Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan jeg bytte kjørelys selv på bilen


stamkunde

Anbefalte innlegg

Opelduude skrev (2 timer siden):

Verksted i Norge er dyrt. De må ha utstyr for millioner stående klart til alle mulige reparasjoner. Det er krav fra fabrikken om hva slags utstyr verkstedene må ha stående klart. Mye av dette utstyret må godkjennes årlig. Det er lisenser for mange titalls tusen i året på div dataprogram. Mekanikerne må på kurs for å lære noe nytt hele tiden osv osv. Hver enkelt mekaniker skal ha eget verktøy for nærmere 100 tusen kr +++ 

Det forsvarer ikke svindel. Det er en ukultur i bransjen som dessverre ikke er fått bukt på enda.

 

Endret av Powertrainer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Powertrainer skrev (9 timer siden):

Det forsvarer ikke svindel. Det er en ukultur i bransjen som dessverre ikke er fått bukt på enda.

 

Det finnes så klart gode og dårlige verksteder. Derfor man alltid skaffer deg skriftlig pristilbud før man takker ja til noe som helst. 

Å kalle mye av det for svindel er delvis uvitenhet da folk snakker j... høyt når noe ikke er bra, men roser sjelden når ting går andre veien. 

Det er nå også sånn at det å skru bil i Norge med salta veier 4-5 mnd i året byr på overraskelser og du kan ofte komme borti at det rett og slett er mye som må kappes i stykker for å skiftet det ut. Da øker prisene betraktelig. 

Vil også si at det er elendig allmennkunnskap om bil i Norge. Det er VELDIG mange som kunne spart flere tusen kroner pr år om de brukte 2 timer på nett for å skaffe seg basic kunnskap. Det finnes et hav av informasjon der ute som ligger der gratis. Nordmenn er i verdenstoppen når det gjelder oppussing hvorfor er det da så vanskelig å ofre litt tid på bilen sin og. 

Ganske håpløst at en kundemottaker på ett verksted skal forklare en uvitende kunde om at den og den delen må skiftes siden den ble ødelagt i prosessen med å skifte den opprinnelige delen. Ikke rart det blir bråk. Ser jo og den at mange verksteder kan utnytte den muligheten samtidig. 

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (16 minutter siden):

Det finnes så klart gode og dårlige verksteder. Derfor man alltid skaffer deg skriftlig pristilbud før man takker ja til noe som helst. 

Å kalle mye av det for svindel er delvis uvitenhet da folk snakker j... høyt når noe ikke er bra, men roser sjelden når ting går andre veien. 

Det er nå også sånn at det å skru bil i Norge med salta veier 4-5 mnd i året byr på overraskelser og du kan ofte komme borti at det rett og slett er mye som må kappes i stykker for å skiftet det ut. Da øker prisene betraktelig. 

Vil også si at det er elendig allmennkunnskap om bil i Norge. Det er VELDIG mange som kunne spart flere tusen kroner pr år om de brukte 2 timer på nett for å skaffe seg basic kunnskap. Det finnes et hav av informasjon der ute som ligger der gratis. Nordmenn er i verdenstoppen når det gjelder oppussing hvorfor er det da så vanskelig å ofre litt tid på bilen sin og. 

Ganske håpløst at en kundemottaker på ett verksted skal forklare en uvitende kunde om at den og den delen må skiftes siden den ble ødelagt i prosessen med å skifte den opprinnelige delen. Ikke rart det blir bråk. Ser jo og den at mange verksteder kan utnytte den muligheten samtidig. 

Ja det er elendig almennkunnskap når det gjelder bil i dette landet, det er det enkelte verksteder som utnytter til det fulle og er gjærne uærlig så det synger etter. Jeg har selv blitt forsøkt svindlet men avslørte de og sparte nærmere 30 tusen kroner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
NULL skrev (På 25.2.2022 den 13.40):

Antar du hos en del bilrekvisitafirmaer slenger inn regnr, og så vil de kunne presentere hvilke pærer som er kompatible ut i fra det. Hos VW var vel D2S mest vanlig. Regner med man ellers finner info på web.... Tenker man også finner servicemanual/reperasjonshåndbøker på web.

Nå kjøpte jeg xeon pære på biltema til 499 kr. Jeg husker ikke her og nå benevnelsen. Men jeg ga mitt registreringsnummer på bil, og selgeren fant raskt ut hvilken jeg trengte. 

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (På 23.2.2022 den 19.03):

Jeg hadde en passat 2005 modell. Googlet og det sto gjentatte ganger at støtfanger måtte fjernes og at jobben tok rundt 2timer, sto også at verksted tok rundt 3500kr for jobben. Jeg kjøpte xenonpære på jula eller biltema til 250kr, løsnet lykta og løsnet noen bolter for framskjermen og kunne da lirke ut hele lykta og bytte pære. Brukte under en halvtime på jobben.

Nå har jeg kjøpt en xenon pære på biltema til 499 kr. 

Er det bare en vei den skal inn, må jeg passe på noe?

Jeg husker engang når jeg var på verksted på bil, da i forbindelse med at jeg måtte få bilen eu-godkjent. Da husker jeg at mekaniker nevnte at ene lyset måtte de justere, den pekte feil retning. Men jeg husker ikke om det var fjern eller nærlys. 

Det betyr vel da at verksteder har spesielle verktøy som forteller om lysene lyser riktig. Iallfall veldig interessant hvor omfattende en bil i disse dager er og all teknologi verksteder har der bilen får alltid visst sitt sanne jeg i alle sammenhenger. 

Lenke til kommentar
NULL skrev (På 23.2.2022 den 14.45):

Hadde Touran fra denne tidsperioden med Xenon. Tok vel et par timer å utføre jobben. Trengte ikke jekke opp bilen, men bare snu hjulene og brukte en litt liten skrutrekker (Ikea sin...) for å løsne skruene i hjulbue. Det var også en plastnagel mellom støtganger og skjerm - ødela disse når jeg tok de av og hadde ikke nye for hånden, men erstattet de egentlig bare med strips. Dette var vel egentlig mer jobb enn å fjerne hele fangeren. 

Greit å skifte begge Xenon-pærene når man først er i gang, og det det er litt jobb, styr unna billigpærer der man ikke er kjent med kvaliteten (nå er det vel 10 år siden jeg gjorde dette, og mente jeg betalte ca. 600 kr/stk for Osram D2s-pærer hos lokal bilrekvisitabutikk).

Nå har jeg kjøpt xenon pære hos biltema, nå trenger jeg kunne å finne ikea butikk for å skaffe skrutrekkeren til ikea. :)

Pæren kostet 499 kr. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (4 minutter siden):

Nå har jeg kjøpt en xenon pære på biltema til 499 kr. 

Er det bare en vei den skal inn, må jeg passe på noe?

Jeg husker engang når jeg var på verksted på bil, da i forbindelse med at jeg måtte få bilen eu-godkjent. Da husker jeg at mekaniker nevnte at ene lyset måtte de justere, den pekte feil retning. Men jeg husker ikke om det var fjern eller nærlys. 

Det betyr vel da at verksteder har spesielle verktøy som forteller om lysene lyser riktig. Iallfall veldig interessant hvor omfattende en bil i disse dager er og all teknologi verksteder har der bilen får alltid visst sitt sanne jeg i alle sammenhenger. 

Det viktigste er å treffe sporene så den står rett i holderen, husker ikke om det var noe mer spesifikt med d2s pærene. Det er viktig at du biter deg merke i hvordan gammelpæren sitter i når du bytter, sørg for å ha en god hodelykt. Når det gjelder feil på lysjusteringen så er det som regel høydejusteringen på selve lykten som er feil eller at pæren er satt feil i pæreholderen(sokkelen). Det er justeringsskruer på lyktene som du kan justere for å tilte reflektorene opp eller ned. Du kan f,eks kjøre inn i en mørk garasje og bruke veggen som referansepunkt når du justerer. Hvis jeg ikke husker feil var det unbrakoskruer på toppen av lyktene på passaten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Powertrainer skrev (På 13.3.2022 den 8.23):

Det viktigste er å treffe sporene så den står rett i holderen, husker ikke om det var noe mer spesifikt med d2s pærene. Det er viktig at du biter deg merke i hvordan gammelpæren sitter i når du bytter, sørg for å ha en god hodelykt. Når det gjelder feil på lysjusteringen så er det som regel høydejusteringen på selve lykten som er feil eller at pæren er satt feil i pæreholderen(sokkelen). Det er justeringsskruer på lyktene som du kan justere for å tilte reflektorene opp eller ned. Du kan f,eks kjøre inn i en mørk garasje og bruke veggen som referansepunkt når du justerer. Hvis jeg ikke husker feil var det unbrakoskruer på toppen av lyktene på passaten.

hvis jeg skruer av deksel rundt dekk, og deretter finne skruer som har festet til støtfanger, så vil jeg kunne komme til lykt? 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 time siden):

hvis jeg skruer av deksel rundt dekk, og deretter finne skruer som har festet til støtfanger, så vil jeg kunne komme til lykt? 

På passat er det nok å løsne noen av toppskruene på ytterskjerm for å få nok plass til å dra ut lykten etter man har løsnet den.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Jeg ser det er lokk under panseret til begge lyktene på bilen. Ser jo at vindus spyler hindrer at man kan demontere lokket til kjørelys lyktet. 

Dessuten tok jeg noen bilder for å se hva som skal til for at det skal kunne komme til lykta. 

Det er både skruer på karosseri på innsiden. Det er skruer på toppen av lykta med plastikk deksel. 

Det virker som det er "lett" å demontere parklysene... siden lokket lettere kan demonteres på baksiden for å trekke ut pæra. 

Kan jeg demontere vindusspyler beholder? 

 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...