Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Samms skrev (På 21.11.2024 den 8:39 AM):
Maabren skrev (På 20.11.2024 den 11:31 PM):

Var kva man kunne gjere i Norge, dvs Norge kunne fint solgt gass billigare til Europa. 

Så  din idee er at Norge skal selge gass til under marknadspris?

Jeg har en litt annen vri på det. Norge kan selvsagt ikke prise seg under markedspris, men vi kunne likevel øremerket noen prosenter av salget som går over tidligere normal pris til et fond for veldedige formål. Så kan Ukraina være det formålet, så lenge invasjonen pågår.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Skip koster hundrevis av millioner. Er det for mye om myndighetene våre spanderer 1 overvåkningsdrone pr skip som ferdes i våre farvann? Vi trenger jo ikke akkurat predator-droner for sånne oppdrag. Droner til noen hundre tusen, med lang rekkevidde, IR, god tele osv bør kunne klare en sånn jobb fint.

Reach subsea har lagd autonome slipe for rov. Forsvaret kommer til å bygge slike, det er garantert. Kan dra en sonarbøye feks. 

https://shipoftheyear.skipsrevyen.no/bjorg-mathisen-doving-reach-remote-reach-subsea/en-manifestasjon-av-samarbeid/1815991

• Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (9 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/dRrnww/ukraina-krigen-styrkene-som-vil-bite-seg-fast-paa-russisk-jord

Ukrainske soldatar fortel om korleis det var å gå inn i Kursk, og om status no.

Langt nede i saken finner vi grafikken:

Screenshot2024-11-23at09-11-39Ukraina-krigenStyrkenesomvilbitesegfastprussiskjord.png.8f8b8de78598ec6499151b5e74df8ea1.png

Synd de ikke bruker desimaler eller har kvadratkilometer som mål, for sånn det er nå så har avrunding til nærmeste hele prosent vippet mellom 17 og 18% land okkupert helt fra dag 206 til 1002. Poenget er at de arealer som russerne har tapt eller tatt de to siste årene er såpass ubetydelige at det knapt kan måles i hele prosenter. Jeg står fortsatt inne for argumentet om at mengde okkupert eller frigitt areal ikke vil avgjøre denne krigen.

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Delvis skrev (14 timer siden):

Likte spesielt dårlig den Putin vi så og hørte i nyhetene i dag. Psykoen virker i ferd med å flippe ut for alvor
og er betruende til å gå langt. Farlig utvikling vi ser nå.  

Har du link til klippet?

Lenke til kommentar
Drogin skrev (5 timer siden):

Sagt åpent til Amerikanerne at vi er villige til å kjøpe militært utstyr til markedspris, så lenge det ikke medfølger begrensninger i donasjoner videre? At vi hadde lagt inn bestilling på:

• 500 Bradley
  • 300 Abrams
  • Ammunisjon
  • 4 patriot systemer
  • Atacms

Ville Trump godkjenne dette?

Jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor vi ikke har gjort det, hva er det vi venter på ? Og det er ikke bare amerikanerne som har produksjon og utstyr på lager, svenskene lager bra greier, Sør-Korea har tilsynelatende en god militærindustri, tyskere, briter og franskmenn, de alle produserer bra greier, jeg er overrasket over at vi ikke har en løpende bestilling av alt relevant utstyr hos de fleste som lager bra militært utstyr og er villige til å selge. Det burde være mulig å donere 10-15 nye mbt og ifv hver måned minst, og mye annet relevant utstyr så lenge vi holder produksjon i gang.  

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
oddeh skrev (3 timer siden):

Jeg tolker dette mer som en del av forhandlingene som vil finne sted, eller som allerede er i gang.

Russerne viser frem nye våpensystemer som for øyeblikket ikke kan stoppes av luftvern og truer med å bruke disse mot USA og Storbritannia. Målet er å skremme politikerne og forsøke å få så mye som mulig i forhandlingsprosessen. 

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 time siden):

Klassekampens utenriksredaktør sprer russisk propaganda. Dette rælet har fått økt pressestøtten fra 40 til 45 millioner. Støre og Vedum følger sikkert situasjonen nøye.

Ja det brukes i russisk propaganda. Men det er også sant. Ukraina er ikke i stand til å treffe mål inne i Russland med ATACMs og Storm Shadow uten vestlig hjelp. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Homba said:

Ja det brukes i russisk propaganda. Men det er også sant. Ukraina er ikke i stand til å treffe mål inne i Russland med ATACMs og Storm Shadow uten vestlig hjelp. 

Sier Russland. Har ikke sett noen troverdige som påstår dette.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Homba skrev (44 minutter siden):

Jeg tror heller forskjellen ligger i reaksjonsevne og kapasitet. Med vestlig hjelp vil Ukraina klare å treffe *flere* mål innenfor  *kortere* mulighetsvindu. Uten hjelp vil Ukraina fortsatt kunne treffe mål langt inne i russland men de er avhengig av egen kapasitet for å finne dem og vil ikke kunne reagere like raskt på mål som bare er tilstede en kort periode.

• Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Kahuna said:

Jeg tror heller forskjellen ligger i reaksjonsevne og kapasitet. Med vestlig hjelp vil Ukraina klare å treffe *flere* mål innenfor  *kortere* mulighetsvindu. Uten hjelp vil Ukraina fortsatt kunne treffe mål langt inne i russland men de er avhengig av egen kapasitet for å finne dem og vil ikke kunne reagere like raskt på mål som bare er tilstede en kort periode.

Merk at Klassekampen gjengir påstanden om at Ukraina ikke kan bruke ATACMS uten amerikansk hjelp. Ikke at de kan gjøre bedre nytte av det med hjelp (i praksis målinfo). Det er to veldig forskjellige ting. 

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (16 minutter siden):

Merk at Klassekampen gjengir påstanden om at Ukraina ikke kan bruke ATACMS uten amerikansk hjelp. Ikke at de kan gjøre bedre nytte av det med hjelp (i praksis målinfo). Det er to veldig forskjellige ting. 

Det er jeg enig i. Dessuten er jeg usikker på hvor stor den reelle effekten er, jeg mistenker at Ukraina uansett har fler mål enn raketter så om de går glipp av et antall mål fordi de ikke får sanntidsdata fra vesten så vil det uansett være mer enn nok andre mål.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...