NTB - digi Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 Vindmøller må stenges om natten Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 For en suksess... 6 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 Livsfarlig å bo i slik støy. Stenge ned i tidsrommet 19-07 er det minste tiltaket en kan gjøre i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 Kanskje snart på tide å innrømme at vindparker på land er dyrt, komplisert og så problemfylt at det bare er politikere går inn for slike løsninger. 5 3 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 Det er en skandale at de får lov å ha åpent i det hele tatt. Helseplagene på dagtid er ikke mindre ødeleggende. Støyen fra vindturbiner kan sammenlignes med tortur. Da spesielt kinesisk vanntortur. Rytmisk stress en ikke kan rømme fra kan ta knekken på hvem som helst. 2 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 Nå vet jeg ikke avstanden til husene, men på bildet ser det det ut som om det er alt for nær. Burde vel være minst 1.5 til 2 km avstand. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 Bare å stenge ned de fem turbinene det gjelder spør du meg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 Lynxman skrev (33 minutter siden): Bare å stenge ned de fem turbinene det gjelder spør du meg. Eventuelt flytte de til steder de gjør nytte for seg, uten å plage folk. Denne saken viser bare at det ikke er enkelt å finne egnede områder for vindkraft på land. Jeg sier ikke at det er umulig, men det er mange hensyn å ta. For sett bort fra de lokale ulempene så er det ingen tvil om at vindkraft er et viktig bidrag i norsk kraftforsyning, og at det bidrar til å redusere behovet for andre naturinngrep eller klimautslipp. 4 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 Roger Moore skrev (2 timer siden): Det er en skandale at de får lov å ha åpent i det hele tatt. Helseplagene på dagtid er ikke mindre ødeleggende. Støyen fra vindturbiner kan sammenlignes med tortur. Da spesielt kinesisk vanntortur. Rytmisk stress en ikke kan rømme fra kan ta knekken på hvem som helst. For noe bullshit. Jeg bodde 1,4 km fra 2 vindmøller i flere år, hørte knapt en dritt. Tenk på de hundretusenvis av menneskene i Norge som bor like ved en traffikert vei? Jeg har et familiemedlem som bor 50m fra en 80 sone med ADT på 15000. Da kan man snakke om støy. Kanskje de burde forlange å få veiene stengt halve døgnet? 7 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 Jeg lå noen få hundre meter unna flere av turbinene på Midtfjellet i Fitjar i sommer. Campingvogn, så ikke på langt nær så godt isolert som et hus. De gikk hele tiden, men jeg hørte ingenting fra de. Virker som det er noe feil med disse fem. Det har vel operatøren også innrømmet virker det som. 4 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 AL123 skrev (15 minutter siden): For noe bullshit. Jeg bodde 1,4 km fra 2 vindmøller i flere år, hørte knapt en dritt. Tenk på de hundretusenvis av menneskene i Norge som bor like ved en traffikert vei? Jeg har et familiemedlem som bor 50m fra en 80 sone med ADT på 15000. Da kan man snakke om støy. Kanskje de burde forlange å få veiene stengt halve døgnet? Det finnes oksemøkk over hodet. Sjekk opp kinesisk vanntortur og hva pulserende støy du ikke kan rømme fra gjør med mennesker. Det er forøvrig heller ikke heldig å bo med trafikkert vei, men det er ikke en god grunn for å påføre mennesker helseplager via vindmøller. 1 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 Jens Kr. Kirkebø skrev (3 minutter siden): Jeg lå noen få hundre meter unna flere av turbinene på Midtfjellet i Fitjar i sommer. Campingvogn, så ikke på langt nær så godt isolert som et hus. De gikk hele tiden, men jeg hørte ingenting fra de. Virker som det er noe feil med disse fem. Det har vel operatøren også innrømmet virker det som. Hvis det er en vindturbin og den står på norsk jord så er det noe feil med den. 1 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 22 minutes ago, AL123 said: For noe bullshit. Jeg bodde 1,4 km fra 2 vindmøller i flere år, hørte knapt en dritt. Tenk på de hundretusenvis av menneskene i Norge som bor like ved en traffikert vei? Jeg har et familiemedlem som bor 50m fra en 80 sone med ADT på 15000. Da kan man snakke om støy. Kanskje de burde forlange å få veiene stengt halve døgnet? Det er forskjell på akustisk støy og infralyd. Folk opplever akustisk støy svært forskjellig. Men evt. negative effekter fra infralyd vet vi stort sett ingenting om. 2 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 Ingen som har kommet med noen god forklaring på hvorfor de skal stå på toppen av fjellet, når det er enklere å montere de langs motorveier. 3 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 (endret) Avstanden til bebyggelsen på bildet til nærmeste vindturbin er 800-900 meter mens huset som ligger nærmest på den andre siden av anlegget er bare 500 meter unna. Og anngående rytmisk systematisk støy burde jeg ha blitt plaget vanvittig som bodde 400 meter unna stålovnen i Mo I Rana som gikk i 20 minutter med 20 minutter stans hver dag og natt året rundt i tillegg til den da utendørs skraplastinga. I tillegg flimra lyset all den tid den ovnen gikk men klarte det fint de 10 årene jeg bodde der. Er lenge siden nå men kan ikke huske at det var noe problem å bo sånn. Personlig mening, folk har blitt for sutrete av seg. Endret 23. februar 2022 av perpyro 1 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 Tragisk at det bygges vindmøller når vi har mer enn nok evigvarende og grønn vannkraft i landet. Som om ikke støyen er trøblete nok er det estetisk sett noe av det styggeste som er designet av noe menneske noen gang. 1 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 Eller lite plasskrevende kjernekraft som ikke støyer og gir mye energi pr. kvadratmeter brukt. 1 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 6RCURCGB skrev (26 minutter siden): Det er forskjell på akustisk støy og infralyd. Folk opplever akustisk støy svært forskjellig. Men evt. negative effekter fra infralyd vet vi stort sett ingenting om. Akkurat, så da får de klage når de oppdager noe. Har som sagt bodd 1400m fra 2 turbiner et par år, og støyen var bagatellmessig. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 Roger Moore skrev (34 minutter siden): Det finnes oksemøkk over hodet. Sjekk opp kinesisk vanntortur og hva pulserende støy du ikke kan rømme fra gjør med mennesker. Det er forøvrig heller ikke heldig å bo med trafikkert vei, men det er ikke en god grunn for å påføre mennesker helseplager via vindmøller. Dette er vindmøller, ikke kinesisk vanntortur. Prøv å holde et vist saklighetsnivå. Forøvrig har jeg vært og sett på de aktuelle vindmøllene flere ganger. Støyen er bagatellmessig, rett og slett. 1 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 AL123 skrev (59 minutter siden): Dette er vindmøller, ikke kinesisk vanntortur. Prøv å holde et vist saklighetsnivå. Forøvrig har jeg vært og sett på de aktuelle vindmøllene flere ganger. Støyen er bagatellmessig, rett og slett. Effekten er den samme og det er _det_ som er poenget mitt. Pulserende støy du ikke kan rømme fra er tortur. Det vil ødelegge deg mentalt. Den trenger ikke være spesielt kraftig målt i desibel, det holder at dem er rytmisk og ikke kan rømmes fra. Det mest fascinerende med denne formen for tortur er at det går helt fint lenge før du plutselig bare knekker totalt. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå