Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
M98kF1 skrev (17 minutter siden):

Jeg driver å underviser (nyankomne) ukrainere (og andre med dårlig norsk, men det er 80% ukrainere) og blant mennene er det nesten utelukkende 3 grupper: 17-åringer som mamma har tatt med før de når vernepliktsalder, folk som var i utlandet 24.02.22 (studenter og håndverkere og sånn) og menn det er noe gæærnt med (autister, diabetes, epilepsi, tykke brilleglass etc). Nå er det gått mulig jeg har et skjevt utvalg, men veldig mange stridsdyktige menn i vernepliktalder er det neppe (med unntak av de som var 17 når de kom i fjor....). 

Men noen hundre, kanskje over tusen?, dugelige og kvalifiserte må det nok nesten være mulig å finne blant 80.000 uansett. Så om vi vil er det bare for Norge å etablere "det ukrainske kompani" eller noe sånt, innkalling og sesjon gjennom ukrainske ambasaden og/eller frivillige som melder seg, og så 6 måneder på Setermoen så kunne vi gitt fra oss ferdig trente og dugelige soldater. (istedenfor FRP-løsningen med å busse ned en gjeng nærsynte autister og glutenalergikere som byråkratene i UDI synes ser ut til å være i vernepliktsalder)  

En slik returordning basert på frivillighet er definitivt noe jeg støtter.

Og, en viktig ting er at selv om jeg personlig mener at alle menn og kvinner i rett aldersspenn har en plikt til å melde seg til militærtjeneste så har vi et lovverk i Norge som åpner for at man av forskjellige årsaker kan nekte dette. Da virker det, i alle fall for meg litt falskt å skulle pålegge mennesker vi har innvilget kollektiv beskyttelse strengere regler enn oss selv.

Men det hindrer ikke meg i å mene at de som flykter for å unndra seg denne tjenesteplikten gjør noe galt, og usolidarisk mot sine landsmenn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, torbjornen said:

Når ein les artikkelen får ein heller inntrykk av at mange meiner at ein skal kvitte seg med atomvåpena og gje autoritære leiarar som Putin monopol på dette maktmiddelet. Då ville verda bli verkeleg farleg.

Deler det inntrykket.

Når det gjelder folk som jobber for "fullstendig" fjerning av atomvåpen har jeg aldri funnet fasiten: Er det med forsett at de vil underlegge oss diktatorer, eller er de rett og slett bare grovt uaktsomme? Jeg ville foretrukket om det var sistnevnte, at de rett og slett var litt dumme, men opptil flere av dem knytter beviselig skolissene sine selv, spiser med bestikk og evner å skrive grammatisk korrekte setninger uten feilstavede ord.

Atomvåpen er et av moderne tids mest effektive, kanskje det aller mest effektive, fredsbevarende tiltak. Man kan diskutere om det er nødvendig at et land har tusenvis av dem, og om det gir mening med "taktiske" atomvåpen levert av jagerfly og feltartilleri (personlig tenker jeg ~100 strategiske våpen holder selv for en stormakt som USA/Russland/Kina), men å gi fullstendig avkall på atomvåpen er å legge til rette for at den største banditten vinner.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
M98kF1 skrev (1 time siden):

Men noen hundre, kanskje over tusen?, dugelige og kvalifiserte må det nok nesten være mulig å finne blant 80.000 uansett. Så om vi vil er det bare for Norge å etablere "det ukrainske kompani" eller noe sånt, innkalling og sesjon gjennom ukrainske ambasaden og/eller frivillige som melder seg, og så 6 måneder på Setermoen så kunne vi gitt fra oss ferdig trente og dugelige soldater. (istedenfor FRP-løsningen med å busse ned en gjeng nærsynte autister og glutenalergikere som byråkratene i UDI synes ser ut til å være i vernepliktsalder) 

Glimrende forslag. Og det har vært poenget mitt også. Om vi hadde sendt 1000 potensielt gode soldater pluss 29 000 personer med sine problemer så hadde vi gjort Ukraina en stor bjørnetjeneste.
Bare 1000 potensielt gode soldater hadde også vært et godt eksempel til andre land.

Om vi bare hadde gjennomført sesjon, så hadde det antagligvis vært for lite.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

British Ambassador Martin Harris: Russia gives no signal of a just peace.

— First of all, I would like to emphasize that we support the fundamental principle that peace must be just and lasting for Ukraine. Recently, our Prime Minister met with the leaders of the US, Germany, and France, and there was a shared position that a just peace must be established in Ukraine.

Unfortunately, Russia continues its aggression against Ukraine. Russia is giving no signals toward a just peace. We need to support Ukraine’s initiatives now through both military and diplomatic means to achieve this just peace.

https://newsukraine.rbc.ua/interview/british-ambassador-martin-harris-russia-gives-1730097470.html

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Anders Puck Nielsen går gjennom Ukrainas fredsplan og tar frem noen detaljer som ser ut til å ha blitt misforstått i vesten.

Ukraina kan være villige til å oppgi land for fred, men det forutsetter at landavståelsen ikke er permanent. Det vil si at russland kan stå der de står nå og at tilbakelevering blir skøvet frem til et udefinert tidspunkt. Det andre er at ukraina krever sikkerhetsgarantier for 'rest-ukraina'. Det kan grovt sett oppnås på to måter, enten ved at Ukraina slipper inn i Nato, eller at Ukraina selv skaffer seg en 'deterrence'. Dette er kanskje det viktigste punktet for Ukraina, og muligens det punktet russland vil sette seg mest i mot. Det er også et punkt ukraina *ikke* er villige til å la ligge til senere.

Anders skiller mellom to hovedformer for avskrekking. 'Deterrence by denial' og 'Deterrence by punishment'. Det første betyr å ha så sterkt forsvar at en motstander ikke vil kunne komme noen særlig vei uten uforholdsmessig høye kostnader. Det var det ukraina hadde før 2022 men det viste seg dessverre at putin synes det er greit med høye kostnader. Den andre vil i praksis bety at ukraina på den ene eller andre måten får tilgang til atomvåpen. Enten egen produksjon eller ved å komme under Natos atomvåpenparaply. 

https://www.youtube.com/watch?v=aTiunvocl5c

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (4 timer siden):

En slik returordning basert på frivillighet er definitivt noe jeg støtter.

Og, en viktig ting er at selv om jeg personlig mener at alle menn og kvinner i rett aldersspenn har en plikt til å melde seg til militærtjeneste så har vi et lovverk i Norge som åpner for at man av forskjellige årsaker kan nekte dette. Da virker det, i alle fall for meg litt falskt å skulle pålegge mennesker vi har innvilget kollektiv beskyttelse strengere regler enn oss selv.

Men det hindrer ikke meg i å mene at de som flykter for å unndra seg denne tjenesteplikten gjør noe galt, og usolidarisk mot sine landsmenn.

Gjeld det same lovverket i Norge i krigstid?

Lenke til kommentar

Ein skulle ha hatt ein amerikansk president som våga å seie "nok er nok" til høgreekstremistane i Israel og "nei" til fascistane i Russland.

Det er under ei veke att til 5. november. Ein får håpe at "rett" side vinn, og at Ukraina etter kvart kan få den hjelpa dei treng dersom dei skal kunne jage russarane ut og vinne krigen.

Endret av torbjornen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
oddeh skrev (8 timer siden):
oddeh skrev (På 24.7.2024 den 8:29 PM):

Det er en liste på russiske selvmord i felt (filmdokumenterte!). Den er nå oppe i 84. 

128.

Nå som vi nærmer oss 1000 dager av 3-dagerskrigen og de daglige tapene er ca 10 ganger så høye så betyr det at de filmdokumenterte selvmordene har neglisjerbar påvirkning på krigen.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
M98kF1 skrev (6 timer siden):

Jeg driver å underviser (nyankomne) ukrainere (og andre med dårlig norsk, men det er 80% ukrainere) og blant mennene er det nesten utelukkende 3 grupper: 17-åringer som mamma har tatt med før de når vernepliktsalder, folk som var i utlandet 24.02.22 (studenter og håndverkere og sånn) og menn det er noe gæærnt med (autister, diabetes, epilepsi, tykke brilleglass etc). Nå er det gått mulig jeg har et skjevt utvalg, men veldig mange stridsdyktige menn i vernepliktalder er det neppe (med unntak av de som var 17 når de kom i fjor....). 

Takk for innsiktsfullt innlegg. Det virker som utreisekontrollen fra Ukraina fungerer svært godt, så vi slipper å ta stilling til en forespørsel om tvangsutsendelse.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OMyre skrev (5 timer siden):

Atomvåpen er viktig. USA brukte det mot Japan som alle vet, satte en bråstopp på den krigen.

USA var den eneste atomvåpenmakta i verden på det tidspunktet.

Nå er det mange land som har atomvåpen og vi vet veldig godt at vesten ikke kommer til å bruke det først, mot Russland. Det er kun Russland som rasler med atomvåpensabelen, omtrent like ofte som Medvedev skifter sokker. Ikke at så mange tror på truslene lengre, men hvis du er en av de så kan jeg berolige deg med at det er veldig sannsynlig at Russland har skrytt på seg et veldig mye høyere antall atomvåpen enn de faktisk har, i fungerende stand. Og skulle de gjøre noe så dumt som å bruke det, så svarer vesten lynraskt og brutalt. Ingen tvil om det. Og det vet Putin. Derfor er det lite sannsynlig at han blir så dum.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Nå som vi nærmer oss 1000 dager av 3-dagerskrigen og de daglige tapene er ca 10 ganger så høye så betyr det at de filmdokumenterte selvmordene har neglisjerbar påvirkning på krigen.

Selvsagt er det meget få i det store bildet, men de første 800 dagene etter at tellingen begynte var snittet per dag 0,1 og nå de siste 100 er den 0.45. Kan jo tyde på noe.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...