Gå til innhold

Sismo

Gjest 4f39b...9d1

Anbefalte innlegg

Gjest 4f39b...9d1

Kjappt spm om Statens Innkrevingssentral (sismo). 

Jeg fikk innvilga ufør før jul, sendte søknad om å få slettet krav via lånekassen (misligholdt studielån). 

Fikk avslag den 22 januar, som ventet egentlig, rett etterfulgt av utleggsforretning der vi avtalte trekk. Greit nok. 

Første trekk gjennomført, også greit nok, men så kommer vi til spørsmålet. 

Hvorfor bruker de så lang tid på å oppdatere status, men når de skal ha noe, så er de kjappe som faen? 

Anonymous poster hash: 4f39b...9d1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 1898c...d0a

Er du ufør eller har du AAP med ung ufør?  Vet ikke om det er mulig å få overført tilbake fra Sismo til Lånekassen om du begynner å betale.  Mener å ha hørt noe om det. Utvidet renteutsettelse utover de 36 inkludert ble fornøyet 6 måneder til. Coronarenteutsettelse Ellers pleier en å få renteutsettelse når en har en søknad inne til behandling hos lånekassen frem til endelig svar. Ihvertfall om sletting. Det tar gjerne lengre tid for endelig svar og gir dermed lengre utsettelse slik at en kan utsette inkluderte utsettelser eller at Coronarenteutsettelse blir overflødig å søke om frem til endelig svar  Ellers må en sende brev manuelt om en søker sletting. Og en får et foreløpig svar om at søknaden vil bli endelig behandlet når skatteoppgjøret for det året en søker i er klart. Ihvertfall om lånet er hos lånekassen. Ble du ufør før nyttår, minst 50% tror jeg skal du ha søkt med skjema for 2021 hvor endelig svar ikke blir klart før skatteoppgjøret er klart rundt april eller mai. Står nevnt litt hvordan det er om lånet er overført til Sismo her. 

https://www.sismo.no/no/pub/tema/sletting-av-krav

Anonymous poster hash: 1898c...d0a

Lenke til kommentar
Gjest 4f39b...9d1

Hadde levert klage og søknad om slett såfort jeg fikk innvilga ufør, men var allerede overført til sismo for mange år siden å da har man mistet retten til å få det slettet. 

Skulle jo seff ha kontakta de tidligere, men nå er nå en av mine lidelser av den art at ting man skulle ha tatt tak i ikke ble tatt tak i så.. (psykisk sykdom) 

Men går greit å bare betale det altså, nå når jeg er i stand til det etter mange år på "the bare minimum".  

Det irriterer bare litt at sismo ikke oppdaterer systemene sine så at det som faktisk har blitt trukket vises i systemene deres 🤪

Lenke til kommentar

SISMO er søppel...... Arrogant uten like...... 

Har gående sak med de der jeg skriver og ber om forklaring på SISMOs agerende hele 15 ganger uten å ha svar......

Om SISMO har sak på deg da har du rett å kjøre saken innfor Tingsretten i Mo i Rana..... koster jo flesk vil jeg tro...... men SISMO informerer aldri om det jamvel om det er etterspurt info om videre klagemuligheter. Skattedirektoratet (-etaten) har tilsyn med SISMO og sen er det Finansdepartementet. Om SISMO sliter med og gjøre rett for seg med å svare eller det gjelder datasystem da er mulighet å føre saken inn til Datatilsynet, og be om tilsynets vurdering av situasjonen.

KJØR PÅ SISMO..... det trengs det

Kan du ikke ha gratis juridisk hjelp som pensjonert.....

Lenke til kommentar
Gjest 4f39b...9d1
En som undrer skrev (24 minutter siden):

koster jo flesk vil jeg tro...... men SISMO informerer aldri om det jamvel om det er etterspurt info om videre klagemuligheter.

Har blitt innformert om at jeg kan klage via tingretten i mo i rana eller noe sånnt, men allt av saksomkostninger må man ta selv. 

Lenke til kommentar
Gjest 4f39b...9d1 skrev (På 23.2.2022 den 13.55):

Hvorfor bruker de så lang tid på å oppdatere status,

Fordi de venter på tilstrekkelig med opplysninger til å kunne komme til en endelig dom.

Gjest 4f39b...9d1 skrev (På 23.2.2022 den 13.55):

men når de skal ha noe, så er de kjappe som faen?

Fordi de så fort som mulig på vegne av det norske folk, herunder norske skattebetalare vil ha tilbake det du har lånt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Skandinav skrev (På 27.2.2022 den 9.05):

Fordi de venter på tilstrekkelig med opplysninger til å kunne komme til en endelig dom.

Fordi de så fort som mulig på vegne av det norske folk, herunder norske skattebetalare vil ha tilbake det du har lånt.

SISMO har for vane å være trege..... veldig trege og arrogante.

SISMO har ikke egen E-postadresse de kjører system der alle skal logge seg inn. Men det funker ikke fordi SISMO svarer ikke på innsende forespørsler. Det er neste uansett antall forespørsler, og de som ser SIMSO etter i kortene forhaler alle saker som har med SISMO å gjøre. 

SISMO har ikke klart av å gjøre rede for sine handlinger ser det ut som her og det er skam satt i system. Det er en viss tidsbegrensning med å gi svar på forespørsel til offentlige organ. 

Om SISMO har ikke mulighet for at en kan kontakte SIMO under alias da følger de ikke loven som tilsier at alle har rett på å ta kontakt med offentlige organer under alias. 

Det er trolige flere saker som er feil med SIMSO men kun det som kom opp er tatt med her. 

Men når vi snakker penger fra Lånekassen da gir de vekk slant til russiske studenter som slipper å betal sine studielån om de drar tilbake til russia etter sine studier i Norge. Lånet gjøres om til stipend..... til nytte det?

Endret av En som undrer
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (16 timer siden):

Hvilken lovbestemmelse mener du her?

Trolige står det i offentlighetslovgivningen ..... kan se etter senere.....

men det kan søkes på det på eks. nettside som journalister bruker seg av når de fremmer ønske om innsyn fra offentlige organer...osv

Lenke til kommentar
En som undrer skrev (5 timer siden):

Trolige står det i offentlighetslovgivningen ..... kan se etter senere.....

men det kan søkes på det på eks. nettside som journalister bruker seg av når de fremmer ønske om innsyn fra offentlige organer...osv

De forpliktelsene etterlever SI gjennom einnsyn.no og en dedikert epostadresse for postjournalen. les mer her: https://www.sismo.no/no/pub/si/presse-og-nyheter/offentlig-postjournal 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (31 minutter siden):

De forpliktelsene etterlever SI gjennom einnsyn.no og en dedikert epostadresse for postjournalen. les mer her: https://www.sismo.no/no/pub/si/presse-og-nyheter/offentlig-postjournal 

Det som jeg klarer av å forstå er at SISMO har ikke E-POST utenom det som krever innlogging på sidene til SISMO.

Om en logger seg inn der da er du ikke anonym mer.

Det er kjernen her og det undres om det er lovbrott at folk kan ikke kontakte offentlig organ med ønske om innsyn etter offentlighetsloven anonymt.

Lenke til kommentar
En som undrer skrev (2 timer siden):

Det som jeg klarer av å forstå er at SISMO har ikke E-POST utenom det som krever innlogging på sidene til SISMO.

Om en logger seg inn der da er du ikke anonym mer.

Det er kjernen her og det undres om det er lovbrott at folk kan ikke kontakte offentlig organ med ønske om innsyn etter offentlighetsloven anonymt.

Jeg skjønner at det er det du klarer å forstå, men du har jo en hangup på dette og nekter å forstå enkle ting. Du kan be om innsyn anonymt. Bare ikke per epost. Bruk einnsyn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (På 9.3.2022 den 18.03):

Jeg skjønner at det er det du klarer å forstå, men du har jo en hangup på dette og nekter å forstå enkle ting. Du kan be om innsyn anonymt. Bare ikke per epost. Bruk einnsyn. 

Takker for deres påpeking......

Fikk sett på E-innsyn for en tid tilbake og igjen nå, og nyeste sakene der er nesten fra siste århundre. Tror det var aller nyeste kom fra 2018 og da var sakene ferdigbehandlet. Dvs at det skal ta opp til 2-4 år å gjøre seg ferdig med en sak og sen ligger den på vent med å komme ut til E-innsyn i noe år. Passer SISMO utmerket å GLEMME saker for offentligheten og innsyn.

Jeg vil be om unnskyldning for min forståelse av SISMO.......

SISMO har ikke vist seg følge en god forvalting i alle år og det viser E-innsyn godt med sin offentlighet av KUN GAMLE saker. 

Jeg vil påpeke at SISMO har eget E-post system der alle skal logge seg inn men SISMO svarer ikke på innsende saker!!

SISMO svarer ikke heller på hvilke klagemuligheter det er som gjelder for SISMO, når en spør om det og det gjentatte ganger!!

SISMO klarer ikke å gjøre rede for sine handlinger uansett hor ofte det stilles samme spørsmålet til de om redegjørelse.

Om dette her foran ikke er dårlig forvaltning da er det noe her som jeg trenger å lære noe mer om. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...