Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen vei til seier for noen av partene. 

Ukraina er ikke i stand til å ta tilbake alt territorium som Russland okkuperer. Det er bare en realitet. Og hvis de skulle klare det, så vet vi nå at russiske generaler vurderte sterkt å bruke atomvåpen i 2022. 

Det er lett å sitte her bak tastaturet og ønske krigen skal fortsette, men vi skal huske på at det dør 1000 mann om dagen. Dette må avsluttes og vi må bare bygge opp forsvaret vårt fort som faen, for Putin kommer til å finne på mer faenskap. 

Er vi heldige så dør den mannen snart, men jeg tror det er klokt å avslutte nå. Uansett hvor surt det blir, for det blir ikke noe bedre. Det har vi sett.

Endret av Homba
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mbappe09 skrev (1 time siden):

Dette er ren og skjær pro-russisk oppgulp som ikke er verdt en kalori. 

Helt enig, kun det som «alle mener ikke er Pro-Russisk skal diskuteres. Alt annet er ikke «lov» . Slik fungerer det i ett demokratisk forum. 

Nei, vet du hva. Jeg oppfordrer til at folk skriver det de vil og er det helt på jordet så får heller moderator gå inn å moderere innleggene.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Dette er enten løgn eller så er du lurt trill rundt. Det dør rundt 400 krigsforbrytere (russisk side) på slagmarka hver dag og rundt 150 ukrainske selvforsvarere. Det blir rundt halvparten av det du sa. Hvor mange vil dø daglig i folkemordet du og Putin argumenterer for? Hvilket liv er det å leve under et mafiadiktatur? Du og dine likesinnede argumenterer i praksis for død, tortur, vold, undertrykkelse, drap osv osv. Det er ikke et liv og derfor Ukrainerne ser verdien i å kjempe for frihet selv om det koster mange liv. Alternativet er veldig mye verre.

550 mann om dagen hvis vi skal ta utgangspunkt i dine helt sikre kilder da. Hvordan endrer det på argumentet mitt? At det er lett for deg og meg å sitte bak tastaturet å argumentere for en fortsettelse av krigen. Hvis du er så engasjert så kan du dra ned selv da å bli en av de. Tenker familien din synes det blir leit men. 

Jeg argumenterer for fred. Er det en helt sinnsyk tanke?
Jeg har vært for Ukraina støtten hele veien, og er det fortsatt. Jeg har bare kommet til det punktet hvor jeg har sett alle argumentene for at Ukraina skal vinne. Helt opp til F16 flyene som ikke har hatt noen vesentlig påvirkning på krigens gang. 
Det neste er dype angrep inn på russisk side. Det vil ikke endre krigen i Ukrainas favør, det vil bare fortsette i det uendelige.

På et tidspunkt må man ta tapet, og Ukraina har tapt mer den siste måneden enn de har gjort siden starten av krigen. Dette må avsluttes. 

Endret av Homba
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (40 minutter siden):

Vil ikke mange av de sårede telles flere ganger siden russerne bare gir de et plaster, en klapp på skuldra, gud være med deg for så å bli sparka rett ut på slagmarken igjen?

Ja, moderat sårede resirkuleres så langt det går. Det påvirker såret/ -forholdet. Jeg hoderegnet tallet for 2 i farta (800/400 pr dag), men skal vi være mer nøye så har jeg lest tallet 2,3 i tidligere analyser og antall casualties var helt oppe i et snitt på 1355 i oktober måned. Så med litt finregning burde det bety 411 døde og 944 sårede i snitt per dag i oktober, på russisk side.

Jeg har sett tall for den forsvarende siden tidligere og det ligger rundt 40-50% av casualties på russisk side, altså et forholdstall i området 2,0 - 2,5 russere per ukrainer. På utstyrssiden er det lettere å telle og der har forholdstallet vært 2,7 de siste månedene. Forholdstall og absolutte tall varierer hele tiden både i tid og sted langs fronten og har store usikkerheter så ingen må tro at det er vits å skrive tre desimaler og to streker under svaret. Det er også store vanskeligheter med å observere hvordan det egentlig går med alle da mange av observasjonene skjer over lange avstander og med høy risiko. Man ser heller ikke hvordan det går etter at de er fraktet bort, eller før de kommer til fronten. F.eks soldatfot, forfrysninger, tortur i fangenskap, overlevelse vs død på sykehus etc. er det svært vanskelig å telle.

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...