Thor. Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober 200 North Korean Defectors Seek to Join Ukraine Against Russia https://www.dagens.com/war/200-north-korean-defectors-seek-to-join-ukraine-against-russia 2 1 5 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober torbjornen skrev (2 timer siden): Frp har i det minste rett i ein ting: Sitat Framstegspartiet meiner også at det er heilt meiningslaust at Noreg gir vern til stridsdyktige ukrainarar. Det får vel være opp til Ukraina hvorvidt en person er stridsdyktig eller ikke. Og om at Ukraina faktisk har bruk for denne personen. Ikke Frp. Si meg et par ting @torbjornen. Har Norge fått spørsmål fra Ukraina om å sende tilbake noen, og hvordan har vi i så tilfelle reagert? 6 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Hele tråden: https://threadreaderapp.com/thread/1851190381901160616.html Lukter litt desperasjon. Dessuten så strupet russland både Youtube og Discord for ikke lenge siden. 8 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Enceladus Skrevet 29. oktober Populært innlegg Del Skrevet 29. oktober (endret) Quote Meanwhile, Ukrainian drones attack Ramzan Kadyrov’s “Vladimir Putin Russian Spetsnaz university” in Chechnya. General Don Don must be maaaaaad. Endret 29. oktober av Enceladus 7 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg sedsberg Skrevet 29. oktober Populært innlegg Del Skrevet 29. oktober Eksplosjon i Moskva. 😛 https://www.newsweek.com/180-foot-fountain-feces-erupts-sewer-dramatic-video-1976054 11 2 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober (endret) Nei, Norge har ikke fått en slik henvendelse enda, men det har vært diskutert i media hvordan Norge burde reagere. At det vil skje i fremtiden blir mer og mer sannsynlig for hver dag som går, Ukraina har en stor mangel på soldater. @toreae Endret 29. oktober av Uderzo 7 Lenke til kommentar
Kanlu Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Theo343 skrev (8 timer siden): Europa kan ikke lenger lene seg på NATO og USA. Vi må danne vår egen ETO/WETO og få orden i egne rekker. Vi kan ihvertfall være enig om dette 🤝 Om en ukes tid får vi vite hvor dårlig tid vi har på på oss for å få på plass dette. 3 Lenke til kommentar
Homba Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober (endret) https://www.nrk.no/nyheter/krigen-i-ukraina-1.11480927 Det tyske nyheitsbyrået DPA siterer ein ukrainsk general som seier frontlinja aust i landet har kollapsa. Det er vel ingen lenger som innbiller seg at Ukraina skal ta tilbake alt territorium inkludert Krim halvøya. Jeg begynner å tro at det må forhandles. Endret 29. oktober av Homba 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Uderzo skrev (1 time siden): Nei, Norge har ikke fått en slik henvendelse enda, men det har vært diskutert i media hvordan Norge burde reagere. At det vil skje i fremtiden blir mer og mer sannsynlig for hver dag som går, Ukraina har en stor mangel på soldater. @toreae Og like viktig er det at vi ikke sender tilbake folk som bare blir problemer/tar opp ressurser for Ukraina. Men vi må sende tilbake etter Ukrainas ønske, ikke Frp's. 3 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Kahuna skrev (8 timer siden): Vennligst ikke sleng rundt deg med ord som 'korrupsjon' med mindre du har noe håndfast. Prøv heller 'demokrati'. Våre folkevalgte velges inn på løfter de gir velgerne. Å bruke masse penger på forsvaret når den kalde krigen er over har vært tøft å selge inn til velgerne. Økte forsvarsbevilgninger er avhengig av at våre folkevalgte klarer å forklare velgerne at det er viktigere å øke forsvarsbevilgningene enn for eksempel enerom på gamlehjem. Jeg synes Theo har god støtte for uttalelsen om integritet og korrupsjon i ulike former. Det er bare å ta en kikk på denne tråden for å få en rekke fyldige eksempler på det: 4 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober toreae skrev (1 time siden): Og like viktig er det at vi ikke sender tilbake folk som bare blir problemer/tar opp ressurser for Ukraina. Men vi må sende tilbake etter Ukrainas ønske, ikke Frp's. For det første vet jeg ikke hva slags folk du refererer til, for det andre så er det opp til Ukraina å bestemme hvem de vil skal reise tilbake. Dette er ikke akkurat dagligdags, så hvordan en sånn henvendelse vil se ut og hvordan Norge skal forholde seg til dette er høyst usikkert, hva skjer hvis de nekter? Skal de interneres og sendes til Ukraina med makt? Hva hvis de rømmer til andre land? Er dette å regne som desertering? Hva sier Norges lover om dette? EU? Hva med Ukraina sine lover? Finnes det noe presedens for dette? Noen som vet? En ting som jeg tror er lite trolig er at FRP vil kunne diktere hva som vil skje, hvis Ukraina vil be om menn som er stridsdyktige sendes tilbake, så vil det bli en internasjonal debatt tror jeg. 6 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Simen1 skrev (21 minutter siden): Jeg synes Theo har god støtte for uttalelsen om integritet og korrupsjon i ulike former. Det er bare å ta en kikk på denne tråden for å få en rekke fyldige eksempler på det: Eksempler er vel og bra men statistikk er bedre. Artikkelforfatterne har gått gjennom statistikk for kommunepolitikken og presenterer noen interessante funn. 1,9% av befolkningen har begått et alvorlig lovbrudd siste 5 år. Blant nominerte til kommunestyret har andelen halvert seg, blant de som faktisk ble valgt har andelen falt ytterligere. Blant ordførere er andelen som har begått alvorlig kriminalitet sunket til omtrent 1/20 av det den er i befolkningen for øvrig. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/jQklzL/i-norge-kan-straffedoemte-stille-til-valg-vi-ser-et-moenster 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Homba skrev (2 timer siden): Det er vel ingen lenger som innbiller seg at Ukraina skal ta tilbake alt territorium inkludert Krim halvøya. Jeg begynner å tro at det må forhandles. Disse ganske få kvadratkilometerne sier heldigvis lite om hvordan krigen løses til slutt. Det som betyr noe er hvor hardt Russland presses til å gi opp invasjonen. Dette presset foregår på mange andre måter enn bare på slagmarka. Økonomiske sanksjoner, sanksjoner mot oligarker, blokkert salg av en rekke viktige varer som de trenger blant annet til våpenproduksjon, lagrene av militært materiell krymper og har allerede gitt store utslag i tapstall. Økonomien deres kollapser osv. Russland og NK blir stadig tettere og likere. Russland definerer sin egen framtid som eremittstat sammen med NK, utenfor verdenshandelen, moderne levesett og menneskerettigheter. 4 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Uderzo skrev (8 minutter siden): For det første vet jeg ikke hva slags folk du refererer til Jeg refererer til @torbjornen sitt innlegg nederst på side 3511, forrige side. Uderzo skrev (11 minutter siden): for det andre så er det opp til Ukraina å bestemme hvem de vil skal reise tilbake. Jeg har ikke sagt noe annet, har jeg? Uderzo skrev (12 minutter siden): Dette er ikke akkurat dagligdags, så hvordan en sånn henvendelse vil se ut og hvordan Norge skal forholde seg til dette er høyst usikkert, hva skjer hvis de nekter? Skal de interneres og sendes til Ukraina med makt? Hva hvis de rømmer til andre land? Er dette å regne som desertering? Hva sier Norges lover om dette? EU? Hva med Ukraina sine lover? Finnes det noe presedens for dette? Noen som vet? Så derfor tar vi det når Ukraina kommer med en forespørsel. Ikke når Frp har lyst til å komme i nyhetene. Uderzo skrev (14 minutter siden): En ting som jeg tror er lite trolig er at FRP vil kunne diktere hva som vil skje, La oss håpe det. Ukrainas behov (for folk) bør trumpe Frp's behov for å kaste ut folk. Men som før nevnt, dette er vel Frp's behov for å komme i nyhetene. Uderzo skrev (17 minutter siden): hvis Ukraina vil be om menn som er stridsdyktige sendes tilbake, så vil det bli en internasjonal debatt tror jeg. Litt avsporing kanskje, men er det bare menn som er stridsdyktige som er av interesse (for Frp?)? Hvorfor ikke menn som ikke er stridsdyktig, men er sykepleiere, eller kvinner som er stridsdyktige? 1 Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Simen1 skrev (53 minutter siden): Jeg synes Theo har god støtte for uttalelsen om integritet og korrupsjon i ulike former. Det er bare å ta en kikk på denne tråden for å få en rekke fyldige eksempler på det: Men jeg forstår faktisk ikke hva en testamentert gave beviser når du snakker om "integritet og korrupsjon" Thor Bang er vel i sin fulle rett til å testamentere til hvem han vil, og jeg kan heller ikke se hvorfor Siv Jenssen skulle si nei. Selvsagt kunne hun ha gitt pengene videre til Røde Kors, men det er det jo godt mulig hun gjør etter hvert også. (Bare så det er sagt - jeg aldri stemt Frp - bare så vi slipper den diskusjonen.) 2 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober toreae skrev (10 minutter siden): Jeg har ikke sagt noe annet, har jeg? Nei. toreae skrev (11 minutter siden): Så derfor tar vi det når Ukraina kommer med en forespørsel. Ikke når Frp har lyst til å komme i nyhetene. Tvungen militærtjeneste i hjemlandet er i seg selv vanligvis ikke nok til å få asyl i Norge. Så jeg ser ikke problemet med at FRP tar opp problemstillingen og legger opp til en debatt. Norge har tatt i mot mange ukrainere, som er bra, men kommunene sliter med å finne husly osv. Om vi bør prioritere å ta i mot kvinner og barn, da spesielt fra de farligste områdene, i stedet for stridsdyktige menn, mener jeg er en legitim debatt. toreae skrev (22 minutter siden): Litt avsporing kanskje, men er det bare menn som er stridsdyktige som er av interesse (for Frp?)? Hvorfor ikke menn som ikke er stridsdyktig, men er sykepleiere, eller kvinner som er stridsdyktige? Loven i Ukraina sier at menn i alderen 18 til 60 år ikke får lov til i å forlate landet. Det er noen unntak, f.eks at de har mange barn under 18 eller er aleneforsørger osv. Loven gjelder ikke kvinner. Det er spesielle regler for helsepersonell og har restriksjoner på å forlate landet, unntak er f.eks spesialtrening i utlandet. Så det er ikke utenkelig at Ukraina vil kreve at ukrainske menn med slik livsviktig kompetanse å reise tilbake. 4 2 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Uderzo skrev (3 minutter siden): Tvungen militærtjeneste i hjemlandet er i seg selv vanligvis ikke nok til å få asyl i Norge. Så jeg ser ikke problemet med at FRP tar opp problemstillingen og legger opp til en debatt. torbjornen skrev (9 timer siden): Framstegspartiet meiner også at det er heilt meiningslaust at Noreg gir vern til stridsdyktige ukrainarar. Ser ikke at Frp legger opp til debatt. Når ikke Ukraina har forespurt, etter stridsdyktge menn eller andre, så vet vi ikke hvem og hvor mange det gjelder (om noen). Det som gjenstår da er kun at Frp mener at vi skal sende Ukrainske menn hjem. Det viktige er at skal noen sendes tilbake til Ukraina, så må det hjelpe Ukraina. Frp's utfall er bare for å jekke meningsmålinger. 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober toreae skrev (2 minutter siden): Ser ikke at Frp legger opp til debatt. Når ikke Ukraina har forespurt, etter stridsdyktge menn eller andre, så vet vi ikke hvem og hvor mange det gjelder (om noen). Det som gjenstår da er kun at Frp mener at vi skal sende Ukrainske menn hjem. Det viktige er at skal noen sendes tilbake til Ukraina, så må det hjelpe Ukraina. Frp's utfall er bare for å jekke meningsmålinger. Hvor står det i artikkelen, som ble lenket til, at FRP mener at stridsdyktige ukrainske menn som har fått asyl bør sendes hjem? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Uderzo skrev (8 minutter siden): Hvor står det i artikkelen, som ble lenket til, at FRP mener at stridsdyktige ukrainske menn som har fått asyl bør sendes hjem? Har ingen anelse! Igjen jeg har bare foholdt med til det @torbjornen skrev, nederst på side 3511. Spør @torbjornen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå