Cascada81 Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Jalla21 skrev (1 minutt siden): Ettersom Ukraina er operatør av begge typene så har de selvsagt både kjennskap og ammo til disse. Tanksene de har fått fra Polen og Tsjekkia ble visstnok modifisert før de ble sendt til Ukraina, jeg fant ikke noe om T-72-tanksene de hat fått fra Slovakia. Kan være de ikke tar seg bryet, men er vel ikke helt utenkelig at de ønsker modifisere russiske T-72-tanks før de settes inn. 2 1 Lenke til kommentar
Penny Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august I den grad jeg ser en mulig begrensning så er det bruken av litt "eksotisk" ammunisjon, gjerne av nyere årgang, som trenger kommunikasjon med vognen for å virke. Sovjet og senere Russland har hatt en forkjærlighet for å skyte missiler ut av kanonen, og disse er kresne på at missil og vogn snakker samme språk. I tillegg har man den helt banale faktoren at autoladeren må skjønne at granat nr 31 og granat nr 32 i virkeligheten er fremre og bakre del av et missil, at begge skal lades uten at kammeret tømmes i mellomtiden, og at de må lades i riktig rekkefølge. "Vanlig" ammunisjon vil imidlertid gå knirkefritt. 2 5 Lenke til kommentar
Thaprhap Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Enceladus skrev (9 timer siden): Gårsdagens Ukraine the latest podkast var medisin for sjelen: https://podcasts.apple.com/gb/podcast/ukraine-the-latest/id1612424182 Spørs om jeg ikke må finne ut hvordan man lager chatGPT sammendrag, er ofte veldig mye interessant i denne podkasten! På youtube kan du trykke på transkripsjon og få alt i tekst. Kopier og spør chatgpt å summere 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Enceladus Skrevet 9. august Populært innlegg Del Skrevet 9. august Rebellene reklamerer: 9 8 Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august 12 minutes ago, Thaprhap said: På youtube kan du trykke på transkripsjon og få alt i tekst. Kopier og spør chatgpt å summere Jepp, fikk det til. Men testingen min utløste grensen for fri bruk av chatGPT for i dag. Så må prøve igjen i morgen. Lenke til kommentar
Populært innlegg Enceladus Skrevet 9. august Populært innlegg Del Skrevet 9. august Funny hvis dette stemmer: https://x.com/PStyle0ne1/status/1821993130956394828 Kilden påstås å være CNBC men jeg greier foreløpig ikke å verifisere det. Så ta med en klype salt. 12 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Kahuna Skrevet 9. august Populært innlegg Del Skrevet 9. august TheKims skrev (2 timer siden): Kan det være at USA endelig har løftet på restriksjonene siden det ryktes om at det er brukt HIMARS på den Russiske kolonnen? https://www.dagbladet.no/nyheter/halvparten-er-drept/81781285 Jeg synes jeg ser konturene av heldig timing her. Ukraina har ventet på at et antall faktorer skal sammenfalle. *tynt forsvart grense: check *Den russiske overkommandoen tar ikke trusselen om invasjon på på alvor på grunn av Den Russiske Legion: check *USA har fått fart på våpenleveransene igjen, inkludert påfyll av diverse luftvernsmissiler: check *Ukraina har frie reserver av kvalitetsstyrker, russland har det ikke: check *F-16 har ankommet Ukraina: check *Ukraina har begynt å få dreisen på bruk av anti-drone-droner: check Det eneste punktet som er spekulativt her er det om frie reserver. Om Ukraina nå endelig har fått lettet på våpenrestriksjonene så ligger alt til rette for noen virkelig interessante dager*. Jeg er litt optimist nå men det ser virkelig ut som russerne nesten ikke har noe de kan sende, samt at det de kan sende har lav kvalitet og står i konstant fare for å bli sprengt i fillebiter før de en gang kommer i kamp siden ukraina nå har et midlertidig overtak på dronefronten. Det virker heller ikke som russerne har noe overtak i luften. Jeg kan for øyeblikket ikke se at russerne kan gjøre særlig annet enn å etablere nye forsvarslinjer minimum 50km unna nærmeste ukrainske styrker. Noe nærmere og de vil bli slaktet. *det er så spennende nå at det går ut over søvnkvaliteten. 😵 8 5 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august TheKims skrev (6 timer siden): Innbyggerene i Sudzha ber Putin om hjelp. "We supported this war and our children is afraid of sleeping at night" Nå får de kjenne på hvordan folk i Ukraina har hatt det i 2.5 år, så null sympati fra meg når de enda støtter krigen som pågår. Det står "supported", i motsetnad til "support". Eg håpar at omsetjinga er korrekt, og at det som skjer no kan snu opp-ned på kven dei støttar. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Enceladus Skrevet 9. august Populært innlegg Del Skrevet 9. august (endret) 31 minutes ago, Kahuna said: *Ukraina har begynt å få dreisen på bruk av anti-drone-droner: check Kan se slik ut ja: Google oversettelse: Quote The 38th brigade of marines arranges "Dronopad"🔥 Its pilots destroy enemy reconnaissance UAVs in the South. Before the start of the gathering, we handed over FPV drones to the 38th OBrMP — and here is the result. So the brigade will get more so that the "Dronopad" does not stop. Droner levert av Come Back Alive som jeg donerer ofte til. Godt å se resultatene fra alle oss som har gitt ☺️ Endret 9. august av Enceladus 6 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg Thor. Skrevet 9. august Populært innlegg Del Skrevet 9. august Lipetsk før og etter: Ryker det et par flyplasser i måneden så er mye gjort! 8 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg JK22 Skrevet 9. august Populært innlegg Del Skrevet 9. august Enceladus skrev (10 minutter siden): Kan se slik ut ja: Google oversettelse: Droner levert av Come Back Alive som jeg donerer ofte til. Godt å se resultatene fra alle oss som har gitt ☺️ Dette må intensiveres. Hver eneste speiderdrone må ødelegges, og det er trolig flere tusen stykker - produksjonen i Russland hadde kunne bli massiv pga. grådige krefter i Vesten som solgt vestlige komponenter til suspekte firmaer for videreeksport til Russland. Det er allikevel imponerende at det finnes meget raske FPV-droner som er i stand til å innhente kamphelikoptre og manøvrere meget effektivt i møte med speiderdroner. Kanskje vi vil se 360 km/t FPV-droner i benyttelse som luftdroner med automatisk nærslagstennsats. FPV-droneteknologien har revolusjonerte den digitaliserte krigføringen, og det er med menneskelig styring - det kan bli veldig interessant om man vil ha sanne cylon-AI intelligens, som kunne "reddes" gjennom nedlastning slik at AI kunne lære hver gang det hadde suksess, og bli til slutt ustanselig. Opptil tre-fire helikoptre har blitt slått ut med FPV-droner som er blitt så sjenerende, at helikopterpiloter har blitt oppriktig skremt og deretter tvunget vekk, bakkepersonell trenger ikke bare MANPADS og disses droner kunne oppdage helikoptre og andre droner langt vekk. 10 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg torbjornen Skrevet 9. august Populært innlegg Del Skrevet 9. august Enceladus skrev (1 time siden): Funny hvis dette stemmer: https://x.com/PStyle0ne1/status/1821993130956394828 Kilden påstås å være CNBC men jeg greier foreløpig ikke å verifisere det. Så ta med en klype salt. Reprise av 24/2 2022? Zelenskyj prøvde å ringe Putin, men han tok ikkje telefonen. 13 Lenke til kommentar
Populært innlegg Penny Skrevet 9. august Populært innlegg Del Skrevet 9. august Ser et par påstander om infrastruktur som jeg synes er interessante: 1. At ukrainske styrker snart kan ta kontroll over Kursk-atomkraftverket, eller i det minste ødelegge kraftlinjene som knytter det til resten av det russiske nettet. Allerede i juli havarerte en turbin på Rostov-atomkraftverket, så å miste strømmen fra Kursk i tillegg kan gi betydelige problemer for strømnettet i regionen. 2. At to jernbanelinjer av stor betydning for forsyning av russiske styrker i Ukraina nå er under ukrainsk ildkontroll. 3. 70 % av russiske lokomotiv er elektriske. Så russerne kan stå foran en situasjon hvor togene de er så avhengige av for tungtransport står, enten fordi de ikke kan kjøre pga strømsituasjonen, eller fordi de blir skutt i filler hvis de kjører der det er behov for dem. Merk, dette er bare påstander jeg har sett, jeg har ikke gjort noen form for verifikasjon. PS. Sverige var aldri særlig ivrige på diesellokomotiv, de var så ekstremt tidlig ute med elektriske lokomotiv at de elektrifiserte mange linjer mens mange andre land fortsatt syns damp var flotte greier. Svenskene var imidlertid oppmerksomme på at dette gjorde dem sårbare ved sabotasje av elforsyningen, og beholdt en rekke damplokomotiv i mobiliseringsreserve helt opp til "moderne tid". 9 7 2 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august 8 hours ago, Brother Ursus said: Jeg tror ikke vi skal fullstendig underslå muligheten for at Putin-regimet kan bli så desperate at de kan finne på å smelle av et taktisk atomvåpen mer eller mindre symbolsk. Men per nå er det ikke verdt å ta den risken. Kanskje om ukrainerne nærmer seg Moskva langt inn i fremtiden. Men taktiske atomvåpen har liten militær verdi mot mekaniserte tropper og liten politisk verdi mtp. egne byer og egen befolkning, samt det globale sjokket det ville forårsake. Putin kan bli desperat nok til å sende atombombe mot eit område der Zelensky kanskje befinner seg(innad i Ukraina) samt at Kiev er eit mulig mål, pga at resten av Putin-regimet forventer ein reaksjon og fordi raslinga med atomtrusselen mister all troverdighet viss atomvåpen uteblir. For alt vi veit sitter kanskje Putin allereie nå og hamrer på atomknappen bare for å finne ut at alle atomvåpen hittil prøvd ikkje er funksjonsdyktige... 1 Lenke til kommentar
Gjest MKII Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august 9 hours ago, <generisk_navn> said: Tja, spørsmålet ditt er på ingen måte helt på jordet, men jeg tror (nei, jeg er heller ingen ekspert, har kun Flyvåpenets 10 ukers rekruttskole fra Værnes i 1987 å skilte med) at det kan være for risikabelt å bruke de nye flyene til bakkeangrep foreløpig da det vil utsette flyene og ikke minst pilotene for risikoen for å bli skutt ned. Dog skal man aldri si aldri, UA har vist seg dyktige til å klare å gjøre "umulige" ting. Etter hvert som tiden går ramler det inn tanker og idéer i hodet mitt omkring motivasjonen ukrainerne har for å gå inn såpass tungt og dypt i Russland, og jeg har følgende momenter som KAN være av verdi: trekke russiske styrker vekk fra fronten inne i Ukraina tilrane seg initiativet i krigen og få Russland til å drive en reaktiv kampanje lettere for UA å ta ut bomber, fly og flybaser dypere inn i Russland som ellers brukes til glidebombeangrep mot UA opprette et innenrikspolitisk press mot Putin gjennom å skape en flyktningestrøm få Putin til å se ut som om han ikke kan garantere Russlands og russernes sikkerhet inspirere til opprør mot det russiske regimet bevisstgjøre russerne om at de faktisk er i en selvvalgt krig med et naboland svekke de russiske styrkene gjennom å tvinge de til å spre innsatsen over et større området berede grunnen for en kraftig motoffensiv østover inn i Donbass ...og sikkert flere andre ting. Eventuellt: Falle raZZiske styrker som presser seg vestover i Ukraina i ryggen ved å angripe de fra øst fra raZZland. Kan være lettere for de ukrainske styrkene enn å angripe vestfra og møte raZZiske styrker front mot front og møte forberedte raZZiske forsterkede stillinger, minefelter og anti-tank-groper med mer. 4 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Det ein får håpe er vel at den spesielle militære operasjonen i Russland viser ein gong for alle at inflasjonen i atomtruslar er tomme ord, slik at Scholz og Biden ikkje treng å vere så redde for "eskalering". Dermed kan dei siste restriksjonane på vestleg våpenstøtte fjernast. 7 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. august Populært innlegg Del Skrevet 9. august (endret) 13 minutes ago, Maabren said: Putin kan bli desperat nok til å sende atombombe mot eit område der Zelensky kanskje befinner seg(innad i Ukraina) samt at Kiev er eit mulig mål, pga at resten av Putin-regimet forventer ein reaksjon og fordi raslinga med atomtrusselen mister all troverdighet viss atomvåpen uteblir. For alt vi veit sitter kanskje Putin allereie nå og hamrer på atomknappen bare for å finne ut at alle atomvåpen hittil prøvd ikkje er funksjonsdyktige... Om russland bruker atomvåpen så taper de krigen. Det skyver NATO inn i et hjørne der de ikke har noe annet alternativ enn å gå inn i krigen, og utradere de russiske styrkene. Det er et komplett uakseptabelt alternativ å la russland slippe unna med å bruke atomvåpen. Det betyr bare at de vil gjøre det igjen. NATO vil ha vist seg som så svak at de fint aksepterer russisk bruk av atomvåpen. Putin ønsker ikke tape krigen. Altså er det svært svært usannsynlig at han ville benytte atomvåpen. Så klart, i en situasjon der det er en *faktisk* eksistensiell trussel mot russland eller putin, så ville det nok være et alternativ. Men vi er langt unna det. Endret 9. august av Espen Hugaas Andersen 7 2 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg bojangles Skrevet 9. august Populært innlegg Del Skrevet 9. august 1 hour ago, Enceladus said: Funny hvis dette stemmer: https://x.com/PStyle0ne1/status/1821993130956394828 Kilden påstås å være CNBC men jeg greier foreløpig ikke å verifisere det. Så ta med en klype salt. 10 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå