inaa Skrevet 24. februar 2022 Del Skrevet 24. februar 2022 Europeiske energisanksjoner sitter langt inne, mener NUPI-forsker: – Ville være et sterkt politisk budskap Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 Melkøya er ikke Norges eneste LNG anlegg. Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 (endret) Jeg har et spørsmål som jeg har forsøkt å finne et svar på uten å ha lykkes og stiller det til fagfolkene her på forumet. Hvor store gassreserver sitter Norge på, og hva vil det kreve å øke vår leveringskapasitet på kort sikt - i et tidsperspektiv fra noen måneder til et par år. Jeg forstår at gassrørledningene allerede går på full kapasitet, men kan dette fraktes på andre måter? Endret 25. februar 2022 av Windfarmer 1 Lenke til kommentar
inaa Skrevet 25. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2022 Hei, det har du rett i, Hammerfest LNG er ikke det eneste LNG-anlegget, men det er det eneste i stor skala. Har presisert i teksten. Mvh, Ina, journalist i TU Lenke til kommentar
Erik Lindeberg Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 Det er i hovedsak ikke transportkapasiteten som er flaskehalsen, men kildene. En firedel av den norske gassen (ca. 26 milliarder Sm3 per år) reinjiseres for å optimalisere den totale forvaltningen av petroleumsreservene i hele reservoarenes levetid. Dersom vi begynner å selge denne gassen i stedet for å injisere den, blir det som å spise av såkornet når det er nød. Equinor fikk faktisk en tidsbegrenset tillatelse til å stoppe reinjeksjonen i i Gina Krog i fjor for å eksportere mer gass. Dette er en kortsiktig og dårlig ressursforvaltning. Det er ikke ODs eller Norges oppgave å løse EUs energiproblem. Vi skal forvalt våre egne ressurser på best mulig måte. Jeg håper OD ikke fornyer denne tillatelsen. Lenke til kommentar
ulrikX Skrevet 27. februar 2022 Del Skrevet 27. februar 2022 Erik Lindeberg skrev (På 25.2.2022 den 10.52): …. En firedel av den norske gassen (ca. 26 milliarder Sm3 per år) reinjiseres for å optimalisere den totale forvaltningen av petroleumsreservene i hele reservoarenes levetid. … Hva hvis en reinjiserer CO2 i stedet…? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå