Brother Ursus Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 (endret) "DeepState reports that Ukrainian forces made gains on the northern outskirts of Mykil's'ke, southeast of Vuhledar. Also, The 72nd mechanized and 79th Air Assault brigade pushed out Russian forces from their positions north of Solodke." Endret 3. august 2023 av Brother Ursus 4 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 (endret) Dragavon skrev (12 timer siden): Militære piloter veit på centimeteren kor dei er til ein kvar tid i dag. Si det til det norske flymannskapet som fikk et ublidt møte med fjellsiden til Kebnekaise. Ganske sikker på at de hadde lagt om kursen hvis de *visste* hvor dem var. Det finnes et hav av mulige årsaker til at dem kunne ha forvillet seg inn i Polen. Men alt blir spekulasjoner. Det er en enkeltstående hendelse. Man kan begynne å prate om forsett når det skjer jevnlig. Fram til da kommer det til å være et "uhell". For å fylle på mer bensin til spekulasjonsbålet: Endret 3. august 2023 av Nedward Lagt til noen tweets 7 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 (endret) bojangles skrev (9 timer siden): Jo vi kan helt utelukke at det var feil. Vi snakker piloter med hundrevis om ikke tusenvis av flytimer. Navigasjon det kan de. Dessuten er det strenge regler for luftfarten, og selv militære fly sender flygeplaner - i det minste i fredstid. De har jo kompass ombord, og selv om det var en VFR flygning uten intrsumenter og det plutselig ble tett skydekke ville de jo bare regnet seg tilbake til korrekt kurs - tid og hastighet. Og de ville dessuten varslet på radio at de mistet sikt på VFR flygning slik at kontrolltårnet i polen kunne dirigert vekk trafikk som kunne bli et hinder evt utgjøre kollisjonsfare. Pilotene gjorde ingenting av dette. Om vi kaller det provokasjon eller "oppdrag" spiller vel ingen rolle? Effekten blir jo den samme. Om dette var et legit oppdrag som tålte dagens lys ville de på forhånd sendt flygeplan til polske kontrolltårn som var berørt - det gjorde de ikke. Vi lander nok på ren provokasjon tenker jeg. Det du skriver her er feil på mange måter. Hvis disse navigasjonssystemene er så gode, hvorfor har Russiske piloter kommersielle GPS'er tapet fast i cockpit? Hvorfor navigerer vestlige piloter med langt bedre integrerte navigasjonssystemer feil? Selv de med navigasjon integrert i HUD. Jeg har en bekjent på F-35, og han fikk mye pes fordi han fløy opp feil fjord og passerte er cruiseskip i lav høyde. Han hadde riktig nok akkurat gått over fra F-16. Jeg kjørte bil på GPS her om dagen, jommen klarte jeg ikke kjøre feil like vel. Når vi ser bilder fra Ukraina, særlig tidlig i krigen, så så vi piloter som åpenbart navigere visuelt, fulgte lett gjenkjennelige strukturer, motorveier og terreng. Nei, vi kan ikke utelukke feil, og det handler ikke om de kan navigasjon eller ikke. Hva angår innrapportering av planer for luftfart så kommuniserer militæret med sivil luftfart, men avhengig av hvilke flyvninger det er snakk om så er det på ingen måte nødvendigvis detaljerte planer, men advarlser om militær aktivitet i et område, og potenielt informasjon om høyder det opereres i. Dette er imidlertid ikke relevant, for om det var oppdrag eller provokasjon så vil det ikke finnes en flygeplan. Når jeg skrev oppdrag eller provokasjon var det en henvisning til min forrige post, om man skulle være konspiratorisk så... Altså, en provokasjon er å krysse grensen med vilje. Men, det har vært mye snakk om Wagner og faren for at disse krysser inn i Polen. Skal man være konspiratorisk så har disse helikoptrene lastekapasitet. De kan lande folk på Polsk side av grensen. Altså et oppdrag. Enn så lange kan vi imidlertid ikke utelukke feil, og det fremstår som mest trolig med informasjonen vi har per nå. Men, den muligheten utelukker på ingen måte andre forklaringer. Endret 3. august 2023 av Serpentbane 2 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 (endret) Det sies nå at Ukrainske piloter starter trening på F-16 i August. Overraskende nok skal treningen skje i Danmark, og etter hvert Romania, om dette stemmer. Så får vi se om de lærer å navigere, eller om noen av dem sleiver og treffer mål i Russland. I alle tilfeller, om resten av apparetet kommer på plass og fly overføres kan vi teoretisk sett begynne å se fly i lufta allerede mot nyåret. Men det er mye annet enn pilotene som skal læres opp, og vi vet ikke om og evt. hvor mye de har tjuvstartet. Endret 3. august 2023 av Serpentbane 2 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 2 hours ago, Nedward said: Si det til det norske flymannskapet som fikk et ublidt møte med fjellsiden til Kebnekaise. Ganske sikker på at de hadde lagt om kursen hvis de *visste* hvor dem var. Såvidt jeg erindrer fra den saken var det ikke kursen som var problemet, det var høyden. Enten hadde de feil QNH og dermed feil høyde eller det var kalibreringserror og dermed feil høyde. 2 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 (endret) 2 hours ago, Serpentbane said: Hvis disse navigasjonssystemene er så gode, hvorfor har Russiske piloter kommersielle GPS'er tapet fast i cockpit? Såvidt jeg vet er det for at de da benytter både det russiske GPS systemet og det vestlige systemet. Det siste via kommersiell GPS. Kanskje er det noe de trener på feks i forbindelse med jamming av GPS? Dere undervurderer piloter generelt og hviterussland spesielt om dere tror dårlig utstyr, svak pilot-utdannelse eller klønete adferd er årsaken til at pilotene befant i polsk luftrom. Som jeg sa tidligere er det så mye som tilsier at dette var tilsiktet at det for meg bare blir dumt å si at det skyldes feilnavigering. Ser egentlig ikke noe voldsomt poeng i at vi fortsetter akkurat denne diskusjonen, vi har forskjellig syn og forskjellige tanker om hvordan helikopter fra hviterussland endte opp i polsk luftrom, og det er helt ok. Vi vil vel aldri få noen fasit lagt frem. Så for trådens lesbarhets del er det kanskje helt greit å runde av med å konkludere om at vi er uenige og heller konsentrere oss om det som skjer i Ukraina? Utifra det vi vet akkurat nå er ikke hverken Polen angrepet, ingen helikopter fra hviterussland skutt ned over Polen og det har ikke blitt utført handlinger som er en krigserklæring mot Polen eller noe som utløser artikkel 5 og dermed involverer Nato og sånn får vi håpe og tro at det fortsetter. Endret 3. august 2023 av bojangles 2 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 (endret) bojangles skrev (17 minutter siden): Såvidt jeg erindrer fra den saken var det ikke kursen som var problemet, det var høyden. Enten hadde de feil QNH og dermed feil høyde eller det var kalibreringserror og dermed feil høyde. bojangles skrev (11 minutter siden): Såvidt jeg vet er det for at de da benytter både det russiske GPS systemet og det vestlige systemet. Det siste via kommersiell GPS. Kanskje er det noe de trener på feks i forbindelse med jamming av GPS? Dere undervurderer piloter generelt og hviterussland spesielt om dere tror dårlig utstyr, svak pilot-utdannelse eller klønete adferd er årsaken til at pilotene befant i polsk luftrom. Som jeg sa tidligere er det så mye som tilsier at dette var tilsiktet at det for meg bare blir dumt å si at det skyldes feilnavigering. Poenget mitt står. Det som egentlig skjedde i Sverige med det norske flyet understreker poenget. Det kan skje feil. Det er strengt tatt ikke viktig om det er pilotfeil, rutinefeil eller total systemsvikt. Feil skjer med ulike årsaker og resultat. Og som de ubekreftede tweetene antyder var diktatoren i Hviterussland i nærheten da hendelsen inntraff, noe som ville vært rart om det skulle være en provokasjon med de mulige utfallene dette kan ha. Det gjenstår å se om det blir en gjentakelse. Da snakker vi definitivt om provokasjon. Endret 3. august 2023 av Nedward 1 1 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 bojangles skrev (15 minutter siden): Såvidt jeg erindrer fra den saken var det ikke kursen som var problemet, det var høyden. Enten hadde de feil QNH og dermed feil høyde eller det var kalibreringserror og dermed feil høyde. Kanskje OT, men likevel : Kebnekaise-crashet hadde en kombinasjon av tre årsaker. For det første var flyet konfigurert for landing, og pilotene fikk derfor ikke advarsel om 'nærhet til terreng'. For det andre hadde Air Traffic Control akkurat klarert flyet til en høyde som bare var 20m over toppen på Kebnekaise. Og sist, men ikke minst, hadde pilotene ikke område-kart med høydeanvisninger. 2 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Uderzo Skrevet 3. august 2023 Populært innlegg Del Skrevet 3. august 2023 Sitat Russland har erklært Norge som et «uvennlig» land. https://www.vg.no/nyheter/i/LlgowQ/russland-ser-paa-norge-som-uvennlig-setter-grense-paa-antall-norske-diplomater Åh, nei, så synd. 12 2 Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 Mangler litt selvinnsikt om de har vurdert Norge som venner frem til nå 😂 8 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 (endret) Samtidig som vi er erklært "uvennlige" så innfører de forenklet reisevisum for nordmenn. Mangel på gisler i russiske fengsler? Endret 3. august 2023 av uname -i 1 1 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 (endret) Uderzo skrev (48 minutter siden): Åh, nei, så synd. Ja, fryktelig trist..🤣 Kan kanskje ha noe med russernes store misnøye med at Norge ikke agerer mot demonstrasjonene mot Ukraina-krigen ved ambassaden i Oslo ? (Sånn rent bortsett fra at alle som hjelper Ukraina sikkert befinner seg på listen..) Vi kastet vel ut en del russiske 'diplomater' i april, og fikk samme behandling tilbake, men kanskje på tide å strippe ned antallet ytterligere. Endret 3. august 2023 av SilverShaded Lenke til kommentar
Pop Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 36 minutes ago, knipsolini said: Mangler litt selvinnsikt om de har vurdert Norge som venner frem til nå 😂 Mer som godfjotter og naive treskaller, vil jeg anta. 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 bojangles skrev (56 minutter siden): Såvidt jeg vet er det for at de da benytter både det russiske GPS systemet og det vestlige systemet. Det siste via kommersiell GPS. Kanskje er det noe de trener på feks i forbindelse med jamming av GPS? Dere undervurderer piloter generelt og hviterussland spesielt om dere tror dårlig utstyr, svak pilot-utdannelse eller klønete adferd er årsaken til at pilotene befant i polsk luftrom. Som jeg sa tidligere er det så mye som tilsier at dette var tilsiktet at det for meg bare blir dumt å si at det skyldes feilnavigering. Ser egentlig ikke noe voldsomt poeng i at vi fortsetter akkurat denne diskusjonen, vi har forskjellig syn og forskjellige tanker om hvordan helikopter fra hviterussland endte opp i polsk luftrom, og vi vil vel aldri få noen fasit lagt frem. Så for trådens lesbarhets del er det kanskje helt greit å runde av med å konkludere om at vi er uenige og heller konsentrere oss om det som skjer i Ukraina? Utifra det vi vet akkurat nå er ikke hverken Polen angrepet, ingen helikopter fra hviterussland skutt ned over Polen og det har ikke blitt utført handlinger som er en krigserklæring mot Polen eller noe som utløser artikkel 5 og dermed involverer Nato og sånn får vi håpe og tro at det fortsetter. Ja, de har kommersielle GPS mottakere fordi det er det eneste som er tilgjengelig for dem på GPS. Russernes alternativ, GLONASS er på papiret like bra, men om du bruker noen minutter på å søke så er det åpenbart at systemet ikke fungerer godt nok, så ille at det Russiske militære i perioder ikke har kunnet, eller rettere sagt villet, benytte seg av systemet. Så har ting blitt bedre det siste tiåret, men det er fremdeles problemer, særlig med implementasjon på eldre fly og helikopter. Jeg undervurderer ingen, jeg vet hvor vanskelig det kan være, og hvor fort en feil kan få konsekvenser. Jeg henviser jo også til vestlige piloter her, og andre har nevnt ulykker knyttet til feilnavigering tidligere. Man kan også nevne skip som går på grunn, til tross for GPS og detaljerte kart. Som jeg avsluttet med i siste post, det er på ingen måte slik at man kan avfeie muligheten for at dette var et uhell. Og nyheten om at de aktuelle pilotene ble møtt av sikkerhetspersonell når de landet indikerer ikke at dette var en "job well done"... At det åpenbart kan ha vært et uhell utelukker ikke provokasjon eller andre oppdrag, men å avfeie muligheten for feilnavigasjon med å si at feilnavigasjon ikke er mulig blir alt for enkelt, og feil. Som du avslutter med, vi legger diskusjonen død nå (jeg svarte etter hvert som jeg leste) 😬 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg JK22 Skrevet 3. august 2023 Populært innlegg Del Skrevet 3. august 2023 I mai da opptrappingen mot motoffensiven var i full gang, hadde jeg gjentatte ganger sagt at selv om forsvarsverkene skulle være ugjennomtrengelig, er det fritt fram gjennom luften med artilleri, droner og flybomber som kryssermissiler. I juni-juli sjokkerte russerne en hel verden ved å avsløre at de hadde skapt verdenshistoriens meste minelagte landskap siden 1945, kanskje noensinne ettersom sensitive sensorer avslørt tusenvis av metallgjenstander på bare få areal jord - og mesteparten av dette var ikke etter våpenbruk. Dette sinket ned ukrainerne som led enorme materiell tap, og i tillegg opplevd disse at ingenting virket som det skulle, fordi NATO-treningen var ytterst mangelfullt og lite innforstått med de taktiske realitetene i felten hvor store enheter vil tiltrekke seg artilleribruk - dermed er små detasjementer og taktiske grupper ned til tretti mann om gang en nødvendighet. Ekstrem jamming gjør det umulig å koordinere ulike styrker på et relativt stort område, radio må til for å kommunisere endog på bare femti meter hold. Dessuten sliter ukrainerne med mangel på kompetanse fordi altfor mange dyktige offiserer utebli, og mange soldater får altfor liten tid for å trenes riktig, selv i NATO-land. Dette fulgt til unødvendig tap som da en CV9040 utsettes for et RPG-overfall av suicidale russerne som ikke var oppdaget tidsnok. Og da det kom kritikk om utebliving av større angrep, ble en kompani med et dusin BMP sendt ut, amerikanerne og tyskerne satt tilbake i stor sjokk da de realiserte hvor grov feil de tok, kompaniet stanses av sperreild og utryddes med Lancet selvmordsdroner som utvilsomt gjør Pentagon helt fra seg i dag. Amerikanerne ser nå Lancet-trusselen, og den skremmer dem! Motoffensiven har blitt en militær fiasko sett i forholdet mellom tapene og gevinstene. Dessuten hadde man realisert at russernes ammunisjonsproblemet ikke har slått til, og da var det oppdaget at det hadde kommet ammunisjon til Russland fra flere land, deriblant Iran, Nord-Korea og Myanmar, samtidig som kineserne solgt mye dual-use materiell som kan sammensettes til våpen - som ammunisjon. Stadige flere og flere Shahed-droner sendes fra Iran som tjener meget på våpensalg til Russland, som i tillegg bryter internasjonale normer omkring Nord-Korea som har direkte jernbaneforbindelse med Russland som kan unngå amerikansk overvåkning. På vestlig hold er det klart at ren og skjær inkompetanse i sann Libya-ånd har fulgt til meget store problemer, i USA er Jake Sullivan (Biden helt blindt stolt på ham tross manges irritasjon i Washington) nå identifisert som en meget farlig sabotør av amerikansk våpenstøtte, alt tyder på at han motarbeidet nærmest alt inkludert F-16 og M1A1, i EU hadde politikerne akkurat som Sarkozy og Cameron i våren 2011 funnet ut at de hadde mye større ambisjoner enn de hadde evne for. Mye våpen leveres til Ukraina, men de var forsinket, slik at ukrainerne måtte starte i juni med bare halv styrke og langt dårligere forberedelser enn ønskelig. Bruk av sjømålsmissiler, Kh-22 og Oniyx, mot områdesmål som kornsiloanlegg og havneanlegg for korneksport er ekstraordinært. Til tross for velmente advarsler som av Sør-Afrikas president som personlig møtt Putin, nektet russeren å høre på disse og satser meget sterkt på å ødelegge all kornsalg i Ukraina under ideen om å tjene mer på salg av russisk korn, og dermed ikke innse at han hisser på seg det globale matmarkedet og flere stater, spesielt Midtøsten, hvor de allerede sliter kraftig om kornprisen ikke skal videre opp. Hans satsing på terrorangrep for å drepe og skade sivilister som "straff" for angrep på Kertsjbruen og Moskva tyder på at han bryr seg ikke om annet enn å bare hevne seg og vinne for enhver pris, og det er veldig merkelig, for å si det mildt. Ukrainerne hadde nylig angrepet et russiskeide transportskip under eskorte av to krigsskip i Svartehavet, og signalisert at de vil angripe "mistenkte skip" til russiske havner. Det hadde gått så galt som det kunne for ukrainerne og oss. Men for å tette til på forsvaret og på grunn av offensiven i Nordøstfronten hadde russerne blitt kraftig overstrekket, og amerikanerne oppdaget at de bakre linjene er ubemannet og svakt forberedt, da så man at majoriteten konsentreres på de forreste forsvarslinjene med sårbare forsyningslinjer, mens Storm Shadow tok ut logistiske mål gikk HIMARS etter artilleri, SAM og EW-stasjoner. JDAM-ER gang på gang gjør innhugg blant russerne som er heldig om de få fulltreff med sine primitive glidebomber. Ukrainerne skiftet om til; the Ukrainian military command has changed tactics, focusing on wearing down Russian troops with artillery and long-range missiles instead of storming minefields under fire. Dette er i praksis samme taktikk som Haig hadde under Sommeoffensiven i 1916, etter den meget blodige og katastrofale begynnelsen skiftet ham om til gradvis fremrykking for å binde ned så mange forsvarerne som mulig, og utsette dem for tung artilleribruk. Under dette slaget mistet tyskerne flere menn enn de allierte, de var helt utslått av det enorme artilleriovertaket Haig hadde skapt. Med klasevåpen er dette aktuelt; det virker som at ukrainerne ikke helt få til med å stille inn utløsningstidspunktet for å slippe ut lasten, og mange av de første opptakene vist for stor spredning, men de lærer, og dermed bedre konsentrere klaseladningene på det tiltenkte målet. Trolig var klasevåpen brukt for å stoppe det russiske fremstøtet i Nordøstfronten. Nå trenger ukrainerne et nytt våpen. WP og napalm. På russisk hold rapporteres det om ubehag etter angrep med røykgranater, trolig var det RP fra Tyskland som forårsaker "harmløse" irritasjoner, men dette viser at ukrainerne vil ha WP. De hadde ikke brukt meget WP siden Bakhmuts fall - trolig var det fordi WP ammunisjon var bare fra Øst-Europa, NATO vil ikke så langt. WP skulle ha blitt tatt i bruk fordi de er meget effektiv mot nedgravede fiender som må holdes ned, men dette har uteblitt under motoffensiven. Nok en gang en tabbe av "menneskerettighetshysteriske" politikerne som nå har satt Vesten sterkt tilbake. Tusener kan ha blitt drept og skadet under motoffensiven i bytte mot meget marginale resultater, om ikke enda flere, og hundrevis av kjøretøyer har blitt slått ut, både ødelagt og skadet. De russiske soldatene sloss og sloss til døden, og de simpelt bare fortsette og fortsette med å dø, ingenting lot til å virke mot dem, så bare moralødeleggende våpen som fremdeles utebli er det som nå gjenstå, alt annet har vært utprøvd, selv de dødelige DPICM klasegranatene. Ukrainerne må fremdeles slåss med den ene armen bundet til ryggen. Ettersom droner bygd i Ukraina som "Bever" (1000 km) og "Rubaka" (500 km) nå settes i masseproduksjon, er det på tid å gå fra symbolske mål i Moskva for svermangrep på krigsvitale mål i hele Russland. Og nylige angrep i Krim-halvøya har trolig avslørt at Storm Shadow-kryssermissiler ikke lenge er begrenset til 250 km, selv om forbudet av dette våpenet mot Kertsjbruen fremdeles består. Det er på tid å la det russiske luftvernsforsvaret smake det samme som det ukrainske hadde gjort. Der har ukrainerne frie hender. 5 9 1 Lenke til kommentar
O3K Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 Uderzo skrev (59 minutter siden): Sitat Russland har erklært Norge som et «uvennlig» land. Åh, nei, så synd. Så synd at det tok såpass lang tid. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 Jeg trodde vi var blitt "uvennlig land" for lenge siden? Eller er det kun nå at det er offisiellt? 1 Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 sedsberg skrev (1 minutt siden): Jeg trodde vi var blitt "uvennlig land" for lenge siden? Eller er det kun nå at det er offisiellt? Du har rett. Det som nå skjer er at russerne legger et tak på antall diplomater ved den norske ambassaden i Moskva. Det er neppe noe stort tap, snarere en påtvunget nedbemanning som kan spare Norge for noen slanter i utenlandstillegg 😊 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 (endret) Brother Ursus skrev (På 31.7.2023 den 17.45): Russerne har begynt å bygge anti-båtdrone-barrierer langs Kerch. Men det kjører vel gjerne flere båter i formasjon. Så det er neppe noe verre enn å bruke én eller to til å sprenge barrieren? Kom på at jeg glemte å svare på denne. Dette er ikke ved Kerch, men ved Sevastopol. 44.623286, 33.553433 Spoiler Endret 3. august 2023 av Snikpellik 3 2 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg JK22 Skrevet 3. august 2023 Populært innlegg Del Skrevet 3. august 2023 The first several weeks of Ukraine’s long-awaited counteroffensive have not been kind to the Ukrainian troops who were trained and armed by the United States and its allies. Equipped with advanced American weapons and heralded as the vanguard of a major assault, the troops became bogged down in dense Russian minefields under constant fire from artillery and helicopter gunships. Units got lost. One unit delayed a nighttime attack until dawn, losing its advantage. Another fared so badly that commanders yanked it off the battlefield altogether. Now the Western-trained Ukrainian brigades are trying to turn things around, U.S. officials and independent analysts say. Ukrainian military commanders have changed tactics, focusing on wearing down the Russian forces with artillery and long-range missiles instead of plunging into minefields under fire. A troop surge is underway in the country’s south, with a second wave of Western-trained forces launching mostly small-scale attacks to punch through Russian lines. Det er hva som sies i NY Times. Disse setningene i realiteten avslørt at amerikanerne og NATO gjort en meget stor feil; de hadde ignorerte det som var lært under stridighetene i Ukraina og deretter ikke evnet å forstå de meget forskjellige forholdene som gjør at NATO-trente styrker kom meget dårlig forberedt i møte med et sterkt forsvar; de klarte ikke å orientere seg og koordinere seg med hverandre, de måtte ut i meget stramme angrep i hensikten om å bryte seg gjennom et meget minelagt område over store avstander. Som en kommentert; The West takes pride in its principle of decentralized command lines in warfare, enabling units to move faster and make accurate decisions. - dette kunne ikke ukrainerne gjøre fordi de må koordinere seg mellom og til dette trenger de kommunikasjonsmidler, og de kunne ikke la sine offiserer ta unødvendig risiko fordi de må orientere seg på et stort område med skjulte som kjente russiske forsvarsposisjoner. NATO-trente enheter nemlig endt med å gå seg vilt og blitt erratisk fordi de slåss hvert for seg uten å kunne samordne deres operasjon mot russerne. Samordning mellom de angripende militærenheter innenfor taktikk, koordinering, kartleggelse og innkalling av ild er vitalt. Og dette hadde NATO sannsynlig ikke innsett, da statisk krigføring som en skyttergravskrig ikke eksistert i disses villeste fantasier. De skulle ha hentet fram håndbøkene fra 1914-1970. “Arguably, the problem was in the assumption that with a few months of training, Ukrainian units could be converted into fighting more the way American forces might fight, leading the assault against a well-prepared Russian defense, rather than helping Ukrainians fight more the best way they know how.” Kofman er inn på akkurat dette, nemlig at NATO-utdannede instruktører og offiserer hadde grepet saken helt galt fra begynnelsen og prøvd å projisere sin egne doktrine og oppfatninger på ukrainsk militærpersonell som kom fra et land med en krig som i hovedsaks er basert på statisk krigføring, tung artilleribruk, småskala infanterideployering og små mobile kampgrupper ned til tretti menn om gang (for Wagner ned til bare fem-syv menn i Bakhmutslaget) med ekstraordinær tung jamming som umuliggjør digital som analog kommunisering utenom Starlink som slett ikke er giret på feltbruk, og Pentagon i slutten på juli hadde innsett at de må bruke Starlink mer massivt enn tidlig. Dette betyr da i realiteten at om det var amerikanerne i ukrainernes plass, ville de sannsynlig ikke ha gjort det bedre. Combined arms tactics er UMULIG i felten fordi russerne har massevis av droner som kan se et par titalls kilometer inn på ukrainsk grunn, enormt mange EW-stasjoner som jammet nærmest alt og enhver at selv de russiske forsvarerne må bruke eldgamle kommunikasjonsmetoder som kurer bokstavelig talt, og fravær på luftstøtte sammen med bombedroner og selvmordsdroner som ikke kunne stoppes med vanlig kampluftvernsvåpen. Ukrainerne satser dermed på at overlegne teknologi vil være avgjørende, men da vist det seg at minene var helt umulig å fjerne tidsnok, og at man ikke klarte å avansere på lang hold. Ukrainerne klarte å vinne terreng først etter å ha skiftet om til avansement på meget kort hold i "skritt-for-skritt". De har klarte å dempe Lancet-trusselen, men ikke eliminert den helt, og de fremdeles sliter med å røyke ut russerne som ytterst sjeldent trakk seg ut. Ukrainian Troops Trained by the West Stumble in Battle - The New York Times (nytimes.com) NATO-doktrinen har feilet. Ukrainerne må nå gjøre som de er vant til å gjøre. Det er nå voksende kritikk i Vesten fordi det er blitt klart at for mange feilgrep og for mye feilsatsinger hadde hendt, ammunisjonsproblemet hadde latt vente på seg fordi det var en sterk overoptimistisk tro på en snar seier i NATO-hovedstedene, og dermed mener dette vil "forsvinne", nå ser alle at dette gjør det ikke. Ukrainerne har lidd meget fordi politikerne og offiserer kan ha feilvurdere alt helt fullstendig og deretter nektet å ta lærdom fra krigen i Ukraina. En offiser fra år 1918 ville ha vært til meget stor hjelp for å trene de ukrainske soldatene, likedan hans kollega fra år 1951, da man forsto krigføringens natur i Ukraina mye bedre enn det NATO-offiserene gjorde. 4 7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå