Gå til innhold

Ny efaktura modell lager problemer

Gjest d5c34...d0c

Anbefalte innlegg

Gjest d5c34...d0c

Nå har vi da fått ett helt nytt efakturasystem, og gjett hva, problemene starter med en gang.

Nå så må man da aktivere "motta efaktura fra alle" og hvis ikke så slutter efaktura å fungere.

Jeg måtte deaktivere dette for en tid tilbake, da jeg brått mottok en masse ulovlige efakturaer som automatisk la seg til forfall.

Dette er visst den nye modellen, og det går ikke an tydeligvis å stoppe ulovlige forfall i nettbanken, med mindre man følger med hver eneste dag og må slette disse manuelt.

Så nå kan hvem som helst lage en faktura og sende deg, som blir trukket automatisk - og det går ikke an å stoppe dette, med mindre man stopper all efaktura.

Er det noen andre med erfaring fra dette her? Finnes det noen metoder for å unngå dette, eller må jeg nå tilbake til faktura i posten?

Anonymous poster hash: d5c34...d0c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest d5c34...d0c

Som sagt, det er det gamle systemet, og alt skal nå over på efaktura 2.0.

Og tydeligvis så legger det seg fakturaer inn til automatisk trekk, fra folk og fe jeg ikke har noe avtale med.

Og svar fra både bank og de andre som skal sende faktura bekrefter dette, nå må du følge med hver dag, ellers blir du trekt fra gud og enhver.

Og jeg mottok i dag, brev i posten fra strømleverandør om nettopp dette.

Hvis ikke dette aktiveres, så slutter all efaktura å fungere.

Lenke til kommentar

Efaktura fra alle fungerer vel bare sånn at du får tilsendt fakturaen i nettbanken, istedenfor i posten, uten at du må inngå en spesifikk efaktura-avtale med hvert enkelt foretak? Og så må du godkjenne den og legge den til betaling selv? Det er bare en måte å levere deg en faktura.. ikke sett noe om at denne nye ordningen skal endre på hva en efaktura er. Jeg meldte meg på den i fjor høst en gang og ingenting har skjedd automatisk hos meg ihvertfall.. så langt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest d5c34...d0c skrev (30 minutter siden):

Bytte bank?

Dette gjelder alle banker.

Ikke det at de legger seg inn til forfall automatisk jeg. Jeg må aktivt godkjenne hver enkelt efaktura (etter nytt system), og kan endre forfallsdato, trekkonto og forfallsdato (og beløp for den saks skyld). Gjør jeg ingenting så skjer ingenting, og fakturaen blir bare liggende i innboksen (til jeg sletter den). 

• Liker 5
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (12 timer siden):

Og enda verre: Hvilken bank er det snakk om? Automatisk efaktura høres hull i hode ut, spesielt siden betalingsavtaler er enkle å sette opp.

Automatisk efaktura er ikke dumt, da får man faktura i nettbanken i stedet for i postkassen.
Da kan man bare godta den i nettbanken om den skal betales, så går resten automatisk.

Men det trekkes jo ikke automatisk med med mindre man også har avtalegiro mot utsender, med mindre man har noe veldig sært opplegg, men det høres tvilsomt ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest d5c34...d0c skrev (19 timer siden):

Dette er visst den nye modellen, og det går ikke an tydeligvis å stoppe ulovlige forfall i nettbanken, med mindre man følger med hver eneste dag og må slette disse manuelt.

Så nå kan hvem som helst lage en faktura og sende deg, som blir trukket automatisk - og det går ikke an å stoppe dette, med mindre man stopper all efaktura.

Sludder og pølsevev 🙂

Efakturaer må, slik det alltid har vært, godkjennes i nettbanken din.
Ingen Efakturaer blir trukket før du har godkjent dem.

Privat eFaktura blir enda enklere!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest d5c34...d0c

Tydeligvis ikke. 

Mulig det er noe fryktelig galt med min bank, men jeg mottok brått en masse fakturaer fra offentlige etater som jeg ikke har noe med.

Kanskje dette har blitt fikset i mellomtiden??

Lenke til kommentar

Du kan få faktura ja i nettbanken, men de skal ikke bli trukket automatisk.
Men vil anbefale deg å kontakte banken og/eller de som sender faktura om du får masse fakturaer du ikke har noe med.

Virker som om du enten får regninger du ikke skal ha, eller at det er noe du ikke vet om..
Det som kommer i nettbanken er jo i utgangspunktet det som skulle ha havnet som brev i postkassen din.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Gjest d5c34...d0c

Ja som jeg har fortalt at jeg har gjort, og alle har bekrefte at slik er det, med mindre hele driten deaktiveres, som igjen betyr at da må man tilbake til brevfaktura, avtalegiro og alt annet blir det nå slutt på.

Lenke til kommentar

Jeg har en veldig enkel regel for å forebygge tap av kontroll med informasjon om meg og mitt:

Ikke del digital kontaktinfo eller identifikatorer ukritisk, kun med dem som jeg selv vurderer har behov for det og som har min tillit.

I den eFaktura-løsningen som nå snart skal fases ut, fungerte dette utmerket i årevis. De leverandører som man stolte på og ønsket å motta eFaktura fra, inngikk man en avtale med (tok noen få tastetrykk), og eFaktura-systemet sørget da for at nødvendige identifikatorer ble delt. 

I den nye eFaktura-løsningen vil jeg ikke lenger kunne følge min enkle regel, dessverre. Alle eFaktura-utstedere som har en flik av persondata om meg, vil få resten fra eFaktura-systemet - fordi jeg er tvunget til å akseptere å motta alle fakturaer som sendes meg, og følgelig også at eFaktura-systemet deler mine identifikatorer med eFaktura-utstederen. (Riktignok åpnes det for at jeg kan blokkere enkelte utstedere - men jeg ønsker altså at dagens løsning med at samtlige er blokkert som et utgangspunkt, og så avtale med dem jeg ønsker.)

Jeg har ikke tenkt å akseptere å få mindre kontroll med spredning av informasjon om meg og mitt, og det betyr dessverre at om ikke lenge må jeg ha mine alternativer til eFaktura klare, for jeg kommer til å bli hivd ut av systemet pga min manglende aksept. 

Det vil nok bli mer tungvint, men ikke så galt som jeg først fryktet. Elkraft, mobil og internett sender faktura gratis på epost. Bompenger på digipost. Tror det kan gjelde kommunale fakturaer også. Det kan hende at jeg ender opp med papirfaktura på kredittkort, selv om min bank faktisk har en egen ubrukt fakturaløsning for kredittkort i nettbanken. Så kan nok mange av de nevnte også legges inn på avtalegiro, som jeg så langt aldri har brukt.

Lenke til kommentar

Porto og fakturaproduksjonskostnader. :) 

(Det er ikke uten grunn at gebyrer for papirfaktura har skutt i været)

Men det primære poenget er at litt persondata gir tilgang på mer persondata - til folk jeg ikke aner hvem er. 

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...