Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvor presist dette speiler situasjonen, men det er ikke særlig lystig lesning:

(Paywall): https://www.economist.com/europe/2024/10/29/ukraine-is-now-struggling-to-survive-not-to-win

Chatgpt sammendrag:
Etter 970 dager med krig har Putin fortsatt ikke oppnådd noen strategiske mål, uttalte USAs forsvarsminister Lloyd Austin på et besøk i Kyiv. Offentlig uttrykte Austin optimisme og sikkerhet om at "Moskva aldri vil seire i Ukraina." Men privat er amerikanske og europeiske tjenestemenn, samt mange ukrainske kommandanter, bekymret for hvordan Ukraina skal klare å stå imot russiske angrep de neste seks månedene.

Russland gjør fremgang på flere fronter, blant annet i Kupiansk, Chasiv Yar og nær Vuhledar, til tross for store tap. Russiske styrker har påført Ukraina territorielle tap, men den største utfordringen for Ukraina er den gradvise svekkelsen av landets forsvarsstyrker. De sliter med lav bemanning og rekruttering, og til tross for ny mobiliseringslov er det utfordrende å fylle rekkene. Mange unge menn er tilbakeholdne med å verve seg, og det diskuteres om aldersgrensen for mobilisering bør senkes, selv om politiske og demografiske hensyn gjør dette vanskelig.

Ifølge analytikere har Ukraina et stadig større underskudd av luftvern, ammunisjon og panserkjøretøy. Mangelen på disse ressursene gjør at Russland kan fortsette langsomme framskritt, ofte ved hjelp av små enheter og lette kjøretøy. Selv om Russland også står overfor store utfordringer, inkludert økonomisk press, høy inflasjon og avhengighet av soldater fra Nord-Korea, klarer landet å rekruttere tilstrekkelig med soldater og produsere betydelig flere granater enn Vesten.

Frykten blant vestlige og ukrainske ledere er at Ukraina kan nå sitt bristepunkt før Russland. Med sine nåværende strategier satser Moskva på å slite ned Ukrainas militære styrker til et nivå som kan gi dem en fordel i eventuelle fremtidige forhandlinger.

Endret av Thor.
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mbappe09 skrev (44 minutter siden):

Kjenner vi Biden så vil han unngå "eskalering". 

Hvorfor spør de Biden i det hele tatt? Det burde være en ikke-NATO-sak mellom Polen og Ukraina. Er det amerikanske missilsystemer som krever amerikansk godkjenning, eller er det bare en måte å si at Polen lystrer og logrer etter USA sine toner?

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (26 minutter siden):

Hvorfor spør de Biden i det hele tatt? Det burde være en ikke-NATO-sak mellom Polen og Ukraina. Er det amerikanske missilsystemer som krever amerikansk godkjenning, eller er det bare en måte å si at Polen lystrer og logrer etter USA sine toner?

Godt spørsmål. Europeere er alt for feige til å gjøre ting på egenhånd og avventer aksept fra en gammel senil mann.

Dersom dette stemmer, er det sykt!

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Er alt dette talentløse sommelet bare et spill, mens Ukraina utvikler missiler og droner som kan avslutte krigen uten at Vesten får skylda, etter at Russland blør tomt? Eller er det bare talentløst sommel?

Dette er spørsmål som er over min sikkerhetsklarering, men jeg har fortsatt et håp om at våre politikere ikke vil overgi oss til Putin.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (42 minutter siden):

Er alt dette talentløse sommelet bare et spill, mens Ukraina utvikler missiler og droner som kan avslutte krigen uten at Vesten får skylda, etter at Russland blør tomt? Eller er det bare talentløst sommel?

Dette er spørsmål som er over min sikkerhetsklarering, men jeg har fortsatt et håp om at våre politikere ikke vil overgi oss til Putin.

Skulle ønske du hadde rett. Men nei. Det er bare talentløst sommel.

Europa er ikke rigget for å føre krig. Vi har ikke kapasitet til å produsere det materiell som kreves. Vi har masse penger, men ingen fabrikker som klarer å oppskalere produksjonsevnen sin fort nok. 😢 

Hva skal vi gjøre? Kjøpe militært utstyr på Temu? Faktum er jo at vi bruker mange mange år, på å gi fra oss en håndfull fly! 😶 

Hvorfor er vi så handlingslammet?!

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (9 minutter siden):

Ja, vi gir mer enn mange andre, men vi har mye mer å bidra med!

Gode sitater og jeg er selvsagt enig! Regjeringa er redd for å gi nevneverdig mer per capita enn det andre land gir. Selv om vi bare gir videre penger vi har fått fra disse andre landene gjennom å selge gass til skyhøye priser som har økt pga krigen. Vi burde gitt disse pengene videre fra våre europeiske gasskunder til Ukraina. Ukraina skjermer hele Europa nå fra Russernes framtog og vi sitter og ruger på pengesekken som onkel skrue i pengebingen sin. Det er flaut! Det er tydelig at vi ikke har opplevd krig i Norge på veldig lenge når vi er redde for relativt små represalier fra russerne for å hjelpe hele det europeiske kontinentet med alle de millionene som bor der.

Faen ta det valget i USA som ødelegger støtten til Ukraina. Milliardene burde sittet mye løsere både hos oss og andre land og det burde skjedd for lengst.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Av mangel på tidligere hendelser og erfaring å bygge spekulasjonene på, så tester jeg en liten hypotese. Hypotesen er tenkt som en forklaring eller begrunnelse for hvorfor man åpner med forsiktig støtte i 2022, trapper opp etter hvert, og nå ser ut til å holde igjen på nytt. 

Man ser at ukrainsk seier, basert på siste måneder nå, ser lenger unna ut enn for et år siden, og ikke nærmere. Det manglende grunnlaget for det som nå skjer med tanke på fortsatt støtte og spesielt i forhold til utvidet støtte med våpen som det burde vært, er at man nå i større grad er pessimistisk med tanke på avslutningen på krigen. Og det faktum at NATOs artikkel 5 enda ikke har blitt testet til det fulle. Med "full test" tenker jeg da på en full invasjon av et NATO-medlem.

Sett i lys av dette og den fortsatt nølende militære hjelpen Ukraina får, selv om de ikke er NATO-medlem, er det kanskje nå en manglende full tillitt til at ens eget land som NATO-medlem, vil få den hjelpen som trengs når russland på nytt senere skal utvide imperiet. Og ikke bare i forhold til en full invasjon, som kanskje ikke kommer, men all den hybride krigføringen som russland bedriver som klassisk faenskap. Alt fra fysisk sabotasje til digital sabotasje og andre påvirkningsoperasjoner.

Om vi spør norske politikere nå, vil vi få et klart svar om at de er 100% trygge på at NATO vil mobilisere alt nødvendig dersom Norge skulle bli invadert, eller mistenker man at de andre NATO-medlemmene kun vil sende enkelte avdelinger, enkelte utstyrstyper, av frykt for å være neste på lista? Om fascisten i USA vinner valget, som har uttrykt mer støtte til putin enn til NATO, vipper dette også vekta mot feil side? Tenker de andre landenes politikere på samme måte?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (3 timer siden):

I denne artikkelen (bak betalingsmur) i Teknisk Ukeblad tar Karsten Friis, forsker ved NUPI bladet fra munnen og sier høyt det mange tenker.

Vi har MYE mer å by på enn det vi gir i dag, og jeg tenker at vi kan se bort fra makroøkonomenes mantra om å redusere offentlig pengebruk i denne saken. Det gjør åpenbart ikke byråkratene i Finansdepartementet. Her mener jeg Vedum fremstår som litt grumsete i sin historiefortelling om Europas fremtid (men vær så snill å ikke la dette spore av i en diskusjon om norske politikere og deres partier!).

En russisk seier handler da altså ikke i første omgang om okkupasjon, men om å ødelegge så mye av Ukraina at landet slutter å fungere som demokratisk nasjon. Da vil organiserte kriminelle og oligark-spirer ha nærmest fritt spillerom til å etablere seg som gresshoppesvermer og utarme landet til de russiske silovikis fordel.

DETTE!!! For dagens situasjon er jo faktisk "the domino theory" i praktisk implementasjon.

Det er pinlig å sitte her som nordmann og se på at dette skjer. Vi har kontanter til å investere i Ukrainas fremtid, og vi vil kunne profitere på denne fremtiden gjennom vår deltagelse i gjenoppbyggingen dersom vi bare spiller kortene rett. Slik det ser ut nå gjemmer vi oss midt i saueflokken for å ikke bli lagt merke til. Norge er nå hauken som viste seg å være en spurv.

Ja, vi gir mer enn mange andre, men vi har mye mer å bidra med!

Fyrst står det at støtta skal reduserast frå 28 til 15 milliardar kroner neste år. Seinare står det at det i statsbudsjettet er foreslått å auke støtta frå 85 til minst 145 milliardar kroner.

Korleis heng dette saman?

• Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (3 minutter siden):

Fyrst står det at støtta skal reduserast frå 28 til 15 milliardar kroner neste år. Seinare står det at det i statsbudsjettet er foreslått å auke støtta frå 85 til minst 145 milliardar kroner.

Så vidt jeg har fått med meg er dette budsjetttekniske krumspring. Om regjeringen sa at de skulle bruke 45mrd på ukraina neste år setter det begrensninger på resten av budsjettet. Om dette er formelle begrensninger eller mer av typen 'ser ikke bra ut' er jeg usikker på. 15mrd er foreslått som bunn, så ligger det i kortene at støtten blir vesentlig høyere. Det er en underlig måte å budsjettere på og det *kan* være så enkelt som at finansdepertementet mangler noen med de nødvendige kreative evnene til å knote ned noe på papir.. :p 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hypotesen min er at alle, inkludert "storebror" sjølv ventar på kva som blir utfallet av det som skal skje 5. november.

Det er heller ikkje lenge sidan at republikanske politikarar trenerte støtta i over eit halvt år. Heller ikkje då fekk europeiske politikarar fingeren ut av ræva. Med unntak av Tsjekkia, då.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Økningen er vel at de forlenger Nansen-programmet med 3 år til 2030 samtidig som de har justert opp den årlige rammen noe. Ang de 15 MRDNOK neste år så er det slik at Nansen-programmet opprinnelig la opp til 15 MRDNOK årlig over 5 år = totalt 75 MRDNOK, og så har det gjerne kommet til noen kroner her og der slik at totalen inkludert fremtidige avsetninger da er 86 MRDNOK før man regner inn forlengelsen av programmet.

Støre & Co fortjener skryt for at de var tidlig ute med å forplikte seg støtte over tid fremfor å bare ta ad hoc-beslutninger slik andre land synes å gjøre i større grad. Det sier jeg med et forbehold om at jeg ikke vet nok om hvordan andre land planlegger til å kunne være skråsikker.

Støre & Co fortjener kritikk for at de ikke er mer expansive i den fremtidige støtten, og at de ikke går hardere på og lover mer militær hjelp og assistanse.

Dog skal det sies at ja, vi kunne nok ha gitt fra oss alle våre Leo 2A4, men da ville vi manglet materiell å vedlikeholde våre egne panserstyrker på. Det samme gjelder også for våre CV9030. Dog gjelder det trolig ikke våre M109A3NO haubitsere, og heller ikke våre forskjellige typer av gamle feltvogner. Og sikkert også mye annet.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...