Populært innlegg Brother Ursus Skrevet 13. juni Populært innlegg Del Skrevet 13. juni 37 minutes ago, Homba said: Det er ikke uenighet i det. Poenget er at dere angriper andres meninger. Kalles et ekkokammer hvis du ikke forstår hva jeg mener. Men kos dere med twitter propagandaen. Folk i glasshus. Du kunne jo forsøke noe så originalt som å komme med et argument for ditt eget syn, i stedet for bare å komme med anklager mot de andre deltakerne. Men jeg skjønner jo at det er lettere å angripe oss, enn å komme med argumenter for hvorfor folkemord og invasjon og krigsforbrytelser er ok. 11 1 Lenke til kommentar
sjamanen Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni Homba skrev (23 minutter siden): Du bekrefter det jeg påpekte. Takk for det Så du mener at alle meninger og synspunkter, aldri så latterlig, skal diskuteres? 1 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Brother Ursus Skrevet 13. juni Populært innlegg Del Skrevet 13. juni Just now, sjamanen said: Så du mener at alle meninger og synspunkter, aldri så latterlig, skal diskuteres? Han har selvfølgelig rett til å inneha enhver mening han ønsker, og må gjerne legge ut om dem, men det betyr ikke at vi andre har noen som helst obligasjon til å underholde dem uten innsigelser. Det er folk som mener vitenskapen er ekkokammer også, fordi den mener snodige ting som at jorden ikke er flat, at mennesker landet på månen og at vaksiner stort sett funker. Støtten til Russland i Norge er rundt 2% og er et ytterliggående frynsefenomen. 6 4 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg DrAlban3000 Skrevet 13. juni Populært innlegg Del Skrevet 13. juni Homba skrev (1 time siden): Nok et eksempel på kapringen av denne tråden. Hvis man bare stiller spørsmål ved hvor langt man er villig til å gå for Ukraina så blir man bedt om å ryke og reise. Tragisk at dere har laget et sånt ekkokammer. Mange saker er jo ekstremt tunge på den ene siden. Denne tråden handler om en invasjonskrig hvor et land har bestemt at de skal ta landområder fra et annet land med makt. Det er lett å heie på den ene siden i slike tilfeller, så det er nok liten tvil om at det er en ganske samstemt gjeng her inne. Det er mange ting jeg skulle ønske skjedde, men ikke tør å gjøre noe med selv. Ukraina krigen er en av de, jeg tør ikke kjempe i den krigen men forstår godt at folk velger å gi livet sitt for å unngå å bli en Russisk marionette-stat. At de fleste er ekstremt negative til å gi Russland noe som helst er også ikke så rart om man har fulgt med. Om du står i et klasserom og stiller spørsmålet "hvem her tenker at jorden er flat" dukker det ikke opp mange hender. Kanskje ingen! "Ekkokammer" tenker du da. 15 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Thor. Skrevet 13. juni Populært innlegg Del Skrevet 13. juni (endret) Noen bilder fra byen "Kostjantynivka". En industriby 55km nord for Donetsk by helt på grensen mot russisk kapret territorie. Befolkningstall før krigen: 70,000 Det kan virke som enkelte her trenger en påminnelse på hva Ukraina sliter med, og hva som kan komme vår retning hvis vi ikke bidrar nok til å sende Ukraina hjelp. Ondskapen stopper ikke i Øst-Ukraina hvis vi lar det fortsette. Jeg har utelatt noen bilder som var enda mer grafiske og brukt spoiler på det som kanskje ikke alle tåler å se. Spoiler Endret 13. juni av aklla Bilder i spoiler fjernet 3 9 Lenke til kommentar
Populært innlegg Serpentbane Skrevet 13. juni Populært innlegg Del Skrevet 13. juni (endret) freedomseeker skrev (10 timer siden): Sannsynligheten for en direkte konfrontasjon med Russland blir stadig større. Hvor mye er folk villige til å ofre for at Russland ikke skal få lov til å okkupere øst Ukraina? Det er jo et betimelig spørsmål. Og hvis svaret på det er krig, hvorfor reiser man da ikke da til Ukraina og kjemper? Jeg stiller også spørsmål ved politikerens agenda når de sier at Ukrainas krig er vår krig, og at vi må vinne i Ukraina for ellers så vil Russland angripe andre, og potensielt NATO. Men dette virker ulogisk, hva har Russland å vinne ved å angripe et NATO land? Og om man vinner i Ukraina, og Russland blir presset tilbake. Hva vil motreaksjonen fra Russland være, og hva med sivilbefolkningen i Øst Ukraina? De som er igjen der er jo særdeles pro russiske, er massiv økonomisk støtte veien å gå for å omvende dem? Øker sannsynligheten for en direkte konfrontasjon med Russland? Hvordan? Hvorfor? Russland har kommet med trusler jevnt de siste to årene, og de såkalte røde linjene har blitt krysset en etter en uten at noe har skjedd. Samtidig har Russland tapt stadig flere soldater og våpensystem, samtidig som vi ser vestlige våpen, og lavteknologiske Ukrainske hjemmesnekrede våpen, penetrere Russiske forsvarsverk. Hva vil Russland oppnå med en åpen militær konfrontasjon med NATO, foruten massive tap? Hvor mye er folk villige til å ofre for østlige deler av Ukraina? Jeg dropper Soviets historie her, selv om også denne er relevant, men moderne Russland har vært i en okkupasjonskrig mot et naboland eller provins hvert eneste år minus 1998. Hvilke indikasjoner har du på at Russland tenker å stoppe med østlige deler av Ukraina? Målet var hele Ukraina, om spørsmålet blir bare om østlige deler så er det nettopp på grunn av at vi krysset de første røde linjene og støttet dem. Russland vil da forbli Russland, hvor går da den neste grensen? Hvor mye er du, vi, villige til å ofre for å hjelpe et annet land. Hva om de baltiske landene angripes, jo de er NATO, men hvorfor skal vi hjelpe dem mer når spørsmålet blir hvorvidt man skal ofre noe? Skal vi være villige til å ofre mer for Estland enn Ukraina? Hvorfor? Putin truer jo med atomvåpen. Ofrer vi noe ved at Ukraina forsvarer seg mot en invasjonshær? Hvorfor skal vi dra dit å kjempe fordi vi støtter deres rett og evne til å forsvare seg? Eller, mener du at man ikke skal heie på et fotballag fordi man ikke spiller fotball selv? Kanskje vil Russland angripe et NATO-land, kanskje ikke. Men du stiller nå spørsmålet, hvorfor skal Russland angripe er NATO-land? Samtidig påstår du at vi er på vei mot en krig mot Russland. Du motsier deg selv. Hvis Russland angriper NATO fordi vi støtter Ukraina så vil de kun gjøre det fordi de tror de vil vinne. Da er det ingen ting som tilsier at Russland ikke vil angripe NATO senere når de har bygget opp sin offensive kapasitet. Du stiller spørsmål ved vestlige politikeres motivasjon. Russland startet denne krigen, motivasjonen er at Russland ikke skal lykkes, motivasjonen er å hjelpe Ukraina. Det er også et viktig signal til andre autoritære land and Russland feiler. Ikke mot Vesten, men mot et mindre land som får noe støtte. Det er et ekstremt viktig, for oss, geopolitiske budskap. Om Russland drives tilbake, hva skjedde da? Kanskje blir det vanskelig for Putin å sitte ved makten. Kanskje blir det endringer innenfra. Kanskje ikke. Men, Ukraina vil befeste sine grenseområder. Kanskje aksepteres de inn i NATO, i alle fall EU. De vil få en større grad av beskyttelse. Folket i øst vil måtte tilpasse seg et helt og samlet Ukraina. Eller flytte til Russland. Homba skrev (8 timer siden): Nok et eksempel på kapringen av denne tråden. Hvis man bare stiller spørsmål ved hvor langt man er villig til å gå for Ukraina så blir man bedt om å ryke og reise. Tragisk at dere har laget et sånt ekkokammer. Problemet er at det er det samme game spørsmålet. Hvor langt er dere villig til å gå, inndirekte sagt, hvis vi støtter Ukraina vil vi angripes av Russland, det blir 3. verdenskrig, vi blir angrepet av atomvåpen, og der er vå skyld. Påstander som er ekko av Russisk propaganda, men som det ikke argumenteres for validiteten av. Videre dro han den samme gamle "hvorfor drar dere ikke og kriger i Ukraina da?" som alle gikk lei av for over to år siden. Det er åpenhet for å argumentere, for all del. Men da bør man først komme seg forbi å bare være et ekko av den samme gamle utbrukte russiske propagandaen og retorikken. Og ikke forvent at vi leser svak utbrukt argumentasjon inspirert av Russisk propaganda, liksom ser lyset og responderer med hvor smarte dere er. Dere utfordrer, greit, men dere vil også bli utfordret tilbake. Men ok, jeg skal svare. Hvor langt er vi (jeg) villige til å gå? Hele veien. Jeg mener vi skal støtte Ukraina så mye vi kan, med det som behøves, for at de skal få den absolutt beste muligheten for å lykkes i sitt forsvar. Om konsekvensen av dette er at Russland angriper NATO, at Russland starter en krig, så er dette en krig Russland vil tape. Så vet du det... Endret 13. juni av Serpentbane 16 1 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Brother Ursus Skrevet 13. juni Populært innlegg Del Skrevet 13. juni 7 3 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2024/06/12/ukrainian-atacms-rockets-are-blowing-up-russias-best-s-400-air-defenses-as-fast-as-the-s-400s-can-deploy-to-crimea/ Ukrainian ATACMS Rockets Are Blowing Up Russia’s Best S-400 Air Defenses As Fast As The S-400s Can Deploy To Crimea 5 4 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni En "krigshelt" som kom tilbake ble angivelig myrdet i trappegangen sin i Moskva. Bildet er muligens litt for grafisk (eller i det minste veldig blodig) til å postes. På en lapp stod det "Takk for den militære spesialoperasjonen." Dette kan selvsagt også være for å flytte fokus vekk fra den egentlige grunnen til at han ble drept, hvem vet. Kriminaliteten brer om seg i Russland blant de tilbakevennede. 6 Lenke til kommentar
iMarius Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni 52 minutes ago, Brother Ursus said: Jeg håper dette er starten på noe stort. Russerne "støtter" Putin, men det kan forsvinne fort om det plutselig går galt med privatøkonomien til folk. 8 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Enceladus Skrevet 13. juni Populært innlegg Del Skrevet 13. juni 48 minutes ago, Brother Ursus said: https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2024/06/12/ukrainian-atacms-rockets-are-blowing-up-russias-best-s-400-air-defenses-as-fast-as-the-s-400s-can-deploy-to-crimea/ Ukrainian ATACMS Rockets Are Blowing Up Russia’s Best S-400 Air Defenses As Fast As The S-400s Can Deploy To Crimea Fra artikkelen: Quote The first F-16s—former Danish examples—should arrive in Ukraine any week now. Don’t be shocked if the nimble jets quickly launch for strikes on Russian bases in Crimea. Bases whose air-defenses have been steadily ground down by back-to-back barrages Plutselig nå en av dagene så skjer det! Blir svært spennende å se om de vil gå etter brua! 6 7 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni 10 minutes ago, iMarius said: Jeg håper dette er starten på noe stort. Russerne "støtter" Putin, men det kan forsvinne fort om det plutselig går galt med privatøkonomien til folk. Økonomien, børsen og valutaen er så kraftig manipulert at den neppe vil gå gjennom gulvet. Myndighetene holder store mengder valuta, og tillater også bare begrenset med salg. Den psykologiske effekten på folk flest kan dog bli såpass at de forsøker å kvitte seg med sine egne rubler, for å holde dollar, euro og kanskje tom. yuan, og da kan det bli et problem med bankløp. Derfor alle bankene har stengt, antagelig. Samtidig handler de selv bak lukkede dører. Noe som i andre land ville være fullstendig uhørt og knekke tillitten til en økonomi over natten. 7 1 Lenke til kommentar
Homba Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni Serpentbane skrev (1 time siden): Men ok, jeg skal svare. Hvor langt er vi (jeg) villige til å gå? Hele veien. Jeg mener vi skal støtte Ukraina så mye vi kan, med det som behøves, for at de skal få den absolutt beste muligheten for å lykkes i sitt forsvar. Om konsekvensen av dette er at Russland angriper NATO, at Russland starter en krig, så er dette en krig Russland vil tape. Så vet du det... Det er det jeg er redd for. Lenke til kommentar
sjamanen Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni Homba skrev (Akkurat nå): Det er det jeg er redd for. Kan jeg utfordre deg til å presentere hvordan du ser for deg verdenssituasjonen dersom vesten presser Ukraina til å gi fra seg østlige deler og inngå fred ? Hvordan tror du det vil gå, gjerne på kort og lang sikt? 7 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni 10 minutes ago, Enceladus said: Fra artikkelen: Plutselig nå en av dagene så skjer det! Blir svært spennende å se om de vil gå etter brua! Jeg har mest sansen for ruten som går sør for Krim. Russisk luftvern på Krim er svekket og det er også Svartehavsflåten. Google Maps forteller meg at det blir drøyt 700km å fly hver vei. 5 Lenke til kommentar
Homba Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni sjamanen skrev (2 minutter siden): Kan jeg utfordre deg til å presentere hvordan du ser for deg verdenssituasjonen dersom vesten presser Ukraina til å gi fra seg østlige deler og inngå fred ? Hvordan tror du det vil gå, gjerne på kort og lang sikt? Det tør jeg ikke. Det er umulig å forutse, men vi ender der på et tidspunkt uansett. Jeg tror ikke Ukraina er i stand til å ta tilbake alt de har tapt av territorier så langt i krigen, russerne er for sterke til det. Jeg tror ikke russerne er i stand til å ta hele Ukraina enten de vil det eller ikke, sånn at vi må forhandle med de på et tidspunkt og med denne konstante eskaleringen så bør vi gjøre det relativt fort. Man kan jo håpe på at ukrainerne på lang sikt får tilbake områdene sine ved et regimeskifte slik som da soviet kollapset. Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni Offisielt er altså kursen 1 USD til 88 rubler. Men i realiteten er vekslingskursen 1:200. Og de kjøper tilbake for bare 50 rubler. Fortsetter ting slik vil vanlige folk måtte gå over til en annen uoffisiell valuta for å ha mer forutsigbarhet. 4 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. juni Del Skrevet 13. juni Vodkaflasker og ting man har underslått fra arbeidsplassen, som i gode, gamle dager? 3 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå