Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fivebigcities skrev (4 timer siden):

Siden annekteringen av Krim og krigen i Øst-Ukraina skjedde så kort tid etter at Viktor Janukovitsj flyktet fra landet, så vil vi aldri få vite hvilken effekt Verdighetsrevolusjonen ville ha kommet til å ha fått på spørsmålet om medlemskap i NATO i Ukraina, men all den tid det som skjedde vinteren 2014 faktisk var en kraftig vestvending – og nødvendigvis, da, like mye et brudd med øst – så er det naturlig å tenke at arbeidet med en NATO-søknad ville ha kommet i kjølvannet av opprøret, uansett. Russerne vurderte nok – med rette, antagelig – at det var dit ukrainerne var på vei, og derfor fikk vi annekteringen av Krim og krigen i Øst-Ukraina som to lavintensitetskonflikter med hensikt å forsøke å stoppe dem.

Naturleg og naturleg. Faktum er vel at det var eit visst fleirtal som var imot NATO-medlemsskap like fram til invasjonen i 2022, trass i at Russland då allereie hadde drive denne lågintensitetskrigen i 8 år. Så ettertida har vist at ein slik tanke var feil.

Men du kan ha noko rett i at det er slik mange russarar tenkjer, og at dei har ei anna verkelegheitsoppfatning enn oss. Dette gjeld også synet på Norge, der ein ser føre seg at Norge rettar seg etter USA sin vilje utan å vere herrar i eige hus.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden):

Om Russland skal bli angrepet av NATO vil en av to ting ha måtte skjedd - enten har Russland angrepet NATO først, eller så har det blitt en FN-resolusjon der NATO skal håndheve FNs vilje *og* Russland har valgt å ikke benytte seg av veto-retten.

Russland vet dette, det er derfor de tømmer grensene mot NATO land for soldater og sender de til Ukraina, helt uten frykt for at NATO vil utnytte muligheten.

Det tredje alternativet er at USA går åleine utanom både NATO og FN, slik som George W. Bush var flink til. Skulle det skje har det fint lite å seie om Ukraina var NATO-medlem eller ikkje.

Redigert: Og etter å ha lese neste innlegg i tråden ser eg at du skriv det same som meg.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 timer siden):

The Head of Chechnya Publicly Pledges Blood Revenge On A Russian Senator. This Means The War!

Inside Russia

Russia on brink of civil war after Chechen leader declares 'blood feud' (msn.com)

Denne artikkelen forklarer at det er en gammel dagestansk-tsjetsjensk konflikt som nedstammer fra tiden etter folkemordet på det tsjetsjenske folket i 1944. Grensene mellom Ingusjetia, Tsjetsjenia og Dagestan var veldig flytende i flere århundrer hvor religiøs tilhørighet var vektlagt enn etniske og kulturell tilhørighet - slik at det er "balkaniserte"  forhold der i Nord-Kaukasus. Under den russiske erobringen av de nordkaukasiske fjellene hadde dagestanene og tsjetsjenerne sluttet seg sammen i et imamate - en teokratisk stat - fordi de var svært lite opptatt av sine indre skillelinjer den gang, men det skaper et grunnlag for konflikt mellom moderne stater som trenger å eniges om sine grenser. 

De fleste som vet om Dagestankrigen i 1999, er i troen om at det var en islamistisk reisning der tsjetsjenske og dagestanske islamister samarbeidet, men i virkeligheten var denne en invasjonskrig for å ta tilbake et distrikt som tsjetsjenerne siden 1991 hadde gjort krav på, grensedistriktet i Makhachkala-regionen. Det var dette motivet som hadde tillatt den islamistiske aggresjonen, ved at flesteparten av tsjetsjenske makthaverne i et dypt fragmentert land hvor den "valgte" presidenten ikke hadde makt utenfor hans kontor, sluttet seg til de islamistiske terroristene. 

Da Putin klarte å kue tsjetsjenerne, var det gjennom en hemmelig avtale med en eks-opprører som gikk med på å akseptere russisk overherredømme i møte med utvidede autonomi og imøtekommelse av sentrale krav - og grensetvisten inngikk i denne avtalen. Det er nå gått tjue år siden avtalen var inngått - og ingenting hadde løst seg omkring grensetvisten. Sønnen etter eks-opprøreren hadde i flere år uttrykket sterk frustrasjon. 

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Putinvennen Glenn Diesen sin Youtube-kanal skal visstnok være slettet.

Selv om jeg personlig mener han er en Putin-venn og sprer russisk propaganda, synes jeg dette er problematisk.

Særlig når en slik sletting angivelig har skjedd automatisk, og uten at han (Edit: visstnok) har fått en reell mulighet til å ettergå eller korrigere det som skal være problematisk.

Jeg mener ytringsfriheten skal veie særdeles tungt, og at det i så fall hele tiden er opp til oss andre å påpeke surret/løgnene/propagandaen han kommer med.

Ja, Youtube er eid av et privat selskap, men de er så store at de også har et overordnet samfunnsansvar, hvor jeg mener ytringsfrihet er en av de viktigste. Da får de heller klare å legge opp til et godt system for å komme med motsvar eller på annen måte henvise til kilder på hvorfor han tar feil.

Jeg er redd for at dette kan fyre ytterligere opp om de som allerede har et horn i siden til "MSM", og bare dytte disse inn i Parler, TruthSocial eller enda mer obskure plattformer.

Jeg mener heller man i mye større grad skal tørre å ta diskusjonene og være flinke på å påpeke alle feilene hans. Om man skal kritisere "MSM" for noe, så er det nettopp dette: At de blir alt for overfladiske og at de for lett avfeier ting som "løgn" e.l. Ut fra sitt ekstremt snevre univers har sikkert Glenn rett i en del, men det er da opp til oss andre å peke på hva som er inkonsistent og vise at meningene blir ugyldige hvis man ser dem i en større kontekst etc.

Troll sprekker best i sola.

Ref: https://inyheter.no/06/10/2024/sletter-politisk-kommentator-glenn-diesen-sin-kanal/

Edit:
PS: Jeg synes det er mer problematisk at han fortsatt er ansatt ved Universitetet i SørØst-Norge. I en undervisningssituasjon er det ikke lagt opp til imøtegåelse, og han får der en platform for å spre sine tanker til yngre personer som kanskje ikke har den samme muligheten til å se et større bilde eller tør å imøtegå hans påstander.

Endret av KalleKanin
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 minutter siden):

"Diesen har vært kjent for å uttrykke seg om russiske forhold der hans meninger har blitt kritisert av enkelte som støttende til russiske myndigheter ettersom han setter lys på kritikkverdige forhold til vestlig politikk."

Herregud... Klassisk fra det anti-ukrainske nettstedet iNyheter å sminke Diesens årelange arbeid direkte for russiske myndigheter på den måten. Nevner ikke en gang at han lønnes av RT eller at han deltar på Valdai, stadig er i Russland, sprer russiske falske narrativer, produserer desinformasjon om Ukraina og hele tiden forsvarer angrepskrigen mens han hevder han er "imot krigen".

Helt enig.
Men jeg mener svaret ikke er kansellering.

Jeg prøver (innimellom) på Facebook å imøtegå slike utsagn hos iNyheter og andre steder, og selv om jeg stort sett blir sablet ned med absurde konspi-utsagn og svada, synes jeg det er viktig at disse stemmene skal få lov til å bli hørt og håper samtidig jeg har klart å nudge bittelitt i en mer fornuftig retning.

Det ligger et ansvar på oss andre å lese litt hos "den andre siden", ikke bare for å kunne sable ned utsagnene, men viktigst, prøve å forstå hvorfor de tenker som de gjør. Bare da kan man effektivt motarbeide slike syn.

Det er derfor jeg liker å være her på Diskusjon.no. Ja, det er enkelte personer her jeg er helt uenig i, og som jeg synes til tider har horrible synspunkter og som elsker å tolke alt i verste mening. Men dette er dog veldig få.

Men jeg mener det er viktig for å prøve å skjønne hva det er som rører seg i hodet på de som har et "avvikende syn". Jeg har ingen illusjoner om å "omvende" noen , men kan kanskje bidra til å nyansere debatten _litt_, og dermed dra diskusjonen litt inn fra ytterpunktene.

Oppfordrer derfor alle til å titte innom obskure YT- eller facebook-kanaler, iNhyeter osv for å se hva som faktisk rører seg der, og gjerne legge igjen en kommentar eller to.
Særlig YT er jo semi-anonymt, så der er i hvert fall min terskel for å legge igjen kommentarer ganske lav.

• Liker 3
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (16 minutter siden):

Helt enig.
Men jeg mener svaret ikke er kansellering.

Det fremkommer ikke i artikkelen hva Diesen er bannet fra Youtube for, kun hans versjon der han heller ikke utdyper særlig. Inntil det finnes mer informasjon vil jeg nødig kalle dette, eller i det hele tatt å bli bannet fra én plattform for kansellering.

Har Diesen for eksempel kommet med hatefulle ytringer om ukrainere som gruppe eller forsvart drap på ukrainske barn slik han har gjort tidligere, så kan jo det være en helt plausibel og legitim grunn til å banne ham ut fra regelverket.

Ellers ser jeg poenget ditt om ytringsfrihet og takhøyde, vi er jo ikke Russland, men det kan være gode grunner til at Diesens kanal er blitt bannet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Jeg opplever Diesen som svært kunnskapsrik og belest. Grunnen til at han og andre som Mearsheimer ikke svelges så lett i vesten er at de er realister. Det rådende politiske klimaet i Europa ser ut til å reagere ganske sterkt mot politisk realisme.

Alikevel synes jeg det er synd at vi kansellerer. Vestens store fordel har vært selvransaking, kritisk tenkning. Jeg skulle gjerne sett en debatt med Diesen mot for eksempel Sund Henriksen. Under ordnede, modererte forhold. 

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (55 minutter siden):

Jeg mener ytringsfriheten skal veie særdeles tungt, og at det i så fall hele tiden er opp til oss andre å påpeke surret/løgnene/propagandaen han kommer med.

Ytringsfriheten må også ha grenser. Om den ikke har det så vil ytringsfrihetens motstandere bruke ytringsfriheten tli å ødelegge oss. 

Dette er nært beslektet med toleransens paradoks. Om vi er tolerante mot intoleranse vil intoleransen vinne og utslette toleransen.

https://no.wikipedia.org/wiki/Toleransens_paradoks

En begrensing vi kan bruke på ytringsfrihet er å sette grenser for hvem den skal omfatte. Jeg ser ingen grunn til at en 'bot' skal ha samme ytringsfrihet som et menneske av kjøtt og blod. Om Diesen bare hadde vært en fyr som satt på gården sin i innlandet og postet meningen sin når han kunne ta seg fri fra grisene så hadde det ikke vært så ille. Når han i praksis er en lønnet propagandamedarbeider for en fremmed stat må han som minimum flagges som det.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Realpolitik kan dras alt for langt. Hvis man tenker at Chamberlain gjorde det han gjorde for å vinne tid til at UK kunne ruste opp, så kan hans "realisme" forsvares. Hvis man tenker at Chamberlain faktisk trodde at Hitler skulle være fornøyd med kun Sudetenland, så tok han fryktelig feil. 

Det er litt begrenset hvor mye empati man skal ha for en diktator som snikmyrder interne opposisjonelle, ikke har noen som helst betenkeligheter med å sende egen befolking i kjøttkverna og bomber sivile med vilje. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Har Ukraina krigen pushet frem utviklingen av droner ganske rask? Vi har hatt UAV droner i åresvis, men nå bakkedroner som har vært en uvanlig syn før. 

Dette viser at krig og ødeleggelser vil alltid være en del av menneskehetens utvikling av teknologi. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...