Redaksjonen. Skrevet 24. februar 2022 Del Skrevet 24. februar 2022 Målet er å ha kontroll på russiske ubåter i Atlanterhavet: Første P-8 Poseidon har landet i Norge Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 Mener jeg har lest at de ikke kan lette fulllastet fra Evenes og må da mellomlande på Andøya for refuel. De må kunne lette ved tap av motorkraft fra en motor. 1 Lenke til kommentar
Kjellert Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 Utstyr de også med AMRAAM for selvforsvar (BVR) Lenke til kommentar
elysium74 Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 Ikke så mye som en videosnutt? Det kalles vel å holde en lav profil. Lenke til kommentar
Hermod Svendsen Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 Men fra Andøya kan de lette fullastet? Lenke til kommentar
xaco Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 12 hours ago, Toast Is Pimp! said: Mener jeg har lest at de ikke kan lette fulllastet fra Evenes og må da mellomlande på Andøya for refuel. De må kunne lette ved tap av motorkraft fra en motor. Rart, det er jo mer eller mindre en 737. Skulle tro at de burde klare å ta av. Men flyselskapene fyller kanskje ikke så mye drivstoff på rutene ut fra Evenes da? Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 (endret) Hermod Svendsen skrev (4 timer siden): Men fra Andøya kan de lette fullastet? Det har jeg hørt ja. At de ikke kan lette fullastet fra Evenes med fulle fueltanker har med topografi å gjøre. Fjellene som ligger nært Evenes flyplass er for høye. Som kjent er finnes det ikke fjell ved avgang/ innflyvning på Andøya. Endret 25. februar 2022 av ACYBN18O Lenke til kommentar
Rune Galambos Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 Høres veldig rart ut. Det er krav om climb gradient på 6.8%. Med en GS på 150kts så tilsier det 725ft/min. Dette er ikke voldsomt climb til en turbinmaskin å være. Tror dette er kun propaganda fra Andøya-gjengen 3 Lenke til kommentar
Hermod Svendsen Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 1. februar 2020 kl. 06.30 lettet jeg fra Evenes i en fullastet 737 på vei til Gran Canaria. Flyet gikk godt klar av fjellene mener jeg å huske.... 3 Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 (endret) Rune Galambos skrev (4 timer siden): Høres veldig rart ut. Det er krav om climb gradient på 6.8%. Med en GS på 150kts så tilsier det 725ft/min. Dette er ikke voldsomt climb til en turbinmaskin å være. Tror dette er kun propaganda fra Andøya-gjengen Det høres ut som bullshit ja. Nordover fra rullebanen er det bare lave åser, jeg klarer ikke finne noen som krever så mye som 2 grader stigning fra rullebanen. Sørover er det rett ut i Vestfjorden. På 3 km må det være mulig å dreie 90 grader og fortsette ut Vestfjorden midtfjords hvis en trenger det. Endret 25. februar 2022 av Egil Hjelmeland Lenke til kommentar
Rune Galambos Skrevet 26. februar 2022 Del Skrevet 26. februar 2022 Ja SID viser fjell på hver side! Men lave åser i rullebaner etsning. Maks GS er satt til 215kts for å klare sikker sving ut mot fjorden. Jeg tviler på at forsvaret hadde satt MPA base til en plass hvor de må lette med halve tanker. Lenke til kommentar
Hermod Svendsen Skrevet 26. februar 2022 Del Skrevet 26. februar 2022 Vi kan vel være enige om at valget av Evenes som jagerflybase var helt riktig, noe den geopolitiske situasjonen understreker. For å si det med W. Churchill under Vinterkrigen i Finland: "Der ser vi hva besluttsomme menn kan utrette". Lenke til kommentar
farnol Skrevet 26. februar 2022 Del Skrevet 26. februar 2022 18 hours ago, Egil Hjelmeland said: Det høres ut som bullshit ja. Nordover fra rullebanen er det bare lave åser, jeg klarer ikke finne noen som krever så mye som 2 grader stigning fra rullebanen. Sørover er det rett ut i Vestfjorden. På 3 km må det være mulig å dreie 90 grader og fortsette ut Vestfjorden midtfjords hvis en trenger det. Glidebanen fra nord er oppgitt til 3,8 grader. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå