nightowl Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 (endret) Har fått jobben med å fikse ei Stihl-motorsag (MS 250 C) som ikke lengre lar seg starte. Problemet oppstod en dag det var kaldt (godt tilbake i tid) hvor eier sannsynligvis misbrukte den litt for mye for å prøve å starte den, siden den er tungstartet når det er veldig kaldt. Helt konkret er problemet som følger: Det "glipper" når man drar i snora for å starte motorsaga, hvor det samtidig også kommer en form for kneppelyd fra tennene i svinghjulet / kassetten, eller i hvertfall fra dette området (venstresiden på motorsaga). Drar man snora ut veldig sakte er ikke problemet der, da kjenner man den vanlige motstanden. Det er når man drar raskere (raskt nok til å kunne starte saga), at det plutselig "glipper" inni der, nesten uten unntak. Jeg har sett flere videoer for hvordan man starter ei motorsag mest mulig skånsomt. Brukerfeil kan nok derfor utelukkes. Mistanken falt raskt på fjærene i svinghjulet. Til nå er følgende gjort: 0. Ny kassett ble kjøpt litt tilbake i tid rett etter problemed oppstod. Ingen bedring. 1. Prøvde først å stramme fjærene for tennene i svinghjulet. Ingen bedring. 2. Bestilte nye fjærer fra Felleskjøpet/Stihl som ble installert. Ingen bedring. 3. Prøvde knallsterke stramme fjærer kjøpt på Clas Ohlson. Litt bedre, men problemet vedvarte. 4. Bestilte nye tenner for svinghjulet fordi de gamle kanskje hadde litt slark. Viste seg at Stihl (i følge Felleskjøpet) hadde avdekket litt dårlig design for det gamle svinghjulet på denne modellen, så måtte ta i bruk et nyere. Nytt hjul (med tenner allerede montert) ble derfor bestilt også installert idag. Men fortsatt ingen bedring. 5. Tatt kontakt med Felleskjøpet for å få de til å finne ut om kassetten er feil. Men det tror jeg neppe, det er de som har solgt den. Skjønner virkelig ikke hva problemet er og lurer derfor på om andre har erfart lignende. (Om kassetten er riktig, i følge Felleskjøpet, blir det et verksted neste for å komme til bunns i dette tullet ..) Endret 26. mars 2022 av nightowl Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 Har den dekompresjonsventil eller mulighet for å montere en? Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 25. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2022 Ingen aning. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 25. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2022 Sitat The Stihl MS 250 C compression release will need to be replaced if it is broken or has significant carbon build-up. Carbon build-up can result from too much oil in the gasoline [mixed rich] or from using fuel of poor quality [fuel that has become stale]. Antagelig. (Raskt Google-søk.) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 Hvis du ikke bruker den, eller hvis den er tett så vil det bli større belastning på starter-mekanismen/snora. Aner ikke om den er automatisk eller manuell på den saga. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 25. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2022 Tror det er automatisk, finner ingen "knapp" for ventil slik jeg har sett på andre. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 25. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2022 (endret) Hadde egentlig satt bort saga og "tatt kvelden", men ble visst på'n igjen: Demonterte og monterte kassetten enda en gang. Fant et lite LED-lys som jeg stakk nedi en åpning på kassetten, tittet nedi der når jeg dro i snora. Svinghjulet (og de delvis synlige tennene) virker å bevege seg fint, uten rykk og napp. Kneppelydene kommer uavhengig av hvordan svinghjulet beveger seg .. Tror faktisk kassetten er problemet. Selv om den er ny. Endret 25. februar 2022 av nightowl fiks Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 Har du sjekket at motoren (svinghjulet) faktisk går rundt? Altså når du har åpnet og ikke har på delen med startsnor (kassetten)? Tenker om motoren har ‘skjært seg’ så er det naturlig at startermekanismen sliter. Hvis du tar ut tennpluggen når du tester, uansett, skal motoren gå lettere rundt da det ikke er noen kompresjon som bygges opp. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 25. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2022 Ja, den går fint rundt. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 25. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2022 Etter en kveld med kløning og banning ser det ut som om det er returfjæra som slipper. Ny er bestilt. Egentlig veldig skuffet over dette designet. Det er spinkelt og dårlig gjennomtenkt. Jeg kunne forventet noe sånt som dette fra franskmennene, ikke tyskerne .. Om jeg skal kjøpe motorsag selv en gang blir det ikke Stihl. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 nightowl skrev (2 timer siden): det er returfjæra som slipper Slipper? Det høres ikke riktig ut. Da vil vel ikke snora trekkes tilbake? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 nightowl skrev (2 timer siden): Om jeg skal kjøpe motorsag selv en gang blir det ikke Stihl. Vi har 30 år gammel sag som vi fortsatt bruker. Gjelder å vedlikeholde de, og bruke rett drivstoff. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 25. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2022 mobile999 skrev (18 minutter siden): Slipper? Det høres ikke riktig ut. Da vil vel ikke snora trekkes tilbake? Jeg tror at tuppen på fjæra mister grepet også spretter tilbake en runde, før den så gjenvinner grepet. (Dette er da når snora dras et stykke ut og fjæra står veldig i spenn.) Enden på fjæra ligger tross alt bare mot kanten på åpningen under hjulet for snora, den er ikke hektet fast. Dessverre spratt fjæra ut når jeg løftet vekk hjulet for snora, så jeg fikk ikke faktisk sett hvordan det så ut inni der. Men kan ikke skjønne hva annet som kan forklare problemet samt den veldig spesielle kneppelyden som kommer. Dubious skrev (3 minutter siden): Vi har 30 år gammel sag som vi fortsatt bruker. Gjelder å vedlikeholde de, og bruke rett drivstoff. Sikkert uten EasyStart-system. Dessuten bærer sikkert ikke designet preg av manisk fokus på vektredusering .. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 7. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2022 nightowl skrev (På 25.2.2022 den 21.32): Etter en kveld med kløning og banning ser det ut som om det er returfjæra som slipper. Wrong again. Ny fjær installert, og ingen pokkers bedring. 😆 Mistenker nå tennene ("starter pawls" / "starter dogs") i kassetten i stedet: Dvs. at de ikke klarer å "bite" skikkelig når de utsettes for litt press. Har derfor bestilt to sånne, så får tiden vise hva greia blir. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 26. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2022 Etter mye klabb og babb er problemet løst. Fjærhus (del nr. 14 i bildet over) med fjær ble byttet og da oppførte saga seg riktig igjen. Med fersk bensin startet den etter kun 3-4 forsiktige drag i snora. Noe jeg ble veldig overrasket over. At fjæra i fjærhuset faktisk slipper og kan lage den rare kneppelyden tok lang tid å forstå. Men til slutt var det det eneste som kunne være forklaringen. Jeg hater å skru motorsag. Takk til alle som har svart! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå