Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Jarmo skrev (20 minutter siden):

Nå snakker jeg om dagens artikkel i aviser, din har jeg sett for lenge siden..

Samme for meg. Vi kan godt ta det i denne tråden. Nå ser det ut til at de to tyske krigsskipene Mosel (A512) og Donau (A516) er på vei mot der kineserne ligger oppankret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, Simen1 said:

Den russiske sentralbanken har holdt pokerfjes helt fram til for noen dager siden angående tilgjengelige reserver for å støttekjøpe rubler. Kassa er tom og katta er ute av sekken. Den russiske sentralbanken er tom for utenlandsk valuta. Det er nå inflasjonen virkelig skyter fart borti der.

Screenshot2024-11-27at23-35-461USDtoRUB-USDollarstoRussianRublesExchangeRate.png.b81da300dea893825dea7a7269bc5fe4.png

Noen som tørr spå betydningen av dette for krigen og det russiske samfunnet? Hvor alvorlig er dette for Putin? Er regimet truet?

Lenke til kommentar

https://e24.no/naeringsliv/i/MnaVe5/russlands-sentralbank-tar-grep-etter-rubelfall?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Den russiske sentralbanken setter inn krisetiltak etter at rubelen falt til sitt laveste nivå mot dollar på to og et halvt år.

(Begge linkene fører til samme artikkel, ikke meningen, men redigeringsfunksjonen krangler.)

Onsdag kunngjorde sentralbanken at den fra og med torsdag og ut året vil slutte å kjøpe utenlandsk valuta på hjemmemarkedet. Dermed settes en av landets budsjettregler ut av spill. Den tilsier at banken basert på oljeinntektene skal kjøpe eller selge utenlandsk valuta for å fylle opp valutareservene eller dekke opp underskudd i budsjettet.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (6 timer siden):

Noen som tørr spå betydningen av dette for krigen og det russiske samfunnet? Hvor alvorlig er dette for Putin? Er regimet truet?

Det kommer ikke til å ha noen umiddelbare virkninger for krigen. Jeg tviler på at vi kommer til å se noe tydelig de nærmeste månedene. De bruker noe materiell fra lager til produksjon av våpen, selv om sentralbanken er "fri for penger" er det ikke fritt for penger i den forstand at det ikke kan importeres komponenter til våpen. Rubel kan dem jo trykke så mye dem vil av, så soldater kommer til å få lønn - den blir bare mindre verdt.

For samfunnet forøvrig vil det også ta noe tid før full effekt oppnås. Her på berget har det typisk gått nærmere et år før svekket krone har vist seg skikkelig i inflasjonen. Men bevegelsene til krona har vært vesentlig mindre enn rubel den siste tiden. Så det er vanskelig å si. Basisvarer som mat er det lokal produksjon av, så det skal være mulig å skyve en del av problemene framfor seg en god stund. Men fattigdomen kommer til å øke og den sosiale mobiliteten oppover kommer til å bli sterkt begrenset, middelklassen kommer til å slite etterhvert. Det blir litt som å koke frosken. Alle utgifter øker gradvis helt til du merker at summen ikke er håndterbar.

Endret av Nedward
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Så in interessant tråd på Reddit ang høy rente og lån i Russland.

En Russer som skriver 

Right now there are 3 goverment subsidied mortage programms.

1. IT
    You have to work in a offical and registrated as IT company not in Moscow or Saint-Petersburg. Also, you can't use it to buy property in Moscow or Saint-Petersburg. 6% rate. 9 millions max for the loan.

2. Family. You need to have a child under 14(or 16) years old. 8%

3. Village mortage. From 0.1 to 3%. Land + Home. 6 millons max. Moscow, Saint-Petersburg and their oblasts are not a part of this deal.

Also there is a Far East mortage programm, and "Free hectar" in the Far East which is basicly a free hectar in a nowhere.

Er nok en grunn til at mange ikke merker at mange ikke merker at renta øker i landet og protesterer 

Lenke til kommentar
Thor. skrev (13 timer siden):

Artikkel 5 snart? Hvis slikt ikke får konsekvenser så vil flere sjøkabler bli ødelagt.

Cyberkrig er tatt inn NATO-paktens definisjon av krig. Såvidt jeg forstår det, KAN slike angrep gjøre at medlemsland kan påberope seg artikkel 5.

Jeg skal innrømme usikkerhet her, men vi nærmer oss dette territoriet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (32 minutter siden):

Cyberkrig er tatt inn NATO-paktens definisjon av krig. Såvidt jeg forstår det, KAN slike angrep gjøre at medlemsland kan påberope seg artikkel 5.

Jeg skal innrømme usikkerhet her, men vi nærmer oss dette territoriet.

En sabotasjeaksjon av typen ødeleggelse av datakabler lik det vi trolig snakker om her er etter min oppfatning dekket fra før. Det utgjør samme type ødeleggelse av infrastruktur som å kutte kraftkabler, gassrør og veiforbindelser.

Cyberangrep er mer angrep av typen datainnbrudd, DDoS-angrep osv som tar sikte på å ødelegge eller forstyrre digitale tjenester. Men ja, det er riktig som du påpeker at også dataangrep er tatt inn som et gyldig argument for å påberope seg Art. 5.

Jeg er usikker på hvilke avstemmingskrav man har internt i NATO for å kunne aktivere denne artikkelen, f.eks. om det krever enstemmighet slik som invitasjon og opptak av nye medlemmer har. Men om det kreves samme type enstemmighet ved Art. 5 som ved medlemsopptak vil trolig Ungarn v Orbán sitte som en propp i systemet og vise seg som akkurat den politiske forstoppelsen han er.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (4 minutter siden):

En sabotasjeaksjon av typen ødeleggelse av datakabler lik det vi trolig snakker om her er etter min oppfatning dekket fra før. Det utgjør samme type ødeleggelse av infrastruktur som å kutte kraftkabler, gassrør og veiforbindelser.

Cyberangrep er mer angrep av typen datainnbrudd, DDoS-angrep osv som tar sikte på å ødelegge eller forstyrre digitale tjenester. Men ja, det er riktig som du påpeker at også dataangrep er tatt inn som et gyldig argument for å påberope seg Art. 5.

Jeg er usikker på hvilke avstemmingskrav man har internt i NATO for å kunne aktivere denne artikkelen, f.eks. om det krever enstemmighet slik som invitasjon og opptak av nye medlemmer har. Men om det kreves samme type enstemmighet ved Art. 5 som ved medlemsopptak vil trolig Ungarn v Orbán sitte som en propp i systemet og vise seg som akkurat den politiske forstoppelsen han er.

Artikkel 5 er -slik jeg forstår det- en én for alle, alle for én artikkel. Dersom én påberoper seg artikkel fem, er alle andre forpliktet til å stille opp. Dette er kjernen av NATOs styrke. 

Artikkel fem har bare kommet i effekt én gang og det var etter 9/11. Alle land støttet USA da, og det gjorde vel faktisk FNs sikkerhetsråd også?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...