Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (3 timer siden):

At man også bruker dummies av granatkastere var nytt for meg, men gir vel også mening.

Granatkastere Bombekastere er veldig effektive i kamper på fronten der soldater opererer nært hverandre, og særlig om tyngre støtte mangler, og dermed også veldig ettertraktede mål for mindre droner.

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (4 timer siden):

Skoghøy er en forræder, både mot Norge, og mot menneskeheten, og han kan brenne. Ikke bare kom han med falske anklager mot sin ukrainske eks, og ikke bare støttet han Russlands folkemord i Ukraina og ønsket at Russland skulle drepe alle ukrainere, han forsøkte også f.eks å intervenere på Russlands vegne på Svalbard ift. traktater. Skoghøy hører hjemme på Akershus Festning

Som sagt, jeg kjenner ikke til saken rundt Skoghøy men hvis det du sier er riktig stiller han i en klasse langt over Arne Treholt og fortjener å råtne i en fuktig celle, langt mindre en avgangsbonus på 3 millioner kroner.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Mannen med ljåen said:

@SerpentbaneKortversjon: russiske soldater fikk ordre om å begå krigsforbrytelser i Bucha, og skylda skulle gis de ukrainske nazistene som russerne skulle befri folk fra. Sannheten skulle holdes hemmelig. Dette rettferdiggjør spesialoperasjonen.

Ganske sikker på at teorien er bullshit, slik den ble presentert. Utfordringen med teorien er at Russerne måtte overbevise Europa om at det var et nazistisk regime i Ukraina før krigen. Selv ikke Putin ville klare å overbevise seg selv om at det ville være mulig.

Det kunne være en litt bedre teori om man modifiserer teorien til at tanken var å grave opp massegravene og bruke de til intern propaganda. Kanskje til og med forsøke å overbevise den Ukrainske befolkningen om at det skjedde ting som de ikke visste om.

Men jeg har ikke mye tro på det heller. For intern propaganda trenger de ikke grave opp faktiske massegraver. De kan bare iscenesette falske massegraver ved behov.

Årsaken er i mitt syn mye enklere - de ønsket å brutalt slå ned all motstand.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 time siden):

Granatkastere er veldig effektive i kamper på fronten der soldater opererer nært hverandre, og særlig om tyngre støtte mangler, og dermed også veldig ettertraktede mål for mindre droner.

Jeg trodde dette var bombekastere/mortere mens granatkastere er slike mindre greier som f.eks. settes på et gevær?

Lenke til kommentar

Ble blokkert av en fyr på tik tok som legger ut videoer og forsåvidt er veltalende om hvor bra det egentlig går for russland, og hvor dårlig det går for NATO. Britisk var han. Sa til han at kildene hans er alltid "stol på meg" og i hvilken verden det går bra for russland nå. Virker osm folk som er pro-russisk blir svarskyldig når du konfronterer dem. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 timer siden):

At man også bruker dummies av granatkastere var nytt for meg, men gir vel også mening.

I kor stor grad blir dummies brukt av begge partar? Er ukrainarane vesentleg smartare enn russarane på dette området?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
zorry skrev (37 minutter siden):

Jeg trodde dette var bombekastere/mortere mens granatkastere er slike mindre greier som f.eks. settes på et gevær?

Det er riktig. Jeg skulle skrive bombekaster, gikk litt fort i svingene. 

Granatkastere finnes i mange varianter, både for montering på våpen, som egne våpen, og som monterte på ramper og kjøretøyer, de bruker normalt typisk 40mm ammunisjon av forskjellig type. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Sitat

Absolut stanser Russland-eksporten etter kritikk

Absolut Company stanser sin eksport av vodka til Russland. Selskapet sier de ikke vil utsette sine ansatte og partnere for «massiv kritikk».

– Vi kan ikke eksponere dem for massiv kritikk i alle dets former, skriver selskapets toppsjef Stephanie Durroux i en uttalelse på Absoluts hjemmeside.

Det framgår ikke av uttalelsen om eksportstansen også gjelder eierselskapets Pernod Ricards produkter.

Den 11. april ble det meldt at Absolut Company og deres eierselskap skulle gjenoppta sin eksport til Russland. Beslutningen ble møtt med skarp kritikk fra flere hold, og flere utesteder har stanset salget av selskapets produkter.

– Jeg tror veldig mange forbrukere synes det er veldig rar oppførsel, sa statsminister Ulf Kristersson i en kommentar. Han erkjente at selskapet ikke brøt noe forbud ved å gjenoppta eksporten, men understreket likevel at hvert enkelt selskap har et individuelt ansvar som forbrukerne forventer at de lever opp til.

Tirsdag kom også meldinger om at kornprodusenter vurderte mulighetene for å stanse sine leveranser til vodkaprodusenten.

(NTB)

Så då får ein håpe at flest mogeleg russiske soldatar og offiserar drikk seg sanselause på russiskprodusert sprit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Zelenskyj beøsker fronten i øst

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har besøkt den krigsherjede byen Avdijivka i Donetsk øst i landet, opplyser ukrainske myndigheter.

Den ortodokse påsken markeres for tiden i landet, og Zelenskyj ønsket soldatene god påske, heter det i meldingen.

Kreml hevdet tirsdag at Russlands president Vladimir Putin hadde besøkt to ukrainske regioner.

(NTB)

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/urix/ukrainas-offensiv-mot-russiske-styrker-blir-svaert-avgjorende-1.16371079

Og om ikkje våroffensiven blir ein suksess

Sitat

Da kan det bli en langvarig stillingskrig uten særlig utvikling.

– Der er faren absolutt til stede, sier oberstløytnant Ydstebø.

Han mener at det kan bli en frossen og fastlåst konflikt. Russiske myndigheter vil trolig seg på det som en slags seier, siden de da vil beholde kontrollen over områder de har okkupert.

I så fall vil ein risikere ein situasjon som minner om Ukraina etter 2014, Georgia og Transnistria. Dette vil hindre ukrainsk NATO-medlemsskap, gjenoppbygging, økonomiske utsikter og gjere Ukraina sårbart for russisk påverknad i framtida.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (6 timer siden):

....

Skoghøy er en forræder, både mot Norge, og mot menneskeheten, og han kan brenne. Ikke bare kom han med falske anklager mot sin ukrainske eks, og ikke bare støttet han Russlands folkemord i Ukraina og ønsket at Russland skulle drepe alle ukrainere, han forsøkte også f.eks å intervenere på Russlands vegne på Svalbard ift. traktater...

Dette var ukjent for meg, har du noen kilder/eksempler på dette?

Lenke til kommentar

Jeg skrev:
Det er vel ikke for sent ennå - anmeldelsen for falsk anklage (om forgiftning) er vel ennå ikke henlagt?

18 hours ago, Andre1980 said:

Og der falt alt dere hadde av respekt (ikke at dere hadde noen) fra meg. 

Dere har altså dømt en person uten noen form for rettsak, basert på rykter og utspill i og fra media uten å ha sett et eneste snev av bevis.  "Livets harde skole" slår til igjen?

Hvor får du det fra at jeg har "dømt en person uten noen form for rettsak"?
Jeg har jo bokstavelig talt skrevet at jeg håper saken som hans eks-kone har anlagt mot ham kommer opp for retten.

Du bør kanskje se på hva du selv driver med før du anklager andre.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (18 timer siden):

Kan noen opplyse meg om de "forræderske utbruddene" han har kommet med i konteksten av hva tråden handler om (eller i alle fall er relevant)? Jeg har ikke fulgt så godt med hva gjelder denne personen

Han er prorussisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...