 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Sitat Utmattede og demoraliserte ukrainske soldater forlater fronten i hopetall. Ifølge soldater, advokater og ukrainske tjenestemenn har titusenvis av soldater gått bort fra kamphandlinger og frontlinjeposisjoner. - Dette problemet er kritisk, sier den Kyiv-baserte militæranalytikeren Oleksandr Kovalenko til AP. https://www.dagbladet.no/nyheter/ukrainske-soldater-stikker-av/82314489 1 2 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november 1 hour ago, qualbeen said: Russerne har vært tomme for tanks og utstyr i over et år nå. Hvertfall i følge innlegg i denne tråden. Krigen skulle vært over utallige ganger, dersom folk flest i denne tråden hadde rett. Dessverre har vi ikke rett. Vi er svært optimistiske (på Ukrainas vegne), og nekter å innse realitetene. Fakta er at krigen på ingen måte kommer til å blåse over i morgen. Eller neste år. Uten større endringer, vil den vare og vare og vare ... 🥺😓 --- Støtten Ukraina får fra resten av verden er ikke på nær nok til å tippe vektskålen såpass mye at de kan ende krigen. Støtten Putin får fra sine samarbeidspartnere er nok til at krigen kan vare i mange, mange år. --- Dersom vesten nekter å bidra mer, nekter å trappe opp, og nekter å være en de facto direkte årsak til at krigen ender, så ser jeg ingen annen realistisk utgang på krigen, enn at en SVÆRT krigstrøtt befolkning til slutt gir opp. Gir opp sin suverenitet og tar nederlaget. Dette vil nok ikke skje i morgen, men kanskje om 2-3 år? Putin har (dessverre!) mulighet til å vente på at krigstrøttheten vinner over viljen til å seire. Hvorfor forstår ikke vestlige politikere dette? Hvorfor bidrar vi ikke mer? Hvorfor sender vi ikke styrker og KASTER UT russer-jævlene??!? 🤬😤 Det er noe slikt vi må gjøre! «De» går aldri tom, som i at der ikke er noe igjen. De vil derimot ha så få igjen at de ikke kan gjøre en hel del ting. Det ser vi tydelig av tapstallene: 2000 mann men bare 7-8 stridsvogner på en dag… det betyr at de er «tom» for stridsvogner og må angripe med bare 3 stridsvogner og resten til fots eller i lastebiler, og ikke 58 stridsvogner og resten i APC’s som de burde gjort og har lyst til men som de ikke har ressurser til 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november (endret) Jeg var ikke helt fornøyd med et diagram jeg fant her: Så lagde min egen versjon, mest mulig lik ellers. Det jeg savnet var en detaljering av typer landbasert utstyr som er tapt. Jeg ser at spesielt kategorien kjøretøy øker og utgjør nå omtrent halvparten av totalen, mens MLRS og Air Defence knapt synes. Å sette alle på den samme målestokken, antall, er nok ganske misvisende for tilstanden og kapasitetene er jo på ingen måte sammenlignbare tall for tall. Endret 30. november av Simen1 5 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november (endret) Jeg laget også denne fra de samme dataene over russiske tap: Tolkningen her er at krigens intensitet målt i casualties har økt 91%, men ikke alle kategorier landbasert utstyr øker i samme takt. I den valgte perioden, 3 siste mnd, sammenlignet med samme periode i fjor, så var det en voldsom økning i antall tapte kjøretøy (+177%). Vi har jo fått et utall forklaringer og videoer om alt fra golfbiler og mopeder til personbiler som blir brukt militært. Det er nok dette som utgjør den store økningen. Hva som ligger i begrepet special equipment er litt mystisk for meg, så jeg klarer ikke å analysere hva som skal være årsaken til den store økningen (+118%) der. Noen som vet? Videre så ser vi nedgang i antall tapte luftvernsystemer (-34%), tanks (-21%) og mlrs (-55%), til tross for at casualties øker med 91%. Det kan jeg bare tolke som at russerne opplever stadig større mangel på disse kapasitetene. Det har vært en økning av APC (+51%) og Artilleri (+37%). Økningen står nesten i stil til økningen i antall casualties, så de sliter ikke med nevneverdig mangel på de områdene ennå. Endret 1. desember av Simen1 6 3 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Skjønner ikke hvorfor så mange deserterer ? https://www.nrk.no/nyheter/titusenvis-av-ukrainere-har-desertert-1.17111978 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Sitat USA fordømmer «overdreven maktbruk» i Georgia Publisert klokken20:41 iGeorgia USA fordømmer «overdreven maktbruk» i Georgia, heter det i en uttalelse fra utenriksdepartementet lørdag. Uttalelsen kom etter at politiet i Georgia tok i bruk tåregass og avfyrte vannkanoner mot pro-EU demonstranter i landets hovedstad, torsdag. Det skriver nyhetsbyrået AFP. – Det georgiske folket støtter overlevende integrering med Europa. Vi ber alle sider om å sikre at protestene forblir fredelige, heter det i uttalelsen fra utenriksdepartementet. De siste dagene har det vært demonstrasjoner i Georgia etter regjeringskollisjonen kunngjorde at det ikke vil bli noen samtaler om EU-medlemskap de neste fire årene. Minner ikkje det som skjer i Georgia om Maidan-opprøret i 2014? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Det maltesiske skipet Ruby som fraktet 20 000 tonn ammoniumnitrat, blant annet inn til hjertet av Tromsø ble som kjent sendt bort fra byen og har blitt en kasteball siden. De skulle bli reparert i litauen(?), men ble avvist der også. Så bar det videre mot UK, der de først ble avvist en gang, så dumpet de noe av lasten på havet og prøvde seg igjen. Nå er de visstnok i Great Yarmouth, men skaper store protester. https://borsen.dagbladet.no/nyheter/raser-etter-tillatelse-uakseptabelt/82262989 1 3 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november 6 minutes ago, Simen1 said: Det maltesiske skipet Ruby som fraktet 20 000 tonn ammoniumnitrat, blant annet inn til hjertet av Tromsø ble som kjent sendt bort fra byen og har blitt en kasteball siden. De skulle bli reparert i litauen(?), men ble avvist der også. Så bar det videre mot UK, der de først ble avvist en gang, så dumpet de noe av lasten på havet og prøvde seg igjen. Nå er de visstnok i Great Yarmouth, men skaper store protester. https://borsen.dagbladet.no/nyheter/raser-etter-tillatelse-uakseptabelt/82262989 Ja, hva er det værste som kan skje liksom? 😛 Spoiler 4 Lenke til kommentar
Mbappe09 Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november oddeh skrev (På 29.11.2024 den 6:21 PM): Nearly 40% of Russians Approve of a Nuclear Strike on Ukraine, Poll Finds https://united24media.com/latest-news/nearly-40-of-russians-approve-of-a-nuclear-strike-on-ukraine-poll-finds-4126 Hjernevasking, propaganda og begrenset tilgang til informasjon er en veldig skummel kombinasjon. Kreftsvulst av et folkeslag. 8 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Et par Bluesky-poster fra opprøret i Georgia: https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lc72vmky6k2s https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lc74fav2mk2s 2 Lenke til kommentar
Homba Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember (endret) Maskinfører skrev (6 timer siden): Skjønner ikke hvorfor så mange deserterer ? https://www.nrk.no/nyheter/titusenvis-av-ukrainere-har-desertert-1.17111978 Nei det er vanskelig å forstå du. https://www.dagbladet.no/nyheter/ukrainske-soldater-stikker-av/82314489 Alle med vettet i behold forstår at denne krigen må avsluttes så fort som mulig. Det er ikke mulig å vinne. Endret 1. desember av Homba Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember On 19.11.2024 at 2:41 PM, Mannen med ljåen said: Dårlig gjennomtenkte konspirasjonsteorier er jo populært for tiden. Her er en jeg fant på selv: Hva om Biden og Trump ikke er så fullstendig uenige som de gir inntrykk av, og faktisk har koordinert en helhetlig politikk overfor Russland? Ulikheter kan være et skuespill? Nå har Russland eskalert innsatsen i påvente av president Trump, og bruker opp ressursene sine i et vanvittig tempo uten å gjøre så mye fremgang som Putin håpet. Kanskje Trump er fornøyd med det? Hva om Biden og Trump hater hverandre, men det er uansett våpenindustrien og "deep state" som styrer de store linjene, så det spiller liten rolle hvem som er president? Lenke til kommentar
Populært innlegg oddeh Skrevet 1. desember Populært innlegg Del Skrevet 1. desember 7 4 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Sitat Putins nye våpen: Kriminelle agenter Russiske agenter rekrutterer kriminelle for å angripe Vesten, hevder ekspert. https://www.dagbladet.no/nyheter/putins-nye-vapen-kriminelle-agenter/82317779 3 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 1. desember Populært innlegg Del Skrevet 1. desember Homba skrev (6 timer siden): Alle med vettet i behold forstår at denne krigen må avsluttes så fort som mulig. Det er ikke mulig å vinne. Helt feil! Denne krigen må avsluttes så riktig som mulig. Å tillate folkemord er definitivt verre enn alternativet. 11 2 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Thor. Skrevet 1. desember Populært innlegg Del Skrevet 1. desember Russian police raid Moscow clubs, detain men for military service https://defence-blog.com/russian-police-raid-moscow-clubs-detain-men-for-military-service/ Første gangen jeg leser om at russere blir hentet inne i de store byene. 1 10 3 Lenke til kommentar
Homba Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember Simen1 skrev (36 minutter siden): Helt feil! Denne krigen må avsluttes så riktig som mulig. Å tillate folkemord er definitivt verre enn alternativet. Ukraina taper terreng i rekordfart. Jo lengre man utsetter forhandlingene jo mindre er igjen av landet. Mennene desserter i rekordfart, strømnettet er det mindre enn 50% igjen av. Ingenting blir bedre av å utsette forhandlingene. Lenke til kommentar
Populært innlegg Thor. Skrevet 1. desember Populært innlegg Del Skrevet 1. desember (endret) 17 minutes ago, Homba said: Ukraina taper terreng i rekordfart. Her er arealet de har kontroll over, inkludert det som ble tatt før 2022 Januar 2023: 17,66% Januar 2024: 17,61% September 2024: 17,82 Nyere data finner jeg ikke i farten. Og russland har sagt at de ikke er interessert i forhandlinger per nå, så hva gjør man da? Endret 1. desember av Thor. 10 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå