Gå til innhold

Sprengte høytalere?

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg våknet i morges og satte på noe musikk. Da hørte jeg at det ene elementet på den ene høytalere "skrapte" litt. Jeg spilte ikke spesielt høyt. Forrige dag hadde jeg spilt ganske så høyt, men selv på kvelden etterpå så var elementet helt fint og spilte rent. Men nå skal jeg bare skru på litt bass og ta volumet bittelitt opp, og da skurrer det. Selv når jeg spiller lavt så skurrer det. Elementet har ingen synlige skader. Hva har skjedd, og hva bør jeg gjøre?

p.s.: det "ødelagte" elementet kjennes ut som om dytter en del mer luft en de andre, og det er samme elementer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er noen måter du kan sjekke om et høytaler element er sprengt på:

-Du kan ta av grillen [hvis det er mulig,] lukte på høytaleren om den lukter svidd!

-Ta og trykke høytaleren inn og ut ved og holde fingrene rundt "støvfilteret" å høre om det kommer en slags skrapelyd!

Hvis det ikke er tegn på dette så ville jeg bare kobla om litt om på utgangene bakpå forsterkeren [kobla venstre på høyre kanal og omvendt]

Hvis ikke dette hjelper så ville jeg bare skrudd opp elementet og sjekka litt på det!!

Men etter hva du har forklart så trur jeg ikke det er selve elemente som er sprengt, sikkert noe teknisk feil!

Endret av Hevley
Lenke til kommentar

det lukter ikke svidd, men jeg forstod ikke det andre tipset...

Hva skal jeg sjekke etter nAr jeg har skrudd ut elementet?

Edit: hva slags tekninsk feil?

Edit 2: Fant ut at jeg tror jeg har sprengt det likevel. Den gummilisten som holder papiret fast i elementet har løsnet på den ene siden. Kan jeg reparere dette?

Endret av Fragletrollet
Lenke til kommentar

Hvis det er gamle høyttalere så har den sikekrt blitt morken. Har sett DIY kit i nettbutikker i USA, men ikke i noen norske. JEg kjøpte nye høyttalere da jeg hadde samme problem. Hvis din bare har løsnet så er det vel bare limet som holder den på plass som har gått. Kan jo prøve å lime med superlim?

Lenke til kommentar
Dette er noen måter du kan sjekke om et høytaler element er sprengt på:

-Du kan ta av grillen [hvis det er mulig,] lukte på høytaleren om den lukter svidd!

-Ta og trykke høytaleren inn og ut ved og holde fingrene rundt "støvfilteret" å høre om det kommer en slags skrapelyd!

Hvis det ikke er tegn på dette så ville jeg bare kobla om litt om på utgangene bakpå forsterkeren [kobla venstre på høyre kanal og omvendt]

Hvis ikke dette hjelper så ville jeg bare skrudd opp elementet og sjekka litt på det!!

Men etter hva du har forklart så trur jeg ikke det er selve elemente som er sprengt, sikkert noe teknisk feil!

det med å sjekke etter skrapelyd er veldig dårlig måte å sjekke.Du får bare sånn lyd hvis sentreringsfjære har løsna eller er slakk.KANSKJE vis en bit av spoletråden skraper i magneten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...