borgja Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 Hei, jeg har i dag ASUS XT8 mesh system bestående av 2 noder, og lurer nå på å kjøpe en node til for å dekke hele eiendommen. Slik eiendommen er i dag, så må modemet med hovedrouter stå i det ene hjørnet av eiendommen, og den noden jeg evt. kjøper må da kobles på MESH-noden (ikke hovedrouter). Er det mulig å seriekoble i MESH, og hvilke utfordringer / ulemper har dette? Lenke til kommentar
NULL Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 I utgangspunktet så skal man forvente at "daisy chain" av mesh-aksesspunkt skal fungere. Men det er ikke alle løsninger som støtter dette, men der hver av mesh-nodene kun kan kommunisere med "hovedenheten". Men basert på markedssegmentet XT8 befinner seg i, så skulle man anta at daisy chain er støttet. Et ekstra hopp via et mesh-aksesspunkt vil kunne ha mye å si for ytelsen. Nå er dette en tri-band-løsning der backhaul går på dedikert radio under normale forutsetninger som gjør at tapet i teorien ikke skal bli like stort som for en løsning som skal bruke samme radio både for å snakke med andre aksesspunkt og klienter. Hvorvidt det er et praktisk problem at ytelsen her reduseres er en annen sak. Avstander, hindringer og støy blir jo ellers elementer som i praksis vil påvirke også. En fordel med tri-band her blir at man i større grad kan snakke med klienter samtidig som backhual-trafikken, i stedet for at radioen i praksis skifter mellom å håndtere backhaul og å håndtere klient. Ser jeg hjemme hos meg, får jeg vel typisk ~250 Mbps på første mesh-aksesspunkt som står tilkoblet trådløst mot enheten som er ruter. På mesh-aksesspunktet som da er "daisy chain'et" trådløst videre, faller jeg vel ned til rundt halvparten igjen for klienter som snakker med det. Lenke til kommentar
borgja Skrevet 23. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2022 Supert, takk for svar - jeg mistenker også at dette skal gå utmerket. Har i dag en ASUS RT-N66U som står der en evt. ny XT8 skal stå, og den er satt i repeater-modus og har da egen SSID videre. Skulle det bli for stor utfordring med hastighet og stabilitet med daisy-chain, så kan jeg sette den i repeater-modus. Lenke til kommentar
borgja Skrevet 2. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2022 En liten oppdatering, har i dag satt opp en XT8 til, i daisy-chain fra node nr2. Er faktisk en funksjon for å velge preferert aksesspunkt å koble seg til. Resultat: meget bra dekning overalt, mister ikke hastighet på node nr2, men litt lavere hastighet på node nr 3 pga lang avstand. Men nå har jeg 250/250 i hele huset, og 169/190 i annekset, og det må jeg si er godkjent! Legger ved bilde av Asus-appen. Ps! For de som vurderer denne løsningen, husk å NEDGRADERE til 42095-firmware. Nyere firmware klarer ikke låse seg på 5G-backhaul, og hastigheten dropper merkbart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå