Gå til innhold

Grafikkort døde - lånegjenstand fra butikk

Anbefalte innlegg

Hei,

TLDR: 2070super kortet fikk problemet innenfor 3 års garanti. Det er 2 år ca gammelt, Elkjøp har ikke lånekort og roter fryktelig med hvor det skal sendes. Først står de beinhardt på at det skal sendes til elcare for delebytte - de skulle minst bruke 3-5 uker osv. Elcare hadde aldri hørt om merket, og sa de ikke tar GPU. Da jeg gikk til en annen avd så var support der mye hyggeligere og tok imot videobevis og skulle sende til leverandør for bytte av kort, noe som ikke burde ta mer enn en uke. I mens ble jeg litt lei av hele suppa og fikk direkte epost til en "spsialist" hos produsenten i Europa som kunne se raskere på saken.

MEN - gitt at elkjøp nå hadde fått lov å holde på, så lurer jeg på:
------

1) Jeg skal jo ha lånegjenstand (i utgangspunktet). I mitt tilfelle har ikke den stasjonære integrert gpu, og jeg er da avskjært fra alle personlige filer (bilder, video redigeringsprosjekter), dataanalyse filer, prosjekter, begrenset med bank, epost (bruker outlook på maskinen, så epost er ikke i sky) m.m dermed er jeg veldig amputert. OG nei, ingenting av dette er næring. 

Elkjøp sin kundeservice var mildt sagt sure, og sa at som med PS, håndholdt gps osv så kan man ikke få GPU som lånegjenstand. Det er ikke livsviktig(?)

Forbrukerrådet lo godt av den, men det hjelper jo forbrukere lite

Hva kunne jeg som forbruker egentlig gjort hvis saken drar ut mer enn 1 uke? Kan jeg feks kjøpe et brukt billig kort, godt nok til å drive skjermen min og basis dataoppgaver? er jeg stuck til å bruke arbeidsgivers pc og være avskjært fra egne filer? 

Merk at: elkjøp sier ikke at de er tom for kort, de sier bare de gir det ikke ut og nekter deg lånegjenstand. Jeg spurte personen på kundeservice ordrett (jeg kjøpte min på nett) og fikk som svar: JA! jeg nekter deg lånegjenstand

--------

2) Urimelig avhjelp var langt mer nyansert når jeg snakket med forbrukerrådet, slik at de mente at det fort kunne bli urimelig/vesentlig ulempe når man i 2022 ble avskjært fra sin PC over dager/uker. Hvor ville grensen ev gått?
------------
3) For de som ev vil henge seg opp i at å ha lånekort _nå_ er dyrt, så ja den kan jeg se. Men elkjøp har solgt løse gpu siden 2019, dvs når 1070, 2070, 2060 osv var vesentlig billigere og mange av dem ville nok svart seg som lånegjenstand i dag, eller så kunne de rett og slett hatt bedre prosesser for håndtering av denne type ting for å korte ned tiden etter avtaler med produsenter. Vi snakker tross alt om en stor elektroleverandør, ikke nabobutikken. 

Kort sagt: at man som profesjonell selger gjør en dårlig jobb mtp lovverket og spekulerer i behovet for lånegjenstand, kan vel neppe frita en fra ansvar?

Noen tanker? Jeg må selvsagt vente ut neste uke, men er litt fristet å anskaffe feks 1650, 1660 kort som er billigste jeg fant på finn/prisguiden og kjøre en sak ev for å teste. Jeg har prøvd å se på billigere kort, men er jo blodpriser for 1070 kort og da blir jeg i tvil mtp at jeg har en 5k skjerm. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du har rett på å få en låne GPU. Dette er trolig ikke noe de har liggende i butikk. Telefon og tv etc er noe annet.

Når jeg leverte inn min GPU til komplett, fikk jeg heller ingen GPU, men måtte finne noe eget.

Du trenger nok ikke rare greiene for å gjøre normale programmer på maskinen, dette gjør igpu helt fint, om maskinen ikke er alt for gammel.

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (6 minutter siden):

Du trenger nok ikke rare greiene for å gjøre normale programmer på maskinen, dette gjør igpu helt fint, om maskinen ikke er alt for gammel.

Det kan høres ut som om dette er en AMD-rigg, det er ikke alle de prosessorene som overhodet har en iGPU på chippen så uten et skjermkort blir hele riggen bare en brevvekt.

Interessant problemstilling, egentlig. Kan man bare erklære at «GPU er ikke en signifikant gjenstand» og nekte å gi en til utlåns når noen faktisk trenger det for å få brukt PC-en sin?

Lenke til kommentar
2 hours ago, henrikwl said:

Det kan høres ut som om dette er en AMD-rigg, det er ikke alle de prosessorene som overhodet har en iGPU på chippen så uten et skjermkort blir hele riggen bare en brevvekt.

Interessant problemstilling, egentlig. Kan man bare erklære at «GPU er ikke en signifikant gjenstand» og nekte å gi en til utlåns når noen faktisk trenger det for å få brukt PC-en sin?

Ser jeg glemte å skrive det, men ja - det er en brevvekt jeg har nå. Hadde den hatt igpu ville det ikke vært noe avbrudd for meg :) Man kan overleve integrert grafikk en periode.

Nei, viste seg faktisk at selv butikken var ikke enig at det var så enkelt som kundeservice hadde sagt. 

2 hours ago, xClaymanx said:

Meget mulig han har en AMD Cpu uten igpu ja.

Om du hadde fått lånt noe hadde det vært noe møkk ala GTX 460

Da hadde jeg i hvert fall hatt en maskin jeg kunne bruke, men siden jeg har en 5K skjerm måtte de nok gitt meg en P400 e.l. til rundt 1800 kr som hadde klart å drive dette :)

Jeg hadde helt glemt tråden, men siden jeg skrev den eskalerte jeg saken til en direktør for nordics som sa hen gjerne ville se på saken og feedbacken. I mellomtiden viste det seg også at jeg ikke hadde vært altfor tålmodig med butikksjefen i butikken jeg klaget hos.

Enden på visa var at min sak hadde blitt håndtert av feil personer, dvs det hadde vært unødvendig kluss. MEN - det skal sies at jeg hadde denne butikken i halsen etter 2 andre mildt sagt sære saker. 
Jeg fikk tilbake penger tilsvarende nytt kort, vi var litt delt i om 360ti eller 3070 var erstatter så man tok prisen av begge delt på 2 i min sak, og selv om det ble litt mer enn de kanskje mente fikk jeg det pga alt tullet. 

Hva angikk lånegjenstand delte ikke butikken kommentaren til kundeservice, ei heller forbrukerrådet delte kundeservice sin mening (som forventet), men mistenker personen ikke hadde fått god opplæring da dette var typisk kommentarer man fikk rundt 2010-2012 minnes jeg. I denne saken var det nok dårlig opplæring som gjorde at personen sa det. Men klagen min omfattet 2 butikker og kundeservice, så jeg håper jeg var konstruktiv nok til at de lærer :)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Christian86 skrev (5 timer siden):

Da hadde jeg i hvert fall hatt en maskin jeg kunne bruke, men siden jeg har en 5K skjerm måtte de nok gitt meg en P400 e.l. til rundt 1800 kr som hadde klart å drive dette

DEe er bare snakk om å redusere oppløsningen så har du en (midlertidig) fungerende PC. En 5K skjerm i seg selv lager ingen begrensninger for et dårligere skjermkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...