Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge bil som har vært innblandet i ulykke/kondemnering


Zeroh

Anbefalte innlegg

Hei,

Var dessverre innblandet i min første ulykke i dag hvorav motpart har tatt på seg skyld.
Det gikk bra med alle men bilen min pådro seg noen skader.

Dette skjedde selvfølgelig rett før jeg hadde planer om å selge bilen. Og slik jeg anser det er bilen ikke nok skadet til å bli kondemnert uten at jeg er noe spesielt bilkyndig eller lignende. Med andre ord vil bilen bli fikset av et merkeverksted.

Men hvordan er det å selge en bil som har vært innblandet i en ulykke? Jeg har ikke ville kjøpt en slik bil...
Vil jeg bli kompensert i den forstand? Å ikke oppgi at den har vært innblandet i en ulykke er uaktuelt.

Kanskje det er noen som er bilkyndig her som klarer å gi et cirka beløp på skaden?

  • Det er riper på hovedlykt (LED).
  • Bulk og sprekk i sidefanger.
  • Sidefanger tar borti døren og døren er vanskelig å åpne.
  • Frontfanger har noen riper og det virker til at grillen har sprukket.
  • Hjulet er punktert og det er skader på felg.
  • Hjulene peker hver sin retning. Mistenker at hjulet fikk seg en skikkelig smell og usikker på om noe annet er skadet.
  • Speilet har noen kraftige riper.

Er det kanskje grunnlag for kondemnering? Mener at markedsverdien på bilen ligger en plass mellom 190.000 og 260.000.

Det er vel nå man angrer på at man ikke valgte leiebildekning...

1992978639_Bildeavbilen.thumb.jpeg.abc7c00bd889491a6347289532ffdee3.jpeg

 


 

 

Endret av Zeroh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Avatar skrev (1 minutt siden):

Når den andre føraren har tatt på seg skulda så får du dekt reperasjonen gjennom ansvarsforsikring. Skulle bilen være så skada at det er aktuelt med kondemnering så vil du få eit tilbod om ei kontantutbetaling i staden for. 

Det har jeg forstått. Mitt spørsmål er om det er vanskelig å selge en bil som har vært kollidert med, samt om den kondemneres ut i fra opplysningene i første innlegget. Har forståelse for at det kan være vanskelig å si noe om.

Lenke til kommentar

Jeg har et forslag til deg: Spør verksted som evt. skal fikse bilen om de er villige til å kjøpe ut bilen i samme slengen. Du får solgt bilen, slipper alt ansvaret og får penger som om bilen har blitt kondemnert, dog kanskje litt under markedsverdi. 

Tviler sterkt på at skadene dine er omfattende nok for kondemnering.

Lenke til kommentar
Zeroh skrev (1 time siden):

Å ikke oppgi at den har vært innblandet i en ulykke er uaktuelt.

Har hatt større skader på min, som har blitt reparert på forsikring

Den har ikke fått karosseri skader som påvirker stabilitet, så hadde ikke fortalt at den hadde vært skadet

Hadde den hatt større skader der oppretting var nødvendig så hadde det vært noe annet

Lenke til kommentar
Mechablast skrev (59 minutter siden):

Har hatt større skader på min, som har blitt reparert på forsikring

Den har ikke fått karosseri skader som påvirker stabilitet, så hadde ikke fortalt at den hadde vært skadet

Hadde den hatt større skader der oppretting var nødvendig så hadde det vært noe annet

Er jo store skader på skjerm og døra tar jo borti - så er jo noe karosseri skader. Samt forstillingen er jo helt ødelagt...

Lenke til kommentar

Om du velger å få bilen reparert, så er full åpenhet det eneste riktige. Skriver du under på en kontrakt og kjøper undersøker selv senere at bilen har hatt skader for XXXXX kroner så blir det så klart bråk og du kan ende opp med både konfliktrådet og det som verre er. 

Da er det faktisk mye bedre at du taper noen titusener på det salget selv om det er veldig kjipt. For om det skulle bli så ille at det blir rettsak så kommer du til å tape flere ganger bilens verdi. Selger du en bil som har vært skadet og du skriver under på at den aldri har vært det, så er det dokumentforfalskning enkelt og greit. 

Selger du bilen ferdig reparert så er du best tjent ved å legge ved all dokumentasjon på reparasjon utført av merkeverksted. Ved at de reparerer bilen, så følger det også med garanti på den jobben de har gjort om det skulle bli noe tull ved en senere anledning!! 

Jeg ville og hatt det skriftlig at det ikke er noe av bærende elementer på bilen som er skadet etter sjekk og at det kun er karosserideler som er skiftet. Da selvfølgelig med forbehold om hva som skjuler seg under når bilen er demontert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Opelduude skrev (4 timer siden):

Om du velger å få bilen reparert, så er full åpenhet det eneste riktige. Skriver du under på en kontrakt og kjøper undersøker selv senere at bilen har hatt skader for XXXXX kroner så blir det så klart bråk og du kan ende opp med både konfliktrådet og det som verre er. 

Da er det faktisk mye bedre at du taper noen titusener på det salget selv om det er veldig kjipt. For om det skulle bli så ille at det blir rettsak så kommer du til å tape flere ganger bilens verdi. Selger du en bil som har vært skadet og du skriver under på at den aldri har vært det, så er det dokumentforfalskning enkelt og greit. 

Selger du bilen ferdig reparert så er du best tjent ved å legge ved all dokumentasjon på reparasjon utført av merkeverksted. Ved at de reparerer bilen, så følger det også med garanti på den jobben de har gjort om det skulle bli noe tull ved en senere anledning!! 

Jeg ville og hatt det skriftlig at det ikke er noe av bærende elementer på bilen som er skadet etter sjekk og at det kun er karosserideler som er skiftet. Da selvfølgelig med forbehold om hva som skjuler seg under når bilen er demontert. 

Hei og takk for svar! Ja, det har aldri vært noe alternativ å ikke opplyse om at bilen har vært skadet. 

Jeg er litt usikker på hva som er bærende elementer på bilen eller ikke. Jeg ser i ettertid at det ikke virker til at bilen har store skader når man ser på bildet. Men det som ikke vises er at selve hjulet er presset bak/inn, samt ikke tilkoblet rattet lengre.

Lenke til kommentar

På finn.no krysser man under på om bilen har hatt større kollisjonsskade eller ikke. Bulker du bilen i et parkeringshus regner jeg med man kan se bort fra denne. Jeg vil nok påstå bilen din går under "større kollisjonsskade". Dette er vel et punkt i alle kjøpskontrakter. Så da er det litt vanskelig å lure seg unna dette spørsmålet. Kjipt men du skal sove godt om natta også. En bruktbilforandler solgte meg en bil som var kollisjonsskadeet. Namsmammen kom til slutt på døra hos han. 

Screenshot_20220227_150322_no.finn.android.jpg

Endret av Labelle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Labelle skrev (2 minutter siden):

På finn.no krysser man under på om bilen har hatt større kollisjonsskade eller ikke. Bulker du bilen i et parkeringshus regner jeg med man kan se bort fra denne. Jeg vil nok påstå bilen din går under "større kollisjonsskade" 

Ja, vil nok også selv kategorisere dette som "større kollisjonsskade". Lurer litt på hvor denne grensen egentlig går...

Lenke til kommentar

Hva som eventuelt måtte være av skader på bærende elementer er det jo da karosseriverkstedet som må undersøke. Aller først må du få utført en takstrapport for og se om bilen er verdt å reparere. Er overraskende lite som skal til for at en bil blir vraket med norske priser på deler og reparasjon. 

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (1 time siden):

Hva som eventuelt måtte være av skader på bærende elementer er det jo da karosseriverkstedet som må undersøke. Aller først må du få utført en takstrapport for og se om bilen er verdt å reparere. Er overraskende lite som skal til for at en bil blir vraket med norske priser på deler og reparasjon. 

Enig her. Mamma kjørte nettopp på en elg. De synlige skader var noen litt større bulker og knust glass/lykter. Vi var helt sikre bilen skulle bli reparert. Den ble kondemnert. Verdt ca 140 000,-

Lenke til kommentar
Labelle skrev (3 minutter siden):

Enig her. Mamma kjørte nettopp på en elg. De synlige skader var noen litt større bulker og knust glass/lykter. Vi var helt sikre bilen skulle bli reparert. Den ble kondemnert. Verdt ca 140 000,-

Jepp. Er ikke unormalt at frontlykter koster 25-30 tusen pr stk og da blir det fort penger av det. Gjerne fort 20 tusen for en frontfanger med lakkering osv. 

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (3 timer siden):

Hva som eventuelt måtte være av skader på bærende elementer er det jo da karosseriverkstedet som må undersøke. Aller først må du få utført en takstrapport for og se om bilen er verdt å reparere. Er overraskende lite som skal til for at en bil blir vraket med norske priser på deler og reparasjon. 

Labelle skrev (1 time siden):

Enig her. Mamma kjørte nettopp på en elg. De synlige skader var noen litt større bulker og knust glass/lykter. Vi var helt sikre bilen skulle bli reparert. Den ble kondemnert. Verdt ca 140 000,-

 

Kanskje litt stygt å si det, men jeg håper inderlig på at dette ender med kondemnering.

Bilen ble berget og levert for takst. Estimert ventetid var mellom 1 til 3 uker.
Anbefaler alle som har behov for bil og sjekke at de har leiebildekning.
Den "feilen" skal i hvert fall ikke jeg gjøre igjen...

 

Lenke til kommentar
Zeroh skrev (39 minutter siden):

 

Kanskje litt stygt å si det, men jeg håper inderlig på at dette ender med kondemnering.

Bilen ble berget og levert for takst. Estimert ventetid var mellom 1 til 3 uker.
Anbefaler alle som har behov for bil og sjekke at de har leiebildekning.
Den "feilen" skal i hvert fall ikke jeg gjøre igjen...

 

Eller ha 2 biler, så sant ikke begge går i stykker nesten samtidig 😋

Lenke til kommentar
16 hours ago, Zeroh said:


Anbefaler alle som har behov for bil og sjekke at de har leiebildekning.
Den "feilen" skal i hvert fall ikke jeg gjøre igjen...

 

Nja. Dette handler om prisdifferanse og egen økonomi. 

Dersom du har råd til å dekke leiebil selv, så handler det om hvor mye ekstra det koster og hvor sannsynlig du tror det er at du trenger en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...