oddeh Skrevet 21. august Rapporter Del Skrevet 21. august Nytt tiltak i Kursk – strammer inn alkoholsalget Etter Ukrainas invasjon, innføres det begrensninger på alkoholsalget enkelte steder i Kursk. Skal sikre «ro og sikkerhet», sier guvernøren. https://www.nrk.no/urix/ukrainas-invasjon-av-kursk-gjor-at-salget-av-alkohol-begrenses-1.17010644 3 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg bojangles Skrevet 21. august Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 21. august Litt av en brann og tenke seg til, alt dette pga deler av en nedskutt Ukrainsk drone 😉 russerne ass, snakker de så lyver de. 9 2 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 21. august Rapporter Del Skrevet 21. august (endret) Tenk på prisforskjellen. Bekjempe helikopter med en lusen drone til noe skarve lapper. Det er minst et par videoer av russiske ka-52 som blir tatt ut av droner. Endret 21. august av bojangles 8 1 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 21. august Rapporter Del Skrevet 21. august Liten sak i VG: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/93kaJM/russerne-naermer-seg-mister-vi-pokrovsk-vil-hele-frontlinjen-kollapse 2 Lenke til kommentar
Homba Skrevet 21. august Rapporter Del Skrevet 21. august (endret) https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/93kaJM/russerne-naermer-seg-mister-vi-pokrovsk-vil-hele-frontlinjen-kollapse Ser ut som at Kursk offensiven var en tabbe. Endret 21. august av Homba Lenke til kommentar
Homba Skrevet 21. august Rapporter Del Skrevet 21. august https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2024/08/21/196023673/nye-satellittbilder-russland-bygger-trolig-ny-parallell-bro-langs-kertsjbroen 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 21. august Rapporter Del Skrevet 21. august bojangles skrev (22 minutter siden): Litt av en brann og tenke seg til, alt dette pga deler av en nedskutt Ukrainsk drone 😉 russerne ass, snakker de så lyver de. Bilde ser ut som det er hentet fra et pc-spill. 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 21. august Rapporter Del Skrevet 21. august 4 minutes ago, Homba said: Ser ut som at Kursk offensiven var en tabbe. Prematur konklusjon. Ingen vet hvordan dette ender. Vi får la det utspille seg før vi kan være bombastisk. 5 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 21. august Rapporter Del Skrevet 21. august Kursk-offensiven virker litt som en feilslått Hail Mary. Får håpe den vurderingen ikke er riktig. Men når ekspertene tillater seg å tenke i de baner og ikke helt ser gevinsten men heller drar frem baksidene det har, så er det ikke så oppløftende. Lenke til kommentar
Homba Skrevet 21. august Rapporter Del Skrevet 21. august bo1e skrev (6 minutter siden): Kursk-offensiven virker litt som en feilslått Hail Mary. Får håpe den vurderingen ikke er riktig. Men når ekspertene tillater seg å tenke i de baner og ikke helt ser gevinsten men heller drar frem baksidene det har, så er det ikke så oppløftende. https://www.washingtonpost.com/world/2024/08/19/ukraine-pokrovsk-russia-evacuation/ Flere eksperter som sier dette nå. Jeg tenker at Ukrainerne selv innså at de ikke var i stand til å stoppe opp russerne og at dette var den eneste muligheten de hadde for å endre på situasjonen. Men russerne har bare økt innsatsen og kjører nå på med glidebomber og artilleri. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg TAC-2 Skrevet 21. august Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 21. august Umulig å gi en endelig konklusjon akkurat nå. Det er jo heller ikke slik at russerne kun begynte å vinne grunn etter at Kursk-offensiven ble igangsatt, de har gradvis tatt nye områder i lang tid. Det er ikke gitt at ukrainerne kunne holdt stand i Donetsk dersom de satte inn disse styrkene der. Hvis Russland klarer å stoppe Kursk-offensiven uten å svekke andre fronter slik at Ukraina enten klarer å stoppe russerne i Donetsk eller får muligheter for motangrep andre steder så er det dessverre et tegn på at situasjonen hadde vært vanskelig for Ukraina uavhengig av om de hadde satt i gang denne offensiven eller ikke. 10 2 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 21. august Rapporter Del Skrevet 21. august (endret) Homba skrev (12 minutter siden): https://www.washingtonpost.com/world/2024/08/19/ukraine-pokrovsk-russia-evacuation/ Flere eksperter som sier dette nå. Jeg tenker at Ukrainerne selv innså at de ikke var i stand til å stoppe opp russerne og at dette var den eneste muligheten de hadde for å endre på situasjonen. Men russerne har bare økt innsatsen og kjører nå på med glidebomber og artilleri. Det virker ikke utenkelig. Bevegelsene på frontlinjene har gjerne blitt vurdert som uunngåelige. En offensiv inn i Russland for å "shake things up" kostet sånn sett ikke noe. Men oppnår gjerne ikke så mye heller. Utover at vestlig media kan proklamere hvor pinlig det er for Putin. Endret 21. august av bo1e 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg Kahuna Skrevet 21. august Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 21. august Kursk-offensiven ser først og fremst ut til å ha politiske mål, ved å ødelegge putins image som sterk mann som beskytter russlands grenser. Militært sett er det ikke særlig viktig. De russiske generalene som styrer krigen i øst ser knapt ut til å bry seg. Spørsmålet er i hvilken grad putin godtar at Ukraina pisser på ryktet hans. Svaret fra russland ser så langt ikke imponerende ut. De har valgt en kommandostruktur for å bekjempe 'terrorhandlingen' som ikke ser særlig hensiktsmessig ut. Det tyder på at putin så vidt har begynt å engasjere seg på tvers av generalenes ønsker, om ikke i så stor grad som Ukraina kunne ønsket seg, ennå. Hvordan det går i øst er neiggu ikke godt å si. Jeg vet for lite om hvilke reserver Ukraina har men jeg kan ikke annet enn å tenke at russernes fremstøt mo Pokrovsk er litt risikabelt. Det utspringet russerne har laget seg *må* jo være sårbart for angrep sørfra? Så sant Ukraina har tilgjengelige ressurser å sette inn. 8 2 Lenke til kommentar
50z Skrevet 21. august Rapporter Del Skrevet 21. august (endret) toreae skrev (45 minutter siden): Bilde ser ut som det er hentet fra et pc-spill. er sansynlig ekte, da det brenner bra der. Endret 21. august av 50z 5 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 21. august Rapporter Del Skrevet 21. august (endret) Homba skrev (1 time siden): https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/93kaJM/russerne-naermer-seg-mister-vi-pokrovsk-vil-hele-frontlinjen-kollapse Ser ut som at Kursk offensiven var en tabbe. Ekspertene i saken du viser til sier jo at det er for tidlig å konkludere. En sier i artikkelen at om Ukraina har gjort forberedelser kan de holde byen kanskje i flere måneder, med dagens trykk. Men på sikt må åpenbart Ukraina gjøre noe for å lette på trykket her. Jeg vil også anta at på lengere sikt(måneder) vil Kursk operasjonen gjøre at det blir mindre nytt å sette inn i Donbas. Jeg håper også Ukraina har en joker i ermet. En større mekanisert hær som kan slå til et annet sted. Enten overraskende over den uttørkede dammen ved Kherson/Zaporizjia, eller ved å skjære igjennom den fremskutte posisjonen Russerne har i Donbas nå, om den blir tilstrekkelig lang og slank. Dette er dog ønsketenkning fra min side og ikke noe jeg har stor grunn til å mistenke Endret 21. august av Drogin 6 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. august Rapporter Del Skrevet 21. august 15 hours ago, skaftetryne32 said: Riktignok et bidrag som kom først etter at molotov-ribbentrop pakten der de delte Europa i 2 like deler gikk i oppløsning, den ene halvparten av Europa som de fikk lov til å terrorisere så altfor lenge etter krigens slutt. Polen. De delte Polen mellom seg. Delingen av Europa ble gjort av Churchill, Roosevelt og Stalin under Jalta-konferansen i februar 1945. 1 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Brother Ursus Skrevet 21. august Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 21. august Om Pokrovsk faller, og russerne tar motorveien, har de fordel i logistikk, og andre mindre områder rundt kan også falle, men det avgjør på ingen måte krigen. Det er bare den sedvanlige kverningen av menneskekjøtt som russerne har drevet med i snart tre år. At hele fronten skulle kollapse er så usansynelig at jeg regner det som sprøyt. Det er ikke slik fronter fungerer, langt mindre fronter som går over flere tusen kilometer og besettes av forskjellige hærer og divisjoner. Om den ukrainske fronten mot all formodning SKULLE kollapse lokalt et sted, så er det heller ikke noe Russland ville klare å utnytte til det fulle i form av tempo, da de ikke har nok kjøretøy. Å bruke mekaniserte, vestlig-trente manøvreringsstyrker mot russiske skyttergraver kunne muligens ha drøyet avansementet noe, men ville ikke ha stanset det. Det det helt sikkert ville gjort er å sette Ukraina ut av stand til å gjennomføre motoffensiver i fremtiden, fordi de ville ha mistet dem på samme idiotiske måte som russerne gjorde. Ukrainerne er ikke interessert i å avansere på samme måte som Russland gjør. Putin vil ha Donetsk og er villig til å betale en hvilken som helst pris. Først må russerne faktisk *ta* Pokrovsk. Jeg ser foreløpig ingen grunn til at det skulle være lett for dem. Byen er av en viss størrelse og topografien bør gjøre den vanskelig å innta. Hadde jeg vært russisk befal hadde jeg vært ekstremt skeptisk. Ukrainerne har ropt ulv for å lokke dem inn flere ganger tidligere. Uansett har ikke vi all informasjonen 10 3 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå