Gå til innhold

Her er prisene på Toyotas nye elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Roger Moore said:

Denne bør selge veldig bra.

Ja problemet er leveransen 

https://www.elbil24.no/nyheter/toyota-bz4x-enormt-mye-elbil-for-pengene/75458655

Quote

Så da er det bare å innse at det kan bli kamp om disse bilene også, for Toyota planlegger å produsere kun 16.000 biler i inneværende år, og 30.000 biler neste år – og det for det europeiske markedet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvem vil kjøpe en elbil som ikke kan parkeres på normal måte mot en hurtiglader, altså ved å rygge eller kjøre inn? bZ4X har ladeluken bak på forskjermen, mot fordøren, så for at ladekabelen skal rekke frem må bilen parkere på langs foran laderen. Og sperre tilgangen for ladere som står ved siden av den man bruker.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (13 minutter siden):

Hvem vil kjøpe en elbil som ikke kan parkeres på normal måte mot en hurtiglader, altså ved å rygge eller kjøre inn? bZ4X har ladeluken bak på forskjermen, mot fordøren, så for at ladekabelen skal rekke frem må bilen parkere på langs foran laderen. Og sperre tilgangen for ladere som står ved siden av den man bruker.

Uff, samme håpløse plassering som på etron altså :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
35 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Uff, samme håpløse plassering som på etron altså :(

Det stemmer. Audi har jo lært, da Q4 etron har ladeluken helt bak på siden.

Forøvrig har "tvillingbilen" til bZ4X, Subaru Solterra, samme plassering. 

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
NERVI skrev (19 minutter siden):

Jeg ser det er diskusjon om plassering av ladeluke, og at man ikke kan parkere "mot" ladestasjonen. Går det ikke å parkere ved siden av en ladestasjon, eller står de for tett?

De fleste steder står ladestasjonene midt foran parkeringsplassen. Parkerer du med den på siden så blokkerer du 2 eller 3 stykker. De står da like tett som parkeringsplassene. Kablene er ofte tilpasset biler som har ladeluken enten langt bak eller midt foran. På siden, et stykke fra fronten, vil kreve lengre kabler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
25 minutes ago, NERVI said:

Jeg ser det er diskusjon om plassering av ladeluke, og at man ikke kan parkere "mot" ladestasjonen. Går det ikke å parkere ved siden av en ladestasjon, eller står de for tett?

På de stedene jeg hurtiglader står det som regel 2-4 hurtigladere ved siden av hverandre, og ofte en AC-lader på den ene siden, eller begge, av disse hurtigladerne. Det er plass til en bil foran hver ladestasjon. Pga påkjøringsbeskyttelse og plass til å gå rundt ladestasjonen er det ofte 1 meter eller mer fra laderen til der bilen står. Strømmen som går i ladekabelen er høy, så lengden på kabelen er mye kortere på en hurtiglader enn på en AC-lader.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Slettet-fsaSP0zV said:

Det stemmer. Audi har jo lært, da Q4 etron har ladeluken helt bak på siden.

Forøvrig har "tvillingbilen" til bZ4X, Subaru Solterra, samme plassering. 

Ser ut som Ariya også har denne plasseringen. Kan være en dealbreaker for noen. Spørs om det er den nye japanske plasseringen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
18 minutes ago, kremt said:

Ser ut som Ariya også har denne plasseringen. Kan være en dealbreaker for noen. Spørs om det er den nye japanske plasseringen.

Det stemmer. Jeg prøvekjørte Ariya forrige uke, og selv om bilen ga godt inntrykk, gjør plasseringen av ladeluken bilen ganske uaktuell for meg. Kanskje hurtigladerne i Japan er plassert slik bensinpumpene er? Funker dårlig her.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (13 minutter siden):

Må alt bli vinklet som en trussel mot Tesla? Er det du som er redd? Jeg er ikke redd for noe.

Siden de er den ubestridte eneren salgsmessig i Norge er det vel ganske relevant å sammenligne. Prisen på denne Toyotaen er da også veldig konkurransedyktig med Model 3 LR. Jeg tipper det kan bli gode penger å tjene på å flippe denne, for de som får bil tidlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden):

Siden de er den ubestridte eneren salgsmessig i Norge er det vel ganske relevant å sammenligne. Prisen på denne Toyotaen er da også veldig konkurransedyktig med Model 3 LR. Jeg tipper det kan bli gode penger å tjene på å flippe denne, for de som får bil tidlig. 

Hvorfor kalle det en trussel? Hvorfor ikke kalle det en konkurrent? Poenget mitt er at det å kalle en hver konkurrent for en "trussel" virker litt tribalistisk.

Dessuten skjer det ikke noe magisk når man selger mer enn Model 3, man må bare selge bra. Eneste fordelen man får er muligheten til å skryte over at det er "Norges mest solgte bil".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (2 timer siden):

Det stemmer. Jeg prøvekjørte Ariya forrige uke, og selv om bilen ga godt inntrykk, gjør plasseringen av ladeluken bilen ganske uaktuell for meg. Kanskje hurtigladerne i Japan er plassert slik bensinpumpene er? Funker dårlig her.

Kanskje dei har lengre kabel på stasjonane i Japan. Når både Toyota og Nissan går for den løysinga så kan dei ikkje ha like store utfordringar som her i Norge mtp. plassering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
On 2/25/2022 at 9:26 PM, Zeph said:

Kanskje dei har lengre kabel på stasjonane i Japan. Når både Toyota og Nissan går for den løysinga så kan dei ikkje ha like store utfordringar som her i Norge mtp. plassering.

Rart Nissan bytter plassering, da Leaf har alltid hatt ladeluken foran. Den japanske ur-elbilen, Mitsubishi iMiev (Pug iOn/Cit C-zero), har ladelukene på bakskjermene (en på hver side, en for Type 1 AC, den andre for Chademo).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...