Redaksjonen. Skrevet 24. februar 2022 Del Skrevet 24. februar 2022 Her er prisene på Toyotas nye elbil Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 24. februar 2022 Del Skrevet 24. februar 2022 Denne bør selge veldig bra. 2 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 24. februar 2022 Del Skrevet 24. februar 2022 2 minutes ago, Roger Moore said: Denne bør selge veldig bra. Ja problemet er leveransen https://www.elbil24.no/nyheter/toyota-bz4x-enormt-mye-elbil-for-pengene/75458655 Quote Så da er det bare å innse at det kan bli kamp om disse bilene også, for Toyota planlegger å produsere kun 16.000 biler i inneværende år, og 30.000 biler neste år – og det for det europeiske markedet. 2 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 Håper det er skikkelig redundans i "steer by wire"-systemet. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 Lynxman skrev (10 timer siden): Håper det er skikkelig redundans i "steer by wire"-systemet. Satser på det, for uten skikkelig mekanisk backup, så vil det ikke være mulig å registrere en eneste bil i Europa. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 (endret) onkel_jon skrev (15 timer siden): Ja problemet er leveransen https://www.elbil24.no/nyheter/toyota-bz4x-enormt-mye-elbil-for-pengene/75458655 Mao. ingen trussel for Teslas salg de første årene nei. 16.000 biler er det Tesla produserer av 3 og Y på 3,5 dager. Endret 25. februar 2022 av Jens Kr. Kirkebø 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 (endret) Hvem vil kjøpe en elbil som ikke kan parkeres på normal måte mot en hurtiglader, altså ved å rygge eller kjøre inn? bZ4X har ladeluken bak på forskjermen, mot fordøren, så for at ladekabelen skal rekke frem må bilen parkere på langs foran laderen. Og sperre tilgangen for ladere som står ved siden av den man bruker. Endret 25. februar 2022 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 Slettet-fsaSP0zV skrev (13 minutter siden): Hvem vil kjøpe en elbil som ikke kan parkeres på normal måte mot en hurtiglader, altså ved å rygge eller kjøre inn? bZ4X har ladeluken bak på forskjermen, mot fordøren, så for at ladekabelen skal rekke frem må bilen parkere på langs foran laderen. Og sperre tilgangen for ladere som står ved siden av den man bruker. Uff, samme håpløse plassering som på etron altså Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 Jeg ser det er diskusjon om plassering av ladeluke, og at man ikke kan parkere "mot" ladestasjonen. Går det ikke å parkere ved siden av en ladestasjon, eller står de for tett? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 (endret) 35 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said: Uff, samme håpløse plassering som på etron altså Det stemmer. Audi har jo lært, da Q4 etron har ladeluken helt bak på siden. Forøvrig har "tvillingbilen" til bZ4X, Subaru Solterra, samme plassering. Endret 25. februar 2022 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 NERVI skrev (19 minutter siden): Jeg ser det er diskusjon om plassering av ladeluke, og at man ikke kan parkere "mot" ladestasjonen. Går det ikke å parkere ved siden av en ladestasjon, eller står de for tett? De fleste steder står ladestasjonene midt foran parkeringsplassen. Parkerer du med den på siden så blokkerer du 2 eller 3 stykker. De står da like tett som parkeringsplassene. Kablene er ofte tilpasset biler som har ladeluken enten langt bak eller midt foran. På siden, et stykke fra fronten, vil kreve lengre kabler. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 (endret) 25 minutes ago, NERVI said: Jeg ser det er diskusjon om plassering av ladeluke, og at man ikke kan parkere "mot" ladestasjonen. Går det ikke å parkere ved siden av en ladestasjon, eller står de for tett? På de stedene jeg hurtiglader står det som regel 2-4 hurtigladere ved siden av hverandre, og ofte en AC-lader på den ene siden, eller begge, av disse hurtigladerne. Det er plass til en bil foran hver ladestasjon. Pga påkjøringsbeskyttelse og plass til å gå rundt ladestasjonen er det ofte 1 meter eller mer fra laderen til der bilen står. Strømmen som går i ladekabelen er høy, så lengden på kabelen er mye kortere på en hurtiglader enn på en AC-lader. Endret 25. februar 2022 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 39 minutes ago, Slettet-fsaSP0zV said: Det stemmer. Audi har jo lært, da Q4 etron har ladeluken helt bak på siden. Forøvrig har "tvillingbilen" til bZ4X, Subaru Solterra, samme plassering. Ser ut som Ariya også har denne plasseringen. Kan være en dealbreaker for noen. Spørs om det er den nye japanske plasseringen. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden): Mao. ingen trussel for Teslas salg de første årene nei. 16.000 biler er det Tesla produserer av 3 og Y på 3,5 dager. Må alt bli vinklet som en trussel mot Tesla? Er det du som er redd? Jeg er ikke redd for noe. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 18 minutes ago, kremt said: Ser ut som Ariya også har denne plasseringen. Kan være en dealbreaker for noen. Spørs om det er den nye japanske plasseringen. Det stemmer. Jeg prøvekjørte Ariya forrige uke, og selv om bilen ga godt inntrykk, gjør plasseringen av ladeluken bilen ganske uaktuell for meg. Kanskje hurtigladerne i Japan er plassert slik bensinpumpene er? Funker dårlig her. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 Gavekort skrev (13 minutter siden): Må alt bli vinklet som en trussel mot Tesla? Er det du som er redd? Jeg er ikke redd for noe. Siden de er den ubestridte eneren salgsmessig i Norge er det vel ganske relevant å sammenligne. Prisen på denne Toyotaen er da også veldig konkurransedyktig med Model 3 LR. Jeg tipper det kan bli gode penger å tjene på å flippe denne, for de som får bil tidlig. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden): Siden de er den ubestridte eneren salgsmessig i Norge er det vel ganske relevant å sammenligne. Prisen på denne Toyotaen er da også veldig konkurransedyktig med Model 3 LR. Jeg tipper det kan bli gode penger å tjene på å flippe denne, for de som får bil tidlig. Hvorfor kalle det en trussel? Hvorfor ikke kalle det en konkurrent? Poenget mitt er at det å kalle en hver konkurrent for en "trussel" virker litt tribalistisk. Dessuten skjer det ikke noe magisk når man selger mer enn Model 3, man må bare selge bra. Eneste fordelen man får er muligheten til å skryte over at det er "Norges mest solgte bil". 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 Slettet-fsaSP0zV skrev (2 timer siden): Det stemmer. Jeg prøvekjørte Ariya forrige uke, og selv om bilen ga godt inntrykk, gjør plasseringen av ladeluken bilen ganske uaktuell for meg. Kanskje hurtigladerne i Japan er plassert slik bensinpumpene er? Funker dårlig her. Kanskje dei har lengre kabel på stasjonane i Japan. Når både Toyota og Nissan går for den løysinga så kan dei ikkje ha like store utfordringar som her i Norge mtp. plassering. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 On 2/25/2022 at 9:26 PM, Zeph said: Kanskje dei har lengre kabel på stasjonane i Japan. Når både Toyota og Nissan går for den løysinga så kan dei ikkje ha like store utfordringar som her i Norge mtp. plassering. Rart Nissan bytter plassering, da Leaf har alltid hatt ladeluken foran. Den japanske ur-elbilen, Mitsubishi iMiev (Pug iOn/Cit C-zero), har ladelukene på bakskjermene (en på hver side, en for Type 1 AC, den andre for Chademo). Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. februar 2022 Del Skrevet 28. februar 2022 Toyota satser med måte. De skal jo lansere mange andre elbiler, så kanskje de bruker kapasiteten til å produsere andre modeller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå