Albania Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 (endret) Fantastiske scener Endret 10. november 2022 av Albania 6 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Albania Skrevet 10. november 2022 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 Del 2 5 6 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 Jeg spådde for noen sider tilbake at dersom Kyselivka ble tatt, så var den russiske retretten reell. Spådde også at ukrainerne ville være forsiktig med å nærme seg byen fordi russerne lenge har forsøkt å få Ukraina inn i urban krigføring. Så det blir nok bare rekognesering først. Men det er klart at om de virkelig er borte, så kan vi se ukrainske flagg heises over Kherson by veldig snart. 2 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 13 hours ago, Snikpellik said: Oppdatering om tap fra USA. Jeg reagerer litt på "lignende tall for Ukraina". 100.000 døde og sårede - ja. Men andelen som er døde er for Russland opptil 5 ganger høyere. Russland har knapt sanitet og over 50% som blir alvorlig skadet, dør. Tilsvarende tall for en vestlig hær er 10-12%. Det er nærliggende å tro at Ukrainas tall ligger nærmere vestlige tall og normaltall, enn de russiske tallene, som er et symptom av volkssturm, dårlig moral, dårlig sanitet osv. Ukrainerne har god sanitet, god moral og sløser ikke med liv. Så at ukrainerne har like mange sårede og drepte til sammen kan jeg godt tro. Men døde? Næh. Det ville ikke gitt mening. 3 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 Brother Ursus skrev (9 minutter siden): Jeg reagerer litt på "lignende tall for Ukraina". 100.000 døde og sårede - ja. Men andelen som er døde er for Russland opptil 5 ganger høyere. Russland har knapt sanitet og over 50% som blir alvorlig skadet, dør. Tilsvarende tall for en vestlig hær er 10-12%. Det er nærliggende å tro at Ukrainas tall ligger nærmere vestlige tall og normaltall, enn de russiske tallene, som er et symptom av volkssturm, dårlig moral, dårlig sanitet osv. Ukrainerne har god sanitet, god moral og sløser ikke med liv. Så at ukrainerne har like mange sårede og drepte til sammen kan jeg godt tro. Men døde? Næh. Det ville ikke gitt mening. Jeg tenkte også på det samme. Milley, som er den høyest rangerte militære offiseren i USA og er så høyt i NATO vil jeg tro at sitter med et veldig korrekt bilde av de ukrainske tapene. Det er nok gode grunner til at han ikke er mer nøyaktig enn "same thing probably on the Ukrainian side". Hva grunnen er skal jeg ikke spekulere i, men det kan handle om videre politisk støtte til våpenbistand. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 Brother Ursus skrev (23 minutter siden): Snikpellik skrev (13 timer siden): Oppdatering om tap fra USA. Vis sitat Jeg reagerer litt på "lignende tall for Ukraina". 100.000 døde og sårede - ja. Men andelen som er døde er for Russland opptil 5 ganger høyere. Russland har knapt sanitet og over 50% som blir alvorlig skadet, dør. Tilsvarende tall for en vestlig hær er 10-12%. Det er nærliggende å tro at Ukrainas tall ligger nærmere vestlige tall og normaltall, enn de russiske tallene, som er et symptom av volkssturm, dårlig moral, dårlig sanitet osv. Ukrainerne har god sanitet, god moral og sløser ikke med liv. Så at ukrainerne har like mange sårede og drepte til sammen kan jeg godt tro. Men døde? Næh. Det ville ikke gitt mening. Fra minusrus.com: Jeg tror 78 690 drepte kan stemme sånn nogen lunde. Legger man på de som har dødd senere av skader kan det godt hende det er over 100 000, riktignok på bekostning av antallet skadede. Estimert antall skadde på denne nettsiden er bare helt enkelt antall drepte ganger 3, så det legger jeg ikke så mye lit til. Antall fanger er nok det mest usikre tallet her. Jeg aner ikke om 190k og 900k stemmer. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg JK22 Skrevet 10. november 2022 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 (endret) Snikpellik skrev (26 minutter siden): Jeg tenkte også på det samme. Milley, som er den høyest rangerte militære offiseren i USA og er så høyt i NATO vil jeg tro at sitter med et veldig korrekt bilde av de ukrainske tapene. Det er nok gode grunner til at han ikke er mer nøyaktig enn "same thing probably on the Ukrainian side". Hva grunnen er skal jeg ikke spekulere i, men det kan handle om videre politisk støtte til våpenbistand. Enig, dessuten har det gjentatte ganger kommet fram at vestmaktene var stundom uvanlig latent når det gjelder estimater over tap hos russerne, slik at de ofte var oppfattet å være for forsiktig, en russisk kilde ment det var 90,000 døde og alvorlige skadede for en måned siden. Milley hadde vært vag; "over" som kan betyr mellom 100,000 og 200,000 - og "mulig", som kan betyr omtrent 100,000. Etter mine antakelser må man regne med at ukrainske tap blant soldatene når man tar inn døde, alvorlige skadde, savnede, fanger, lette skadede og dimittert pga. helseproblemer er på omtrent 100,000 til 120,000, med 20,000 til 30,000 døde som et troverdig tall - og opptil halvparten av dette kan ha hendt under kampene om Severodonetsk-fremspringet i mai-juli og kampene i Khersonfronten august-november. Det er trolig 50,000 som er permanent skadet. En stor andel av disse ville ha omkommet. På den russiske siden er det derimot mye som tyder på at forholdet er på 2 per 1 når det gjelder døde/alvorlige skadede - og kanskje 3 per 1 kun for de døde, russiske tap er voksende i oktober-november. Man må da regne med 150,000 til 200,000 døde, alvorlige skadde, lette skadde, savnede, fanger, desertører etc. Jeg tror ukrainerne har omtrent 50 % til 70 % av russernes tap over alle tapte soldater. Men at 20,000 til 30,000 døde mot 60,000 til 90,000 døde (alle parter, ikke kun det regulære militæret) er mest sannsynlig. Det hadde kommet fram at andelen døde mot skadede i de russiske estimatene er simpelt for stor, opptil 50 % eller endog 100 % av de skadede. I vestlige kriterier betyr det 20 til 30 % av de skadede, i visse tilfeller helt ned til 10-15 %. Ukrainerne kan lettere behandle sine soldatene og få ned dødstallene. Ukrainerne hadde minst tap i februar-april og i oktober-november mens de hadde stor tap fra mai til oktober. Kampene om tvillingbyene var monstrøst, der kunne ukrainerne ha mistet langt flere enn russerne, og kampene i Khersonfronten var ikke så ujevnt mellom partene, men det var ikke mindre blodig. Flere hundre drepes og skades hver eneste dag. Et par tusen på det høyeste per dag hos begge parter. Dette gjør krigen til den verste for soldaten i historien helt siden Koreakrigens slutt, 200,000 til 300,000 på åtte måneder ut. Så enorme estimater har ikke vært sett i mange tiår, selv under Basraslaget i 1987 var ikke tapstallene så stor. Endret 10. november 2022 av JK22 3 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg Snikpellik Skrevet 10. november 2022 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 Nå er det vel ikke lenge til tankiene begynner å hevde dette egentlig er en proxykrig mellom Nord-Korea og Sør-Korea 😉 10 1 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 Bare et meme, men jeg synes det ganske nøyaktig formidler det britisk etterretning skriver om Russland mesteparten av tiden 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg JK22 Skrevet 10. november 2022 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 Khersonfronten er snart historie. Hele sørfronten på vestbredden av Inhuletselven er sannsynlig oppgitt av russerne med unntak av besittelser i byen Kherson og elvebredden mot øst. Mesteparten av styrkene som er tilbake, konsentreres mot Nova Kakhovka på østbredden av Inhulets, derfra prøver man å evakuere skjermstyrkene, men det ser ut at forberedelsene hadde blitt sunket pga. tapet av prambruen slik at så mye som 18,000 til 22,000 fremdeles er på feil side av floden. De er blitt sittende fast under voldsom ild. Og det virker som at omgrupperingen er for lengst startet, russerne flytter nå sine styrkene mot øst til Søndre Donbass-fronten hvor et lite russisk fremstøt nådd Pavlivka på nytt, bare for å plante et flagg og stikke av før forsvarerne oppdaget dem. Selv et barn kan se den nye strategien; Khersonfronten blir oppgitt for å konsentrere store styrker i Søndre Donbass-fronten og Donetsk-fronten for en storoffensiv mot nord og vest for byen Donetsk mens man prøver å binde ned ukrainerne nord for Donetsk, og fortsetter med forberedelsene for vinteroffensiven inn i Vest-Ukraina. Det er kjent at styrker var avdelt for Nordøstfronten og Popasnafronten hvor de klarte å stoppe den russiske fremgangen og stabilisere fronten mot Svatove-Kreminna i oktober, nå er ukrainerne klart over at de må snarest mulig overføre ledige styrker til Donbass allerede nå, deres forsiktige fremrykningen er en kamuflasje for å forberede uttrekking av store styrker så snart de strategiske objektene er bekreftet erobret. I mellomtiden er de mobile luftvernstroppene meget opptatt, det meldes at dusinvis av droner skal ha blitt skutt ned i de siste dager - og ikke bare S-136, som har vært lite synlig, hvilken bekreftet ryktene om at de har blitt oppbrukt av russerne. Man nå vender tilbake til fortidens lekser i møte med noe nytt. 12,7mm mitraljøser som når 1,5 km i høyde, 14,5mm mitraljøser som når 2 km i høyde, 23mm maskinkanoner som når 2,5 km i høyde og muligens 57mm kanonskyts som når 4 til 6 km i høyde skal ha blitt tatt i bruk. Flere av nedskutte droner som er dokumentert visuelt, vist preg av å blitt skutt ned med tradisjonell luftvernskyts. USA sender nå ammunisjon fra landene med de største ammunisjonslagre og ammunisjonsproduksjon som Sør-Korea, til Ukraina, og nye HIMARS-ammunisjon pøses inn i de amerikanske depotene for å erstatte disse som sendes til Ukraina ett for ett. Dette trenges, for nå er ukrainernes mål ikke å frigjøre mer land - men å drepe. En utryddelseskrig har blitt startet, som russerne hadde prøvd under kampene om Severodonetsk-fremspringet - dette gang fra den andre siden med NATO-ammunisjon. 6 5 2 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 Det er innrømt i Kreml at 12,000 soldater gikk tapt alene i oktober. Her må det nevnes at det er tradisjonelt at bare døde og alvorlige skadede tars med som regel i russisk hold; og alene i Khersonfronten hvor det ikke var mer enn 20,000 til 25,000 i august, forøkt til trolig 30,000 til 40,000 i slutten på oktober, skal 9,500 ha blitt drept og alvorlige skadet i august/september til midten av oktober, da stridighetene var på sitt verste. (august-oktober) Hvis dette fordobles med lette skadede, savnede (døde, fanger, desertører) - betyr det 18,000 i Khersonfronten og 24,000 i oktobermåneden. På russisk hold er det nemlig ikke mer enn 60,000 soldater i de fremste stillingene hele tiden... https://twitter.com/wartranslated/status/1590620808397099009 For et blodbad, og det er mulig at disse innrømte tapene var bevisst redusert til et minimum uten å miste troverdighet... 4 4 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 Ukrainske spesialstyrker kan allerede være i Kherson. Sansyneligvis samler de etterretning, ser etter feller og eventuelt peker ut mål. 2 2 Lenke til kommentar
Regenburg Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 Det er uklart om kherson er en felle, folketom eller en sjanse til å fange/drepe mellom 5 og 22 000 strandete soldater. 5 1 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 Ukrainerne fyrer nå av enorme mengder med raketter på russiske tropper i retrett. Man har innsett at retretten er reell og ikke en felle, og følger på med artilleri så fort som mulig for å drepe så mange som mulig. Det er ikke lenger snakk om la dem trekke seg ut for å unngå tap. Nå er det strategisk korrekt å drepe de som retirerer fordi de som JK22 påpeker, alle forstår at vil bli satt inn igjen på andre fronter. Det er MLRS-batterier som smeller av samt en del HIMARS i en rate vi kanskje ikke har sett siden begynnelsen av krigen. Forskjellen er at den gang var det russere som bombarderte ukrainske baser og byer. 7 1 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 Lenke til kommentar
Populært innlegg Brother Ursus Skrevet 10. november 2022 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 Antonovsky og Nova Kahovka kryssingsområdene bombarderes nå uten stans En britisk analytiker mener det er stor sjans for at Ukraina nå kan lansere en ny offensiv i en annen retning, før Russland klarer å omgruppere Ukrainsk general sier at de er fullt klar over at Kherson er en felle som er full av miner og bomber og andre ting og at de derfor vil være ekstremt varsomme Russland bygger nå forsvarslinjer og skyttergraver på Krim. Ja, selve Krimhalvøya. Avenger mobilt luftforsvar er på vei fra USA til Ukraina for å beskytte mot droner spesielt Ben Hodges spår at Ukraina vil dytte Russland tilbake til 24 februar-linjene i løpet av 2022 og at Ukraina vil frigjøre Krim i løpet av sommer 2023 Russiske myndigheter sjekker nå bomberommene sine Nederland vurderer å gi sine F-16 til Polen så de kan gi sine MIG-29 til Ukraina. Polen forsøkte tidlig i krigen å overføre sine MIG til Ukraina, men ble blokkert av USA (våpenoverføring krever godkjenning fra produksjonslandet). Det ville effektivt Russland planlegger å begynne med barnearbeid for å hjelpe på økonomien. Yeah. Holy shit. Motorbåtlyder langs hele Kherson-lengden av Dnipro, og da snakker vi ikke om pupper. Russland prøvde seg på en Normandy, men det ble en Dunkirk. 10 1 3 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 10. november 2022 Rapporter Del Skrevet 10. november 2022 Virkelig en gledens dag og nok et vendepunkt i krigen mot fascistregimet i kreml og krigsforbryterne som har infisert Ukraina. Dette er helt fantastisk! Lenke til kommentar
Populært innlegg Splitter Skrevet 11. november 2022 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 11. november 2022 Jeg føler meg som en drittsekk, men klarer ikke la være å håpe at ukrainerne klarer å utradere flest mulig av de russiske styrkene i Kherson. Jeg vil anta at disse styrkene er noen av de beste som Russland har tilbake, og hvis de får mulighet til å flykte vil de bare bli satt inn andre steder. 8 1 1 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 11. november 2022 Rapporter Del Skrevet 11. november 2022 Splitter skrev (1 minutt siden): Jeg føler meg som en drittsekk, men klarer ikke la være å håpe at ukrainerne klarer å utradere flest mulig av de russiske styrkene i Kherson. Jeg vil anta at disse styrkene er noen av de beste som Russland har tilbake, og hvis de får mulighet til å flykte vil de bare bli satt inn andre steder. Du er ikke alene om det. Jo flere Russiske soldater som dør eller blir lemlestet, jo mindre Ukrainske liv, soldater men ikke minst viktig sivile liv går tapt. Men føler meg ikke spesielt skyldtunget av den grunn. Russland har redd sengen, nå får de ligge i den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå