Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hei, hadde en 300.000 kr feilkommunikasjon med NAV

MurkyWeather

Anbefalte innlegg

edit: ned, det var min feil

Det kostet oss 300.000 kr på foreldre penger og engangstøtsnad.

Vi har 2 barn med 18 måneders mellomrom.  Vi flyttet byer da vi fikk barn nummer to, så moren måtte slutte i jobben. Mor kunne ikke søke om foreldrepenger på grunn av mangel på jobb. Så jeg søkte på alle 40 ukene for meg selv, men jeg ville bruke halvparten av dem senere. ( du kan bare bruke dem hvis mor har jobb eller går 100% skole )

Vi søkte ikke om engangstøtsnad fordi vi trodde vi ikke var kvalifisert for det. Et år sennere ( Desember 2020 ) vi har fant ut, fra NAV, at vi hadde rett for engangstøtsnad, men vi er 6 måneder for sent, fordi vi må søke om 6 måneder etter barn er født.

Denne uken fant jeg ut at jeg mistet resten av pappatillatelsen fordi jeg ikke søkte om uttsetelse på nettsiden etter juni 2020.  Så mine 20 uker er borte. Og det er min feil, blir jeg fortalt. Men på NAV nettsiden de sier jeg har 20 uker igjen. Og jeg har tenkt i 2 år nå at vi bare må vente på at moren skal finne jobb.   

Men på telefonen fikk jeg ikke beskjed om at jeg skulle miste ukene. Og på nettstedet forteller det meg fortsatt at jeg har de 20 ukene tilgjengelig, det er ingenting som forteller meg at jeg mister dem.

Hva kan jeg gjør ?  Takk for svar

Jeg håper de vil godkjenne forsinkelsen min, fordi jeg jobbet fulltid de siste 2 årene. Men dette skjer neppe, ble jeg fortalt på telefon, med NAV.

Min norsk er ikke så god, jeg bruker et oversettelsesprogram.  Det er derfor jeg er i denne posisjonen i utgangspunktet sannsynligvis.

P.S. Jeg skal være ærlig, samboer fikk rundt 6-8 10.000 kr utbetalinger fra NAV på denne tiden, på grunn av mangel på jobb. Jeg er sikker på at andre har det verre, men vi har fortsatt spart med sparepengene våre og drømmene om å kjøpe hus er for lengst borte.

Edit: Apparently I didn't read all the details on this and it was there all along. Jeg må bli fornoyd med min allerede 12 uker  :)

Endret av MurkyWeather
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...