Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge bil som har vært innblandet i ulykke/kondemnering

Zeroh

Anbefalte innlegg

WiiBoy skrev (4 minutter siden):

Nja. Dette handler om prisdifferanse og egen økonomi. 

Dersom du har råd til å dekke leiebil selv, så handler det om hvor mye ekstra det koster og hvor sannsynlig du tror det er at du trenger en.

Joda, helt klart. Mener å huske at det var en prisdifferanse på +/- kr 1500 for meg.

Tok nettopp å leide meg en bil  til kr 9000 for to uker. Det er ganske stivt....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror også når man får krav på leiebil at det hele går til fortere. Altså undersøkelse om bilen blir kondemnert eller ikke. Vi hadde igrunn krav på 30 dager med leiebil. Men når de såfort fant ut at bilen skulle kondemneres fikk vi kun leirbil i 10 dager. 

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Labelle skrev (7 minutter siden):

Tror også når man får krav på leiebil at det hele går til fortere. Altså undersøkelse om bilen blir kondemnert eller ikke. Vi hadde igrunn krav på 30 dager med leiebil. Men når de såfort fant ut at bilen skulle kondemneres fikk vi kun leirbil i 10 dager. 

Ja, det tror jeg også. Fikk beskjed om at takst ville ta mellom 1 til 3 uker (hos merkeforhandler).
Antar at kanskje forsikringsselskapet skal ha 1 uke behandlingstid når de mottar taksten....
Og deretter blir det kanskje en reparasjon osv....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg fått en foreløpig takst fra verkstedet på 80.000kr

Slik jeg forstår det er det opp til forsikringsselskapet nå. Verkstedet tar forbehold om feil som fremkommer ved demontering.

Ser også at taksten er veldig mangelfull. Står ingenting om ripene på døren eller drivakselen som ser helt skeiv ut. Menmen

54644954_20220302_081154(1).thumb.jpg.400b13511979285c1f04cfe98457f367.jpg

20220301_152107.jpg

20220301_151938.jpg

20220301_152134.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Opelduude skrev (2 minutter siden):

Det er ikke drivaksling, men styrestag som er bøyd oppover der. 

Ja, den ser jeg er bøyd. Men ser ikke selve leddet til drivakselen mot girkassa litt merkelig ut og?

Lenke til kommentar

Hvor mye var egentlig bilen din verdt igjen? Km/årstall?

Regner med alt det som ikke var med i taksten fikk du likevel  med på skademeldingen? Viktig å få alt med. Dukker alltids noe mere opp når man begynner å demontere også.

Fikk bilen min bulket opp i et parkeringshus. Skrev skademeldingen og noen feil. Når jeg skulle kjøre hjem dukket mere opp sånn som defekt parkeringssensorer, lekk spylevesketank osv. Ting jeg ikke skrev ned før etterpå.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Labelle skrev (1 time siden):

Hvor mye var egentlig bilen din verdt igjen? Km/årstall?

Regner med alt det som ikke var med i taksten fikk du likevel  med på skademeldingen? Viktig å få alt med. Dukker alltids noe mere opp når man begynner å demontere også.

Fikk bilen min bulket opp i et parkeringshus. Skrev skademeldingen og noen feil. Når jeg skulle kjøre hjem dukket mere opp sånn som defekt parkeringssensorer, lekk spylevesketank osv. Ting jeg ikke skrev ned før etterpå.

2016 mod, gått cirka 130k. Regner med den er verdt en plass mellom 190k og 240k.

Skrev ikke noe særlig ned på skademeldingen. Disse bildene ble tatt av verksted som utfører takst.

Lenke til kommentar

Høres ut som et verksted som har planer om å få jobben, de har kanskje lite å gjøre?

80k for en skaden der høres billig ut, blir nok bruk av brukte deler for å holde prisen nede.. I tillegg tipper jeg prisen stiger før den er klar, kanskje ganske betydelig også.

Lenke til kommentar
On 2/28/2022 at 11:57 AM, Zeroh said:

Joda, helt klart. Mener å huske at det var en prisdifferanse på +/- kr 1500 for meg.

Tok nettopp å leide meg en bil  til kr 9000 for to uker. Det er ganske stivt....

Forsikringsselskapene gjemmer seg bak at du ikke trenger leiebil dersom du ikke har betalt forsikring for leiebil. Så enkelt er det ikke. Det er en høyesterettsdom på at du har krav på det innenfor gitte vilkår.

Om du velger å ta sjansen på å dekke leiebil når det er din skyld, skal ikke nødvendigvis gjøre seg gjeldene når det ikke er din skyld.

Fy faen som jeg hater forsikringsselskaper forresten.

https://www.nettavisen.no/na24/ma-du-betale-for-konsekvensene-hvis-andre-odelegger-bilen-din/s/12-95-3423402372
https://osloadvokatene.no/kontrakt/bil/erstatning-utgifter-leiebil/

Lenke til kommentar
26 minutes ago, bzzlink said:

Fy faen som jeg hater forsikringsselskaper forresten.

Det startet som en brannkasse. Men nå til dags er det milliardoverskudd hvert eneste år. Og hvert eneste år øker prisene 4-5 %, minst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (12 timer siden):

Det startet som en brannkasse. Men nå til dags er det milliardoverskudd hvert eneste år. Og hvert eneste år øker prisene 4-5 %, minst.

Normenn er jo både dobbel og trippelforsikret til tider. Vi har forsikringer til alt. Vi er altfor lojale mot både våre forsikringsselskaper og banker. 

Trådstarter. 

Hva estimerer de av tid her? Må jo bare presse på. 

Lenke til kommentar
Labelle skrev (11 timer siden):

Normenn er jo både dobbel og trippelforsikret til tider. Vi har forsikringer til alt. Vi er altfor lojale mot både våre forsikringsselskaper og banker. 

Trådstarter. 

Hva estimerer de av tid her? Må jo bare presse på. 

Snylter skrev (På 3.3.2022 den 9.54):

Høres ut som et verksted som har planer om å få jobben, de har kanskje lite å gjøre?

80k for en skaden der høres billig ut, blir nok bruk av brukte deler for å holde prisen nede.. I tillegg tipper jeg prisen stiger før den er klar, kanskje ganske betydelig også.

Da har jeg fått ferdigstilllesedato den 8. april. Det vil si at jeg blir cirka 1 måned og 2 uker uten bilen siden kollisjonen. Har man ingen rettigheter knyttet til slikt? Hverdagen vil jo ikke fungere uten bil i så lang periode...

Jeg ser også at det skal gjøres endel plastarbeid. Blant annet på lyset. Noen som har vært borti "svampmetode plastrenovering"?

Har på følelsen av at jeg ender opp med en humbug bil nå....

image.png.f1e7d0b51b4235456f2d59734c6eaa67.png

Endret av Zeroh
Lenke til kommentar

Aldri hørt om svampmetode. Det mest logiske er jo at de evt skal slipe ned lykteglasset for å få vekk ripene som er der. 

Har du ingen lokal "rent a wreck" for eksempel som tilbyr litt billigere leiebiler i nærheten? Om du har behov for å leie bil i over en mnd, så bør de fleste aktører kunne tilby deg en mye bedre pris. 

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (På 5.3.2022 den 0.32):

Aldri hørt om svampmetode. Det mest logiske er jo at de evt skal slipe ned lykteglasset for å få vekk ripene som er der. 

Har du ingen lokal "rent a wreck" for eksempel som tilbyr litt billigere leiebiler i nærheten? Om du har behov for å leie bil i over en mnd, så bør de fleste aktører kunne tilby deg en mye bedre pris. 

Joda, men jeg er midt under en oppussingsperiode og og har store behov for tilhengerfeste. Rent-a-wreck gjengen demonterer hengerfeste på alle biler de har...

Lenke til kommentar

Siden dette er han andre sin skyld så er det hans forsikring det går på – se om ikke det går an å få dekket leiebil av dem? Høres for meg rart ut at ikke ansvarsforsikringen skal dekke leiebil for den stakkaren hvis bil man herper.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (17 minutter siden):

Siden dette er han andre sin skyld så er det hans forsikring det går på – se om ikke det går an å få dekket leiebil av dem? Høres for meg rart ut at ikke ansvarsforsikringen skal dekke leiebil for den stakkaren hvis bil man herper.

Det tror jeg du har rett i. Jeg fikk beskjed om at frem til skyld var avklart mellom selskapene så kunne jeg risikere å måtte dekke leiebil selv for noen år siden når jeg ble påkjørt. 

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (20 timer siden):

minim skrev (19 timer siden):

Det tror jeg du har rett i. Jeg fikk beskjed om at frem til skyld var avklart mellom selskapene så kunne jeg risikere å måtte dekke leiebil selv for noen år siden når jeg ble påkjørt. 

"Hei.

Viser til skadesaken hvor ansvaret påhviler vår kunde.

Du opplyser at du har kasko, men har valgt å ikke tegne leiebilforsikring i eget selskap.  Selv om vår kunde er ansvarlig for uhellet er det kun det økonomiske tap som kan søkes dekket av ansvarsforsikringen i henhold til Bilansvarsloven, § 6. F.eks. reparasjon av bilen, leiebil dersom behovet kan dokumenteres fra arbeidsgiver, dvs. at man bruker bilen for å utøve sitt yrke. Dette er kostnader til personlig formål og ikke noe som kan dekkes av vår kunde sin ansvarsforsikring.

Vi må derfor avslå ditt forslag om en minnelig løsning."

Forsikringsselskapet til motparten var ihvertfall ikke enig...

Lenke til kommentar
Zeroh skrev (2 minutter siden):

"Hei.

Viser til skadesaken hvor ansvaret påhviler vår kunde.

Du opplyser at du har kasko, men har valgt å ikke tegne leiebilforsikring i eget selskap.  Selv om vår kunde er ansvarlig for uhellet er det kun det økonomiske tap som kan søkes dekket av ansvarsforsikringen i henhold til Bilansvarsloven, § 6. F.eks. reparasjon av bilen, leiebil dersom behovet kan dokumenteres fra arbeidsgiver, dvs. at man bruker bilen for å utøve sitt yrke. Dette er kostnader til personlig formål og ikke noe som kan dekkes av vår kunde sin ansvarsforsikring.

Vi må derfor avslå ditt forslag om en minnelig løsning."

Forsikringsselskapet til motparten var ihvertfall ikke enig...

det er de vel aldri :p 

leiebil dersom behovet kan dokumenteres fra arbeidsgiver, dvs. at man bruker bilen for å utøve sitt yrke. 

Dette må da vel være noe om du trenger den for å komme deg på jobb. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...