Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Downed Russian drone used at least 30 chips from Western companies — silicon from Xilinx, TI, Marvell, Micron, and others found in the wreckage
Analysis of Sukhoi S-70 Okhotnik-B drone revealed vital Western components.

https://www.tomshardware.com/tech-industry/downed-russian-drone-used-at-least-30-chips-from-western-companies-silicon-from-xilinx-ti-marvell-micron-and-others-found-in-the-wreckage

• Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (6 timer siden):

engavif er 100% sikkert eit nytt troll.

Heilt typisk slik vi har sett her mange ganger. Ein gammal konto registrert i 2008 omtrent heilt utan aktivitet er plutselig kjempeaktiv her i tråden og skal lære oss om kva som faktisk skjer. Alle argumenter har vi sett  mange ganger før.

100% sikkert at kontoen er hacket av russiske troll.

Jeg er muligens mye rart, jeg kan sikkert også være vanskelig, men skal love deg en ting er ikke noe troll, selv om muligens utseende kunne vært bedre. Heller er ikke kontoen hacket, som jeg vet om.

For å starte litt mer på nytt, selv om tråden ikke handler om meg. Jeg er norsk, men har familie i Russland. Derfor reiser jeg en del til Russland. Jeg er kjempe bekymret hver eneste gang jeg drar dit. Tenker mitt, blir jeg buret inne nå, kommer jeg meg eventuelt tilbake til Norge osv. Men det har gått greit foreløpig. 

Siden jeg har familie der, så er jeg dypt interessert i denne krigen, fra begge sider. Ser daglig på russiske nyheter, prater med russere i Russland, samt jeg får med meg ting fra vestlige nyheter. 

For å være helt klar, jeg støtter overhodet ikke det som har skjedd med Ukraina.  Det er en skandale, helt forferdelig. Skulle aldri ha skjedd og Vesten burde gjort noe tidligere før det gikk så langt. 

Har vært i Russland og merket drone fra Ukraina treffe noe like ved der jeg var. Ifølge vestlige nyheter traff dem ett bygg der dem tydeligvis produserte/lagret droner. Sannheten er at dem traff ett bygg der det bodde russiske studenter. Nå ble ingen hardt skadet, var 5 som ble lettere skadet. 

Skal ikke skrive så mye lenger nå, bare prøver å forklare litt. Samtidig takker jeg @Simen1 som endret sitt innlegg etter jeg sendte han bevis. Ærlig gjort.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Nei, det gjør jo egentlig ikke det.

Vanlige russere blir fattigere. Det betyr null og niks for Putin. Han bryr seg ikke om fattige russeres velbehag og hverdagsøkonomi.

Husk på at Russland er et diktatur, hvor eventuell opposisjon faller ut av vinduer.

Fattige russere har ingen klagemulighet, og påvirket ikke Putin sin krigsøkonomi.

Et annet bevis på at sanksjoner er et dårlig virkemiddel, er det faktum at krigen fortsatt turer og går -- i like høy aktivitet som tidligere. 

🤬🤯

Dragavon skrev (1 time siden):

De klarer selvfølgelig å importere vestlige komponenter, da vi strengt tatt ikke har kontroll selv. Myndigheter i Europa overlater MYE ansvar til den enkelte bedrift -- det er vel derfor Mendelez, Pepsi og en rekke andre store vestlige selskaper fortsatt er presentert i Russland?! Myndighetene våre tar ikke kontroll.

🫣

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, engavif said:

Jeg er kjempe bekymret hver eneste gang jeg drar dit. Tenker mitt, blir jeg buret inne nå, kommer jeg meg eventuelt tilbake til Norge osv. Men det har gått greit foreløpig.

Jeg håper ikke du risikerer å bli sendt til fronten, ta vare på deg selv! Jeg ville nok vært litt forsiktig med å se russiske nyheter hver dag, det er et faktum at mennesker blir påvirket av propaganda, selv om de vet det er det. Det er klart det siver inn propaganda/feil informasjon i norske medier også, men å sitte å se på orkestrert sinna mennesker si hvor gal verden er hver dag gjør noe med hodet på folk, finner desverre det i USA også. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Litt synsing om tema Trump, men også interessante tanker omkring denne ideen om at man må slutte å støtte Ukraina og snakke om fred, en avtale, og hvorfor dette er urealistisk fra Putins ståsted, ganske enkelt fordi Russland og Putin ikke vil overleve en fredsavtale på nåværende tidspunkt. Disse ideene er naturligvis litt tynne og har noen sprekker, men på flere nivåer så er det også en god del sannhet i det som sies her. Det vi da kan håpe på er at narsissisten Trump faktisk forsøker å lande denne avtalen, og tvinges til å respondere på truslene han har kommet med om sidene ikke aksepterer.

Da er det flott at han har satt seg denne 24 timers fristen, selv om han sa etter at han ble valgt og ikke etter at han ble president, for da rekker han ikke bli den neste diktatoren med ideer om å heller samarbeide med Putin mot Europa. Med mindre han da bare driter i hele greia og allered har disse planene klare.

• Liker 3
Lenke til kommentar

En samtale mellom trumpis og putin ville neppe vært noe å rope høyt om foreløpig. Trump vil fremstå som en som avslutter krigen på kort tid, putin har kun krav og ingen innrømmelser. Så uansett resultat vil minst en være så misfornøyd med resultatet at det er ikke er noe å fortelle media. Det hadde kun blitt tolket negativt.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (31 minutter siden):

En samtale mellom trumpis og putin ville neppe vært noe å rope høyt om foreløpig. Trump vil fremstå som en som avslutter krigen på kort tid, putin har kun krav og ingen innrømmelser. Så uansett resultat vil minst en være så misfornøyd med resultatet at det er ikke er noe å fortelle media. Det hadde kun blitt tolket negativt.

Dette kan også vere grunnen til at den eine hevdar at ein samtale har funne stad, medan den andre hevdar at ein samtale ikkje har funne stad.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Homba skrev (10 timer siden):

Du skrev i forrige innlegg at du "følger situasjonen ekstremt nøye og du vet mer enn dem fleste". 

Du er også stadig vekk i Russland og prater med vanlige russere. 

Det er rom her for at du deler hva vanlige russere snakker om, hva som blir sagt på TV der og hvordan propagandaen, som du selv nevner, påvirker folket der borte.

Du kan velge å være en unik ressurs i denne tråden. 

Eller så kan du holde på slik du har gjort til nå, der du stiller rare spørsmål og virker kverulant (du innrømmer selv at du er vanskelig).

Kan sikkert bidra med ting om folk lurer på noe.

Lenke til kommentar
Radiosilence skrev (8 timer siden):

Jeg håper ikke du risikerer å bli sendt til fronten, ta vare på deg selv! Jeg ville nok vært litt forsiktig med å se russiske nyheter hver dag, det er et faktum at mennesker blir påvirket av propaganda, selv om de vet det er det. Det er klart det siver inn propaganda/feil informasjon i norske medier også, men å sitte å se på orkestrert sinna mennesker si hvor gal verden er hver dag gjør noe med hodet på folk, finner desverre det i USA også. 

Jeg er ikke russisk så skal i teorien ikke skje. Selv om det skjer merkelige ting enn det, så man skal ikke være for sikker. 

Russiske nyheter ser jeg mest på for å vite hva dem jeg prater med vet. For det er mye rar "info" som dukker opp der. Man må huske på at dem blir desverre hjernevasket fra tidlig alder. Husker jeg leste i en skolebok fra barneskolen, grunnet jeg var interessert å se hva dem lærte om historien og 2 verdenskrig.  Det var mye annerledes enn det vi i Norge lærte for å si det på den måten. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, engavif said:

Jeg er ikke russisk så skal i teorien ikke skje. Selv usker jeg leste i en skolebok fra barneskolen, grunnet jeg var interessert å se hva dem lærte om historien og 2 verdenskrig.  Det var mye annerledes enn det vi i Norge lærte for å si det på den måten. 

Ikke ulikt japanske skolebøker om andre verdenskrig: "Vi delte ut sukkerspinn og rosa enhjørninger til barn på barnehjem og plutselig, fullstendig uten provokasjon, slapp USA to atombomber på oss".

• Liker 4
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (18 minutter siden):

Hva tenker dere om starten på denne videoen? Trump vil ikke gjøre som han har sagt offentlig i valgkampen, men støtte Ukraina. Det har Zelensky fått forsikringer om. Hva er troverdigheten til denne YouTube-kanalen ved navn Business Basics?

Ikke lett å vite. Men JD Vance og broligarkene rundt ham(Musk, Sacks etc) har alle fremmet en "fredsplan" som er at Putin får alt han peker på. Med tanke på at Vance er en BigMac-meny unna presidentembedet så ser det ikke lyst ut.

JD Vance har også truet med å trekke USA ut av NATO om europeiske myndigheter regulerer kloakken på Twitter så det sier mye om hvilken verdi NATO har for det regimet. Tenk å slenge NATO  i potten for noe så bagatellmessig.

En blomst til Putin for en vellykket valgkamp.

Endret av uname -i
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

For min del har eg meir tru på julenissen.

Eg trur Trump vil bli enda bedre kompis med putler, Xi og Kim denne gangen enn sist gang. Han kjem ikkje til å ha så mange, om noen, som prøver å få han til å gjøre noe fornuftig denne gangen.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...