Gå til innhold

Investering i fond

knutinh

Anbefalte innlegg

Jeg har lært at det er lurt å sette til side penger til en regnværsdag. Når det er penger man ikke umiddelbart har tenkt å bruke så virker det fornuftig å sette dem inn et sted med høy risiko med høy forventet avkastning. Høyrentekonto i bank har vært stusselige greier de siste årene.

"Alle" sier at indeksfond er bedre enn aktivt forvaltede fond. Og at spesifikke aksjer er for de som har veldig høy risikovilje (eller mener å sitte på voldsom innsikt). Jeg er ikke en økonomi-nerd. Jeg har bedre ting å gjøre enn å spekulere i om Europa vil trenge mer gass når Putin ikke får selge sin. 

Figurer som denne viser at det er lurt å være "inne" i aksjemarkedet. Hvis jeg kunne ha gått tilbake til 1896 og satt inn sparepengene mine så hadde jeg vært en rik mann i dag. Men også at det er nedturer og i verste fall kan du måtte vente 10-20-25 år før du kan ta ut samme verdi som du satt inn.

https://www.graphicdesignforum.com/t/help-recreating-a-chart/6918

Når jeg var 20 så hadde jeg ikke mye kapital å sette inn. Når jeg var 30 så trengte jeg kapitalen jeg hadde til hus og familie. I 40-årene så er det mer rom for sparing. Samtidig så rykker døds-datoen nærmere og jeg er ikke så opptatt av å spare for arvingene.

Jeg har kjøpt meg litt inn i to indeks-fond litt på måfå og synsing:

https://www.nordnet.no/market/funds/16801174-dnb-global-indeks 

https://www.klp.no/virksomhet/fond/klp-fondene/klp-aksjeglobal-indeks-v

Hva tenker folk om valutasikring? Ved å kjøpe et usikret fond så kjøper jeg vel i praksis internasjonal valuta, og verdien jeg kan hente ut i Norske kroner avhenger av krone-kursen på salgstidspunktet. Er krona en like usikker faktor som aksjemarkedet? Valuta-sikring er vel i praksis en form for forsikring og jeg antar at de som tar ansvar på mine vegne tar betalt for det?

Wahl hadde en veldig fin måte å illustrere noen poenger i serien sin på NRK. Bl.a. at kua som gikk på jordet var en omtrent like god investor som investorene. Og at fond som går dårlig blir avviklet, slik at fondene vi kan velge mellom gir uttrykk for en mer positiv forventet utvikling enn hva som er tilfellet hvis man går inn i en av dem.

Samtidig har noen hevdet at hvis man sparte en gullmynt i år null og forventet 4% årlig avkastning så ville vekten i gull i dag overstige månen eller noe slikt.

1.04^2000 = 1.1659e+34

Poenget er i alle fall at grenseløs eksponensiell vekst neppe er mulig basert på fysiske verdier. Så hva er sjansen for at de siste 100 åra er en god modell for de neste? Når vi alle har tatt høyere utdanning, mor har begynt å jobbe, arbeidere i u-land har fått en fornuftig jobb, vil vi noen gang nå potensialet og se en utflating? Er det mulig å flate ut for økonomi, eller er den gearet slik at når det går flatt så går det nedover?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...