Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 Dekningsbidraget øker uten at kunden blir varslet, uten at ny kontrakt blir inngått og kunden får ingen rabatt. Flere ISP (leverandører av internettsignaler) har på søndag stengt tilgangen til opp/nedlasting. Merkelig nok: også via VPN. Jeg trodde VPN er kryptert og at ingen kan undersøke eller snoke i innholdet. Ca halvparten av internett-trafikk i Norge er kryptert. VPN fungerer, men stadig er det tjenester som etter hvert ikke virker med VPN. Altså : på søndag måtte jeg ta i bruk vår eksterne Linux server og bruke Opp/nedlasting med FileZilla til den. VPN fungerer mellom meg og server. Det hele virker faktisk mye bedre enn lokal lagring. Og hastighet på nedlasting av resulterende filer fra vår server går med 12 MB/sek. Jeg får vel si takk. Også fordi lastingen opp og ned kan være "start alle og glem" og så kan jeg slå av alt lokalt og legge meg. Sparer strøm. Påstanden om at dette skal stoppe ulovlig lasting/lossing av filer er en illusjon, både påstanden om ulovlighet og om at ting blir stoppet. Ting blir ikke ulovlig før en rett har avgjort det eller en lov spesifikt har forbudt det. Privat lasting og lossing av filer er ennå ikke forbudt, selv ikke med sterke mistanker om noe eller noens mening om noe. Selv ikke med sterke mistanker om at innhold er ulovlig. I 1-3 % av reisendes bagasje, klær og kropp finnes mere eller mindre ulovlig kontrabande. Tollvesenet kan ikke stoppe utenlandsreiser for det. Eller strippe alle passasjerer på et fly i timevis. Mange sysler vi mennesker bedriver misbrukes av noen få. Det kan ikke brukes som påskudd til å begrense andre menneskers frihet tjene penger eller trakassere. (Tollere i tjeneste kan være både spydige, generelt uforskammet og trakasserende mot mistenkte, som om det sto i læreboka at de må det. Og så viste narkoen seg å være "hockeypulver", fluortabletter, te, kanelbark, MSG, kalsium/magnesiumtilskudd eller grannåler. Ikke en unnskyldning å få etterpå. Dette viser de på TV som om alle reisende var mistenkte. De oppgir ikke hvor mye og mange som slapp unna eller hvor mange som er uskyldige eller hvor mange tusen som ikke blir kontrollert) ISP tjener mye penger på å stenge de minst lønnsomme delene av tjenestene, komfortabelt med grunnen om at noe ulovlig KAN forekomme. Den sparte båndbredden kan selges videre til andre kunder eller spares inn på innkjøp. Dekningsbidraget for ISP øker uten at kunden får noen rabatt. Nye blokkeringer krever mere kompetanse, men ikke mye. WebUI Access (Secure), Kodi/XBMC WebDAV, Resilio Sync osv. Uhyre praktiske ting og tang. Logg inn og bli sendt rett til et enormt flott grensesnitt med alt man ønsker seg, til forveksling helt lik grensesnittet på PC. 6 dollar pr mnd. 3 dollar ekstra for økt hastighet. Man kan også sette opp en egen fjernstyrt Linuxserver i en datasentral eller leie et Webhotell. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 Privat nedlasting og privat begrenset bruk og av lite omfang er ikke så absolutt og strengt forbudt som rettighetshaverne påstår. Vi har mange unntak fra §12 og vi har sitatrett. Private kan stort sett gjøre hva de vil om de bare begrenser seg til begrenset, privat og lite omfang. Resten av truslene er bare trusler. Fugleskremsel. Det er f eks ikke forbudt å samle en storfamilie på 20 og se på videofilm publisert på Yuotube eller hvor som helst. Det burde da etter visse påstander befinne seg 19 personer der som er straffskyldige. Hvis du ser på film som blir spilt av din nabo på naboens TV på naboens område/eiendom/leide areale, så er det lovlig, selv om du bare sitter på 3 m avstand med et lite gjerde mellom. Bl a derfor er det bortimot umulig å ta private for å kikke på ting. Du kan låne, tyvlåne, tyvkikke og se og høre på alt sammen med andre lovlig. Du kan også ta betaling for å dekke utgifter til kaffe og snacks. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 Flere ISP (leverandører av internettsignaler) har på søndag stengt tilgangen til torrentnedlasting. Merkelig nok: også via VPN. Dette omgås ved å abonnere på en tjeneste som laster dem til en ekstern server. Etter nedlasting logger jeg på den med FileZilla og henter mine filer. Fordelen er "start og glem" fordi jeg startet nedlasting med fjernstyring på serveren, slår av alt og går og legger meg. Når jeg senere vil ha ned de ferdige filene, så starter jeg VPN og logger på med FileZilla eller en annen FTP filbehandler. Laster ned de jeg vil med 12 MB/sek. Det funker faktisk bedre enn forrige løsning og tjenester. Jeg er fristet til å takke ISP for at de initierte dette. Men de tjener masse penger på å begrense båndbredden som brukt av kundene. Det jo ganske beleilig og lønnsomt å ha påskudd om at de vil at kundene skal følge lovene. Problemet er bare at de private kundene ikke bryter lovene, og de er ikke trukket for retten for å prøve dette. Og markedsføringsloven gir dem ikke hjemmel til å ta bort tjenester som er verdifulle for kunden uten varsel og/eller prisavslag. F eks å ha eller se en kopi av et åndsverk er ikke forbudt. Det er intensjonen og hva man senere GJØR med kopien. Hvis man ikke distribuerer, ikke selger, ikke bedriver omfattende utlån eller deling, ikke markedsfører det som et produkt, ikke endrer eller gjenbruker verket for egne formål, og kun ser på det og har det, så er det lovlig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 (endret) P2P over mobilnettet er blokkert, også med VPN. Vi kan se mange peers og seedere men data strømmer ikke. Plutselig på søndag morgen var alt signalet nede noen minutter, da det kom tilbake var P2P blokkert. Alt arbeidet vårt stanset opp mens vi byttet rutine mandag. Den regningen skal ISP få. Endret 23. februar 2022 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 Virker rart, jeg lastet ned torrent senest i går via Telenor sitt 4G-nett (Trådløst Bredbånd) uten problemer og i dag via fiber fra Bergen Fiber (Altibox). Begge ganger uten VPN. Hvilken leverandør(er) opplever du dette med? Lenke til kommentar
NULL Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 Det er vel mer trolig at du har ett eller annet problem med løsninger du benytter enn at noe her har blitt "sperret" av nettleverandøren. 2 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 23. februar 2022 Del Skrevet 23. februar 2022 10 hours ago, Dart said: P2P over mobilnettet er blokkert, også med VPN. Vi kan se mange peers og seedere men data strømmer ikke. Plutselig på søndag morgen var alt signalet nede noen minutter, da det kom tilbake var P2P blokkert. Alt arbeidet vårt stanset opp mens vi byttet rutine mandag. Den regningen skal ISP få. Kan man ikke lengre spille GTA Online da, siden det er Peer-to-Peer basert? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. februar 2022 Del Skrevet 24. februar 2022 G skrev (9 timer siden): Kan man ikke lengre spille GTA Online da, siden det er Peer-to-Peer basert? Det spørs hva de gjør, de som styrer GTA. Serverne kan, med variert hell, blokkeres for VPN slik strømmetjenestene har gjort. I noen nettbutikker har jeg sett at VPN ikke kan brukes. Alt varierer også med kvaliteten på VPN tjenesten, hvordan de kobler opp og hvilke protokoller. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. februar 2022 Del Skrevet 24. februar 2022 Nå har vi byttet til noe som egentlig virker bedre, så da er den saken løst og historie. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 (endret) Jeg tillater meg å henge meg på denne. Jeg har ikke sett behovet for en VPN tidligere, men begge i huset - og vi har villt forskjellige søkemønstre - har begynt å få flere og flere meldinger om at "innholdet ikke er tilgjengelig i din region" eller plutselig videreføring til Telenor nettfilter uten videre forklaring. Jeg har nettopp slått av dette filteret i ruteren (endret til alternativ Telenor DNS - skal se nærmere på det når jeg blir i våken tilstand igjen) og skal teste nærmere etterhvert. Er en VPN aktuelt for å komme seg rundt regionsperrer (f.eks. Youtube) og evt. begrensninger i Telenors oppsett (og hva de mener er "trygge" nettsider)? Endret 25. februar 2022 av PaladinNO Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 PaladinNO skrev (2 timer siden): Er en VPN aktuelt for å komme seg rundt regionsperrer (f.eks. Youtube) og evt. begrensninger i Telenors oppsett (og hva de mener er "trygge" nettsider)? Du kan jo begynne å bruke dns server fra google, cloudflare og/eller opendns i steden for telenor eller andre norske dns servere. 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 37 minutes ago, mobile999 said: Du kan jo begynne å bruke dns server fra google, cloudflare og/eller opendns i steden for telenor eller andre norske dns servere. Hjelper ikke mot regionssperrer. Hvis ting ellers skulle få treff i Telenor Nettvern, tenker jeg ellers at man bør tenke seg over en ekstra gang om hvorvidt man absolutt ønsker seg inn på tjenesten. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 PaladinNO skrev (3 timer siden): Er en VPN aktuelt for å komme seg rundt regionsperrer (f.eks. Youtube) og evt. begrensninger i Telenors oppsett (og hva de mener er "trygge" nettsider)? For den jevne forbruker har VPN i hovedsak to anvendelser: den ene er sikring av trafikk på åpne WiFi-nettverk og den andre er omgåelse av regionsperrer der filtreringen foregår hos leverandør basert på brukerens IP-adresse. En sekundær anvendelse er å maskere trafikken for sin ISP, men det er jevnt over ikke en problemstilling for den vanlige forbruker. DNS-sperrer som Telenor og andre ISP-er driver med omgås ved å bytte til Google, Cloudflare, OpenDNS eller en annen DNS-tilbyder som ikke implementerer norske filtreringsregler. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 1 hour ago, henrikwl said: For den jevne forbruker har VPN i hovedsak to anvendelser: den ene er sikring av trafikk på åpne WiFi-nettverk og den andre er omgåelse av regionsperrer der filtreringen foregår hos leverandør basert på brukerens IP-adresse. En sekundær anvendelse er å maskere trafikken for sin ISP, men det er jevnt over ikke en problemstilling for den vanlige forbruker. Sitter vel også med et inntrykk av at mange tror/mener bruk av en VPN-tjeneste fra selskaper man i praksis ikke vet mye om, og som man da kjører all sin trafikk gjennom, gir økt sikkerhet og personvern. Dette selskaper som hvis man graver litt i det, gjerne har tråder til land der man får liten innsikt i personene bak selskapene (type skallselskaper i land hvor selskapsdata holdes hemmelig, gjerne kombinert med gunstige skatteregler) og der mange av endepunktene er hos "Shady Hosting Inc.". Om man skal bruke VPN i forbindelse med bruk av åpne nettverk o.l., vil anbefalingen være å satse på VPN-tjenester fra sikkerhetsselskaper - eks. F-Secure o.l. Inntrykket ellers blir vel også at VPN benyttes i forbindelse med fildeling via bittorrent o.l.. Da for å maskere sin egentlige IP, hvis det skulle komme noe videre krav (hvilket det vel i forhold til norske internettleverandører må foreligge en rettskjennelse for at skal kunne skje, eks: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nEBOd/telenor-vant-i-hoeyesterett-slipper-aa-avsloere-piratnedlastere). Om "jeg var Hollywood", hadde jeg sett på det som en god ide å starte en billig VPN-tjeneste, der man kunne samle bevis og kontaktinformasjon... 1 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 NULL skrev (36 minutter siden): Sitter vel også med et inntrykk av at mange tror/mener bruk av en VPN-tjeneste fra selskaper man i praksis ikke vet mye om, og som man da kjører all sin trafikk gjennom, gir økt sikkerhet og personvern. Dette selskaper som hvis man graver litt i det, gjerne har tråder til land der man får liten innsikt i personene bak selskapene (type skallselskaper i land hvor selskapsdata holdes hemmelig, gjerne kombinert med gunstige skatteregler) og der mange av endepunktene er hos "Shady Hosting Inc.". Om man skal bruke VPN i forbindelse med bruk av åpne nettverk o.l., vil anbefalingen være å satse på VPN-tjenester fra sikkerhetsselskaper - eks. F-Secure o.l. Inntrykket ellers blir vel også at VPN benyttes i forbindelse med fildeling via bittorrent o.l.. Da for å maskere sin egentlige IP, hvis det skulle komme noe videre krav (hvilket det vel i forhold til norske internettleverandører må foreligge en rettskjennelse for at skal kunne skje, eks: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nEBOd/telenor-vant-i-hoeyesterett-slipper-aa-avsloere-piratnedlastere). Om "jeg var Hollywood", hadde jeg sett på det som en god ide å starte en billig VPN-tjeneste, der man kunne samle bevis og kontaktinformasjon... Ja, det er mange misforståelser om VPN ute og går. Hvis jeg var et lands etterretningstjeneste så ville jeg opprettet en hel haug med gratis VPN-tjenester, for eksempel. 😄 Greit nok at man skjuler trafikken for sin ISP, men VPN-leverandøren har jo fullt innsyn i trafikken ens, og man må jo bare stole på dem når de opplyser hva de logger og ikke logger. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 22 minutes ago, henrikwl said: Ja, det er mange misforståelser om VPN ute og går. Hvis jeg var et lands etterretningstjeneste så ville jeg opprettet en hel haug med gratis VPN-tjenester, for eksempel. 😄 Greit nok at man skjuler trafikken for sin ISP, men VPN-leverandøren har jo fullt innsyn i trafikken ens, og man må jo bare stole på dem når de opplyser hva de logger og ikke logger. Blri en VPN-aktør "tatt for noe" der det blir skriverier o.l., forsvinner den og dukker opp under et nytt navn etc. Det er jo også en del av disse aktørene som i praksis har samme tjeneste levert under en haug forskjellige navn eller forskjellige selskaper. Og i tillegg til å kjøre trafikken gjennom dem, vil det jo i mange sammenhenger også bety at brukeren installerer en app med "gode tilganger" til systemet for å bruke tjenesten. Det blir nesten litt komisk når noen er redd for "hva en norsk internettleverandør skulle finne på"(med mye markedsmessig å tape, og potensielt enorme bøter både myndigheter om noe skulle komme fram), men installerer gjerne applikasjoner fra "gud vet hvem" og kjører all trafikken gjennom dem. 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 28 minutes ago, NULL said: Blri en VPN-aktør "tatt for noe" der det blir skriverier o.l., forsvinner den og dukker opp under et nytt navn etc. Det er jo også en del av disse aktørene som i praksis har samme tjeneste levert under en haug forskjellige navn eller forskjellige selskaper. Og i tillegg til å kjøre trafikken gjennom dem, vil det jo i mange sammenhenger også bety at brukeren installerer en app med "gode tilganger" til systemet for å bruke tjenesten. Det blir nesten litt komisk når noen er redd for "hva en norsk internettleverandør skulle finne på"(med mye markedsmessig å tape, og potensielt enorme bøter både myndigheter om noe skulle komme fram), men installerer gjerne applikasjoner fra "gud vet hvem" og kjører all trafikken gjennom dem. Veldig enig. Akkurat dette har jeg prøvd å ta opp i diskusjoner, men det virker som brukere tenker at en tjeneste de betaler for må være seriøs. Og da har vi et stykke igjen... 2 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 25. februar 2022 Del Skrevet 25. februar 2022 Pop skrev (33 minutter siden): Veldig enig. Akkurat dette har jeg prøvd å ta opp i diskusjoner, men det virker som brukere tenker at en tjeneste de betaler for må være seriøs. Og da har vi et stykke igjen... Vel, det er jo ganske opplagt at de fleste tenker at en betal tjeneste må være bedre / tryggere enn en gratisløsning. Har som sagt ingen erfaring med VPN, men har heller ikke støtt på så mange stengte sider (takk, Telenor...) som det har vært de siste 6-12 månedene. Personlig stoler jeg ikke på noen slike tjenester overhodet (grunnen til at jeg nekter å bruke skylagringstjeneser til backup) og grenser ganske nært til det paranoide. Jobber i IT-bransjen selv, og min mentalitet er at ingenting er sikkert på dette området. Jeg antar at alle slike tjenester logger ting, akkurat som ISP, Google, Microsoft etc. Men hvis en betalt VPN er bortkastede penger, hva er da gode gratisalternativer? Det ser forøvrig ut til at å slå av Nettvernet i routeren (har nå byttet til 3. part DNS) har forbedret ting - spesielt etter at jeg husket å kjøre refresh på IP... Lenke til kommentar
G Skrevet 26. februar 2022 Del Skrevet 26. februar 2022 (endret) 16 hours ago, henrikwl said: Ja, det er mange misforståelser om VPN ute og går. Hvis jeg var et lands etterretningstjeneste så ville jeg opprettet en hel haug med gratis VPN-tjenester, for eksempel. 😄 Greit nok at man skjuler trafikken for sin ISP, men VPN-leverandøren har jo fullt innsyn i trafikken ens, og man må jo bare stole på dem når de opplyser hva de logger og ikke logger. Innen gaming så er jo VPN høyst aktuellt. Spesiellt om man ikke får være i fred. Da kan det være at man setter opp en VPN, for deretter å be sin ISP om IP-bytte. For deretter kun å game via VPN. Tenker da på P2P-spill ala Rockstar sine titler som GTA Online og Red Dead Online. Rockstar er så kjipe at de ikke bruker penger på dedikerte servere selv om de er mange milliardærer via T2 på aksjemarkedet. Jeg har selv bestillet en ekstra router til kr 800 for formålet. Lurer på om jeg bør bruke DMZ på min router som kjører på norsk ISP, eller om jeg skal bruke DMZ på den router som har OpenVPN aktivert? Føler at førstnevnte er riktig metode? I GTA Online spillet så er det også veldig vanlig at de DDoS-er deg eller sender ondsinnede instrukser over TCP eller UDP (kan ikke dette temaet selv) så du faller ut av P2P-gjengen som holder hverandre gående uten server. Alle kjenner jo alles IP-adresse i P2P gamingen hos R* VPN der da, så blir det hensikten å kunne ha et knippe IP-adresser å bytte mellom som ikke er dine egeneide. Lurer faktisk på om enkelte VPN-tilbydere har rimelig heftig DDoS-beskyttelse også? Men om det fungerer på P2P-gaming hvor man piggy-backer på andres IP for å skape et samhold aner jeg ikke. Kanskje man detter ut likevel og at det kun er VPN-tilbyderen som har glede av DDoS-beskyttelsen? 14 hours ago, PaladinNO said: Men hvis en betalt VPN er bortkastede penger, hva er da gode gratisalternativer? Er vel heller tvilsom kvalitet på throughput dersom ting er gratis vil jeg tro. Lite stabilitetsskapende arbeid som skjer vil jeg tro på gratistjenestene, da det ikke er gratis å holde servere gående på internettet med høy trafikk ala i fra Netflix-titting med mere. 15 hours ago, NULL said: Og i tillegg til å kjøre trafikken gjennom dem, vil det jo i mange sammenhenger også bety at brukeren installerer en app med "gode tilganger" til systemet for å bruke tjenesten. Det blir nesten litt komisk når noen er redd for "hva en norsk internettleverandør skulle finne på".. Gyldig poeng. Men mannen i gaten tenker nok mest på appens brukervennlighet. Tilbyr denne ekstrafordeler i form av brukervennlighet så scores det nok ganske høyt hos brukerne? Mullvad er muligens en av de som lover mest anonymitet selv på betalingssiden. Men, syntes de virket litt mer kronglete enn de andre større kjente aktørene i oppsett. Kanskje nettopp derfor de er mer kronglete å sette opp fordi de er mer sikre? Men, man har jo som andre nevner kun en løstsittende tillit uansett VPN-tilbyder en måtte nytte. Endret 26. februar 2022 av G Lenke til kommentar
0laf Skrevet 26. februar 2022 Del Skrevet 26. februar 2022 (endret) Poenget med VPN er i stor grad for vanlige folk å skjule sin nettaktivitet for ISP og myndigheter. Det er en kollektiv innsats alle bør delta i, selv om man ikke har noe å skjule, ettersom ISP og myndigheter strengt tatt ikke har noe med å overvåke folks aktiviteter på nett. Det spiller ingen rolle om VPN-leverandøren er i et eller annet skatteparadis eller ikke er verdens mest seriøse selskap, det er faktisk bedre enn et seriøst selskap basert i for eksempel USA eller EU, som kan være pliktig til å levere ut informasjon. Det finnes likevel en rekke selskaper som har vist å være pålitelige, og som har holdt på i årevis, som NordVPN, ExpressVPN, PIA m.fl. For ordens skyld, kriminelle benytter ikke VPN. I det minste ikke på samme måte. Det benyttes egne løsninger med proxier satt opp på kompromitterte servere og den slags, som ikke kan spores. Svært få er så tette at de tror de ikke kan spores med VPN dersom de driver med grov ulovlig aktivitet. Dette gjør overvåkning av vanlige folks internettbruk enda mer tåpelig, i og med at de virkelige kriminelle omgår dette enkelt uansett. Sekundært så benyttes VPN selvfølgelig til nedlastning av innhold med torrenter, da for å skjule sin IP ovenfor andre i samme "sverm", altså de som også deler den samme filen. I og med at alle som deler samme fil(er) gjennom en torrent kan se IP-adressen til alle andre i "svermen" osv. kan enkelte grådige advokatkontor enkel sende ut trusselbrev og den slags, og i verste fall kan man ende opp med å bli straffet for ulovlig nedlastning ettersom IP-adressen er helt åpen for andre brukere i et torrent-nettverk. Dog, som oftest kreves det også at ISP'en utleverer kundedata for en gitt IP-adresse, noe enkelte ISP ser ut til å gjøre med glede. Telenor har dog vært langt mer restriktive enn ISP'er i enkelte andre land. Ønsker man kun å omgå regions-sperrer, er SmartDNS en bedre løsning. Endret 26. februar 2022 av 0laf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå