Entern Skrevet 4. mai Rapporter Del Skrevet 4. mai Brother Ursus skrev (11 minutter siden): Det er utrolig snålt at man har latt Kina og andre land kapre hele forsyningskjeder uten noen som helst bekymring for fremtiden... Globalism’s a hell of a drug. 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg Brother Ursus Skrevet 4. mai Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 4. mai GLSDB skulle jo være en gedigen flause, men ser ut til å ha funket godt nok i Krynky og andre steder på sørsiden av Dnipro-elven. Mulig de eksperimenterer med den ennå. Franske AASM Hammer glidebomber skal også være i bruk der. 9 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 5. mai Rapporter Del Skrevet 5. mai Quote Ukraina: Har skutt ned russisk fly Ukrainske styrker har skutt ned et russisk kampfly av typen Su-25 over Donetsk-regionen øst i landet, ifølge president Volodymyr Zelenskyj. Nedskytningen skjedde lørdag, opplyste president i sin daglige videotale. Ytterligere detaljer om hendelsen er ikke kjent, og nyhetsbyrået Reuters har ikke kunnet verifisere opplysningene. Su-25 er et enkeltsetes, tomotors jetfly utviklet i det daværende Sovjetunionen av selskapet Sukhoij. Det har Nato-rapporteringsnavnet Frogfoot. 7 Lenke til kommentar
Thaprhap Skrevet 5. mai Rapporter Del Skrevet 5. mai Tøft. Liker dama som står for sitt. Huske ho fra barneskolen 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg bojangles Skrevet 5. mai Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 5. mai (endret) Forsvant greit med panser, 2 luftvern og 1 jagerfly samt 860 russere fra fronten. Endret 5. mai av bojangles 5 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg kåre b Skrevet 5. mai Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 5. mai (endret) Russland har vel tradisjonelt gjort det "dårlig" i starten av større kriger, for så å kommet sterkt tilbake. Jeg er ingen økonom, men vestens taktikk er å forsøke å knekke de med sanksjoner; -Russland er ett gigantisk land, med gigantiske naturressurser. De har olje/gass, metaller og de er netto mat eksportør. -De har vel fortsatt en form for planøkonomi, staten bestemmer? -De har ett forferdelig menneskesyn og null respekt for liv og individet, dette betyr ikke bare at de sender folk i døden i krigen, men også at de har ubegrenset med arbeidere til produksjon av både samfunnskritiske varer og krigsmateriell. I mine øyne betyr dette at de ikke er avhengig av noe særlig "utenfra", altså de er ikke avhengig av handel med andre land og da er det vel tilnærmet umulig å knekke de med sanksjoner. Gjøre det ubehagelig? Ja, men man klarer ikke å knekke ett så stort land med planøkonomi.. Vestlig teknologi? Jada, men nå har vel russerne både vært i verdensrommet og hatt atomvåpen i 60-70år, de er ganske sikkert i stand til å produsere krigsmateriell. Når man skal krige mot en annen nasjon, så er vel litt grunnleggende taktikk å ta unna forsyningskjeder, kommandostruktur og ressurser som motstanderen sitter på. Det blir litt vanskelig for Ukraina når de ikke har fått angrepet inn i russland. Dette kan vi vel takke våre udugelige politikere i vesten for. Jeg nevnte det vel i fjor vår her, før den store offensiven til ukraina, de burde gå inn i russland og komme inn bak fienden istf å gå rett mot minefelt og skyttergraver. -Skal man oppnå en "gamechanger", må Ukraina få langtrekkende våpen i sånne mengder at de kan kjøre koordinerte angrep slik vi så fra Iran mot Israel, altså 500-1000 missiler, droner etc mot høyverdige militære mål i hele Russland. Da overbelaster man luftvernet og får tatt ut materiell, forsyningslinjer, strømforsyning, fabrikker, raffinering, lager etc etc, i sånne mengder at det vil ha store langsiktige virkninger. Dette burde vært gjort ifjor. Slik man holder på nå er det den med størst forrakt for menneskeverd som vinner frem, skal man snu dette må man få gjort noe med ressursene til Russland. Noe som bekymrer meg når det gjelder utviklingen er hva som skjer hvis russland klarer å ta hele ukraina, da har de nye store ressurser og en haug med mennesker de kan tvangsmobilisere. Jeg tror det på sikt kan bli stygt for resten av europa. Jeg synes også noen her inne burde tenke litt gjennom hvordan innleggene sine fremstår for utenforstående, husk at dette ligger åpent. Det er lett å fremstå som en krigshissende tulling.. Endret 5. mai av kåre b 11 6 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 5. mai Rapporter Del Skrevet 5. mai Sitat Xi til Europa PUBLISERT KLOKKEN08:23 IKINA Kinas president Xi Jinping er for første gang på fem år på vei til Europa. Han er ventet å lande i Paris senere søndag. I tillegg til Frankrike skal han besøke Ungarn og Serbia. Samtalene med franske ledere risikerer å bli preget av uenighet om krigen i Ukraina og om økonomiske konflikter. De skal også handle om Midtøsten og klima, ifølge den franske presidentens kontor (NTB). 2 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 5. mai Rapporter Del Skrevet 5. mai https://www.nrk.no/urix/de-romte-fra-putins-regime-1.16864309 Artikkelen handlar om russarar og frie russiske medier som har søkt tilflukt i Latvia, men kjem også inn på situasjonen for den russiske delen av befolkninga. Dei som innvandra frå Russland i den tida landet var ein del av Sovjetunionen har vanskar med å få fullverdig latvisk statsborgarskap. 4 1 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 5. mai Rapporter Del Skrevet 5. mai torbjornen skrev (1 time siden): https://www.nrk.no/urix/de-romte-fra-putins-regime-1.16864309 Artikkelen handlar om russarar og frie russiske medier som har søkt tilflukt i Latvia, men kjem også inn på situasjonen for den russiske delen av befolkninga. Dei som innvandra frå Russland i den tida landet var ein del av Sovjetunionen har vanskar med å få fullverdig latvisk statsborgarskap. Kan ikke si jeg synes veldig synd på sistnevnte. De kom til de baltiske landene som kolonister, som en del av et russifiseringeprosjekt som hadde som mål å knuse den innfødte kulturen. 5 2 1 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 5. mai Rapporter Del Skrevet 5. mai https://www.dagbladet.no/video/russisk-droneangrep-voldsomme-flammer/Hpv4DiLa 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 5. mai Rapporter Del Skrevet 5. mai (endret) Entern skrev (20 minutter siden): Kan ikke si jeg synes veldig synd på sistnevnte. De kom til de baltiske landene som kolonister, som en del av et russifiseringeprosjekt som hadde som mål å knuse den innfødte kulturen. Du har sikkert betre greie på latvisk historie enn meg, men er du sikker på at det fanst ein plan som hadde som mål å russifisere Latvia og knuse den innfødde kulturen? Det er likskapar mellom det stalinistiske Sovjetunionen og NaZi-Russland anno 2024, men det er også store skilnader. Mi meining er uansett at når det er gått mange tiår og folk har slått rot og fått born og borneborn er det på tide å annerkjenne desse folka som fullverdige innbyggjarar. Ein kunne evt. setje som krav at alle (unntatt demente eller folk med hjerneskader/nedsette evner) måtte bestå ein prøve i latvisk for å få statsborgarskap. Dette er det Latvia som må bestemme, men det ville vise at Latvia er eit land tufta på vestlege verdiar i motsetnad til Russland. Midt oppe i dette er det ikkje vanskeleg å forstå at den russisktalande befolkninga med god grunn kan bli sett på som ein trussel i dagens situasjon. Den trusselen blir likevel minst mogeleg dersom ein behandlar denne minoriteten med respekt. Endret 5. mai av torbjornen 2 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 5. mai Rapporter Del Skrevet 5. mai På den andre sida ser ein at Russland har ein aktiv politikk for russifisering av okkuperte område i Ukraina. Ukrainarar må enten flykte, bli russiske eller blir erstatta med folk frå Russland. Alle må ha russisk pass, skulane blir einsretta og all undervisning er på russisk og innretta etter russisk kultur. På Vestbreidda ser ein litt av det same, der jødiske busetjingar breier om seg og palestinarane blir jaga frå område dei tradisjonelt har hatt. Når så okkupantane har hatt kontroll nokre tiår blir endringane vanskeleg eller umogeleg å reversere. Spørsmålet om russarane kom til Latvia som ein del av ein plan om russifisering, knuse den innfødde kulturen og/eller drive etnisk rensing, eller om dei ikkje var ein del av ein slik plan har såleis stor betydning for om- og evt. korleis spørsmålet om latviske statsborgarskap til russarar som innvandra i Sovjettida kan løysast. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 5. mai Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 5. mai (endret) @torbjornen Russifisering er som grevinnen og hovmesteren - The same procedure as every year, James. Russere som ikke er aktive spioner, informanter eller sabotører utenfor Russland er passivt bevisste om at de er en del av russifiseringen. De ønsker eller aksepterer passivt at deres ukultur skal ta over verden. Hvordan det skjer har jeg beskrevet tidligere i tråden: Jeg mener det eneste riktige er å aktivt reversere russifisering. Russiske arbeidsinnvandrere bør aktivt sendes hjem til Russland og aktivt erstattes av arbeidsinnvandrere fra vennligsinnede land som Ukraina, Polen, Baltikum etc. Endret 5. mai av Simen1 9 2 1 Lenke til kommentar
superrhino Skrevet 5. mai Rapporter Del Skrevet 5. mai torbjornen skrev (18 minutter siden): Du har sikkert betre greie på latvisk historie enn meg, men er du sikker på at det fanst ein plan som hadde som mål å russifisere Latvia og knuse den innfødde kulturen? Det er likskapar mellom det stalinistiske Sovjetunionen og NaZi-Russland anno 2024, men det er også store skilnader. Mi meining er uansett at når det er gått mange tiår og folk har slått rot og fått born og borneborn er det på tide å annerkjenne desse folka som fullverdige innbyggjarar. Ein kunne evt. setje som krav at alle (unntatt demente eller folk med hjerneskader/nedsette evner) måtte bestå ein prøve i latvisk for å få statsborgarskap. Dette er det Latvia som må bestemme, men det ville vise at Latvia er eit land tufta på vestlege verdiar i motsetnad til Russland. Midt oppe i dette er det ikkje vanskeleg å forstå at den russisktalande befolkninga med god grunn kan bli sett på som ein trussel i dagens situasjon. Den trusselen blir likevel minst mogeleg dersom ein behandlar denne minoriteten med respekt. Jeg mener at så lenge den russiske imperialismen eksisterer, så er det en sikkerhetstrussel med russisk demografisk ekspansjon/tilstedeværelse og den mentaliteten man har sett i Donbass. Russerne har nok land fra før av, så etter min mening bør vesten ta opp Nansens ånd. Nasjonalstatens integritet først og fremst, og deretter kan man vurdere rettigheter. 4 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 5. mai Rapporter Del Skrevet 5. mai (endret) Simen1 skrev (8 minutter siden): @torbjornen Russifisering er som grevinnen og hovmesteren - The same procedure as every year, James. Russere som ikke er aktive spioner, informanter eller sabotører utenfor Russland er passivt bevisste om at de er en del av russifiseringen. De ønsker eller aksepterer passivt at deres ukultur skal ta over verden. Hvordan det skjer har jeg beskrevet tidligere i tråden: Men hadde Sovjetunionen ein plan om å russifisere Latvia? Eller flytta folk fritt innanfor Sovjetunionen på same måten som vi gjer innanfor EU? Dei fleste ville vel ta avstand frå påstandar om at Polen vil infiltrere Norge. Sovjetunionen sine grenser under den kalde krigen var internasjonalt annerkjente, på same måten som Ukraina sine grenser av 1991 er det i dag. Endret 5. mai av torbjornen 2 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 5. mai Rapporter Del Skrevet 5. mai (endret) Simen1 skrev (24 minutter siden): Jeg mener det eneste riktige er å aktivt reversere russifisering. Russiske arbeidsinnvandrere bør aktivt sendes hjem til Russland og aktivt erstattes av arbeidsinnvandrere fra vennligsinnede land som Ukraina, Polen, Baltikum etc. Dette kan gjerast i Ukraina dersom Vesten syter for å støtte Ukraina nok til å få kontroll over heile landet og gjere slutt på krigen før det er gått for lang tid. Eg har derimot ikkje sansen for å sende bestemødre som har vore i Latvia nesten heile sitt liv til Russland mot sin vilje. Og dette gjeld iallefall dersom folk flytta fritt innanfor unionen utan at det låg ein spesifikk plan om russifisering bak. Her bør ein vise minoriteten respekt og få dei over på si side. Her kan ein også nemne Kharkhiv i Ukraina. Putin ville gjerne gje inntrykk av å "beskytte" befolkninga som i stor grad er russiskspråklege, men russarane greidde aldri å innta byen på grunn av stor motstand i befolkninga, som er lojale mot landet sitt, som er Ukraina. I Ukraina må ein skilje mellom russsisktalande som alltid har vore der, og russiske innvandrarar etter 2014/2022. I Latvia er det gått for lang tid, og den russiske minoriteten er ein naturleg del av befolkninga. Endret 5. mai av torbjornen 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 5. mai Rapporter Del Skrevet 5. mai torbjornen skrev (20 minutter siden): Men hadde Sovjetunionen ein plan om å russifisere Latvia? Eller flytta folk fritt innanfor Sovjetunionen på same måten som vi gjer innanfor EU? Dei fleste ville vel ta avstand frå påstandar om at Polen vil infiltrere Norge. Sovjetunionen sine grenser under den kalde krigen var internasjonalt annerkjente, på same måten som Ukraina sine grenser av 1991 er det i dag. Jeg kjenner ikke konkret til Latvia men for Litauen er svaret et klart 'ja', sovjet drev aktiv russifisering. En kjapp titt på Latvias wikipedia-artikkel gir noenlunde samme bildet jeg kjenner fra historiene jeg har hørt fra Litauiske venner(deportasjoner til sibir, undertrykkelse av språk, kultur og religion). 2 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå