Gå til innhold

Ny efaktura modell lager problemer


Gjest d5c34...d0c

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra: https://www.efaktura.no/privat/Pages/Fordeler.aspx

 
Sitat

 

Det må utveksles noen personopplysninger om deg for at eFaktura-tjenesten skal fungere. Følgende opplysninger om deg blir registrert i bankenes felles avtale- og betalingskravregister: 
  • Navn
  • Fødselsnummer/organisasjonsnummer
  • Adresseopplysninger
  • E-post
  • Mobilnummer
 
Fakturautsteder kan søke på om du har valgt "Ja takk til alle" eller ikke. Bedrifter kan, med ditt navn og adresse som du har oppgitt til bedriften, eventuelt i kombinasjon med epost og mobilnummer om bedriften har dette, søke etter din eFakturaadresse. Bruk av fødselsnummer vil kunne benyttes av de bedrifter som har tillatelse til dette. På dette grunnlag kan da eFaktura sendes til din nettbank eller betalingsflate. Det er viktig at du sikrer at din betalingsflate har registrert dine riktige opplysninger i mottakerregisteret, spesielt da korrekte adresseopplysninger, telefonnummer og epostadresse som er viktige for at utsteder skal kunne finne deg som eFakturamottaker.  

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
On 2/23/2022 at 5:10 PM, Guest d5c34...d0c said:

Så nå kan hvem som helst lage en faktura og sende deg, som blir trukket automatisk - og det går ikke an å stoppe dette, med mindre man stopper all efaktura.

Efaktura trekkes ikke automatisk, det er det kun avtalegiro som gjør. Jeg har enda ikke mottatt en eneste uregelmessig efaktura.

Lenke til kommentar
a_aa skrev (13 timer siden):

Fair. Jeg tenker at siden bedriften må vite tilstrekkelig mye av dette fra før til å klare å identifisere deg, og kun får fnr dersom de allerede har lov til å få dette fra andre kilder (direkte fra folkeregisteret), så er dette ganske lite omfattende/risikabelt.  Men klart, det gir aktører mulighet til å sende deg falske faktura og/eller å få fylt ut en profil med å vite litt av kontaktinfoen din, så det er ikke ingenting.

For min del veier fordelene klart opp for ulempene, men YMMV

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg liker jo fordelene, men ikke de nye ulempene. :) 

Jeg må innrømme at min motstand mot eFaktura 2.0 ikke er bare rasjonell, det er også et element av følelser her.  Jeg oppfattet eFaktura 1.0 som en meget god tjeneste for to avtaleparter som ønsket hjelp til å gjennomføre en transaksjon effektivt og rimelig. Siden eFaktura 2.0 dropper kriteriet om at de man deler informasjon om er avtaleparter, oppfatter jeg eFaktura 2.0 som datavarehus som selger person- og betalingsrelatert info om fakturamottakere til de fakturautstedere som er villig til å betale for dem. Min følelse er at jeg dermed er blitt varen de selger, i stedet for avtaleparten de hjelper. :huh: efaktura 2.0 er svaret på spørsmålet "Hvordan kan vi kapitalisere mer på persondatabasen vår?". Selv om jeg nå er i femtiåra, går jeg inn i min trassalder nr ørten - og betakker meg for å ligge på varelageret deres. Jeg skal ta det som en fin utfordring å greie meg meget godt uten eFaktura 2.0. ;) 

Og så er det jo dette med mange bekker små ...  litt her og litt der, så blir det en liten elv av det. Man må ha et bevisst forhold til det, og det er nettopp derfor jeg har min lille regel som jeg nevnte: "Ikke del digital kontaktinfo eller identifikatorer ukritisk, kun med dem som jeg selv vurderer har behov for det og som har min tillit."

Ta Vipps og deres "varelager". Det er altså en telefonkatalog med Bank-ID-verifiserte person- og betalingsrelatert info knyttet til mobilnummer. Det blir som eFakturas "varelager", men med færre opplysninger lagret (eFaktura har jo feks også verifisert e-post og fødselsnummer i sin katalog). Man kan ikke reservere seg mot visning, slik man kan i andre oppføringer.  Dersom jeg hadde reservert meg mot å bli oppført i søketjenester for telefon, og sendt en mystisk SMS til deg - ja da hadde du ikke funnet ut av navnet mitt på gulesider, 1881 etc, men det hadde straks poppet opp på Vipps om tastet inn nummeret der... Nå har ikke jeg reservert meg mot visning, og jeg vurderer at Vipps i liten grad sprer mer enn det som allerede er åpent om meg - men for de med andre behov, bør de i hvert fall vite at slik er mulighetene. For min del blir da Vipps en "knøttliten bekk" som jeg aksepterer. Den noe større bekken eFaktura 2.0 not so.

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Foretrekker å la det gå uker mellom hver gang jeg bruker koder på brikken til å logge inn i nettbanken. Svares det ja på alt vil jeg bli nødt til å sjekke oftere. 

Virker som det er kaos hos enkelte strømtilbydere, som istedet for efaktura sendte ut papirfaktura til kundene. Med beskjed om at AvtaleGiro måtte aktiveres på nytt. Selv om det ikke ble sendt ut noen synlig efaktura i nettbanken, fungerte AvtaleGiro som normalt og strømregningen ble trukket som vanlig. Går ut fra at mange har trodd de skulle betale papirfakturaen, og at mange dermed har betalt to ganger til Lyse i slutten av februar. Virker som de nå får så mange henvendelser at de ikke klarer å svare på dem. 

Dette skrives det ikke om i avisene. De har nok en avtale med bankene om å unngå negativ omtale...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
3 hours ago, Budeia said:

Foretrekker å la det gå uker mellom hver gang jeg bruker koder på brikken til å logge inn i nettbanken. Svares det ja på alt vil jeg bli nødt til å sjekke oftere. 

Hvorfor det? Du får beskjed (e-post og ev SMS- eller appvarsel) når du har mottatt en e-faktura, slik det alltid har vært. Ingen grunn til å sjekke noe som helst før du får varsel. Ingenting trekkes fra konto før du godkjenner e-faktura eller oppretter/har avtalegiro.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Slettet-fsaSP0zV skrev (På 19.3.2022 den 18.35):

Du får beskjed (e-post og ev SMS- eller appvarsel) når du har mottatt en e-faktura, slik det alltid har vært.

Bl.a. Telenor gir ikke slike beskjeder, men kanskje det må spørres spesielt om det. 

Det er forskjell på AvtaleGiro og efaktura. Det står at forskjellen ligger i at efaktura må godkjennes. 

Men det er to avdelinger i efaktura-bolken, en avdeling for dem som må godkjennes og en avdeling for dem som ikke må godkjennes. Det var tidligere en som kom fra strømselskapet, som ble plassert blant dem som ikke må godkjennes. Den ble varslet på e-post. 

Nå er fakturaen borte, og den sendes i stedet som papirpost. Selv om det hevdes at efaktura ikke er AvtaleGiro, mener jeg den var en del av AvtaleGiro likevel. Må kanskje gå i banken for å spørre om de har tips til å få tilbake igjen efakturaen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
3 hours ago, Budeia said:

Men det er to avdelinger i efaktura-bolken, en avdeling for dem som må godkjennes og en avdeling for dem som ikke må godkjennes.

eFaktura som er tilknyttet Avtalegiro varsles, og skal ikke godkjennes. eFaktura uten avtalegiro varsles, og må godkjennes.Avtalegiro uten eFaktura blir ikke varslet, og skal ikke godkjennes.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (2 timer siden):

eFaktura som er tilknyttet Avtalegiro varsles, og skal ikke godkjennes. eFaktura uten avtalegiro varsles, og må godkjennes.Avtalegiro uten eFaktura blir ikke varslet, og skal ikke godkjennes.

Man kan skru av varsel på efaktura så vidt jeg vet, så vidt jeg vet. Har du kun efaktura må den godkjennes og da varsles den jo i nettbanken, men har du avtalegiro + efaktura er det ikke gitt at du får noe varsel. (Men fakturaen som sådan blir tilgjengelig i nettbanken, ikke bare en betaling)

Endret av Herr Brun
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
10 hours ago, Herr Brun said:

Man kan skru av varsel på efaktura så vidt jeg vet, så vidt jeg vet. Har du kun efaktura må den godkjennes og da varsles den jo i nettbanken, men har du avtalegiro + efaktura er det ikke gitt at du får noe varsel. (Men fakturaen som sådan blir tilgjengelig i nettbanken, ikke bare en betaling)

I nettbanken til min bank er dette ikke noe jeg kan velge, jeg får varsel om alle efakturaer. Noe annet ville vært meningsløst, da en efaktura (uten tilnyttet avtalegiro) krever en handling. Jeg får også varsel om efaktura som har avtalegiro, med info om at denne belastes automatisk, da denne ikke krever noen handling. De trekk som har kun avtalegiro (treningssenter (for min del)) får jeg ikke varsel for, de trekkes på avtalt dato.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Har ein Vipps kan ein velje også å få varsel om efakturaer (utan avtalegiro) via appen. Ein har då mogelegheit til å godkjenne efakturaen via appen, men kan også logge inn i nettbanken og godkjenne på "gamlemåten" osv. dersom ein vil. Etter godkjenning i Vipps legg fakturaen seg i forfallslista i nettbanken på vanleg måte.

(Vipps kan ikkje brukast saman med Ya-bank, som må vere Norges dårlegaste nettbank. Har ein kombinasjonen efaktura/avtalegiro i Ya-bank risikerer ein dessutan at ein aldri får lese efakturaen i det heile).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
20 hours ago, torbjornen said:

Har ein Vipps kan ein velje også å få varsel om efakturaer (utan avtalegiro) via appen. Ein har då mogelegheit til å godkjenne efakturaen via appen, men kan også logge inn i nettbanken og godkjenne på "gamlemåten" osv. dersom ein vil. Etter godkjenning i Vipps legg fakturaen seg i forfallslista i nettbanken på vanleg måte.

Dette er også funksjonalitet i alle (svjv) bank-apper. Ikke alle som bruker kontoen tilknyttet Vipps til regningsbetaling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...