Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
7 hours ago, torbjornen said:

Men det er Ukraina som må halde ut, og dette inneber fort å kjempe til siste ukrainar.

Evt. vil Vesten på eitt eller anna tidspunkt måtte gå inn med soldatar for at ikkje Ukraina skal tape krigen. Dette er altså resultatet av nølinga.

I følge Ukraina så mister dei nesten ikkje soldater medan Russland mister mange kvar dag. Framskriving av desse tala kan tyde på at Russland går tom for soldater først. Det er og mange ukrainere i vestlege land som kan returnerast, mange menn i stridsdyktig alder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

An explosion occurred overnight in Russia's Bryansk region. The 67th Arsenal of the Main Missile and Artillery Directorate of the Russian Ministry of Defense came under attack, Andrii Kovalenko, Head of the Center for Countering Disinformation under Ukraine's National Security and Defense Council, reports.

According to Kovalenko, a strike hit the arsenal, followed by a broken fire, as the footage on Russian Telegram channels reveals.

https://newsukraine.rbc.ua/news/nighttime-explosion-in-bryansk-region-russian-1731998830.html

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, <generisk_navn> said:

Bare for å pirke litt så er vi ikke avhengige av at det er interesser med forbindelser til Russland som har begått en udåd for å kunne påkalle Art. 5 i NATO-pakten ;) 

Men jeg er også der at jeg mistenker en villet handling fra et skip som er i russernes tjeneste. Om man skal påkalle Art. 5 eller ikke er mer et åpent spørsmål. Da er man i så fall i en de facto væpnet konfliktsituasjon mellom NATO og Russland.

Man kan jo i stedet stramme ytterligere til mot russiske interesser, f.eks. opprette full innreisenekt for russiske borgere til Europa, eller man kan stenge russerne fullstendig ute fra samtlige internasjonale banktjenester. Per i dag tror jeg det kun er en delvis utestengelse av SWIFT (internasjonalt betalingsnettverk).

Alternativt kan man (min favoritt) kreve ekstra visumgebyr som uavkortet går til å hjelpe Ukraina, og visumstempelet i passet skal klart og T Y D E L I G vise at passets eier har betalt f.eks. € 250,- for å reise til Europa, og derigjennom donert de € 250,- til Ukrainas motstandskamp.

Utfordringa er at på langt nær heile verda følger vestlege sanksjoner av Russland. Og som det vart kommentert i India, om dei ikkje kjøpte russisk olje så hadde prisen på olje gått betydeleg opp. Med dei konsekvensar det hadde hatt for prisstigning også i vestlege land.

Det å stenge Russland heilt ute av SWIFT systemet kan og være ein sikkerheitsrisiko, dei har då lite å tape på å sabotere det.

Lenke til kommentar
Samms skrev (28 minutter siden):

Utfordringa er at på langt nær heile verda følger vestlege sanksjoner av Russland. Og som det vart kommentert i India, om dei ikkje kjøpte russisk olje så hadde prisen på olje gått betydeleg opp. Med dei konsekvensar det hadde hatt for prisstigning også i vestlege land.

Det å stenge Russland heilt ute av SWIFT systemet kan og være ein sikkerheitsrisiko, dei har då lite å tape på å sabotere det.

Det handler til syvende og sist om å ha en gjennomført tilnærming og holdning til sanksjonene. India er ikke SÅ bekymret for den globale oljeprisen, India er kun bekymret for hva India må betale. Den vestlige verden tåler etter min mening oljeprishoppet og andre prisøkninger som følger av mer konsekvent gjennomførte sanksjoner.

Likeledes vil det å skulle beholde Russland i (f.eks.) SWIFT helt eller delvis med den begrunnelsen at ellers vil de ødelegge, det er det samme som å forhandle med terrorister og utpressere. Om slike folk ser at de vinner frem med å true så vil de ikke gi seg, de vil fortsette til sitronen er krystet tørr og enda litt til. Det er slik organiserte kriminelle holder på, de raner, stjeler, utpresser, truer og svindler til seg penger hos sine ofre til det er tomt, og da går de bare videre til neste offer.

Det eneste som vil hjelpe er å isolere Russland mest mulig, og i ytterste konsekvens faktisk blokkere enkelte varer og tjenester. Det må svi hos motparten for at det skal kjennes, og da må vi tåle at det svir litt hos oss, også.

• Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Samms said:

I følge Ukraina så mister dei nesten ikkje soldater medan Russland mister mange kvar dag. Framskriving av desse tala kan tyde på at Russland går tom for soldater først. Det er og mange ukrainere i vestlege land som kan returnerast, mange menn i stridsdyktig alder.

"nesten ingen" er nok fremdeles 1000-vis i måneden, selvsagt veldig lite mot russlands 1000-vis på et par dager, men så er Ukraina et sivilisert land der det betyr noe om folk dør og der det er lov å demonstrere og skrive i avisene og sånn. Så vanskelig å vite hvilket land som tynges mest av tapene

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, M98kF1 said:

"nesten ingen" er nok fremdeles 1000-vis i måneden, selvsagt veldig lite mot russlands 1000-vis på et par dager, men så er Ukraina et sivilisert land der det betyr noe om folk dør og der det er lov å demonstrere og skrive i avisene og sånn. Så vanskelig å vite hvilket land som tynges mest av tapene

Eg har leita og aldri funne uavhengige kjelder på kva tap Ukraina har fortløpande anna enn på det meste eit titall sivile i veka ved store russiske angrep på industri og infrastruktur. Vel Ukraina rapportert 30 000 døde i februar 2024. Etter det ingen tap på Ukrainsk side.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, <generisk_navn> said:

Det handler til syvende og sist om å ha en gjennomført tilnærming og holdning til sanksjonene. India er ikke SÅ bekymret for den globale oljeprisen, India er kun bekymret for hva India må betale. Den vestlige verden tåler etter min mening oljeprishoppet og andre prisøkninger som følger av mer konsekvent gjennomførte sanksjoner.

Oljepris og prisstigning var ein av grunnane til at Trump vannt sist valg i USA. Den vestlege verden tåler gjerne høgare oljepris, politikare som står på valg og ynsker gjenvalg gjerne ikkje.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke igjen kilden, men mener jeg leste at ukrainske kilder oppga at de har tapstall 1/3 av hva russerne har.

Det er offisielle ukrainske propagandatall og gitt at de stemmer, så taper Ukraina dessverre.   Om Russland taper 1000 om dagen, så taper altså Ukraina 333 per dag.   De har et mye mindre grunnlag å ta av.

Når Russland nå vant valget i USA, så ser det dessverre mørkt ut for Ukraina, og for demokrati. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

NSM må nedbemanne

Publisert klokken09:47 iSikkerhet og beredskap i Norge

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) må nedbemanne, skriver NTB.

– Da jeg startet i august, var det klart for meg at vi må redusere antallet ansatte for å oppnå budsjettbalanse i 2025 og 2026, sier NSM-direktør Arne Christian Haugstøyl til Altinget.

Han ønsker ikke å gå ut med det nøyaktige antallet ansatte som må gå.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...