Gå til innhold

Den belgiske statsministeren ønsker seg strøm fra Norge

Anbefalte innlegg

Fluor1 skrev (2 timer siden):

Er det bra for Norge og norske arbeidsplasser at strømmen blir dyrere? Nei.

Nå er jeg virkelig imponert over hva du klarte å tenke deg fram til. Svaret mitt tok forbehold om at strømmen i Norge ikke trenger å bli økt. Netto økt inntekt for Norge er positivt.

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-Birger- skrev (15 timer siden):

Slike tåpelige og åpenbart feilaktige utsagn hjelper ikke noe. Dersom vi kan få Belgia til å invester i flytende vindparker i Nordsjøen så er det vinn vinn. Vi får inntekter og arbeidsplasser, de får energi.
Og ser vi på situasjonen i Europa med Russlands Putin som går amok, så trenger Europa all den energien vi kan få tak i hurtigst mulig for å bli kvitt gasspressmiddlet fra Putin.

Tyskland har for lite havareal i forhold til deres behov for vindkraft. Om vi i Norge bygget ut vindparker kun for eksport til Belgia (uten tilknytning til det norske nett) ville det være en fin start på et stort industrieventyr. Etter hvert vil også flytende turbiner levere billig strøm og da kan vi bygge ut vindparker mot det tyske markedet. Slike vindparker vil gi god fortjeneste over mange titalls år (etter 30 år oppgraderes turbinene med lave kostnader og det kan skje gjentatte ganger).

Belgia har en stor andel atomkraft i dag. Allikevel vil de kvitte seg med den og heller ikke bygge nytt. Jeg skjønner Belgia godt. Heller ikke jeg vil betale for energi som koster ca tre ganger mer en annen energi (pluss mange andre tvilsomme forhold knyttet til atomkraft).

Men det viktigste Norge kan gjøre nå er å realisere alle vindkraftprosjekter på land enten de til nå er blitt avvist eller er passive. Det haster noe enormt å få mer strøm om vi skal ha noen som helst sjanse til å nå utslippsmålene (CO2) innen 2030 og å få ny industrivirksomhet som erstatter oljevirksomheten.

Hvis ikke politikerne gjør noe dramatisk og raskt for å øke strømproduksjonen, viser de at de er hodeløse høns som virrer rundt uten mål og mening.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Memento scientiam said:

Nå er jeg virkelig imponert over hva du klarte å tenke deg fram til. Svaret mitt tok forbehold om at strømmen i Norge ikke trenger å bli økt. Netto økt inntekt for Norge er positivt.

Hvordan får du til det da?

selv med hybrid kabel blir det trodd at strømmen blir dyrere (per NVE)

https://www.nrk.no/norge/nve_-hybridkabler-kan-gi-deg-dyrere-strom-1.15827761

EU/Tyskland har hatt tiår på seg til å bli uavhengig fra Sovjet (i tidligger tid) til nå med Russland. 

Når burde EU startet å se på å ikke trenge Russland? Første Tsjetsjenia krigen? Andre? Georgia invasjonen? Abkhazia? Crimea?

nei det er plutselig nå, når han går inn i østfronten til Ukraine at det er relevant? Er noe tull og fanteri, hvorfor skal vi prøve å redde dem ut i fra det? 

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (På 24.2.2022 den 8.43):

Ja, og legg merke til at det over Sognefjorden bygges "fjordspenn" mens det ikke er noe problem å legge 720 km med sjøkabel til UK.  Det er forsåvidt en prisforskjell, men tar en med årlig vedlikehold på luftspenn, så jevnes differansen ut.  Og noe er det da verdt å ta vare på flott natur?  Eller ?

Sognefjorden er Norges dypeste fjord, kan jo ha noe med det å gjøre ;)

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Sognefjorden er Norges dypeste fjord, kan jo ha noe med det å gjøre ;)

Tror ikke det er der kostnaden ligger... 1,3km dyp på det dypeste, blir max 3km ekstra og gamle Televerket la kabel der på 1950-tallet.

Sitat

— Jeg har ingen mening om den planlagte kraftlinjen, men jeg reagerer mot de feilaktige påstandene som har kommet om sjøkabler, sier pensjonert sjøkabelsjef fra Televerket, Alf Johan Rykkel.

Han viser til at Televerket la kabel i Hardangerfjorden alt på 1950-tallet.

Aldri feil

— Det var aldri feil eller problemer med denne kabelen så lenge den var i bruk frem til 1990-tallet, sier Rykkel.

https://www.aftenposten.no/norge/i/mBpyL/mulig-aa-legge-kabel-i-hardangerfjorden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...