Brother Ursus Skrevet 21. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2023 Håper Girkin blir dømt, sendt i fengsel, rekruttert av militæret, og sent til fronten som kanonfodder 😄 3 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 21. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2023 qualbeen skrev (37 minutter siden): Men nå skal jeg skrive noe som neppe blir populært mottatt: akkurat det samme gjelder de som kjemper på russisk side i krigen! 🤯 Også de er bare vanlige folk, som før krigen hadde en helt normal jobb. Nå er de tvunget til å drepe på kommando fra Putin. Gjør de ikke det, så venter en grusom skjebne! (Både for en selv, men gjerne også for familien din i tillegg!) Hver gang en russer dør, er dette en tragedie for de som elsket denne personen. Kanskje har han et par små barn, som plutselig mistet sin far? Er i grunn helt enig men denne holdningen krever at man behersker den vanskelige øvelsen å holde to tanker i hodet samtidig. Det betyr at selv om jeg har medynk med den enkelte russer, som kanskje er ved fronten mot sin vilje og ikke ser noen andre alternativer, så representerer han fortsatt et problem ukrainske styrker må håndtere på bestemt, kanskje dødelig vis. 6 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Dragavon Skrevet 21. juli 2023 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 21. juli 2023 Naturlegvis har vi empati med enkeltmennesker på russisk side og. Men det er russland som har invadert Ukraina, og russarane har ansvaret for det som skjer. Alle russarar som har stemt på putler har medansvar for invasjonen. Så i valget mellom ukrainere og russere så håper eg ukrainere lever og russere dør. 11 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 21. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2023 Dragavon skrev (18 minutter siden): Alle russarar som har stemt på putler har medansvar for invasjonen. Det forutsetter at valget i Russland er et reelt valg. Det er få holdepunkter for å kunne påstå det. 4 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg bojangles Skrevet 21. juli 2023 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 21. juli 2023 (endret) 4 hours ago, qualbeen said: Men nå skal jeg skrive noe som neppe blir populært mottatt: akkurat det samme gjelder de som kjemper på russisk side i krigen! 🤯 Også de er bare vanlige folk, som før krigen hadde en helt normal jobb. Nå er de tvunget til å drepe på kommando fra Putin. Gjør de ikke det, så venter en grusom skjebne! (Både for en selv, men gjerne også for familien din i tillegg!) Vel - det er ikke helt det samme. For russerne begår forbrytelser mot menneskeheten. Krigsforbrytelser, tortur, voldtekt av sivile og voldtekt og bortføring av barn. putin selv voldtar ikke barn i Ukraina. Det er det de russiske soldatene som gjør. Derfor må de dø. Det er altså ikke kun putin som er ansvarlig. Også russiske soldater er ansvarlige for krigsforbrytelsene som skjer i Ukraina. Soldater som ufører ordre om krigsforbrytelser er faktisk ansvarlige for sine handlinger. Kan ikke huske at det er skrevet noe om at russerne henretter familien til russiske soldater. Om det var tilfellet er det rart det ikke har vært skrevet noe om det? Derfor vil jeg snu på det du sier og kontre med at vi får prise oss lykkelig for hver eneste falne russer i denne krigen. For hver døde russer er det en russer mindre som kan begå krigsforbrytelser, som kan voldta ukrainske barn og henrette sivile, eller torturere sivilister eller bombe Ukrainske sykehus eller boligblokker. Og i den konteksten blir en død russisk soldat en god russisk soldat. Måtte russerne stryke med i ennå raskere tempo fremover. Endret 21. juli 2023 av bojangles 10 1 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 21. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2023 Nedward skrev (7 minutter siden): Det forutsetter at valget i Russland er et reelt valg. Det er få holdepunkter for å kunne påstå det. Vi har jo eksempler på at det registreres 'tulleparti' som tilsynelatende er i opposisjon til Putin, men som når det kommer til stykket er en stemme *for* Putin og ikke *mot* ham. 4 1 Lenke til kommentar
Opsat500 Skrevet 21. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2023 Simen1 skrev (2 timer siden): https://en.wikipedia.org/wiki/P-800_Oniks Et svært kapabelt våpen. Merk at maks hastighet sannsynligvis oppnås ved maks høyde, så luftvernsystemer vil kunne oppdage de på lang avstand og kan få nok tid til avskjæring, til tross for at det er supersonisk. Håper disse 1,25M$ cruisemissilene bommer mye. Både fordi den direkte kostnaden er stor, men ennå viktigere at Russisk eksport av disse rammes når det avsløres at de bommer mye. De flyr i lav høyde. Ned til 10m og er vanskelig å skyte ned. Så man får håpe de ikke har altfor mange slike høyteknologiske våpen. 1 1 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 21. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2023 https://www.businessinsider.com/wagner-losses-in-ukraine-are-huge-28-percent-dead-official-2023-7?r=US&IR=T Wagner suffered staggering losses in Ukraine, official says: 28% dead, a further 51% wounded, totaling 62K casualties in just over a year 79% døde og alvorlig sårede Wagneritter. 1 4 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 21. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2023 (endret) Thor. skrev (11 timer siden): Hvorfor jobber Russland så instendig for å lage en global matkrise? Hva kan de tjene på slikt? En interessant video fra Beau of the Fifth Column som snakker om hvordan Putin kan ha feilberegnet og det kan slå tilbake på Russland: Simen1 skrev (7 timer siden): Jeg tenker at rask gjenerobring av areal ikke er det viktigste. De kunne sikkert pøst på med soldater og tatt arealer raskere, mot enorme tap, men det er det ikke verdt. Det er viktigere å minimere egne tap, mens de maksimerer russiske tap. Et forholdstall jeg har merket meg tidligere (januar-mars i Bakmuth?) er 7:1 på tap av russisk vs ukrainsk personell. Det er et svært godt forholdstall gitt Russlands vs Ukrainas militære utgangspunkt. Så får heller tidsbruken på gjenerobring av areal komme litt i andre rekke. Forholdstallet har mye mer å si for det endelige utfallet av krigen og etterspillet. En rask gjenerobring ville vært ønskelig fordi mange ukrainere nå må leve under russisk ondskap. Hver dag som går vil medføre at flere ukrainere blir torturert, mishandlet og drept i okkuperte områder. Men man kan ikke gå raskere frem enn man får til. Tror det er her mye frustrasjon i Ukraina ligger, at Europa og USA er altfor trege og forsiktige med å sende det Ukraina trenger for å gjøre dette her raskest mulig. Så tid har faktisk mye å si her. Endret 21. juli 2023 av Markiii 5 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 21. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2023 Brother Ursus skrev (5 timer siden): Det har meg bekjent ikke skjedd én eneste gang. Det er slikt de truer oligarker som Prigozhin med. Ikke fotsoldater. Og skulle de gjøre det ville de nok raskt få folket mot seg og revolusjonen være et faktum. Åh - så russiske soldater som deltar har et reelt valg? De kunne vært hjemme og levd det gode liv, men har selv valgt å reise ut til fronten? Trodde det var utstrakt bruk av "frivillig tvang" jeg, som f.eks. bruk av eksisterende fanger, krigsdyktige menn som får valg mellom fengsel for en mindre ubetydelig forseelse eller tjenestegjøring, etc. Ja, også har de nok rekruttert mange med lovnader om økonomisk støtte til familiene etc. Svært mange lever i en fattigdom vi ikke kan forestille oss. Er nok ikke alle som klarer å takke nei til en økonomisk kompensasjon?! 6 Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 21. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2023 Sitat Den kjente russiske ultranasjonalisten og militærbloggeren Igor Girkin er pågrepet av russisk politi, opplyser hans kone. Girkin anklages for ekstremisme. https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2023/07/21/195936979/russisk-militaerblogger-pagrepet 3 Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 21. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2023 5 minutes ago, Splitter said: https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2023/07/21/195936979/russisk-militaerblogger-pagrepet «Militærblogger» 🙄 1 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 21. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2023 Typisk russisk projisering igjen. Dei ønsker å invadere Polen, så då påstår dei Polen ønsker å innvadere Belarus..... Sitat Vladimir Putin has said Russia will use “all means at its disposal” to defend Belarus after Poland and other EU countries voiced concerns about the deployment of Russian paramilitaries near their borders. Putin delivered a series of aggressive remarks during a meeting of his security council, where he claimed without evidence that Poland was seeking to invade Belarus, a Russian ally, and that their elites were “dreaming of Belarusian lands”. https://www.theguardian.com/world/2023/jul/21/putin-warn-poland-against-unleashing-aggression-against-belarus-troops-eastern-border 2 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Snikpellik Skrevet 21. juli 2023 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 21. juli 2023 (endret) Splitter skrev (2 timer siden): https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2023/07/21/195936979/russisk-militaerblogger-pagrepet For en tabbe igjen av NTB. Her er ikke en gang Girkins rolle i nedskytingen av MH17 nevnt, i stedet kalles han bare "militærblogger" og "bloggeren". Heller ikke at han ble dømt til livstid fengsel av en nederlandsk domstol for disse massedrapene er med i artikkelen. Utrolig. Endret 21. juli 2023 av Snikpellik 11 8 1 Lenke til kommentar
Lite kreativt navn Skrevet 21. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2023 Fortsetter å støtte usa altså? Jaja Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 21. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2023 2 hours ago, qualbeen said: Åh - så russiske soldater som deltar har et reelt valg? De kunne vært hjemme og levd det gode liv, men har selv valgt å reise ut til fronten? Trodde det var utstrakt bruk av "frivillig tvang" jeg, som f.eks. bruk av eksisterende fanger, krigsdyktige menn som får valg mellom fengsel for en mindre ubetydelig forseelse eller tjenestegjøring, etc. Ja, også har de nok rekruttert mange med lovnader om økonomisk støtte til familiene etc. Svært mange lever i en fattigdom vi ikke kan forestille oss. Er nok ikke alle som klarer å takke nei til en økonomisk kompensasjon?! Russerne har hatt mange valg. De velger kollektivt ikke å foreta seg noe mot Putin foreløpig. Det er mange som er imot ham. Det så vi av hvordan de støttet Wagner. Imidlertid forsøker alle fremdeles å holde hodene sine ned i håp om at alt skal gå over. Det er mentaliteten deres. Og da er de medskyldige. Russiske menn kan fremdeles forlate landet på flere måter. Det er umulig å vokte hele den russiske grensen. Og hele Russlands hær er i Ukraina. Vil du flykte til utlandet, leve i Russland og være fattig, eller vil du være død, eller enda verre, vil du drepe uskyldige mennesker? "Jeg fulgte bare ordre" har ikke vært unskyldning god nok siden 1945. Alle russiske soldater er krigsforbrytere, og alle russiske soldater er fritt villt. Jeg føler av og til sympati med dem. Men jeg er ikke overbevist om at de fortjener den. De er krigsforbrytere til siste mann. Akkurat som nazistene. Det finnes ingen "gode russiske soldater". De kjemper for Ukraina. 7 1 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 21. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2023 22 minutes ago, Lite kreativt navn said: Fortsetter å støtte usa altså? Jaja Hvem, hva, hvor? 3 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 21. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2023 Ukraina har delvis kontroll over Klishchiivka. De har nå tatt mange av skyttergravene og høydene og det ryktes at russere i økende grad løper vekk og forlater utstyr. Dette tettstedet har vært på nippet av å bli frigjort en god stund nå og ukrainerne ser ut til å benytte samme fluepapirstrategi de brukte i Bakhmut og Severodonetsk. Som én ukrainsk kommandør i området sa "De fortsetter å sende inn menn, og vi fortsetter å sende inn raketter." Det kan dermed være at Ukraina ikke nødvendigvis *ønsker* å ta full kontroll over enkelte områder før de har drept så mange russiske reserver som mulig. Klishchiivka har betydelig symbolverdi, og er en viktig flankeringsposisjon for Bakhmut som russerne ser ut til å akte å beskytte, omtrent uansett hva. Ukrainerne virker nesten som om de tillater russerne å sende forsterkninger, før de så bombarderer de forsterkningene. Eventuelt ønsker Ukraina å ta posisjoner, men ikke til enhver pris, i motsetning til russerne, og de velger i stedet å gå sakte og metodisk til verks. 2 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Brother Ursus Skrevet 21. juli 2023 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 21. juli 2023 "The Western territories of today's Poland are a gift of Stalin to the Poles. Our friends in Warsaw forgot about it, we'll remind them." Putin truer altså Polen. Dette virker for meg som et uttrykk på desperasjon. 7 3 Lenke til kommentar
germanwhip Skrevet 21. juli 2023 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2023 Just now, Brother Ursus said: Dette virker for meg som et uttrykk på desperasjon. siden knoppen har øynene dit, så mener jeg NATO bør da sende noen ekstra tropper dit 3 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå